All Dogs Go to Heaven (1989)

Alternatieve titels: Ook Honden Gaan naar de Hemel | Alle Honden Gaan naar de Hemel

Verenigd Koninkrijk / Ierland
Animatie / Familie

geregisseerd door Don Bluth, Gary Goldman en Dan Kuenster
met de stemmen van Dom DeLuise, Burt Reynolds en Daryl Gilley

De ondeugende herder Charlie B. Barkin ontdekt dat zijn gokmaatje, de grote pitbull Carface Malone, veel geld verdient bij de hondenrennen dankzij Anne-marie, een meisje dat met honden kan praten. Carface zet een valstrik op om Charlie uit de weg te ruimen. Maar om de hemelpoort te kunnen passeren, moet Charlie bewijzen dat hij iets goeds heeft gedaan op aarde. Hij ontvoert Anne-Marie om Carface te ontmaskeren, maar zij ziet in hem alleen maar een goede vriend. Hun band wordt langzaam hechter en samen beleven ze allerlei spannende avonturen.

Wat een super film. Vroeger mn eerste traantje om gelaten als kind. -1 ster voor het einde

vond dit als kind een zeer ontroerende en spannende film. eentje die mijn altijd wel bijblijft!

Purmerend schreef:
Wel raar dat er op een gegeven moment ook een hele grote krokodil in voor kwam!

Vreemd inderdaad. Zwakste van de film.

avatar van daxclusive
Dit is jaren geleden dat ik deze op VHS heb gezien zeg.
Het is me bijgebleven dat het een mooie animatiefilm was en zelfs een traantje heb weggepinkt. 3.0*

super film, af en toe alleen een beetje gaar idd die krokodil enzo vroeger toch 1 van mn favo films! Welkom in altijd vakantie land haha

Jorick schreef:
Toen ik klein was moest ik om deze film huilen.
Deze film blijft me bij! ***

Wij hebben de film net weer gekeken, was weer jaren geleden. Wat een bere goede film is dit toch. Zelfs mijn vriend heeft een traantje weg moeten pinken. Ook de hond was een beetje uit haar doen. Lucky bal?

avatar van baspls
"Hey! Ik ben wel dood maar dan hoeft het hier nog niet zo'n dooie boel te zijn!"

Geweldige en erg vermakelijke film. Ik vind All Dogs Go to Heaven een van de betere Don Bluth-films en snap die onderwaardering totaal niet.

Erg goede animatie, alles is erg mooi getekend. Mooie achtergronden. Goede stemmen (zowel Engels als Nederlands). Leuke liedjes. Erg grappig. En erg goede effecten.

Erg mooi en komisch. Zeer vermakelijke en erg goede film.

avatar van alexspyforever
Als kind had ik deze nooit gezien. Achteraf als volwassene eens gezien, ook alweer lang geleden. Ik was niet erg onder de indruk van het verhaal of de personages. Vooral die Charlie was heel irritant. Ik geef geen stem daarvoor weet ik er nog te weinig van, maar laag zou die zeker zijn. Films met honden in de hoofdrol zijn precies toch niet zo mijn ding. 101 Dalmatiërs gaat nog wel.

avatar van royals
Een hele leuke mix van 101 Dalmatians, The Fox And The Hound en Lady And The Vagabond. Maar ik vind die laatste honden animatiefilm nog steeds het beste.

avatar van Ted Kerkjes
Lang geleden dat ik deze zag...
Ik ben benieuwd of ik deze nog op VHS heb...

avatar van RuudC
Mooie film weer van Don Bluth. Deze had ik al een tijdje op de kijklijst staan, maar met de gigantische stapel dvd's duurt het soms lang voor je er aan toe komt. Vooruit, het is geen Secret of Nimh of The Land Before Time. Eerder een An American Tail. Het verhaal is redelijk eenvoudig, maar het speelt wel mooi in op je emoties en het tekenwerk is weer om je vingers bij af te likken. Vooral de scenes in de hemel en de hel zijn geweldig. Het doet natuurlijk wel erg aan Disney denken. Don Bluth heeft er een verleden, maar je hoort het ook heel goed in de muziek. Dit verhaal is qua ruwheid ook erg vergelijkbaar, terwijl Bluth bekend staat als iemand die moeilijke thema's niet uit de weg gaat. Dat doet hij hier wel. Ik heb trouwens de film met de Nederlandse dubs gekeken en dat werkte prima. Doet niets af aan dit leuke avontuur.

