Constantine (2005)

Verenigde Staten / Duitsland
Thriller / Horror

geregisseerd door Francis Lawrence
met Keanu Reeves, Rachel Weisz en Shia LaBeouf

John Constantine (Keanu Reeves) is naar de hel geweest en teruggekeerd. Hij is geboren met een gave die hij niet wil hebben: het vermogen om engelen en demonen te herkennen die in menselijke gedaante op aarde leven. Zijn hulp wordt ingeroepen door een wanhopige, maar sceptische politie-onderzoekster Angela Dodson (Rachel Weisz) voor het oplossen van de mysterieuze dood van haar geliefde tweelingzuster. Het onderzoek neemt hen mee in de wereld van de demonen en engelen die in Los Angeles leven. Zij zijn beiden gevangen in een noodlottige reeks van bovenaardse gebeurtenissen. Is er uit deze hel op aarde nog een ontsnapping mogelijk?

avatar van *kelly*
Mooie film, met een prachtig acterende Keeanu Reeves en een goed verhaal. Niet echt akelig, maar wel mooie filmbeelden waardoor de film me aardig kon boeien

---------->4*

Alhoewel ik niet veel ken van dit genre en het ook niet echt mijn ding is, vond ik het wel een goede film. Zeer goed geacteerd door zowel Keanu Reeves als Rachel Weisz. Nee, idd, niet echt akelig, maar wel een zeer sterk verhaal en mooie beelden.

avatar van Silvio Dante
Wat een vreselijke film was dit toch, hij wordt volledig gedragen door special effects. De krampachtige poging om de nieuwe matrix te worden is lachwekkend, Keanu Reeves kreeg het voor elkaar om in The Matrix reeël over te komen. Waarom?
Door z'n zonnebril; daardoor viel het niet op dat zijn acteerwerk beneden alle peil is. Ook Rachel Weisz kon niet overtuigen.

Het verhaal, de eigenlijke clou van het verhaal, valt samen te vallen in twee zinnen. Ook dat boeide voor geen meter.
De laatste 25 minuten bereikt de film een komisch hoogtepunt: Een satan ex machina neergezet door Peter Stormare, Keanu Reeves die al zwevend z'n middelvinger opsteekt en die vervolgens al fluitend meegsleurd wordt door Lu(cifer),...

Maar hetgeen mij eigenlijk het meest van al stoorde was de 'verborgen' boodschap: roken schaadt de gezondheid. Dat was voor mij werkelijk dé druppel, alsof ze er ons nog niet genoeg mee om de oren slaan... Roken schaadt de longen, who cares?

1.0* quatsch van de bovenste plank.

avatar van Halcyon
Aangenaam tussendoortje.
Het verhaaltje is leuk gevonden en "fantastisch" genoeg om een boeiende film rond te maken. Het karakter van Constantine dat als leidraad in dit duivels verhaal geldt, bevat een hoop potentie. Helaas komt dit er niet helemaal uit en dat is zeker niet alleen te wijten aan Keanu Reeves . Ok, hij is een redelijk beperkt acteur, maar de weinig uitgediepte rol laat hem ook niet toe een legendarische prestatie neer te zetten.
Verder waren de special effects behoorlijk sterk. Mooie mise-en-scène en af en toe prachtige shots gehuld is een duistere sfeer en gotisch kleurgebruik. Het laatste halfuur verzandt de film in een wat vervelende actiefilm zoals pakweg Blade. Een beetje spijtig, want het bovennatuurlijke aspect is in se sterk genoeg om de film in alle rust naar een degelijk einde te voeren.
En de lachwekkend slecht neergezette figuur van Lucifer doet de film verder ook geen goed. Deze minkukel had gerust achterwege mogen blijven.

Achmed
Ik heb me zeer vermaakt met deze film, maar ik ben zelf dan ook al wat geintreseert in het bovennatuurlijke en mythologie. Alhoewel deze film wat meer aan een duistere kant zou moeten staan zijn er toch nog wel wat lach momenten Reactie van zijn hulpje nadat die spiegel op de taxi valt en wanneer hij zijn middelvinger opsteekt naar Lucifer daarnaast vond ik het einde ook nog super hoe hij inplaats van een sigaret, nicotine kauwgom neemt

De special effects waren super en de manier waarop de hell wordt uigebeeld vond ik ook erg goed gebracht. Daarnaast waren de Constantine Vs. Demons scenes ook vol actie en zelfs zijn wapens waren weer eens wat anders. Dragonsbreath!

Ik heb deze film nu ookal in me collectie en ik zal hem zeker in de nabije toekomst nog eens gaan kijken.

avatar van Ajax&Litmanen1
Leuke wegkijker toch. Goede combo van horrorgedeeltes met het occulte en het thriller element.

Niet dat het een topfilm is, uiteindelijk is het toch een redelijk gemiddelde uitwerking geworden maar het boeit wel.

