Freddy Got Fingered (2001)

geregisseerd door Tom Green (I)
met Tom Green, Rip Torn en Marisa Coughlan

Gordon droomt ervan om tekenaar voor cartoons te worden. Hij wordt gedwongen om weer bij z'n ouders te komen wonen, en weigert vervolgens om weg te gaan. Ondertussen wordt hij verliefd op Betty, een aantrekkelijke dokter die in een rolstoel zit. Ze vindt het fijn om met een bamboestok tegen haar verlamde benen geslagen te worden, en haar seksuele agressie intimideert Gordon.

avatar van JDSsmetje
Barslechte Hollywoodkomedie met irritant en over-acting hoofdpersonage/hoofdacteur en zeer slechte humor.

avatar van Metalfist
This time you can't change the channel

Gisteren na The Departed kwam deze ook nog op televisie. Ik ben al een tijd op zoek naar een film waarvan ik me de titel niet meer herinner maar ergens had ik het vermoeden dat het deze was. Ik kon me nog vaag het einde herinneren dus dwong ik mezelf om Freddy Got Fingered toch nog uit te zien. Jammer dat het verloren moeite was.

Eerlijk gezegd, ik dacht eigenlijk dat Tom Green dezelfde knul was als degene die meespeelde in Buffy, The Vampire Slayer of degene die Family Guy op zijn naam heeft staan. Tjah, zat ik daar even dik ernaast. Ik verwarde hem dus met naamgenoot Seth Green. In mijn ogen mag Tom Green zelfs nog niet de voeten likken van Seth Green (zat toch nog redelijk dicht in de buurt eigenlijk qua naam). Het grote probleem van Freddy Got Fingered is dat de film gewoon niet grappig is. De humor is bij vlagen extreem en even vaak redelijk goor (laten we een hert gaan open snijden er in kruipen...) Er wordt ook teveel gebruik gemaakt van sex, pis en poep grappen met als dieptepunt Green die een paard gaat aftrekken. Eén woord, walgelijk! Af en toe lijkt er wel iets goed uit de film te komen maar dat moet dan allemaal worden verneukt door Green himself. Het enige waar ik nog om kon lachen was het einde waar Green zijn vader verdoofd en met huis en al naar Pakistan verhuist. Al slaagt Green er wel in om dit ook bijna teniet te doen door de film daarna nog te lang te laten doordoen maar dat wist hij blijkbaar zelf goed genoeg getuige het bord van iemand in het publiek toen hij en zijn vader terug in Amerika waren.

Enige pluspuntje waren de toch wel goede acteerprestaties. Het varieert van Eddie Kaye Thomas die zijn rol van Finch in de American Pie reeks lichtjes zou overdoen tot Rip Torn die nog het beste verkomt van iedereen, ben ik eigenlijk de enige die soms aan Jack Nicholson moest denken? Zal wel de schuld van The Departed zijn. Green zelf is bij vlagen ronduit irritant doordat hij constant ligt te schreeuwen maar heeft dan ook evenveel glimlach momenten door die idiote kop van hem. Marisa Coughlan is ook goed te doen al heeft echt iets weird over zich hangen. Ik vond haar dan ook maar vrij creepy overkomen eigenlijk.

Blij dat Green later nooit meer een film heeft geregisseerd.

Nomak
Dit is dan waarschijnlijk de allerslechtste film die ik in mijn leven gezien heb. Ongelooflijk hoe slecht je iets kan maken. Tom Green probeert zoveel mogelijk wansmakelijke grappen in één film te proppen maar hij faalt grandioos. De bedoeling van een grap is toch dat je mensen aan het lachen brengt, dat is bij mij zeker niet gelukt. Integendeel, die Tom Green is zo ongelooflijk irritant dat hij agressie oproept. Hij is net als deze film geen enkel moment grappig.
Ik kan dan ook echt niet begrijpen dat dit zo een hoog gemiddelde heeft en dat er users zijn die er termen als "geweldig" en "geniaal" bijhalen.
Bah, dit is werkelijk afschuwelijk slecht, en dat al vanaf de allereerste scène.
Zelfs de poster hier op de site is om van te kotsen zo lelijk.
Dit is echt zo een misbaksel waar ik enkel de allerlaagste score aan kan geven. Jammer dat 0,0* niet mogelijk is.

