15 Minutes (2001)

Verenigde Staten / Duitsland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door John Herzfeld
met Robert De Niro, Edward Burns en Kelsey Grammer

Twee Tsjechische gangsters plegen in New York enkele gruwelijke moorden die ze opnemen met een videocamera. Omdat ze bij hun eerste slachtoffers brand hebben gesticht, worden de misdaden onderzocht door de gerespecteerde brandweerinspecteur Jordy Warsaw. Wanneer blijkt dat de brandslachtoffers werden vermoord, springt ook de mediabeluste rechercheur Eddie Flemming op de kar. Samen met Warsaw gaat Flemming achter de psychopaten aan. De twee Tsjechen hebben intussen begrepen dat ze beroemd zullen worden indien ze hun moordvideo's aan de pers bezorgen.

hollywood actiefilm die onrealistisch is. is dan niets meer heilig...

avatar van jedymaster
een van de mindere films van robert.

avatar van Bonemans
Prima actiefilm. Niet vernieuwend en ik miste een echte climax. De scene waarin DeNiro de eerste maal het huwelijksaanzoek oefent in de spiegel is een vette taxidriver-knipoog.3 sterren !

Deze film had veel potentie, helaas kwam het er niet echt uit. Het is allemaal erg onevenwichtig en vooral het eerste half uur is matig. De twee slechteriken worden dom neergezet en dat videocamera gedoe is, met name in het eerste half uur, irritant. De muziek is in het begin trouwens ook slecht. Daarna wordt het allemaal beter, DeNiro komt meer in beeld en heeft enkele erg goede scènes. Verder speelt Grammer een goede rol, alleen jammer dat hij erg stereotype wordt neergezet. de korte scene waarin hij het geld ruilt voor de tape is erg mooi gemaakt en geacteerd.
De boodschap is op zich wel aardig, maar erg naief en simplistisch. Op het einde wordt voor de makkelijke weg gekozen.

Jammer, veel gemiste kansen, maar vanwege enkele indrukwekkende scenes en een toch wel boeiend verhaal zeker de moete van het kijken waard!

ongewaardeerde film.

Prima acteer werk, actie en spannend

3,5 ster

avatar van Pierre1
ongewaardeerd? volgens mij is ie al 316 keer gewaardeerd hier

ja oke, maar 2,91 vind ik vrij laag

avatar van tevelenco
Redelijk goede politiefilm.
Met een goed maar wat langdradig verhaal.
Vooral het begin van de film vond ik wat saai.
Later in de film komt er wat meer aktie en spanning in, en sluit hij nog onverwacht geweldadig af.

avatar van Pieter Montana
Deze film is vanavond op de Vlaamse zender VT4 te zien

Zelf vond ik deze film wel redelijk.
Zowat de laatste vermakelijke De Niro film

avatar van xenne
gisteren gezien op vt4, was beter dan ik verwacht had........ 3.5

Vond de film in het begin erg slecht hij werd naarmate de film vorderde steeds beter maar het eind was weer minder.
Ik geef hem tot nu toe 3* maar ik ben in staat dit misschien morgen al te verlagen.
Twijfel geval!

caz
saaie klotefilm

djelle
De film geeft een vrij treffende (hetzij wat retorisch gebrachte) aanklacht mee met betrekking tot ondermeer het ganse mediagebeuren van tegenwoordig, het verziekte rechtssysteem en de contramorele mentaliteit dat het Amerikaanse volk soms heeft. Dit is bijna het enige pluspunt uit 15 minutes wat mij beteft.

De uitwerking van het geheel is wanordelijk, onevenwichtig, ietwat stijlloos en niet erg verzorgd. Zo kon de montage wat gerichter en de personages beter uitgediept. Een gestructureerdere storytelling en een gevattere afwisselling had ook wel geholpen. De actiescenes waren ondermaats en de muziekkeuze zat fout.

De Niro bewijst hier ook dat hij vooral sterk is in het acteren wanneer hij één of andere maffiosi mag vertolken. Op geen enkel moment kon hij me enigzinds overtuigen als mediageile flik.

Toch gun ik 15 minutes nog 2 sterren, voornamelijk voor de indrukwekkende kritieken die in de prent verwerkt zitten. Jammer van het rommelige en zwakke totaalbeeld.

djelle schreef:

toegegeven; de Niro is hier al over zijn hoogtepunt heen. Maar de Niro kan (en heeft dat ook vaak genoeg bewezen; voorbeelden te over) veel meer dan alleen 'een of andere maffiosi' spelen. je hebt een beperkt beeld van de(ruime) diversiteit aan rollen die de Niro succesvol heeft gespeeld.

djelle
Tjah, ik kan nochtans weinig alternatievere rollen bedenken waarbij hij even stevig acteert als wanneer hij een echte gangster speelt. (Hoewel ik zelfs hier een lichte voorkeur heb voor Pacino)

