15 Minutes (2001)

Verenigde Staten / Duitsland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door John Herzfeld
met Robert De Niro, Edward Burns en Kelsey Grammer

Twee Tsjechische gangsters plegen in New York enkele gruwelijke moorden die ze opnemen met een videocamera. Omdat ze bij hun eerste slachtoffers brand hebben gesticht, worden de misdaden onderzocht door de gerespecteerde brandweerinspecteur Jordy Warsaw. Wanneer blijkt dat de brandslachtoffers werden vermoord, springt ook de mediabeluste rechercheur Eddie Flemming op de kar. Samen met Warsaw gaat Flemming achter de psychopaten aan. De twee Tsjechen hebben intussen begrepen dat ze beroemd zullen worden indien ze hun moordvideo's aan de pers bezorgen.

Jordy (admin)
het is de eerste grote hollywood-film ooit met een hoofdpersonage dat "Jordy" heet..

JA en?????????? hehehehe

groot nieuws!

Hij 's Goed, Hij 's Stoer, hij's vreemd en hij 's dus gewoon geweldig.....Goeie film met een paar onverwachte wendingen...en De Niro ROCKS!!!...

Jordy (admin)
Tja ik weet niet zo goed wat ik hier van moet vinden, laten we het maar op "redelijk" houden. Aan de ene kant zat er een lekker vaartje in de film, zaten er wat indrukwekkende en/of grappige momenten in, en was 'ie niet supervoorspelbaar. Aan de andere kant zaten er een paar erg foute kanten aan de film. Er wordt geprobeerd een beetje kritiek te leveren op gewelddadige TV.. terwijl dit een gewelddadige film is. Zo waren er nog wat andere dingetjes. Maar goed, ik hou het op 2 en een halve ster.

Sorry, maar deze film vond ik echt een teleurstelling en bevestigd weer de slechte vorm (na men of honor) waarin Robert de Niro verkeert. Het valt me echt tegen dat een grootheid als hij zo'n script heeft geaccepteerd. De film was erg rommelig en verhaallijnen werden slecht of niet uitgewerkt. Bijvoorbeeld het personage van De Niro is aan het begin van de film de hele tijd bezig hoe hij een huwelijksaanzoek moet doen aan zijn vriendin, maar in de film gebeurt er opeens helemaal niets meer mee. Waarom deze verhaallijn???!!! En zo had ik nog meer vraagtekens bij sommige gedeeltes. Ze waren namelijk totaal overbodig en onnodig. Het thema van de film moest de aandacht van het publiek voor reality TV zijn, maar dit werd zo overdreven dat deze film gewoon een karikatuur van zichzelf werd. De acteerprestaties van de bad guys waren dramatisch en ook de casting van Edward Burns is gewoonweg slecht. Er was totaal geen spanning tussen hem en De Niro (die er volgens mij niet zoveel zin in had). Kortom het script en de casting waren van een heel laag niveau. Voor de moeite geef ik deze film een 2,5 ster.

Matige film die niet echt boeide. Geen oninteressant uitgangspunt maar wel slecht uitgewerkt. 2.5

Wat ik nou zo gaaf aan de film vind is [knip] verliest de film niets aan kracht en blijft het een ouderwets spannende thriller, besprenkeld met een dosis zwarte humor.

Jordy (admin)
BX19TZI, ik heb het grootste deel van je berichtje eruit geknipt. Niet echt netjes om dat te verpesten voor mensen die de film nog niet gezien hebben... wat je noemde is ook niet in de trailer te zien, ik was blij dat ik het nog niet wist in ieder geval (voor ik de film zag).

goeie film, ik vond de film op het begin minder maar na een onverwachte wending vond ik hem steeds beter worden! als je deze wending weet is hij denk ik zeker zo goed niet meer! het einde vond ik te voorspelbaar! veel plezier met kijken, het is zeker de moeite waard.

