The Secret of Moonacre (2008)

Alternatieve titel: De Maanprinses en het Geheim van het Witte Paard

Verenigd Koninkrijk / Hongarije / Frankrijk
Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Gabor Csupo
met Ioan Gruffudd, Dakota Blue Richards en Natascha McElhone

De pracht van het landgoed Moonacre wordt overschaduwd door herinneringen aan de Maanprinses en het mysterieuze witte paardje. Tot haar verrassing ontdekt Maria Merryweather, een vreemdelinge in het Kasteel van Moonacre, dat wat er al die jaren geleden met de Maanprinses gebeurd is, ook met haar te maken heeft. Ze is vastbesloten vrede en geluk terug te brengen in de vallei. En Maria krijgt meestal haar zin.

avatar van Boenga
Er zat inderdaad meer in dan wat het uiteindelijk geworden is. De uitvoering, en dan vooral de manier waarop er geacteerd wordt, maakt het toch meer tot een kinder- dan een familiefilm. Het laatste half uur, wanneer er eindelijk ook een kleine dosis humor kwam bij kijken, maakt veel goed.
Ik zag helaas de Nederlandstalige versie, wat hoe dan ook afbreuk doet aan om het even welke film...

Vond het een soort Narnia achtige film, wel minder goed. Maar heb me prima vermaakt 5 sterren..

avatar van flyer
Inderdaad deed deze me denken aan Narnia en vooral de eerste. Maar het heeft het allemaal net niet. Niet iets waar ik warm voor loop

avatar van TimZor
Heel matig filmpje. Alles duurde ook een beetje te lang.

avatar van LadyAnne
Een leuke film voor jong maar ook oud.

avatar van benni
Hou van fantasie, maar dit is soms net even te gek! Toch wel van genoten. Maar bekijk je niet vaker. Kleuren en sound track zijn ok. Verhaal ook wel, maar wat ik al eerder las, was veel meer uit te halen....

ZDF (De maanprinses en het geheim van het witte paard, zaterdag 31 december, 12:15 uur)

avatar van blurp194
Mooi dromerig sprookje. Mooie romantische plaatjes van bos en mossig kasteel. De leeuw loopt een beetje moeizaam, Natascha McElhone is net een tikje te hekserig om de goede brave Loveday te spelen, Ioan Gruffudd is een beetje teveel Horatio Hornblower, maar dat wordt toch wel wat goedgemaakt door Dakota Blue Richards. Wat is die leuk aan het spelen. Leuk maanprinsesje.

Een mooie sprookjesfilm voor kinderen, ook voor volwassenen. Beelden zijn erg mooi, de sound is orkestraal en mooi passend op de achtergrond.
Het acteren vind ik goed, overtuigend. De Nederlandse dub weer wat minder, maar ik vertrouw erop dat het origineel alleen maar beter kan zijn.
Mooie kostuums, requisieten en erg verzorgde locaties, zelfs opnames van een bos zijn ongewoon prachtig. De scenes met de maan vind ik geweldig mooi om te zien en enkele slow motion opnames met effecten en (onder)waterscenes ook.
Audiovisueel is het echt genieten van deze fantasie en als jeugdfilm vind ik het één van de betere.

Leuke fim met mooie verhaal, soms beetje langdradige maar is moeite wel waard nog eens bekijken. Echt meer voor kinds maargoed.

avatar van alexspyforever
Het verhaal was misschien niet supersterk, maar ik denk dat het vooral met de beperkte speelduur had te maken. Het leek allemaal een beetje afgehaspeld te moeten worden om binnen het tijdsbestek van anderhalf uur te blijven. De figuur van de kok was misschien een beetje te kinderachtig, maar voor de rest vond ik het een heel knap vertolkt sprookje met mooie decors en prachtige kostuums. Zeker een film om vaker te bekijken. Dakota Blue Richards is schitterend als maanprinses, heel leuke actrice nog beter dan in Golden Compass waar ze mij ook al erg kon bekoren.

avatar van Triple G
Aardig verhaaltje. Ondanks vrij matig acteerwerk wel onderhoudend. Als dat beter was geweest met wat peper erbij had de film heerlijk kunnen zijn. Visueel best ok.

echt een kinderfilm een beetje te kinderachtig voor mij
wat is Ioan Gruffudd toch een vreselijke slechte acteur

avatar van RuudC
Op een bepaalde manier deed dit me erg denken aan Belle en het Beest. Met name vanwege de manier waarop liefdes en vloeken met elkaar verbonden zijn. In elk geval is dit een film waar kinderen zich vast mee kunnen vermaken en kunnen de zelfingenomen 'filmkenners' dit beter overslaan. Diepgaand is het natuurlijk niet. De film moet het hebben van de karakters, die in een aantal gevallen best leuk zijn. Dat geldt ook voor de situaties. De film verloopt vlot en de locaties zien er in de meeste gevallen goed uit, maar ik struikel toch een beetje over de originaliteit. Echt tijdloos vind ik het ook niet.

avatar van hdehoon
Leuke kinderfilm. Mooie setting, maar het verhaaltje is erg samengeraapt. Er is duidelijk veel budget gespendeerd aan special effects, terwijl de rest van de film erg doet denken aan de Oost-Europese low budget sprookjesverfilmingen. Ik vroeg me geregeld af of die pompeuze effecten wel nodig zijn om het verhaaltje te ondersteunen.

Slap aftreksel van Narnia. Waarschijnlijk wilde men mee profiteren. Ik ben er jammer genoeg ingetrapt om hem aan te schaffen.

avatar van alexspyforever
Beetje in de fantasy mood de laatste tijd en deze in de herziening gegooid. Het verhaal is vrij simpel bepaalde karakters zijn matig uitgewerkt en bepaalde stukken toch iets te kinderachtig (bijvoorbeeld als de kok in beeld komt) maar uiteindelijk wel heel ontspannend. De setting en kostuums zijn echt een lust voor het oog en Dakota Blue is een heel fijne actrice. Misschien iets te kinderachtig voor joolstein of baspls maar als jullie misschien iets met kinderen willen meekijken

avatar van baspls
alexspyforever schreef:

Zal het mijn zusje een keer voorstellen

avatar van Shadowed
Zwak.

Niet al te best, deze film. Richards, die ik eerder al niet uit kon staan in The Golden Compass doet het hier ook niet al te best. Ze was dit keer niet erg vervelend, maar haar acteerwerk is toch altijd weer iets te overdreven en standaard dat er vrij weinig mee te doen valt.

Het verhaal is niet eens zo slecht, het is gewoon erg stompzinnig gebracht. De cliches stapelen zich werkelijk op en ieder karakter is zo ongeloofwaardig en gedraag zich dusdanig abnormaal dat je het allemaal niet eens serieus neemt, ook al is het een fantasy.

Niet geslaagd, vrij vervelend en kent maar een paar wat sfeervollere scenes. Tuurlijk, het is naar kinderen gericht. Maar daarnaast is het gewoon stompzinnig. Sommige karakters zijn te stom voor woorden.