An American Tail (1986)

Alternatieve titels: Een Avontuur met een Staartje | Fievel: Avontuur met een Staartje

Animatie / Familie

geregisseerd door Don Bluth
met de stemmen van Phillip Glasser, Dom DeLuise en Cathianne Blore

Fievel is een jonge Russische muis die gescheiden wordt van zijn ouders op weg naar Amerika, een land waarvan ze denken dat er geen katten zijn. Wanneer hij alleen in New York arriveert houdt hij hoop, en gaat hij op zoek naar z'n familie. Animatiefilm van producer Steven Spielberg met Don Bluth en zijn team van voormalig Disney-medewerkers.

Killer-Instinct
Jeugdsentiment en hele mooi poster trouwens!

bierbak
Voor het Pixar-tijdperk werd nog echt gelet op afwerking en details in animatie, en deze Amercian Tail is daar een mooi voorbeeld van. Dit resulteert in een sfeervol geheel, iets waar het aangrijpende avontuur dan ook veeleer op inzet. Werkt beter dan de snelle prikkels en schreeuwerige humor uit de meeste computeranimaties van tegenwoordig. *** 1/2

avatar van RuudC
Wel eens gezien, lang laaaang geleden. Afgelopen zomer heb ik voor praktisch nop de video meegenomen. Ik blijf het een mooi medium vinden. Zeker animatiefilms komen er soms beter tot hun recht, al kan je de audio-instellingen natuurlijk niet aanpassen. Van An American Tail kon ik me dus weinig herinneren, de andere film van Don Bluth daarentegen, The Land Before Time, kan ik haast dromen. Eigenlijk vind ik het achteraf wel jammer dat de overeenkomsten qua verhaallijn zo duidelijk zijn.

Er gebeurt namelijk in grote lijnen precies hetzelfde. Familie verhuist naar een beter oord en al snel verliest kindje zijn ouders. Vervang New York door een prehistorisch landschap en de katten door ruigtand en je bent al een heel eind. De tekenstijl is natuurlijk ook hetzelfde, al is dat een positief gegeven. Het ziet er wederom prachtig uit! Waar An American Tail bij mij last van heeft, is dat het nergens echt kan opboksen tegen The Land Before Time, die ik toch een stuk mooier vind. Hier komen dan wel ineens liedjes naar voren die het verhaal onderbreken. Een eeuwige jeukfactor. Ik spoel alleen nooit door omdat ik bang ben toch iets van het verhaal te missen. Achteraf gezien had het geen problemen opgeleverd. Punt is wel dat An American Tail moeiteloos de concurrentie aan kan met moderne kinderfilms. Het biedt ook een leuk stukje Amerikaanse geschiedenis wanneer het gaat om hun immigratieverleden.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Vanaf de jaren '80 kreeg Disney op commercieel vlak een pak concurrentie. Denk maar aan Ghibli Studio of Don Bluth met zijn animatiefilms. Ghibli moest zijn weg hier nog vinden en Don Bluth miste soms wel het budget of de magie van Disney. Ook hier krijgen we een film die origineel lijkt omdat het anders is dan Disney (die in de 80's niet bepaald hun sterkste werk afleverden), maar uiteindelijk niet echt een hoog niveau konden halen.

An American Tail heeft de ambitie om te groeien, maar vervalt evengoed in clichés. Maar met ietwat standaard thema's mikt het ook op volwassenen, terwijl de film dat level niet kan volgen. Op de eerste plaats dus wat saai en geforceerd, maar verder wel leuk om zien.

avatar van Ted Kerkjes
In mijn herinnering een nogal brave film. Deze heb ik ergens een keer gratis bijgekregen op DVD, volgens mij. Ben benieuwd.

avatar van Ted Kerkjes
De herziening beviel me erg goed. Een schattig verhaal, erg mooie animatie (die achtergronden!), erg goede stemacteurs, fijne muziek. Liedjes in films storen mij zelden, mits het goede liedjes zijn. De liedjes in deze film waren erg kort, maar bevielen mij ook wel prima. Somewhere out there vond ik erg schattig. De meeste liedjes worden vrij vals gezongen, maar dat maakt het helemaal af.
Het verhaal is misschien niet erg origineel, maar wel erg vermakelijk, mede door het acteerwerk dat dik in orde was.

avatar van PEN15
In het Duits is dit Feivel, der Mauswanderer. Een slimme zet om de e en de i te verwisselen, want dan weet je als kind tenminste hoe je het uitspreekt. Hierdoor verloor ik veel van mijn Fievel-plakplaatjes met weddenschappen als, is het Bembie en Bambie.

Had hier een stickeralbum van die vrij leeg bleef, omdat die van de Speurneuzen veel leuker was. Toeval of niet dat beide tekenfilms zijn over muizen in 1986? Tevens ergens in 1994 een video game. Dat was bijna tien jaar na de Bluth film, maar komt als een verrassing dat er zelfs twee vervolgdelen bestaan waarvan één uit 1991.

Dat die maar beter mogen zijn, want ik vind het vrij tegenvallend. De dieren bezitten teveel menselijke trekjes en er is te weinig gedaan met het immigrantenverhaal.