Constantine verbaasde mij totaal, erg leuke film! Ik dacht dat de film eng of angstaanjagend was, bijlange niet! Mooie special effects en Keanu Reeves acteerde opnieuw erg goed in Constantine.
Sterke film met een degelijk verhaal en mooie special effects.
Cijfer: 4,0*!

avatar van nightbreed
Het grootste nadeel van deze film is de houten klaas Keanu Reeves, die man kan gewoon totaal niet acteren.

Hankieh
Ik geef deze film een 4. Dingen zoals dat "Vingertje op het eind" vond ik ook minder...

avatar van 606
halve punt er af na herziening voor de 2de keer het is af en toe toch een beetje saai en einde verwacht je veel maar gebeurt weinig.

3,5 ster

avatar van Big_bazznizz
film met oog voor detail. Mooi verhaal, goed script. Let niet zozeer op het acteer werk. De gespeelde personages liggen tegen theaterachtige typetjes aan en daar moet je van houden of niet, maar 'slecht' kun je het niet noemen. Wel jammer dat ze geen personage van God durven neer te zetten

avatar van BoordAppel
Het viel me wat tegen. Het begint allemaal best aardig, alhoewel het vrij lang duurt voordat alles op zijn plaats valt. Special effects zijn wel tof en de actie is aardig. Tegen het eind ontspoort het echter nogal met wat teveel onzin en geen spectaculaire finale. De film duurt ook te lang.

avatar van Parisa
Mijn gegeven punt is vooral beinvloed door de mooie beelden, in dit geval. Ik was onder de indruk van de hel, de demonen, de enorme vleugels enz., want het duistere in deze film was een van de pluspunten. Die wezens in de bar leken bijvoorbeeld weggelopen te zijn van Corsten's Punk video.
Ook vond ik het prettig dat Constantine lekker cynisch was. Het verhaal was een mooie reden om eens met het geloof te spelen. Wel jammer dat de film ook is gebruikt voor de meer standaard dingen. Dames in nood, hulpjes met praktische wapens en doorsnijden van polsen voor wat extra 'wat doet ... nu?'-momenten. Ook viel het verhaal af en toe stil. Dat is geen probleem als het verhaal dan meer ruimte krijgt, maar dat was soms niet het geval.
Maar het overheersende idee is dat ik naar een bovengemiddeld mooi, religieus gerelateerde film heb gekeken met een druppeltje zwart bloed. Misschien ook een film die ik vaker ga zien.

neo (crew)
Redelijke griezelsfeer, versterkt door uitstekende muziek van Brian Tyler en Klaus Badelt. Het is dan alleen wel weer jammer dat de film onnodig lang is en het einde wel een hemel en hel parodie lijkt.

avatar van noa1
ik heb hem net gezien. de film is echt super. niet echt eng maar wel spannend. er zit ook goede humor in, en dat zie je niet in de meeste horrors/thrillers. vijf sterren lijkt misschien veel maar de film is het echt waard! ik vind juist dat die stukken van hemel en hel goed gemaakt zijn. weet ik eindelijk hoe hel eruit ziet.

Een goede film. Wel hoop ik dat er een vervolg op komt.

garlic senior
Oei, enorme tegenvaller. Laat ik eerst maar met het positieve beginnen. De special-effects zijn er goed uit en enkele rollen zijn wel goed ingevuld. Verder is de film bijna nooit spannend, de film probeert ook vaak The Matrix na te doen op bepaalde punten. Dit pakt echter verkeerd uit en het einde vind ik echt belachelijk. Hierin werd vooral veel slechte en niet grappige humor in verwerkt.

Shia LaBeouf maakte de film er ook niet veel beter op: hij weet zelfs hoe je demonen kunt verjagen door middel van spreuken. Dat terwijl je als kijker alleen het idee hebt dat John Constantine daar ervaring in heeft. Ook is het voor de kijker soms onduidelijk waarom er bepaalde dingen aan het gebeuren zijn, zoals het moment waarop Rachel Weisz werd meegetrokken door een bepaalde kracht. Het verhaal wordt ook steeds absurder, naarmate de tijd verstrijkt. Zo blijkt er twee soorten bijbels te bestaan voor zowel de hel als de hemel en meer van dat soort onzin.

avatar van Resh
een hele saaie film echt om in slaap te vallen pas in het einde begon het leuk en spannend te worden! Maar zeer een tegenvaller ik had veel meer verwacht met de acteurs die er in mee deden

avatar van Quaest
Het is heel leuke film. Het is niet eng of spannend. Soms zitten leuke scene in.
Het special effecten ziet geweldig uit.
Maar soms heb ik wel even verveeld.

avatar van Quaest
En het einde gaat ook wat te vlug.. vergeten bij te zetten

avatar van thunderball
Deze pas weer eens bekeken.
Tja, stripverfilmingen kunnen goed of slecht uit pakken.
Gebaseerd op de cultcomic Hellblazer, waarbij de held gemodelleerd was naar David Bowie en zich afspelend in Engeland (ik geloof London), daar is in de film niks van overgebleven.
Toch speelt Reese zijn rol goed en is ie makkelijk te accepteren als de hoofdfiguur. Ook de vormgeving, SFX en de hele aankleding van de film is goed. Het verhaal is op zijn minst intrigerend te noemen en ook de meeste bijrolspelers zijn goed.
Toch heb ik na het kijken niet het gevoel dat er alles uit is gehaald en stelt het einde ook een beetje teleur. Eigenlijk loopt het met een sisser af. Was het einde der tijden niet bijna na bij? Beetje makkelijk slot.
De deur staat natuurlijk wagenwijd open voor een mogelijk vervolg, maar of het daar nog van komt...?

