The Princess and the Goblin (1991)

Alternatieve titels: De Prinses van het Zonnevolk | De Prinses en de Trollen

Verenigd Koninkrijk / Japan / Hongarije
Animatie / Fantasy

geregisseerd door József Gémes
met de stemmen van Joss Ackland, Claire Bloom en Rik Mayall

Prinses Irene staat flink haar mannetje: een koningsdochter met wilde haren en wilde streken. Tot ze alleen achterblijft op het kasteel en de trollen tevoorschijn komen. Ze zoeken een bruid voor hun prins Froglip. Gelukkig krijgt Irene hulp van de jonge Curdie. Hij kent de zwakke plekken van die afschuwelijke wezens: ze hebben heel gevoelige voeten en zijn doodsbang voor muziek?

Bioscoopzaal was mij weeral voor!
Deze film heb ik samen met Brave Little Toaster gezien toen ik nog vrij jong was, dus weet ik er spijtig genoeg niet veel meer van... Ik weet wel nog dat ik hem héél leuk vond!

film_kaza
Ik weet hoe je je voelt Ook dit was in de kleine kindertijd fantastisch.

Heb deze in bezit gekregen en ben er blij mee ook. Het is dan misschien onbekend en een kindersprookje bedoeld voor de echte kinderen, maar ik kon er nog gewoon van genieten. De film was zelfs beter als verwacht.

Als je alles ziet op het eerst gezicht verwacht je kwaliteit van de GVR wat betreft animatie, te vrolijke & kinderlijke muziek en een overdreven lief verhaaltje. Dit viel allemaal reuze mee. Die 3 punten:

- Animatie, mocht misschien eerst wat houterig overkomen. Ook zijn de emoties soms wat raar uitgebeeld, of trekken ze gewoon een raar gezicht.
Maar naast dit was het voor deze kwaliteit en een erg onbekend bedrijf goeie animatie. Het zat vol schaduwen, verschillende landschappen, verschillende vormen en maten die allemaal aangenaam waren om te zien. In tegenstelling tot bij de GVR waren de monsters niet "te"monsterlijk en haden vrijwel alle personages en gezichten emoties.

- De muziek, was mooi. Had het helemaal niet verwacht. Een leuk liedje met soms wat goeie of gewoon bijpassende muziek op de achtergrond. Paste ook bij de sprookjessfeer.

- Het verhaal is een leuk sprookje. Ikzelf hou nog van sprookjes dus had geen moeite met de fanasie en mafheid ervan. Wat hier goed was is dat er tenminste voor bijna alles een verklaring is. De trollen kunen niet tegen zingen. Dat werd vertelt en was ook waaarheid in de film. Als dat niet zo was zou het onbegrijpelijk zijn waarom die grote sterke monsters zich door een liedje lieten verslaan.

Ik kon ook lachen om grappen en andere momenten, dus daar was ook geen vrees voor.
Ben blij deze bij mijn verzameling te hebben . En best gek... dat er nog maar 5 hebben gestemd. Het was vroeger bij vele vrienden een rage, en bij vele in bezit.

Overigens: ik weet niet of he zo bedoeld was maar zag heel wat mmhhhh, hoe heet het? "Referencies (?)" aan Disneyfilms. Veel wat hier gebeurde kon ik daar terug in zien.

Hoi bridget ik heb deze superleuke film en ik ben er zelf echt helemaal weg van. Ik heb m in goeie kwaliteit op een dvd opgenomen van mijn videoband en ik zou het eventueel leuk vinden om bridget binnen te worden aangezien we deze film allebei heel leuk vinden. Groetjes ilona van nispen.

avatar van Marvinleeaday
Erg leuk sprookje nog een ouderwetse animati (toen tekenfilms nog tekenfilms waren).
Er is een prinses, een held en boosaardige Goblins dus echt smullen voor de liefhebbers van dit genre. Eeen absolute aanrader. (voor de pindakasers onder ons subs vandaag subs geplaats op ondertitel.com)

snotliplover schreef:

Hallo Ilona, ik heb een hele brutale vraag... Ik kan die film nergens op dvd of videoband vinden. Zou jij aub voor mij en me dochtertje een extra dvd kunnen maken tegen betaling?
Groetjes michelle