Remi11 schreef:

ik heb deze film ook speciaal opgezocht om erop te gaan stemmen. Wat een ongelooflijk slechte film is dit. Totaal geen verhaal, alleen maar slechte humor over òf seks òf bloed.

als je een baby aan de navelstreng rond gaat slingeren door de kamer waarbij er bloed in het rond vliegt houdt het voor mij echt op

Eigenlijk zit er toch wel een realistisch verhaal in. Gordy heeft een droom die hij graag wilt waarmaken. Door de personen uit zijn naaste omgeving krijgt hij op gegeven momenten weer hoop maar ook tegenslag. De humor die vervolgens door de gehele film gebruikt wordt is misschien af en toe iets te veel van het goede maar zeker niet verkeerd om zo nu en dan te kijken. 4 sterren van mij.

avatar van Maximilian
stefan7 schreef:

Als je de robots en de ruimteschepen uit Star Wars en Star Trek wegdenkt, heb je ook een realistisch verhaal. Feit is dat je die aspecten niet weg kán denken, wat dus ook vrijwel onmogelijk is bij de vele onrealistische, misselijkmakende slapstick momenten in deze film. Kom je meteen ook bij de "humor" waar jij het over hebt, want die is er gewoonweg niet.

Ik ben het dan ook hélemaal eens met Nomak. 0.5 Sterren van mij

avatar van mock turtle
pff, geen humor voor mij, laat ik het daar maar bij houden..

Film heeft overigens wel voor primeur gezorgd: dit was de eerste keer dat ik een film na 20 minuten opgaf.

avatar van valerio2003
Wat een klotefilm zeg en voor mij is Tom Green dan ook de meest irritante acteur ooit.
Deze film is totaal niet grappig.

avatar van Kr!kke
valerio2003 schreef:

Deze film is totaal niet grappig.

Kan ik alleen maar beamen...

avatar van clockwork72
dit is echt de belachelijkste omschrijving die ik ooit bij een film gelezen heb.

clockwork72 schreef:

Lees deze eens.

avatar van clockwork72
echt niet normaal meer dit. dat ze films met zo'n belachelijk plotverhaal toelaten op de site. Het is dat iedereen bij mij thuis ligt te pitten anders had ik zo hard gelachen hierom. ik lees die zin morgen nog eens dan ga ik lachen.

avatar van flipflop
Walgelijkste, maar tegelijkertijd een van de lachwekkendste films ooit. Dramatisch acteerwerk, verhaal, en grappen. Verbazingwekkend dat deze niet eens in bottomlijst te vinden is. Toch heb ik soms ontzettend hard moeten lachen, maar dat kan komen door de alcohol. Wel moet ik daarbij vermeldden dat dat lachen was om het verschrikkelijk lage niveau van de 'film', en ZEKER NIET omdat hij daadwerkelijk grappig was. Een van de grootste misbaksels ooit.

Nomak
Ongelooflijk dat het gemiddelde nog steeds zo hoog is.

Het is een bepaald soort humor waar je moet van houden. Ik kan we voorstellen dat velen dit een walgelijke film vinden maar persoonlijk vond ik hem juist zeer hilarisch. Zeker het eerste uur vond ik zeer te genieten met zijn belachelijk (soms zeer grove) maar soms ook briliante humor. En dan doel ik vooral de scene's met zijn vader erbij.

avatar van the new guy
Belabberde smerige film. Die vent heeft totaal geen talent, kan niets. Bah wat een misbaksel.

