15 Minutes (2001)

Verenigde Staten / Duitsland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door John Herzfeld
met Robert De Niro, Edward Burns en Kelsey Grammer

Twee Tsjechische gangsters plegen in New York enkele gruwelijke moorden die ze opnemen met een videocamera. Omdat ze bij hun eerste slachtoffers brand hebben gesticht, worden de misdaden onderzocht door de gerespecteerde brandweerinspecteur Jordy Warsaw. Wanneer blijkt dat de brandslachtoffers werden vermoord, springt ook de mediabeluste rechercheur Eddie Flemming op de kar. Samen met Warsaw gaat Flemming achter de psychopaten aan. De twee Tsjechen hebben intussen begrepen dat ze beroemd zullen worden indien ze hun moordvideo's aan de pers bezorgen.

Niet geweldig, maar best goed. 3*

kArIzMa_TuRk
weer een goed geacteerde De Niro film.. is het zeker een 3* waard..

fantastische film! duidelijke aanklacht tegen de media van tegenwoordig!

avatar van PaulieWalnuts
Ik vond dit helemaal niks. Die twee Russen waren ontzettend vervelend en het einde nogal afgezaagd. Erg slechte film.

avatar van Frankeermachine
aerogp1 schreef:
fantastische film! duidelijke aanklacht tegen de media van tegenwoordig!

Helemaal mee eens. Al die realitysoaps, zoals: BB, de gouden kooi en al die 'sterren' die hun leven op tape zetten. Waar gaat het naar toe. Intresseert me niks! TV voor domme mensen die niks beters in hun leven te doen hebben!

avatar van errr
Leuke film, niks bijzonders.. toch 3* omdat ik de russen wel grappig vond, en voor De Niro natuurlijk

avatar van martinstegenga
Wel een vermakelijke film. Toch merk je weer dat De Niro weer een groot deel uitmaakt van de goedheid van de film. Voor de rest was alles redelijk goed in orde, -=*3*=-.

Nogal vergezocht verhaal.

Maar goed. De Niro acteert vrij o.k.

3* voor vermaak

avatar van TrippelDee
Film met een hele goeie boodschap. Media brengt alles maar in beeld.

Fantastisch gedaan, film is goed neergezet. Humor en aktie, volmaakte film voor mij part.

En wat ik ook erg verfrissend en onverwachts aan deze film vond, was dat de hoofdpersoon DeNiro niet het eind van de film meemaakte en hem gewoon lieten doodgaan. Maar dat de film nog wel verder gaat er daar nog op in speelt.

avatar van Jorick
Geen ijzersterke thriller, maar over het algemeen wel vermakelijk en het kijken waard. De Niro speelt degelijk, Burns acteert niet overweldigend, maar wel redelijk en Karel Roden speelt een paranoide en goede schurk. Verder is de film redelijk voorspelbaar, maar toch verveelt de film geen moment.

avatar van DragQueen
Aardige film, die als thriller niet helemaal tot z'n recht komt. daarbuiten wel goede schurken in de persoon van die 2 gekke russen. die nogal geobserdeerd zijn door hun camera. de niro en burns acteren degelijk, en het is jammer dat de niro er niet de volle lengte inzit. al met al een boeiende film. 3 sterren.

avatar van PaulieWalnuts
Jorick schreef:

Vermakelijk? Ergerlijk zul je bedoelen... wat een flutfilm.

avatar van jacobz
goede film, in ieder geval niet zo'n standaard actiefilm. Natuurlijk komt dat ook door de niro

avatar van Slynkin
Ik vond het acteerwerk niet echt overtuigend. Redelijke film om weg te kijken, verre van hoogstaand.

hwwtje
Ben heel benieuwd, ga hem deze week even kijken. De trailer is leuk.

avatar van Cicero83
Toffe film, is een tijd geleden dat ik deze heb gezien. Vanavond maar weer eens kijken op RTL7. Prima vermaak!

ninoboy1
3.5 voor de goede acteerprestatie van Robert De Niro en voor het verhaal!

avatar van odyssee
Op zich een heel aardige boodschap over het doorslaan van de invloed van de massamedia.
Maar dat is in deze film wel overdreven ingepakt.

Alle karakters zijn karikaturaal neergezet (niet alleen de Tsjechische booswichten, ook de goeden hebben daar last van)

In mijn ogen schiet de film de boodschap dan voorbij en is het eindresultaat onvoldoende!

avatar van ILDIB
Irritant en vermakelijk tegelijkertijd. Het koelbloedige bevalt me, zo ook het gehannes met de tv crew. Helaas de wat serieuzere gedeeltes zijn matig.

badbull
gruwlijke film,, robert de niro blijft goed al is hij oud en heeft hij rimpels op zijn hoofd hij ziet er nog steeds tof uit,,,het is een spannende actie film en alles is origineel het verhaal is origineel en ook de actie is origineel... niet voor iedereen maar mensen die van diepgang en actie in combinatie houden zullen dit wel goed vinden,,,5

avatar van sinterklaas
sinterklaas schreef:
Wat een saaie film. De Niro kon veel beter. Ik zie hem liever in Heat of Ronin.

