The Day after Tomorrow (2004)

3,17

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Roland Emmerich
met Dennis Quaid, Jake Gyllenhaal en Ian Holm

Weerdeskundige Jack Hall (Dennis Quaid) waarschuwt met weinig succes voor de invloed die de opwarming van de aardbol zal hebben op het klimaat. Wanneer het noordelijk halfrond van de planeet daadwerkelijk het slachtoffer wordt van tornado's, overstromingen en gigantisch lage temperaturen wordt hij eindelijk serieus genomen. Terwijl het zuiden van Amerika in allerijl wordt geëvacueerd, wordt de noorderlingen geadviseerd binnen te blijven, en op het beste te hopen. Hall besluit naar het noorden af te reizen om hier zijn zoon Sam (Jake Gyllenhaal) te vinden, die samen met enkele medestudenten gestrand is in een bibliotheek.

1114 BERICHTEN 60 MENINGEN

Hankieh
Lijkjuh schreef:
Mooi om in de bios te kijken

Dat was ie zeker

Leuke film voor een vrije vrijdagavond! Geen bijster origineel of meeslepend plot, maar wel een aardige rampenfilm.

avatar van Mikemans
Het enige pluspuntje wat ik kon vinden waren de effecten. Voor de rest was het een puur americaanse slappe hap. Zonde....

avatar van Lavigne
Het begin blijft sterk vind ik, maar ik vind het ook echt een hele mooie film.
Heb em al 3x gezien.

avatar van MissyNador
Blijft een goede sterke film!

Ik ben niet onder de indruk van deze film! Het begin was spannend maar daarna zakte het gewoon in. De effecten waren inderdaad wel goed. Opgeve moment was ik ook niet meer zo geboeit om naar de film te kijken. Maar het einde weer zo'n standaard hollywood einde, plotseling was alles weer goed zonder enige verklaaring en iedereen was weer happy. Gewoon voor 1 keer kijken is oke. Niet echt wat je noemt een aanrader.

avatar van psycholamp
Mikemans schreef:
Het enige pluspuntje wat ik kon vinden waren de effecten.

Sommige effecten dan. Die wolven waren wel erg nep en dan de vrieskou die hen achtervolgt en stopt als je de deur dicht doet.En ook stoorde ik me aan het feit, dat ze in een bibliotheek vol houten meubels besluiten de boeken te gaan verbranden. Heeft verder niks met de effecten te maken.

avatar van Liesha
gister heb ik deze film al voor de 4e keer gekeken en voordat ik begon heb ik dit getypt:
'fijne en boeiende film om naar te kijken, in de bios vond ik m eigenlijk nog fijner om te kijken. wel een beetje jammer van die familie cliche stukjes & 'o-wat-een-leuk-meisje-maar-ze-wil-me-toch-niet' gewauwel.'
3,5.

maaaar toen ik m gister dus weer ging kijken begonnen die familie&liefdes drama's mij behoorlijk te irriteren. dus nu zit ik te twijfelen tussen een 2,5 en een 3.

avatar van Criticism
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een film die vele Hollywood cliché's aanhaalt. Redelijke standaard Hollywood idee van een vader die zijn zoon gaat redden, daar kan ik eigenlijk normaliter wel overheen kijken, maar het is toch allemaal vrij oppervlakkig en wordt nergens interessant. Wat wel weer aardig is zijn de special effects: die tornado's in Los Angeles, hagel over de wereld en de overstroming van New York ziet er allemaal indrukwekkend uit.. Maar verder dan de special effects komt deze film eigenlijk niet, toch jammer.

avatar van tsjong
Een redelijke film met een slecht einde.

avatar van Ralf81
Verhaal beetje vergezocht, maar toch erg spannend!

