FernGully: The Last Rainforest (1992)

Alternatieve titel: Ferngully, Het Laatste Regenwoud

Australië / Verenigde Staten
Animatie / Familie

geregisseerd door Bill Kroyer
met de stemmen van Christian Slater, Tim Curry en Robin Williams

Christa is een elfje dat met een hele elfenstam in het vredige FernGully woont: een rustig en mooi oerwoud waar de vrede sinds kort is weergekeerd. Vroeger werd FernGully geterroriseerd door Hexxus, een kwade geest die al het groen in FernGully wilde vernietigen. Nu, een lange tijd later is hij tot leven gewekt om zich te wreken over FernGully.

lindastuurman
Waarom staat er in de "samenvatting" niets over Batty Koda de vleermuis?

neo (crew)
Vervelende film die zo door de ''nederlandse bomenvereniging'' gemaakt kon zijn. wel goeie muziek van silvestri en wat grappige momenten. en batty was ook wel ok

avatar van wackyboy
De betreffende acteur had zeker "a bill to pay". Op kerstochtend (Goooodmorning Zwolle!) zo'n film vanuit bed kijken kan nog net, maar op andere dagen had ik zo'n overdosis zoetsappigheid waarschijnlijk niet aangekund.

deze film is ook wel grappig zeker die vleermuis.. maar als een elf en een mens zo beetje half verliefd worden is toch best wel raar. :S

avatar van The One Ring
Sosm is deze film nog redelijk, maar grotendeels is het niet boeiend genoeg.
2,5 sterren

Heb ik als kind ZEER vaak gezien, Hexxus en Batty zijn mijn favorieten! Prachtig verhaal! Goede stemmen! Prima film! Niets tegen

film_kaza
in mijn kindertijd zeker een leuke film geweest.
ik vond toen hexxus wel erg eng.

3,5.

BlueSword
vond deze erg leuk vroeger, nu niet echt meer...
toch was dit echt zo een film die ik vaker kon zien, erg leuk getekend ook.

Jessu123
ik vond het verhaal erg vaag ik snapte niet veel

avatar van Niqk
film_kaza schreef:
in mijn kindertijd zeker een leuke film geweest.
ik vond toen hexxus wel erg eng.

3,5.

same here.. 2 maanden lang niet door het bos durven lopen

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Nogal een moraliserende film over het groene woud dat nog vrij goed meevalt. Geen topper, maar zo'n doorsnee zondagmiddagfilmpje om met de kids te zien, zonder dat je je irriteert. Qua animatie is het in elk geval nog leuk om te zien tegenover de slechte computeranimatie waar veel films tegenwoordig mee afkomen.

Normaal baseer ik mijn aantal sterren op dingen als verhaal/regie/camerawerk etc.

Deze film krijgt echter gewoon 4*, omdat het jeugdnostalgie is.

film_kaza
Laatst herzien (NL versie, kijk bijna nooit engelse tekenfilms) en ik vond het best mooie film maar geen aanrader.

Tekenstijl
De tekenstijl is anders dan de meeste tekenfilms die ik ken. Deze vind ik daarom ook slechter getekend. Ik moest wennen en zag de uiterlijken van Krista en Pips meerdere malen, maar dan andere kleuren.

Muziek
Er zat veel muziek in, maar met niet 1 nummer dat echt goed was. 2 die aardig waren, somige die net nog te handelen waren, de rest begon ik me redelijk aan te ergeren.
De redelijke nummers:
- Dodelijk verliefd (nummer van Hexxus). Het liedje bleef in mijn hoofd zweven en het liep wel lekker uit de mond. Aan de andere kant werd ik er nogal depressief van. Het is gewoon een erg traag lied.
- En het nummer dat je hoorde tijdens de romatic scene met Zack en Krista. Een nummer dat op een mooi moment afspeelt. Kwa muziek zit het goed in elkaar. De melodie enzo. maar de zangeres van het nummer is niet al te goed. Het had beter gekund.

Hexxus, MEMBORAAL
Mensen, dit is een monster waar me ons nu eens goed mee bezig moeten houden. Weet je wat dit is?
Hexxus is het mythelogische BROEIKAS-EFFECT MONSTER.
Hexxus bestaat puur uit die giftigen stoffen. Let vooral op zijn tekst als de machine uit word gezet.
"Ik Heb Geen Brandstof Meer!"

Dan na te gaan dat dit een film uit 1992 is. Dit is een bad guy waar we rekening mee moeten houden.