Na vele jaren weer herzien op dvd en de smaak is nu anders. Hij was toch erg vermakelijk. Mooi duo van deNiro en Burns.

avatar van schram101
Over the top maar wel redelijk vermakelijk. Hoewel de film aardig begon werd hij steeds minder! Zonde, er had meer in gezeten!

Een thans overbodig non-moraliserend filmpie: 1.50 (1.60)
Want waar iedereen hier de moreel van in ziet is me werkelijk waar een raadsel. Komop zeg, de media is erg, maar ik kom niet van de gedachte af dat het allemaal wel heel erg wordt overdreven in 15 Minutes. Buiten het hele media-gegeven valt er weinig eer te behalen voor Herzfeld en dat is voornamelijk zijn eigen schuld. Het script zit zeer onevenwichting in elkaar, vliegt van hot-naar-her, kent de film enkele onafgemaakte plotlijnen en is het gewoon niet interessant hetgeen er allemaal gebeurd. Een chronosisch gebrek aan structuur en overtuigende personages is daar voornamelijk debet aan. Zo wordt de rol van Warsaw er met de haren bijgesleurd, evenals die van de Russische getuige Daphne. Het 'werkt' allemaal voor geen meter in 15 Minutes.

Maar dat ligt niet alleen aan het script. De regie is ook nog eens erg rommelig. Herzfeld lijkt absoluut niet verder te kijken dan zijn neus lang is en moet zich naar mijn idee tijdens de montage toch echt afgevraagd moete hebben: had ik dit niet anders kunnen doen. Op dat moment is het echter al te laat voor een dergelijke low-budget prent, tenminste zo komt 15 Minutes over, want een dergelijke cast zit naar mijn idee niet voor een dubbeltje op de eerste rij. en om het bruggetje af te maken: ook de cast voegt weinig aan deze film toe. De Niro is geen schim van de acteur die hij kan zijn en geeft een geheel nieuwe dimensie aan het begrip automatische piloot. Hij is in deze prent onvermurwbaar en doet meer dan ooit zijn eigen ding, hetgeen absoluut zijn weerslag heeft op de film, in de negatieve zin van het woord welteverstaan. Burns ken ik verder niet echt, maar bij vlagen doet hij het best aardig. Alleen jammer dat zijn personage werkelijk onthutsend zwak gestalte is gegeven in het script, en dat is duidelijk voelbaar in zijn acteerprestaties. Verder zijn de dialogen niets onthullend en voornamelijk erg standaard.

En ja, ook cinematografisch overtuigt 15 Minutes niet. Zowel letterlijk als figuurlijk grijze opnamelocaties, veelal lamlendig camerawerk (het is een tijd geleden dat ik zulks slecht camerawerk heb gezien), een chaotische montage en een soundtrack die onherroepelijk ergens onder het stof vandaan is gegrist. En wat misschien nog wel het minst positief is aan 15 Minutes, ik zie tergend weinig aanknopingspunten waarbij er misschien meer uit deze prent gehaald had kunnen worden. Dit lijkt de bovengrens van Herzfeld te zijn, die daarmee naar mijn mening absoluut niet in Hollywood thuishoort. Hoewel de film nergens echt hopeloos is, zijn de hoogtepunten ook op de vingers van één hand te tellen. Samenvattend ontbreekt het 15 Minutes voornamelijk aan structuur en lijkt het heilige vuur bij het overgrote deel van de Crew nog voordat de opnames moesten beginnen te zijn opgebrand. Nog een wonder dat deze prent aan bijna 3 sterren komt, de kwaliteit is van een zeer beperkt niveau en dan druk ik me nog zacht uit.

Script / Verhaal:................ 1,50
Acteerwerk:....................... 2,00
Regie / Speelduur:.......... 1,50
Realisme:......................... 1,50
Cinematografie:............... 1,50

Positie: 268/311
15 Minutes staat daarmee voor 'Vertical Limit' en achter 'Lock Up'

Jeauhan
'Driehonderduizendste' vermakelijke maar verder weinig hoogstaande film. Nog wel aardig sterk eerste deel omdat het dan nog met een korreltje zout te nemen is. De duo's DeNiro/Burns en Roden/Taktarov (de Russen) weten de kijker te vermaken. Tweede deel (vanaf DeNiro's dood) erg belerend, moraliserend en gedramatiseerd. Wat uitsluitend een vermakelijke film leek te worden, werd ineens een pretentieus geheel...jammer.

avatar van boozebelly
13 in een dozijn film.... Niet al te best, beetje een tegenvaller van DeNiro.

spannende en heerlijk geweldadige film. Lekker voor de vrijdagavond met een zak chips op schoot.

Hankieh
Erg ondergewaardeerd...

Dat De Niro zich hiervoor heeft geleend is erg betreurenswaardig..

avatar van DonOswaldo
Leuke film.

Goed verhaal, aantal kleine leuke verrassinkjes en zeker ook de nodige acteerkwaliteit ter beschikking in deze film.

pgm
Foei De Niro, had je echt niets beter te doen.
Tegenvallend, tot en met.