FernGully: The Last Rainforest (1992)

Alternatieve titel: Ferngully, Het Laatste Regenwoud

Australië / Verenigde Staten
Animatie / Familie

geregisseerd door Bill Kroyer
met de stemmen van Christian Slater, Tim Curry en Robin Williams

Christa is een elfje dat met een hele elfenstam in het vredige FernGully woont: een rustig en mooi oerwoud waar de vrede sinds kort is weergekeerd. Vroeger werd FernGully geterroriseerd door Hexxus, een kwade geest die al het groen in FernGully wilde vernietigen. Nu, een lange tijd later is hij tot leven gewekt om zich te wreken over FernGully.

avatar van RuudC
Iedereen van mijn leeftijd heeft deze film gezien. Als je deze vroeger thuis niet op video had, dan hebben je ouders niet van je gehouden. Dat is een absolute waarheid. Je kan je storen aan de eco-boodschap van FernGully, maar ik heb het altijd een eye opener gevonden. Ook nu nog is het een sterke veroordeling van het kappen van het tropisch regenwoud. Geen idee hoeveel dat nog gebeurd. Toen ik klein was, was het nog een big issue.

Ik ben deze keer begonnen met de originele dub, maar moet toegeven dat ik snel ben overgestapt naar de Nederlandse. Niet alleen omdat die vertrouwd is, maar in een aantal gevallen is hij ook beter. Echter, Robin Williams beter vinden dan Barry Hay is pure waanzin! Zijn teksten zijn ook tamelijk briljant. Wat een heerlijk verhaaltje ook. Er zitten veel mooie karakters in de film. Hexxus is ook tamelijk briljant. Bovendien is alles ook mooi vormgegeven. FernGully is een kleurrijke animatie die echter wel iets langer had mogen duren. Het verhaal is wat gehaast en dat terwijl het me geen probleem lijkt om de aandacht van de koters nog wat langer vast te houden. Alles zit er wel in: actie, spanning, romantiek, visuele pracht. Zelfs de liedjes zijn niet vervelend. Leuke, fantasierijke prent over het verdwijnen van het tropisch regenwoud. Het plot is universeel, maar dat werkt prima hier.

avatar van Metalfist
Hello, I'm a nocturnal placental mammal of the order pterodidae, or ptero-didn't-I...

Het is vreemd hoe een film soms nog zoveel jaren later in een hoekje in je geheugen kan blijven hangen. Ik was FernGully eerlijk gezegd compleet vergeten, maar een tijd geleden stond ik in de Kringloopwinkel en vond daar een DVD met de originele film en de sequel (vanwaar ik het bestaan zelfs niet wist) op één schijfje. Hoewel de titel wel ergens een belletje deed rinkelen, was het pas met het zien van Batty op de cover dat er opeens een hoop herinneringen terug kwamen.

Natuurlijk meegepakt en gisteravond eens opgezet. Bleek me er uiteindelijk toch niet meer zo enorm veel van te herinneren (met uitzondering van Batty dan) en dan is het fijn dat de film op zich nog goed overeind blijft staan. FernGully heeft de allures van een Disney film, maar mist juist net dat magische dat die films wel hebben. Wat overblijft is de ecologische boodschap die waarschijnlijk bedoeld is om zich onbewust in de kinderen hun achterhoofd te nestelen, maar daar ligt het er waarschijnlijk net iets te dik voor op. Gelukkig niet op zo'n manier dat het storend wordt, hoewel die laatste tekst met 'For our children and our children's children' nu ook weer niet had gehoeven. Bill Kroyer besefte gelukkig ook wel dat hij met enkel deze boodschap geen volledige film ging volmaken en besloot om a) de speelduur niet te lang te maken en b) er best wel wat muzikale intermezzo's in te steken. Hoewel niet alle liedjes weliswaar van eenzelfde niveau zijn, is dat nog wel een aangename afwisseling.

Qua animatie in ieder geval degelijk, al speelde ik wel met het idee dat dit meer iets eind jaren '80 was in plaats van begin jaren '90. Soit, de film speelt zich bijna in zijn geheel af in het bos en de feeërieke wereld komt mooi tot zijn recht. De afwisseling met de slechte leveller, de kompanen van Zak en natuurlijk Hexxus werkt goed. De film steunt voor het overige vooral nog op zijn stemmencast. Robin Williams doet hier hetzelfde trucje als in Aladdin, wat bizar is aangezien beide films uit hetzelfde jaar stammen, en doet dat goed. Tim Curry is dreigend als Hexxus en Christian Slater is nog wel geslaagd als Pips. Iets wat ook gezegd kan worden voor Samantha Mathis als Crysta. Leuke bijrol nog voor Cheech & Chong als twee van de vrienden van Pips.

Er kwam minder nostalgie aan te pas dan ik had verwacht, maar FernGully blijft zelfs nu nog altijd mooi overeind staan. Toegegeven, de boodschap ligt er misschien ietwat te dik op en toch.. Ik heb er op zich geen problemen mee. Het is uiteindelijk nog de uitstekende voice-cast die dit nog naar een hoger niveau weet te tillen. Benieuwd naar de sequel.

Flauwe animatie.

Doet in de verte wel wat aan Disney denken, met feetjes, pratende dieren en uiteraard muzikale intermezzos, maar voor een echte Disney film is het misschien net iets te duister. Ook net iets te losjes. Probleem is dan vooral dat de combinatie van die twee ook niet meteen aanslaat.

Ik heb de film vroeger nooit gezien, misschien dat ik er toen al net wat te oud voor was. Anderzijds ben ik niet zo'n nostalgisch persoon, dus de kans is klein dat zoiets veel impact zou gehad hebben. Het is gewoon een typische film voor jonge kinderen, met een stevige moraal over boskappen. Zo zijn er nog wel meer animaties geweest.

De animatie is vloeiend, maar daar is het meeste wel mee gezegd. Tekenstijl is erg matig en uitzonderlijk is het sowieso nergens. De bad guy is dan nog wel leuk, maar valt vooral een beetje uit de toon in vergelijking met de rest van de film.

't Is dat het kort is, 't is ook zo weer voorbij, maar geweldig is het niet. Eentje om snel te vergeten.

avatar van IH88
“But just think. Humans back in the forest!”
“Yep. There goes the neighborhood.”

Redelijke animatiefilm. James Cameron heeft met Avatar duidelijk goed naar FernGully gekeken, want het verhaal kent heel veel gelijkenissen. De kritische boodschap over hoe wij als mens met de natuur omgaan, een romantisch subplot tussen een mens en een fantasiepersonage, een grote boom waarin speciale krachten schuilgaan etc. Het is een interessante cocktail.

Maar de uitwerking mist originaliteit en het is allemaal opvallend vlak. De muzieknummers zijn matig, en ook de animatie is vrij standaard. De stemacteurs zijn niet al te best, en soms leidt het ook te veel af van het verhaal. De korte speelduur en het vlotte tempo zorgen ervoor dat het allemaal nog wel redelijk wegkijkt.