avatar van Fonzzz002
Een verschrikkelijke film die altijd tot mijn minst favorieten Don Bluth films heeft behoord. Hoewel All Dogs Go To Heaven visueel er prachtig uitziet heb ik nooit plezier beleefd aan de inhoud. Waar deze film volledig de plank misslaat is het onuitstaanbare hoofdpersonage en het slechte verhaal. Ik heb nog nooit een jeugdfilm gezien waar het hoofdpersonage zo dusdanig het bloed onder mijn nagels vandaan haalde als deze, en de film faalde hard in het wekken van medeleven met hem. Charlie is een personage waarvan het de bedoeling is dat je hem mag: hij is intentioneel onaangenaam gemaakt zodat je hem aanmoedigt een transformatie te maken naar een goederik. De film gaat echter zover in hem onaangenaam maken dat ik me eerder aan zijn aanwezigheid stoorde dan dat ik het prettig vond hem te zien. Hij doet aan kinderontvoering, geestelijke manipulatie, chanteren, liegen en bedriegen voor zijn eigen belangen; Charlie gedraagt zich eerder als een vijand uit een Disneyfilm (voornamelijk te vergelijken met Frollo, Lady Tremaine of Mother Gothel) dan als een heldenfiguur, ondanks dat de film hard zijn best doet hem zo neer te zetten. Hoe hij zich gedraagt naar het meisje toe, en hoe hij haar geestelijk manipuleert zodat ze zijn gevangene wilt blijven, is walgelijk om te zien. Dat bedoel ik niet slechts vanuit het perspectief van een jongvolwassenen: zelfs als kind voelde ik me rot voor het meisje en wou ik dat hij haar met rust liet. Er zat bv een scene waarin het weesmeisje een familie vond waarin ze gelukkig was. Zelfs op dit moment had Charlie vrede met haar wederom gevangen nemen. Tuurlijk, hij bedenkt zichzelf rond de laatste 15 minuten van het verhaal, maar het was “too little too late”: zijn overstap kwam eerder over alsof een compleet andere personage zijn rol overnam dan dat hetzelfde personage een geloofwaardige ontwikkeling had meegemaakt. Tot de laatste 15 minuten was er geen enkel moment dat hij zich enigszins om het meisje zorgen leek te maken, waardoor zijn verandering niet stapsgewijs overkwam.

Zelfs als ik het hoofdpersonage negeer en kijk hoe de rest van het verhaal in elkaar zit word All Dogs Go To Heaven niet veel beter. De film zegt dat alle honden de hemel mogen betreden, ongeachte hun daden op aarde. Mits dit een wereld was waarin alle honden aardig waren had ik deze gedachtegang begrepen. Er zitten echter criminele honden in deze film die doen aan moord, ontvoering, geweld of andere criminele zaken. Dit maakt de hemel zoals het is neergezet in deze film, en het principe om honden zonder pardon binnen te laten, behoorlijk dom. Ik kan niet wachten een bezoek te mogen nemen aan Cujo en The Hound Of The Baskerville.
De vijand is je typische “over-the-top” vijand die uit is op macht. Los van de goede voice acting en een paar grappige, absurdistische wijze waarin hij zijn haat over Charlie uitsprak viel er niets op te merken aan dit personage. Verder waren de liedjes behoorlijk ondermaats. Het ene nummer was matig gezongen, het andere had een ongelegen timing, de andere had een tekst die niet goed uit de verf kwam binnen de context etc. Qua muziek slaat All Dogs Go To Heaven ook de plank mis.

Het enige waar All Dogs Go To Heaven een hoog niveau bereikt is de animatie: de personages zijn gedetailleerd en bewegen vloeiend, achtergronden zijn mooi en sfeervol, de designs voor de omgevingen zitten mooi in elkaar etc. Don Bluth films hebben hun eigen stijl en ik vind het jammer zo’n sterke tekenstijl verspild te zien worden aan zo’n waardeloos script. Verder was er hier en daar een grinnik-grapje of een aardig idee verwerkt in de film, maar niets om de mindere aspecten te redden.

Van het onuitstaanbare hoofdpersonage, waardeloze verhaal, slechte muziek en de (bijna) volledige afwezigheid van humor is All Dogs Go To Heaven één van mijn minst favoriete jeugd animatiefilms. De animatie en voice acting is van top kwaliteit, maar meer positiefs kan ik er niet over zeggen.