The Pebble and the Penguin (1995)

Alternatieve titel: De Kleine Pinguïn

Verenigde Staten / Ierland
Animatie / Komedie

geregisseerd door Don Bluth en Gary Goldman
met de stemmen van Shani Wallis, S. Scott Bullock en Martin Short

De verlegen pinguin Hubie is van plan om de allermooiste kei ter wereld te presenteren aan zijn geliefde. Net als hij op het punt staat om de steen aan zijn dame te presenteren, wordt hij door een rivaal omvergeduwd, en belandt met steen en al op een ijsschots die hem verder en verder wegbrengt van de kolonie. En het zal nog een hele klus worden om de weg weer terug te vinden.

Ik kan niet geloven dat ik de eerste ben die mijn commentaar mag geven over deze geweldige film. Hij is zeer mooi getekend en zit vol prachtige liedjes (vooral het beginliedje is GEWELDIG) ik zit er nog steeds mee in mijn hoofd, ook al is het wel een heel tijdje geleden dat ik hem voor het laatst heb gezien. Maar, het wordt weer eens tijd voor hem nog eens te zien. Dus, ga ik dat maar meteen doen, heb hem ergens nog liggen op oude VHS

avatar van FillumGek
Damn maar 5 stemmen? Ik vond deze film destijds geweldig. Ik leefde helemaal mee met Hubie en die zwaardvissen waren echt eng. Was een jaar of tien. Helaas voor het laatst acht jaar geleden gezien of zo. Dus voor nu 3 sterren.

Zou hem graag nog eens zien maar dat lijkt haast onmogelijk te zijn. De VHS is verkocht en niet op dvd uitgebracht voor zover ik weet.

film_kaza
Eindelijk heb ik deze film gevonden. Dit was een werkje waar ik vroeger non-stop (24 uur per dag) naar kon kijken. Dat kwam door de vrolijke en mooie liedjes, grappige momenten, avontuurlijk verhaal en stoere bad-guy.
Tenminste was dat vroeger mijn mening. Nu zou ik geen idee hebben. Nu hou ik van hele andere muziek en zou somige punten kinderachtig vinden. Maar herkijken zou geen kwaad kunnen. Eigenlijk is dit 1 van de films die ik het graagst wil herkijken.

3,5 voor nu.

avatar van Creasy_Bear
Vond het 10 jaar geleden de beste film ooit, herinner me er niet zoveel van toch maar 4 sterretjes..

film_kaza
"Vergeet die vervoekte kiezel!!NEEE IK WIL ER GEEN WOORD MEER OVER HOREN!!!" Valt nog altijd te herinneren

film_kaza
Heb deze in bezit gekregen. Ben daar reuze blij mee ook. Vroeger was dit ook een nr 1 film van mij, en nu nog steeds erg leuk.

Het verhaal is niet een film die in opzichten realistisch wilt zijn. Het is een kindersprookje, gedaan met piguïns. Ik bedoel:
- De piguins dragen kleren. Hubbie heeft een must en een sjaal, Freek (Drake in the original version) is gigantisch gespierd en heeft een cape, Marina lijkt wel make-up op te hebben en heeft een roos in d'r haar.
- Ze gedragen zich als typetjes die net zo goed door sprookjesmensen gedaan kon worden. Slechts wanneer de echte mens in beeld kwam was er een duidelijk verschil te zien en wanneer Rokko wilt vlegen. Daarvoor had het niet echt uitgemaakt of het met piguins was of met mensen.
- De enige wezens die kunnen praten zijn piguïns en mensen. Terwijl er nog walvissen en zeeluipaarden in voorkomen.
- Wat het helemaal een sprookje maakt os Rokko die op het einde kan vliegen.

Verhaal is dus het meest geschikt voor kinderen. Maar er is absoluut niks mis mee. Romantiek verhaal met veel muziek.
Over de muziek gesproken: deze was ook goed. Alleen wat een minpuntje is bij de muziek (en ook bij de rest van de film) is dat het toch kinderachtigheid bevat.
Er zaten goeie liedjes tussen. Vooral (zoals eerder genoemd) is "Now And Forever" een erg mooi nummer, maar bijvoorbeeld The Good Ship Misery (Het Schip De Narigheid) had ietsjes teveel irritante stukken om nog leuk te vinden. Terwijl als ind ik ook dit een erg leuk lied vond.
Ook zongen ze bloedserieus bij teksten als:
- Als.... ik weet het niet
- Jij bent verschikkelijk vervelend
- Heeft iemand plezier? Neeee-eee-eeehuhhee
Dat soms lekker grappig uitkomt, maar soms ook best raar overkomt.

Zeker niet slecht getekend. Leuk gedaan hoe ze de piguïns in allerlei soorten en maten hebben getekend.
Voor de rest heeft een goeie vioce acting, leuke rollen, aantal grappige momenten en helaas in verband met de kinderachtigheid scoort deze (net) geen 4*.

3,5* sterren

film_kaza
Verhoogd naar een 4*. Het is hier en daar kinderachtig en "Het Schip De Narigheid" was te overdreven. Maar los daarvan is het een pracht van een film. De dingen die het heeft waardoor het een 4 kreeg:
- Tekenstijl natuurlijk. Alles in vormen en maten klopten goed en zag er leuk uit.
- De muziek. Zowel ahtergrondmuziek als liedjes zijn erg goed (behalve SDN natuurlijk). Vooral het liedje "Now And Forever" is erg mooi en blijft zweven.
- De NL voice acting van Paul Kloote en Just Meijer, die spelen Freek (in het engels "Drake") en Rocko. Kon alleen al hoe ze de stemmen inspraken lachen.
- De rol van Rocko. Een boze pinguïn met een grote mond, maar toch ergens een hartje. Hij maakt de nodige opmerkingen waar ik erg van hou (in films dan, want dan kan het tenminste nog grappig zijn)
- Hety idee dat deze al tig keer is bekeken door mij, en nog steeds leuk is.

Jammer dat zo weinig mensen deze kennen.. Maar het is ook niet bebaald een film voor de volwassen kijken. Van die gelegenheid moet je als kind flink gebruik maken !

hoi hoi ik zoek deze film weet iemand waar ik deze vandaan kan halen met vriendelijk gr patrick

film_kaza
Hele kinderachtige film. Maar het is stiekem heel leuk om te zien.
Er zitten veel kinderachtige dingen in die ik liever niet zie. Maar je hebt ook allerlei leuk liedjes en grappige figuren. Now and Forever heb ik nu gepost in een van me nieuwe videos en het liedje dat Drake zingt is ook heel leuk.

Voor de rest zijn de stemmen goed ingesproken in het engels en in het nederlands. De animatie is ook erg mooi. Er zitten wat foutjes in zoals dat characters opeens stoppen met bewegen of dat uit het niets kleuren veranderen. Los daarvan was het heel leuk. Bvb die scene met de zwaardwalvissen was spectaculair.

Een guilty pleasure

3,5 *

Heb hem heel lang niet gezien, weet ook niet of we hem thuis nog hebben, maar vond 'm destijds erg leuk. Zoals de eerste persoon al zei, het begin lied is erg mooi.

Dit is jeugdsentiment tot en met! Na het zien van deze film waren kuifpinguins nooit meer hetzelfde. In dierentuin, films, alles heetten deze pinguins in ons gezin voortaan Rocco's
Dit is de eerste keer dat ik de film heb gezien in het Engels en Rocco is alleen maar leuker door James Belushi.
Het blijft een hartstikke leuke film

*3.5

Weinig op aan te merken, behalve dat het onorigineel en voorspelbaar is. Bluth heeft betere films gemaakt