Een 13 in het dozijn doorsnee verhaaltje. Verpakt in de smoes van 15 minutes of fame. De casting van de 2 criminelen was slecht, hebben nog nooit geacteerd volgens mij. De niro acteert evenmin, en het verhaal is inderdaad waardeloos. Daarnaast slaat het als zogenaamde kritiek op de TV-media/geweld helemaal mis. Nee geef mij maar Mad City van Travolta en Hoffman, die slacht er beter in. Omdat de film toch vaart heeft is hij nog wel te slikken, maar het einde (ik verraad niks) maakt de film absoluut belachelijk en gooit alle logica overboord.
Groet Bart

Ja, kan ik het wel een beetje mee eens zijn Bart. Dat van dat einde enzo. Ach het was inderdaad (Jordy) zo'n film waarbij je niet hebt van 'wat was die slecht', maar goed vond ik hem ook niet. 3 sterren dus.

avatar van Armin
Misser van De Niro.
Zwak. **

15 minuten volstaat.... meer niet. Had waarschijnlijk ook veel goedkoper geweest. Beetje jammer deze film. Snel vergeten en op naar de volgende De Niro film...

duurde me allemaal wat te lang en vond niet echt spannend ofzo.

Ik vond het een aardig filmpje. Soms wat overbodige stukken maar het is verder wel grappig met leuke karakters. Geen geldverspilling als je hem wil huren. Haal dan wel de dvd, bij extra features zit nog wat leuks.

Aardige film met enkele spannende, grappige momenten en een erg leuke en onverwachte plotwending.***

avatar van Goodfella
Eigenlijk gewoon een (zeer) matige film, maar enkele leuke verwijzingen naar andere Hollywood films, een paar aardige grappen en het leuke verhaaltje zorgen er toch voor dat deze film lekker wegkijkt. 3 sterren

Aardige film (beetje tegengevallen) niet echt heel goed geacteerd maar een orgineel verhaal 3*

avatar van JoeHallenbeck
Zware tegenvaller deze film. De (matige) actiescenes en acteerprestaties kunnen niet op tegen het stompzinnige plot. DeNiro moet toch echt eens betere films gaan uitzoeken, maar daar ziet het er met oa Analyze That en Meet the Fockers niet echt naar uit (hoewel ik Meet the parents toch wel een leuke komedie vond).

avatar van Zavo
Hij duurde heel wat langer dan verwacht.
Sorry, flauw, ik heb hem niet eens gezien.

Ik vond het wel een schokkende film vooral omdat je weet dat dit zo kan gebeuren in die gekke wereld. Deed me een beetje denken aan Reservoir Dogs, Falling en de film waarin twee wierdo's moordend door Amerika trekken (kan niet op de naam komen).
Sterk dus en beangstigend: 4*

dan vond ik hem op free willy, the matrix en casablanca lijken.....zucht....

avatar van dartviper
Een best wel goede film natuurlijk niet de mooiste van de Niro maar Edward Burns speelde wel goed in deze film een 3.5

avatar van as
as
Ik hou meer van de eigen films van Burns. Mooie kleine relatie-filmpkes met over echte menskes!

avatar van Banjo
o ja deze film met die russen toch?
en met zijn camera! wel leuk maar zeker niet bijzonder
2 1/2 ster

Hey,

Het verhaal is ZO orgineel... En de Niro mag er ook wel zijn! En als je een beetje nadenkt, heb je snel door ( ik dan ) dat het toch zeer realistisch is, en dat het gewoon ECHT zou kunnen gebeuren... Vandaar mijn 3.5 voor deze topper.

avatar van Spineglass
Deze film is echt geweldig. ik heb hem nu al een aantal keer gezien... en blijft goed!

avatar van dartviper
Ja ik ben het met jordy eens. Redelijk, De Niro die weer heel goed speelt en dat samen met een upcomminger. Ik heb wel genoten van de film maar niet bijzonder 2.5 ster

Heb 'm te koop op VHS, woon in Alkmaar...
(Eventueel op te sturen...)

Ik vind het wel een spannende film, maar het onderwerp van de film vind ik nix, en . . tja, eigenlijk vind ik het gewoon een ongelooflijk stom verhaal!
Ik heb er eigenlijk niet alleen spijt van dat ik 'm gekocht heb, maar zelfs dat ik 'm gezien heb!