Thumbelina (1994)

Ierland / Verenigde Staten
Animatie / Familie

geregisseerd door Don Bluth en Gary Goldman
met de stemmen van Jodi Benson, Gino Conforti en Barbara Cook

Thumbelina, een meisje dat zo klein is als een duim, voelt zich eenzaam omdat er niemand zo klein is als zij. Op een nacht klopt er echter een feeënprins op haar raampje en hij vraagt zelfs of ze mee wil gaan naar zijn rijk. Net als Thumbelina op het punt staat om te vertrekken, wordt ze echter gekidnapt door een gemene pad, die niet van plan is om haar weer vrij te laten.

Deze heet hier toch gewoon Duimelientje?

cr_ix
Nee, volgens mij Duimelijntje, ik heb de Nederlandse versie liggen... ergens... onder een laag stof...

wel een grappige film, maar niet echt een toppertje ofzo.

Moviestar
Alleen de tekeningen waren mooi, daarom 1* voor de tekenaar.

tovenaar
Moviestar schreef:

Alleen de tekeningen waren mooi, daarom 1* voor de tekenaar.

Het zal er vast niet 1 zijn, dus dan moet je je cijfer weer gaan ophogen.

Moviestar

avatar van The One Ring
Geen leuke tekenfilm dit.
2 sterren

toen ik klein was vond ik dit wel een leuke film

avatar van Purmerend
Een schattige, lieve, vrolijke, aardige, positieve feeling good movie. Met al haar snoezige(Duimelijntje) dieren vriendjes de vliegjes, mol, veldmuis, kever, zwaluw pad, hommel en een hond.

De Nederlandse versie gezien, alleen hier waren de rollen veel beter verdeeld met ook een paar Begische stemmen. Wat ik altijd wel grappig vind.

Een mierzoete toch erg leuke film die ik vroeger zo vaak heb bekeken. Verwar jezelf niet met Gary Oldman (regisseur van deze film Gary Goldman). Maar de Nederlandse Versie is erg leuk. Je kan zo zien dat hij van dezelfde makers als Anastasia is want de bewegingen zijn ook hier erg overdreven. De karakters zijn wel leuk voor de kleintjes, maar je moet deze film echt niet gaan kijken als je een film voor volwassenen verwacht..

Ik vind de engelse versie leuker dan de Nederlandse. Vooral bij het 'beetle ball'. De Nederlandse teksten van de liedjes zijn soms een beetje.. debiel . goede film!

Leuke film, alleen mist het iets wat je wel terugvindt in Disney-films.

In ieder geval is het wat kinderachtiger, maar heel mooi getekend en dat liedje van 'Vlieg met me mee' ofzo (in het Engels 'Let me be your wings') is echt prachtig

film_kaza
Als kind was ik gewoon gedwongen om deze te kijken. Gek genoeg vond ik hem toen nog wel leuk. Nu is het weer iets te kinderachtig met al die liedjes en pratende dieren. Fantasy is leuk maar als ik ergens een hekel aan heb is het zingende dieren! Ik hou het maar op Ice Age waar ze gewoon praten en niet zingen.

3 sterren omdat ik hem als kind altijd nog wel leuk vond.

Aller eerste film die ik me kan herinneren

avatar van Mezelf
toen ik klein was vond ik dit ook een leuke film
ik weet niet of ik hem nu nog leuk vind
maar ik heb hem gezien toen ik 4 of 5 jaar was ofzo
en ik kan me hem gewoon nog herrinneren
ik vind hem beter getekent als doornroosje en andere tekenfilms

avatar van Mary_Shaw
suikerzoete film, ik heb mijn zus daar lang mee stil gekregen toen ik op haar moest letten

Een mier zoete film die ik al heel vaak gezien heb en laatst weer gekeken heb. Ok dat de herfst in winter veranderd na 1 dag is een beetje raar maar heb het orginele verhaal ook gelezen.

film_kaza
Gisteren herzien. Een Iets-wat redelijke film. Het had wat goeie dingen, maar het duurde niet lang of de slechte punten er al aanwezig waren. De slechte punten:
- De film is vaak wat overdreven lief. Wat bedoeld is voor de echte kinderen.
- De liedjes worden vaak verpest door enome musical eindes waarin alle dieren springen, zingen en dansen wat ook deel is van de vrolijkheid. Het had wat minder gemogen.
- De liefde tussen Duimelijntje en Cornelius is niet echt mooi. Het is typische voorspelbare liefde zonder echt opbouw of enig stukje twijvel in de ander. Het is zo van: ik zie jou, ik verliefd op jou, voor.. ALTIJD EN EEUWIG! De leukste stukken van de film waren nog buiten de liefdesscenes.