De rest
Ik hou veel van fantasy. En het was voor mij vroeger 1 van de grootste kewellingen toen ik hoorde dat alles nep was. Al helemaal toen ik Hexxus wou gaan bevrijden
Maar nog steeds hou ik van feën, elfjes, tovenaars, (heksen niet), pratende dieren, magië en dat soort dingen.
Ik werd dus blachelijk jaloers op Zack. Wat hij wel niet meemaakte. Zack is mijn held. Wat hij heeft meegemaakt wil ik ook meemaken (als ik wel het einde een beetje mog aanpassen).

Ik zat in de rol van Zack en Zack werd verliefd op Krista. Het was dus zo dat ik zo diep in zijn rol zat dat ehh......
Laat maar zitten.
Ik werd dodelijk jaloers op hem. Je hebt gezoend met een fee. Julie kunnen lang en gelukkig leven. Liefde met een fee. Wat wil je nog meer!?
Vandaar dat ik dat zo'n mooie scene vond. Scene waar ik alleen over kan dromen.

Om het af te maken.
- Heb niet gelachen bij stukjes die ik roeger grappig vond maar moest juist harder lachen bij stukjes die ik vroeger niet grappig vond. Er vind verandering plaats. Ik word volwassen.

- Betty heeft veel immitaties waardoor het toch nog een leuk personage blijft.

Het komt door Hexxus, Zack en Betty dat deze film nog intresant was. Deel 2 heb je Betty nog, maar dan niet zijn immitaties en humor.

3,5 sterren
blijft staan. Alhoewel de verleiding om Zack nog eens te zien erg groot is.

avatar van tommykonijn
Ik vind deze Tekenfilm niet altijd boeiend, Sterker nog een beetje Saai maar vroeger ging hij wel en ik beoordeel hem ook een beetje daarop dus : Voor kinderen is dit misschien wel Leuk maar ik vind het nu niet meer.

Hele leuke tekenfilm. Vooral het regenwoud opzich was heel mooi. Betty was natuurlijk de ster daar kan ik nu nog om lachen! Hexxus vond ik als kind eng.

avatar van grayfoxz
Grootste deel van mijn score op nostalgie gebaseerd. maar wat kan mij het boeien, ik zal het altijd een leuke en mooie film blijven vinde, wat er ook gezegd of gemaakt word in de toekomst. pure klassieker.

avatar van huppelepup
Toen mijn kinderen nog klein waren, was dit één van hun meest favoriete films. Vanuit hun ogen gezien (de doelgroep), een 8+, dus 4*
Binnenkort eens kijken wat mijn oudste kleinkind (6) ervan vindt...

Ik vond dit als kind een prachtige film. Hij is anders als andere tekenfilmen met een duidelijk moraal: let op broeikaseffect en op het mooie woud. Vroeger was ik altijd bang voor Hexxus haha. Daarbij is de vleermuis gewoon geweldiggg! Mijn vader keek alleen al mee vanwege die vleermuis, hij maakte het verhaal ook leuk voor volwassenen. Vooral als je zijn zender moest veranderen moest ik lachen.

avatar van namingway24
Vroeger een vet enge film. De "boodschap' ging toen ook al totaal aan me voorbij. En die vleermuis is briljant. Duizend bomen en granaatappels!

avatar van Flipman
Ik kan me gewoonweg niet herinneren wat ik hier vroeger van vond, maar het lijkt erop dat animatiestudio's kinderen dom proberen te houden. Net zo ergerlijk als A Troll In Central Park. Althans, ik kan me herinneren dat ik de liedjes in die film heel verschrikkelijk vond.

Bij de weg; deze film liet me onverschillig, dát is 't! Toen al! De naam is me lang bijgebleven, maar toen vond ik 'm maar zo zo. Overdonderend clichématig en nu ik er beelden van heb teruggezien in de review van The Nostalgia Critic, spatten het gebrek aan logica en de debiele clichés echt van het scherm -maar die konden mijn ogen toen nog niet waarnemen. Misschien moet ik dergelijke films niet zo serieus nemen en me meer in het kind in mij verplaatsen, maar dat vind ik wel héél erg moeilijk.

vroeger was ik helemaal weg van deze film.

Horrorfreak12
toch een drie omdat ik hem als kind super vond !!!!