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Niet erg slecht, maar ook niet geweldig.. effecten waren behoorlijk te pruimen, maar het sentimentele had van mij niet gehoeven...
Sommige dingen kunnen gewoonweg niet zoals het lopen van Washington naar New York in hele korte tijd en dat de zoon (Sam) naar buiten gaat om de wolven af te leiden van de anderen op de boot waarbij, hij ook nog eens met zijn blote hand het ijzer van de railing van het schip aanraakt, absoluut onmogelijk met zo'n temperatuur.
Maar dat is ook een beetje mierenn**en van mij hoor, maar ik wilde het toch effe zeggen
Trouwens...de film wordt wel een stuk beter op Blu-Ray =D

3 sterren

avatar van josseheijmen
Rampenfilm.

De orkanen in Los Angeles zien er pachtig uit.

Hoe haat ik het wanneer de (geweldige) Jake Gyllenhaal in een jongensrol wordt gecast. Zo'n afgang na (het uitnemende) Brokeback Mountain.
Dennis Quaid kan fantastisch getormenteerde koppen trekken.

O ja, de wolven zijn mooi.

Maar ehm, het verhaal is toch voor een groot gedeelte dat Quaid zijn zoon en diens vrienden uit de bibliotheek van New York gaat redden? Ik herinner me nog van een paar dagen geleden (toen deze f op tv was) dat een deel van de kamer compleet was verijsd. En Gyllenhaal cum suis konden niet uit deze kamer 'ontsnappen' maar Quaid kon hen hier wel uit bevrijden. Waarom eigenlijk?

Is - best - een - vermakelijk - filmpje. Maar houdt niet over.

crack1
Een film die het grotendeels moet hebben van de special effects,...en die waren bangelijk goed!
3.5 special*

Melvin Udall
Emmerich doet Independence Day nog een keer over met dit keer als vijand moeder natuur ipv buitenaardse types.
De special effects zijn bijzonder goed gelukt. Dit is dan ook waar alles om draait want de verhaallijntjes zijn flinterdun. Het lukt Quaid en Gyllenhaal, toch niet de minste acteurs, niet om wat extra lading aan het geheel te geven.
Het is toch altijd weer apart dat juist steden als LA en New York getroffen worden maar goed als je bij deze film met een serieuze instelling gaat kijken blijkt het ene na het andere feit niet te kloppen en ben je er heeeeel snel klaar mee.
Dus laat je overweldigen door de cgi en de bombastische sounds en vergeet de rest.

Mooie en spannende film!

avatar van Lkw
Fantastische special effects, maar voor het overige een film vol irritante stukjes melodrama. Ook het moraliserende, belerende einde is tenenkrommend.

Maar vooruit: 2,5 sterretje, met name voor de mooie beelden zo nu en dan.

avatar van Jan met de pet
Heb de film nu voor de 2de keer gezien, nu in blu-ray is en blijft een goede film met mooie effecten: 3,5

avatar van leandero
Beetje onwerkelijke maar wel mooie film.
Ik heb hem op school gekeken bij aardrijkskunde en vond het een best goede film , thuis nog een keer gekeken en toen zag ik toch de foutjes.
Prachtige special effects , redelijke acteurs maar zwaar overdreven.

avatar van Lui
Vrijdag gezien met de kerstviering op school. Ik was iets minder positief dan de eerste keer dat ik de film zag, maar dat kan natuurlijk ook komen omdat ik op school zat.

avatar van X.MagnuM

Dit lijkt me een goeie film...

avatar van josseheijmen
Helaas Magnum, is ie niet. Geen enkel onderdeel steekt boven het maaiveld uit.

aerts007
Toch wel,met name de special effects!

avatar van J-fan
uhmmmmmmm schreef:

Precies zoals ik het ook zou zeggen.

best leuke film over natuurrampen en het milieu
Na het eerste uur verveelde ik me en heb de film afgezet
Toen ik weer zin had vond ik het 2de deel geweldig
erg spannend en goed verhaal
Persoonlijk vind ik Independence Day beter maarja ik kan er goed meeleven een 3,5 * film voor mij maar vergeet niet dat ik in een goeie bui ben

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vanavond herkeken en het is me ook een 2e keer goed bevallen.

Om meteen het allerbeste te melden; wat een onwaarschijnlijk gave special effects! Alles leek zo bizar echt. Van een enorme hagelstorm tot vernietingende tornado's tot de gigantische vloedgolf tot de verijzing van de hele stad. Zon film valt of staat met special effects en daarmee zijn ze ontzettend goed geslaagd.