Maar de film was niet tijdverspilling. Het had zeker nog wat goeie dingen.
- Animatie. Alle vormen en maten, dansen enz waren goed gedaan. Maar niet al te indrukwekkend (komt medemogelijk omdat de film dat ook niet is).
- De muziek (onglangs de dansende vogels die uit het niets op kwamen dagen) had een paar goeie tracks die nu nog in mijn hoofd zitten. "Ze zijn dood, dood, heel hardstikke dood" xD
- Je krijgt opgeefmoment te maken met een paar grappige personage's die het een en ander goedmaken.

2 - 2,5* sterren

avatar van horrorfreak23
Deze is de beste tekenfilm allertijden. Ik bekijk hem wel het liefst in het nederlands. De liedjes vind ik ook mooier in het nederlands.
Kijk deze tekenfilm en laat me wat weten over men lievelingtekenfilm.

Ik denk wel dat hij meer in de smaak zal vallen bij meisjes dan bij jongens. Vanwege het ietwat melige liefdesverhaal die de tekenfilm toch zo magisch maakt

avatar van ibendb
Vroeger heb ik deze film kapot gedraaid. Ik kon er niet genoeg van krijgen.
Maar nu heb ik hem eens herzien, en hij is een beetje irritant geworden. Alle liedjes zijn te veel van het goede. Ook zijn de personages oppervlakkig en raar. gewone film. 3*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dit zal wel voor kleine meisjes werken die ook houden van de Tinkerbell reeks. De animatie komt uit den Don Bluth studio's die zijn inspiratie haalt bij Disney (waar Don Bluth nog mee samenwerkte voor enkele films), maar zelfs daarbij vergeleken enkel het niveau van blauwdrukken kan halen. De films zijn te braaf van verhaal en zeer zoet. Daardoor wordt het nergens boeiend, hoe goed de film zijn best ook doet. Het ziet er allemaal wel leuk uit, maar het verveelt toch na een tijd.

avatar van soom
Lelijke animatie, vervelende, nietszeggende bijpersonages, maar het verhaaltje van Duimelijntje en de prins, Cornelius is erg schattig en heel lief, daar smolt ik door. En niet zo'n klein beetje ook. Mooie sfeer, leuke en aanstekelijke liedjes (de liedjes halen dan ook wel Disney niveau, mede dankzij het feit dat Jodi Benson de titelrol voor haar rekening neemt denk ik), die voor de film goed werken. Alleen de sidekicks, daar ben ik niet direct heel erg van onder de indruk. Veel te veel sidekicks ook die komen aandraven, dat doet Disney ook echt een suikertje beter.

3.5*.

avatar van alexspyforever
Als kind vond ik "Duimelijntje" of "Duimeliesje" een geweldig mooi sprookje dat ik vaak op plaat of cassette heb beluisterd. Ik was verrast om nog niet zo erg lang geleden te ontdekken dat hiervan ook een langspeeltekenfilm van was gemaakt. Deze was blijkbaar uitgekomen in 1995. Omdat het niet van Disney is, is wellicht de reden dat ik tot op dat moment nog nooit van had gehoord. Don Bluth als director nou dan zou het vast en zeker geen zeemzoete versie worden, dacht ik zo. En dat was goed want dit sprookje is ernstig. Duimelijntje valt immers van het ene probleem in het andere, wordt ontvoerd door het een en het andere dier dat haar wel als echtgenote ziet zitten. Jonges toch, was me dit een tegenvaller! Het sprookje is niet alleen veel zoeter dan verwacht, buiten Duimelijntje zelf zijn de karakters allemaal idioten. Duimelijntje gaat van hot naar her en zingt vrolijk mee met haar ontvoerders. Vooral de zwaluw die in het sprookje aardig en heel bescheiden is, komt hier over als een irritante lompe taterbek. Hij deed me denken aan die vogel uit Secret of NIMH. Dat karakter was dan wel passend, maar die zwaluw eeeeeeeeeeew. En dan de prins die verschijnt al zo vroeg in het verhaal dat de verrassing er al snel van af is. Damn wat een rotzooi, ik hoop dat op een dag iemand deze tekenfilm doet zoals het klassieke sprookje.

avatar van alexspyforever
Film Pegasus schreef:

Ik ben geen klein meisje en ik vind de Tinker Bell reeks heel goed. Thumbelina vind ik echt wel niks.

avatar van dolphinazee
Komt deze film nog uit op dvd of Blu Ray? ? Vind het een mooie film en de muziek vooral zo indrukwekkend:)

avatar van Ted Kerkjes
De moraal van Bluthfilms is wel duidelijk: de tagline van Thumbelina is "Follow your heart and nothing is impossible", de tagline van A Troll in Central Park is "Believe in yourself and you can do anything!".
. . .

ik wil deze film zo graag nog eens zien