Inderdaad leuke film om met de kids naar te kijken, zo leren ze het moraal dat we moeten vechten voor de planeet aarde want zo leren ze respect te krijgen voor de bossen dus zou denken dat WWF deze film gemaakt heeft

avatar van DiKKe_OsCaR
Heb hem als kind gezien en vond hem erg goed, vandaag nog 3 sterren.

Ik moest onlangs weer aan deze film denken, toen ik in de bioscoop de trailer van Avatar zag. Ik denk toch echt dat Ferngully de inspiratie is geweest voor Avatar.

avatar van c-l-a-r-i-s-s-a
DiKKe_OsCaR schreef:
Heb hem als kind gezien en vond hem erg goed, vandaag nog 3 sterren.

Klopt. Mijn vriend moest ook meteen aan deze film denken toen we Avatar hadden gezien. Dus daarom hebben we deze laatst ook bekeken. Verhaal lijkt er best op inderdaad.

Wat vond ik dat een leuke film. in mijn kindertijd heb ik daar enorm van genoten.Heb hem toch zeker een 5tal keer gezien.Hexxus was zo eng !

avatar van Black Math
Jaren geleden als kind meerdere malen gezien, want in de collectie van mijn oppas. Toen ik aan het zappen was tegengekomen, en dus halverwege ingevallen. Mijn herinneringen blijken nog redelijk te kloppen, alleen het oordeel is flink veranderd. Waar ik vroeger alles leuk vond, als het maar getekend was, stoor ik me nu enorm aan de boodschap. Ik heb gewoon een hekel aan dit soort moralistische films die eigenlijk niets anders zijn dan een lange preek tegen het vernietigen van de natuur. Helemaal mee eens dat er zo min mogelijk bomen gekapt dienen te worden, maar daar hoef ik geen film voor te zien om van overtuigd te raken. Zeker niet als de zaken zo simplistisch worden voorgesteld. 0,5*.

Wat was die Nederlandse dub trouwens tenenkrommend slecht. Totaal off-sync met de lippen en net zo "overtuigend" uitgesproken als de dub van menig serie van Jetix, of hoe die zender ook tegenwoordig mag heten.

Avatar, maar dan niet zo grodsgruwelijk lang en pretentieus.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Des Disney.

Een aardig tekenfilm die Disney uitademt, maar niet uit diens stal komt. De moralistische eco-boodschap zal kinderen weinig storen en de kleurrijke animaties zijn mooi vormgegeven. Origineel is het allemaal niet erg en de liedjes zijn zeker geen evergreens. Toch zal dit er als zoete koek bij menig kind ingaan. Voor volwassenen is er gelukkig een grappige stemmencast die wordt aangevoerd door de meest komische van het stel: Robin Williams.

Goed.

avatar van MizKriz
Mijn kindertijd komt weer naar boven bij het kijken van deze film.
Nu, niet direct mijn ding, zo elfjes, maar deze heeft toch wel iets speciaal.
De engelstalige versie heb ik nooit bekeken, enkel de nederlandstalige versie.
Een magische tekenfilm met veel humor, ben nu 22 en kijk af en toe nog es naar deze tekenfilm, enkel vanwege mijn kindertijd.

De muziek erin vond ik overigens wel boeiend,
de personages erin vond ik ook wel iets hebben.
Toch geef ik deze film zo'n 4* ^^

avatar van RuudC
Iedereen van mijn leeftijd heeft deze film gezien. Als je deze vroeger thuis niet op video had, dan hebben je ouders niet van je gehouden. Dat is een absolute waarheid. Je kan je storen aan de eco-boodschap van FernGully, maar ik heb het altijd een eye opener gevonden. Ook nu nog is het een sterke veroordeling van het kappen van het tropisch regenwoud. Geen idee hoeveel dat nog gebeurd. Toen ik klein was, was het nog een big issue.

Ik ben deze keer begonnen met de originele dub, maar moet toegeven dat ik snel ben overgestapt naar de Nederlandse. Niet alleen omdat die vertrouwd is, maar in een aantal gevallen is hij ook beter. Echter, Robin Williams beter vinden dan Barry Hay is pure waanzin! Zijn teksten zijn ook tamelijk briljant. Wat een heerlijk verhaaltje ook. Er zitten veel mooie karakters in de film. Hexxus is ook tamelijk briljant. Bovendien is alles ook mooi vormgegeven. FernGully is een kleurrijke animatie die echter wel iets langer had mogen duren. Het verhaal is wat gehaast en dat terwijl het me geen probleem lijkt om de aandacht van de koters nog wat langer vast te houden. Alles zit er wel in: actie, spanning, romantiek, visuele pracht. Zelfs de liedjes zijn niet vervelend. Leuke, fantasierijke prent over het verdwijnen van het tropisch regenwoud. Het plot is universeel, maar dat werkt prima hier.

avatar van Metalfist
Hello, I'm a nocturnal placental mammal of the order pterodidae, or ptero-didn't-I...