avatar van sinterklaas
Weer een typische onaardse-figuren-kill-film ala Blade, Underworld en Resident Evil. En hoe vaak het term ook word gebruikt, er blijven mooie films uitkomen ook al is het onderwerp afgezaagt. Het was wel weer leuk om Keanu Reeves weer terug te zien en dit keer als demonenkiller genaamt John Constantine, cynisch en hard. Het verhaal was standaard maar de film is zeer vermakelijk en zeker de moeite waard. Ook mooi is dat ze de hel laten zien en dan zie je een LA in vlammen en vuurstorm wat erg mooi ondworpen is.

Ook over de actiescenes valt niks te klagen. Ze zijn mooi in beeld gebracht en die demonen-kill scene in het ziekenhuis was erg cool en had toch iets weg van Blade.

Om nog even bij de hel terug te komen. Gewoon mooi gemaakt en gegrafeerd. Met een Los Angeles in vlammen en vuurstorm en een wereld vol demonen. Daarintegen krijg je aan het eind een LA op de wolken te zien dat de hemel moet voorstellen. Geinig.

Ik vergelijk dit wel een beetje met Blade, Underworld enz maar toch vind ik dat dit wel iets nieuws is. Ok het valt misschien wel in de categorie maar het onderwerp is nieuw: LA in hel en hemelgedeelde en dat de demonen door de held terug worden gestuurd naar de hel. Natuurlijk is dit allemaal ouderwets bijbels maar volgens mij is Constantine de eerste film waarin dit word gebruikt. Kan me ook vergissen.

Maar de film is in ieder geval wel duivels-goed.

avatar van JohnWilliams
Nooit gezien deze film maar de Cast is in ieder geval geweldig.
Reeves (Matrix) Weisz (The Mummy) en Djimon Hounsou (Blood Diamond).

avatar van Koerok
Ik vond het een goede film, inclusief het einde, waar ik nogal wat commentaar over lees. Maar wat is daar niet goed aan? Hoe houd je de zoon van de duivel tegen die uit is op macht en het zaaien van dood en verderf? Door het te verklikken aan z'n vader! Briljant toch? Ik zag het i.i.g. niet aankomen. En door te ruilen met dat verloren zusje, en daarmee zichzelf onbaatzuchtig op te offeren, mag hij toch de hemel in (hence: the finger!). Een beter einde had ik echt niet kunnen verzinnen hoor (al kun je je afvragen of zijn offer echt onbaatzuchtig was, want was het stiekem niet een laatste bewuste poging om de hel te ontlopen?).

Wat betreft de acteerprestaties van Reeves: Ik weet niet of hij een goed of slecht acteur is, maar in dit soort rollen heb ik geen enkele moeite met hem.

avatar van Nelusje
Een lekkere wegkijk film. Gewoon kijken, niets van verwachten, dan is hij altijd leuk.

avatar van wyatt earp
Onderwerp van de film vond ik wel interessant. Meteen ook de reden dat ik de film ging kijken.
Dit is een film die er visueel fantantisch uitziet. En wat meteen z'n sterkste punt is. De hel zag er goed uit. L.A in vuur vol demonen. Goed gedaan.
Verder niks mis mee. Leuke film.

avatar van Aapje81
Verassend leuke onzinfilm die zichzelf gelukkig niet te serieus neemt. Reeves en vooral Weisz acteren heel behoorlijk en zorgen ervoor dat je blijft kijken. En de special effects zijn inderdaad erg leuk gedaan. En ja het einde wat zal ik daar over zeggen het past bij de rest van de film en mij stoorde het niet. Ik vond het smierwerk van Lucifer zelfs erg vemakelijk. Constantine is eigenlijk zo kitcherig dat het weer leuk wordt. Ik heb de strip waarop de film gebaseerd is nooit gelezen maar er zijn toch zeker strips die het met slechtere verfilmingen moeten doen.

avatar van Lennert
Geen hoogstaande film, maar alles bij elkaar een stuk leuker dan verwacht. Allereerst is het acteerwerk van Reeves voor de verandering eens zeer behoorlijk te noemen, hij komt overtuigend over als chagrijnige zak die zichzelf de hemel binnen probeert te kopen. Weisz acteerwerk was ook aardig, maar haar rol leek toch voornamelijk te bestaan uit het verzorgen van iets aangenaams om naar te kijken.

Het verhaal was... origineel. Behoorlijk onlogisch, maar origineel zeker. Helemaal omdat ik van tevoren een behoorlijk naargeestige film verwachte, vond ik de lichtvoetigheid een aangename verrassing.

avatar van dvd-me
Een leuke film, niet super bijzonder. Wel af en toe goede schrikmomenten!
Leuk voor een avondje vermaak.