Wat ik ook heel goed vond was het rampenfilm gevoel. Een gevoel dat echt alles totaal mis gaat en dat er niks meer aan te stoppen valt. Ik vond de 1e 70 minuten van de film echt steengoed met een uitstekende spanningsopbouw en daarna met veel effecten de totale destructie en chaos in beeld. Als rampenfilm is deze film meer dan geslaagd.

Minder geslaagd was het resterende uur vol familiar gewauwel. Natuurlijk te stupide voor woorden dat pa van Washington naar New York in no time kan terwijl heel Amerika in chaos ligt en compleet is bevroren. Zeer onrealistisch. Wat ook zeer onrealistisch was dat op een gegeven moment de zoon medicijnen in de boot ging halen voor zijn vriendin en op dat moment krijg je een scene dat een onderzoeker meldt dat de temperatuur met 10 graden per seconde daalt. Zeker een minuut later loopt die zoon met zijn maten probleemloos buiten. Volgens mij moet het dan wel minimaal -100 graden zijn en ben je compleet doodgevroren. Had me normaal niet gestoord, maar meldt het dan niet in zon scene dat de temperatuur op DAT moment zo snel daalde.. Verder is het laatste uur van de film minder gericht op de wereldramp en meer op het individu. Jammer. Had liever meer van de ondergang willen zien. Gelukkig blijft de film wel boeien want de momenten in de bieb vond ik zo slecht nog niet. Een stuk beter dan de tenenkrommende familiemomenten van Tom Cruise in War of the Worlds. Ook het acteerwerk in deze film is een stukkie beter gelukkig. De film maakt gewoon grote indruk door de indrukwekkende uitvoering van de ramp plus het feit dat je mag beseffen dat dit in het echt ook best nog eens kan gaan gebeuren.
Omdat de film een 2e keer nog zo goed is bevallen maak ik van de 3,5* een volle 4*

avatar van Jan W
Inderdaad een echte Emmerich. Veel pathos en bleke sentimenten. Normaal gesproken genoeg om de dvd verder als bierviltje te gebruiken. En toch is dit een goed te genieten film door de mooie speciale effecten en natuurlijk de onderliggende boodschap dat zoiets wel eens zou kunnen gebeuren. 3,5*

avatar van dikkop
Erg orginele science-fiction film waarin je je helemaal in gaat meeleven. Zeker voor meerdere herhalingen vatbaar.

avatar van Kill_illumovie
Ik zo'n idee dat de regiseur op what-if + Doom scenario + Conspiracy graag verwerkt en verdikt. Zo kwam deze film uit rond de tijd dat iedereen vreesde voor global warming, rond deze tijd deed Al Gore er nog een schepje bovenop toen hij met zijn film uitkwam. Nu naderen we 2012 (heel zit er bom vol internet mee,boeken DVDs etc. ) en je raad al, de regiseur pikt het onderwerp op en maakt er een film van.

avatar van medansavamhel
Prachtige film. Visueel sowieso. Erg goede animaties en een fijn verhaal dat als het goed is iedereen in zekere zin aanspreekt omdat het een vrij reëel scenario is (of in ieder geval reëel lijkt te zijn). Ik heb de film niet al veel eerder gezien omdat ik bepaalde verwachtingen had van de film die niet bleken te kloppen. Ik dacht namelijk dat er niet veel spanning zou kunnen zijn doordat het klimaat geen gevaar is die je direct achterna zit en waar je eventueel van kunt ontsnappen. Nu bleek dat dit element wel degelijk in de film verwerkt was, en het verhaal daarbij een stukje dieper gaat dan verwacht. Wat mij wel stoorde is dat Hall zo'n sterke drang heeft om naar zijn zoon te gaan, enkel omdat hij het telefoongesprek niet normaal heeft afgesloten. Ik vond het zelf een nogal cliché synthetisch goed vaderfiguur (of in ieder geval vanaf dat het drama begint).