Het is vreemd hoe een film soms nog zoveel jaren later in een hoekje in je geheugen kan blijven hangen. Ik was FernGully eerlijk gezegd compleet vergeten, maar een tijd geleden stond ik in de Kringloopwinkel en vond daar een DVD met de originele film en de sequel (vanwaar ik het bestaan zelfs niet wist) op één schijfje. Hoewel de titel wel ergens een belletje deed rinkelen, was het pas met het zien van Batty op de cover dat er opeens een hoop herinneringen terug kwamen.

Natuurlijk meegepakt en gisteravond eens opgezet. Bleek me er uiteindelijk toch niet meer zo enorm veel van te herinneren (met uitzondering van Batty dan) en dan is het fijn dat de film op zich nog goed overeind blijft staan. FernGully heeft de allures van een Disney film, maar mist juist net dat magische dat die films wel hebben. Wat overblijft is de ecologische boodschap die waarschijnlijk bedoeld is om zich onbewust in de kinderen hun achterhoofd te nestelen, maar daar ligt het er waarschijnlijk net iets te dik voor op. Gelukkig niet op zo'n manier dat het storend wordt, hoewel die laatste tekst met 'For our children and our children's children' nu ook weer niet had gehoeven. Bill Kroyer besefte gelukkig ook wel dat hij met enkel deze boodschap geen volledige film ging volmaken en besloot om a) de speelduur niet te lang te maken en b) er best wel wat muzikale intermezzo's in te steken. Hoewel niet alle liedjes weliswaar van eenzelfde niveau zijn, is dat nog wel een aangename afwisseling.

Qua animatie in ieder geval degelijk, al speelde ik wel met het idee dat dit meer iets eind jaren '80 was in plaats van begin jaren '90. Soit, de film speelt zich bijna in zijn geheel af in het bos en de feeërieke wereld komt mooi tot zijn recht. De afwisseling met de slechte leveller, de kompanen van Zak en natuurlijk Hexxus werkt goed. De film steunt voor het overige vooral nog op zijn stemmencast. Robin Williams doet hier hetzelfde trucje als in Aladdin, wat bizar is aangezien beide films uit hetzelfde jaar stammen, en doet dat goed. Tim Curry is dreigend als Hexxus en Christian Slater is nog wel geslaagd als Pips. Iets wat ook gezegd kan worden voor Samantha Mathis als Crysta. Leuke bijrol nog voor Cheech & Chong als twee van de vrienden van Pips.

Er kwam minder nostalgie aan te pas dan ik had verwacht, maar FernGully blijft zelfs nu nog altijd mooi overeind staan. Toegegeven, de boodschap ligt er misschien ietwat te dik op en toch.. Ik heb er op zich geen problemen mee. Het is uiteindelijk nog de uitstekende voice-cast die dit nog naar een hoger niveau weet te tillen. Benieuwd naar de sequel.

Flauwe animatie.

Doet in de verte wel wat aan Disney denken, met feetjes, pratende dieren en uiteraard muzikale intermezzos, maar voor een echte Disney film is het misschien net iets te duister. Ook net iets te losjes. Probleem is dan vooral dat de combinatie van die twee ook niet meteen aanslaat.

Ik heb de film vroeger nooit gezien, misschien dat ik er toen al net wat te oud voor was. Anderzijds ben ik niet zo'n nostalgisch persoon, dus de kans is klein dat zoiets veel impact zou gehad hebben. Het is gewoon een typische film voor jonge kinderen, met een stevige moraal over boskappen. Zo zijn er nog wel meer animaties geweest.

De animatie is vloeiend, maar daar is het meeste wel mee gezegd. Tekenstijl is erg matig en uitzonderlijk is het sowieso nergens. De bad guy is dan nog wel leuk, maar valt vooral een beetje uit de toon in vergelijking met de rest van de film.

't Is dat het kort is, 't is ook zo weer voorbij, maar geweldig is het niet. Eentje om snel te vergeten.