In Taxi Driver, Cop land, Meet the parents (of andere komedies) en zelfs in Analyse this (Als jankende maffiabaas) kon hij me zelden overtuigen... In Heat speelde hij vrij sterk en zijn rol in Sleepers viel ook nog mee. Beetje overschatte acteur toch me dunkt.

raging bull, the deer hunter of cape fear (aardige film, geweldige rol de Niro) gezien, om eens wat te noemen...?

djelle
Nee, het zijn niet echt films die me zo direct aanspreken... Zal het misschien ooit wel eens bekijken om te zien of ie daar inderdaad wat beter speelt. Maar de films die ik al gezien heb waar hij in meedoet zijn totnogtoe erg matig tot zelfs enkele erg zwak geweest qua acteerprestaties. In maffiafilms schittert hij altijd... In andere genres (vooral komedie) is hij echt wel minder sterk vind ik.

ik heb het idee dat je je mening voor een groot deel baseert op films van na 1997 (zijn laatste echt goede rol was Jackie Brown), toen hij zijn beste tijd (toegegeven) al had gehad. het is een misvatting dat hij vooral maffiarollen goed zou spelen. komedie gaat hem iets minder af (alhoewel nog steeds zwaar boven het gemiddelde), maar verder is er in elk genre een goed voorbeeld te noemen van een geweldige (alom geprezen) acteerprestatie van de Niro.

djelle
Onlangs nog eens herzien. Hij verdient echt mijn 2* niet. Ongelofelijk saaie prent is dit... Anderhalve ster eraf!

avatar van otherfool
Raar filmpje die het interessante uitgangspunt niet echt lekker uitwerkt. Desondanks wel het aankijken waard. 3*.

roysommerdijk
aardige film!

avatar van animalkrullie
Originele film vind ik persoonlijk, die ik ook niet echt slecht vond.
Verrassende ontwikkeling van deNiro in deze film, maar toegegeven dit is niet echt zijn sterke werk.

avatar van boerenpummel
Vond dit eigenlijk een zeer goede film.
De Niro en die 2 Tsjechen spelen goed/leuk en het hele systeem (media en rechtsysteem) krijgt er flink van langs. Dat het allemaal niet realistisch is mag duidelijk zijn, maar als je alles met een korreltje zout neemt zie je een hele goede, leuke film. De verwijzing naar Taxi Driver was ook wel aardig..

avatar van skip
15 minutes is een redelijke politiefilm met wat onverwachte wendingen en voldoende vaart en actie, maar al met al wel chaotisch. De uitwerking had echt veel beter gekund. Het acteerwerk van de Niro is misschien geen hoogstandje maar wel degelijk, de Niro heb ik eigenlijk nog nooit echt slecht zien spelen en daarnaast moet een script ook wel de mogelijkheid bieden om uit een acteur te halen wat er in zit. Ook het niveau van de andere acteurs speelt een rol. De casting voor de andere rollen is gewoon niet al te best. Want zonder de Niro zou deze film echt een stuk minder zijn geweest, na zijn geweldadige dood miste ik hem ook want Burns vond ik niet geweldig en overtuigend spelen, om over een boel van de andere acteurs nog maar niet eens te spreken. De uitwerking rond die twee Tsjechen en dat videogedoe was ook niet al te sterk, het kwam op mij allemaal wat kinderlijk over. Mijn conclusie is dat het script en de casting geen hoofdprijs verdienen maar dat juist de Niro deze matige, wat chaotische film toch nog naar een gemiddeld niveau weet te trekken. 2,5 *

avatar van sinterklaas
Wat een saaie film. De Niro kon veel beter. Ik zie hem liever in Heat of Ronin.

een niet al te slechte film. aleen vondt ik het persoonlijk irritant om de hele tijd door die ene z'n camera te moeten kijken..... Geeft inderdaad wel een goede betrekking tot het mediagebeuren, en een verschillende kijk op zaken. 3*

avatar van 606
aardige vermakelijke film
goed geacteerd.

us_raider
Die plotwending waar jullie het over hebben, bedoelen jullie daarmee de dood van de Niro, of heeft dit betrekking tot het einde? Ik heb het einde namelijk gemist, ik vond de film te lang duren omdat ik het maar een saai kat-en-muis-spelletje vind in deze film. Ook de beelden door de camera van de moordenaars zijn irritant. Door het vaak slechte acteerwerk zit er ook niet echt sfeer in de film.

2* met kans op promotie als het einde verrassend is. Zou iemand dat dus kunnen vertellen?

avatar van Tun-89
ik vond het niet veel bijzonders, niet echt spannend, en geen sterk verhaal.
Ik heb het einde ook gemist, dus ik weet ook niet wie er wel of niet dood is gegaan.

De Nirio heeft vélé betere film's!

niet 1 van de beste films van Robert de Niro om naar te kijken. Maar ik blijf het een goede acteur vinden.
Het was een leuke thriller om naar te kijken.