15 Minutes (2001)

Verenigde Staten / Duitsland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door John Herzfeld
met Robert De Niro, Edward Burns en Kelsey Grammer

Twee Tsjechische gangsters plegen in New York enkele gruwelijke moorden die ze opnemen met een videocamera. Omdat ze bij hun eerste slachtoffers brand hebben gesticht, worden de misdaden onderzocht door de gerespecteerde brandweerinspecteur Jordy Warsaw. Wanneer blijkt dat de brandslachtoffers werden vermoord, springt ook de mediabeluste rechercheur Eddie Flemming op de kar. Samen met Warsaw gaat Flemming achter de psychopaten aan. De twee Tsjechen hebben intussen begrepen dat ze beroemd zullen worden indien ze hun moordvideo's aan de pers bezorgen.

echt een heel slecht verkoopargument.

Aardige film, De Niro kwam leuk over, maar zeker niet zijn beste rol, op het zelfde niveau als zijn in acteerwerk in 'Showtime'. Het verhaal voelt erg standaard aan tot dat wending komt, en dan wordt het weer te chaotisch, en mist het wat aan diepgang.

It's a wonderful life....2,5*

mister blonde schreef:

echt een heel slecht verkoopargument.

tja, maar wel een EERLIJK verkoopargument, toch?

en: Eerlijk duurt het langst!

avatar van WB
WB
Best wel een goeie film! Zo zie je maar dat et rechtssysteem van de VS krom in mekaar zit, en dat je voor een moord misschien nog niet eens hoeft te zitten... Ligt gewoon aan je advocaat
Zie maar aan OJ: Heeft Johnny Cochran als advocaat en wordt vrijgepleit...
Maar deze film is behoorlijk realistisch uitgewerkt, en het verrassendste is toch nog dat De Niro dood gaat! Nooit verwacht...
3,5 sterren

WB schreef:

Maar deze film is behoorlijk realistisch uitgewerkt

Ik zag een karikatuur van de werkelijkheid.

middelmatige actiefilm die gered wordt door de aanwezigheid van de Niro en een zeer verrassende plotwending. aantal leuke scenes en al met al best vermakelijk o.m. door een aantal goede bijrolletjes.

de kritiek op de maatschappij is wat simplistisch, maar zorgt toch voor aardige momenten. 3 sterren verdient ie wel.

avatar van SSeagal
Wel een aardige actiefilm met inderdaad een zeer verrassende plotwending, dat maakt de film voor mij net 3 1/2

V
Uiteraard speelt Robert weer goed, jammer alleen dat halverwege de film..........................................
Voor de rest een middelmatige thriller met een matig acterende Burns. De twee bad guys presteren trouwens wel.

Wat is jammer?

V
Gottegot, dat ie afgeknald wordt natuurlijk. Moet je het nog een uur stellen met alleen Burns

V schreef:
(knip - Jordy)

Dit moet echt volledig tussen spoilertags! Ga de film vanavond kijken, maar heb een donkerbruin vermoeden wat er gebeuren gaat... Bedankt.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Niet zo slim inderdaad. Moet je het niet ook nog 's gaan quoten natuurlijk.

Heb je helemaal gelijk in. 't was de frustratie...

V
Jullie hebben gelijk, foutje, sorry!

avatar van Anatolia
Waardeloze poging tot satire. Zeer irritant geacteerd door die Oost-Europeanen.
"America likes to watch." Dat concept kon beter uitgewerkt worden. Vond het niet beter dan Holy Man bijvoorbeeld.

Denk er nu trouwens aan dat ik nog niet gestemd heb op Wag The Dog: veel betere poging tot satire (met o.a. weer De Niro).

satire? niet elke maatschappelijke sneer is satire....

avatar van Anatolia
Parodie dan?

Parodie lijkt me ook niet; ik versta daar meer films a la Scary Movie onder. Zoals mister blonde al zei zou ik het als een soort van maatschappelijke krietiek zien...

avatar van nirvana
Slecht was dit zeker niet, maar kvond de Niro niet echt overtuigend in deze prent, Robert heeft veel betere films gemaakt als deze. Een matig voldoende, maar niks meer dan dat. 2 sterren en half.

(verwijderd)
2,5 x 2 is 5. Dat is bij mij op school onvoldoende. Ik vond 't overigens een hele redelijke film, met een briliante plotverandering, waarna de film helaas wel weer in de zelfde vermakelijke maar niet erg bijzondere manier doorgaat. 3,5 sterren daarvoor.

avatar van Captain Pervert
Halverwege de film gebeurde iets waarbij ik een schoen naar de TV gooide. Jammer hoor. Duurde een half uur voordat ik mezelf weer bij elkaar had geraapt en toen was het ook al bijna afgelopen.

Overschaduwde de algehele experience.

(verwijderd) schreef:

2,5 x 2 is 5. Dat is bij mij op school onvoldoende.
de norm voor een voldoende ligt ergens tussen een 2,5 en een 3. zo gek is het niet als je een 2,5 afrond naar een voldoende.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
(verwijderd) schreef:

2,5 x 2 is 5.

Het is dan ook maar de vraag of je cijfers met 2 moet vermenigvuldigen om aan een rapportcijfer te komen

(verwijderd)
ja wellicht niet maar als men bekijkt dat 5 sterren het hoogst is dan is dat x 2 tien. Maargoed 't doet natuurlijk niet terzake.

avatar van Loesa
Ik vond het wel een aardige film. De Niro is altijd leuk om naar te kijken en ik vond die moordenaar (dus niet die andere) juist ontzettend goed acteren! Lekker paranoia en heetgebakerd! Die koppen die hij trekt, geweldig!

Edward Burns was smullen!

4 *

avatar van Ralfke
3x niks eigenlijk, maar DeNiro redt deze film!

donnie B.
Leuk detail.. let ff op Charlize Theron, ze spreekt 2 zinnen Zuid-afrikaans in de film, dus voor ons Nederlanders goed te verstaan!

Een goed thriller waar je in het begin voor moet gaan zitten maar je al snel pakt

Redeljik leuke film. Dat komt vooral door de vaart die erin zit en De Niro. Maar echt goed is de film niet. Ik twijfel tussen 3 en 3.5*..tog maar 3*

Ik vond het een hele matige film.

heel erg onrealistisch!