Theunissen schreef:

ik ben het helemaal met je eens, ik weet dat het ietwat rare humor is maar ik heb echt helemaal krom gelegen van deze film.
zeer slechte humor, zeer slechte verhaallijn, geweldige film

hoort zekers in mijn top 3 thuis.

avatar van oscar123
deze film is gewoon geniaal, een van de grappigste films die ik ooit heb gezien. het is heel origineel, en iedereen is gewoon te bekrompen om over de walgelijkheid heen te kijken.

tom green laat met een zeer bizarre humor dingen zien die nog nooit eerder in (hollywood)films vertoond zijn. neem bijv. de scene waarin hij keihard komt aan rijden en een kind aanrijdt, dat is al zeer schokkend, maar als dan vervolgens de camera ook nog naar dat kind zijn hoofd draait, welk helemaal onder het bloed zit, is dat geniaal. juist omdat het zo walgelijk is, daar gaat die hele film om. de extremiteit van de bizarre walgelijkheden maakt de film zo grappig.

maar als je bekrompen bent, en niet verder durft te kijken dan de walgelijkheid, dan is het waarschijnlijk niet grappig, maar dan moet je maar gewoon zo'n sitcom gaan kijken of zo, dat valt volgens mij altijd wel bij zielige mensen in de smaak...

Ik vind hem ook ongelooflijk hilarisch zoals een enkele ander.. Dat mensen zeggen dat het verhaal niet goed is, lach ik keihard uit daar gaat het namelijk helemaal niet om..

avatar van Ninto
Wat een gestoorde film... kon er wel een paar keer om lachen.

avatar van FillumGek
Dit was één van mijn eerste gebrande dvd's. Grappige film waar ik geregeld bij in een deuk lag, en nu nog steeds.

Het verhaal maakt geen ruk uit, de hele film slaat helemaal nergens op. Zelden zo'n grote hoop, onsamenhangende, onzin gezien. Maar wel hilarische onzin. Tom Green is - heb ik horen zeggen - gewoon zichzelf in deze film. Kinderachtig en gestoord. De dialogen zijn van kleuterniveau, evenals het gedrag van Green. Hierdoor komt hij regelmatig in conflict met de strenge Rip Torn wat voor tal van hilarische momenten zorgt.

Sommige scènes zijn echt ranzig en briljant. Het is gewoon puur random nonsens. Je moet er van houden, maar ik vond het prachtig om te zien hoe Gord steeds zich steeds weer een ander baantje waande. 'Look daddy, I'm a farmer!' Goed gelachen.

avatar van canciser
Ik heb mezelf beloofd 3 sterren te geven en dat ga ik ook doen ook, wat heb ik me doodgelachen op sommige momenten, soms werd het zelfs wat teveel. Hoeveel onzin kun je in een film stoppen. 3*

echt een film die thuis hoort in de flop 100

undeviljur schreef:
echt een film die thuis hoort in de flop 100

Niet echt. Als ik o.a. je top 10 bekijk kan ik me goed voorstellen dat je deze film slecht vindt want het is niet bepaald jouw humor. Dit is absurde humor en regelmatig tot het grove toe, persoonlijk houd ik daar wel van maar jij bent meer het type van onderbroeken humor en daarom is deze film ook niet geschikt voor jou.

avatar van DwarreI
Tom Green zet de American Dream in haar hemd en tilt absurdisme naar een hoger plan.

Tom Green is wars van alles wat ook maar neigt naar een keurslijf of sleur, erg typerend zijn de scenes waarin Gordon 'werkt' aan een lopende band. (zo zit Freddy Got Fingered natuurlijk vol met metaforen, diepere lagen en geraffineerde symboliek die je in eerste instantie opmerkt). 'Subtiele' boodschap van de film is natuurlijk: laat je niks door niemand opdragen, jaag je eigen droom na en laat je door niemand klein krijgen.

Ondergewaardeerd meesterwerk van een ongekroond grootmeester. Ik denk dat -zoals bij zoveel baanbrekende kunstenaars- Tom Green's werk pas na zijn dood op waarde geschat zal worden..

Wat een voorrecht dat ik een dermate grote visionair ben dat ik nú al in kan zien dat we hier met een mijlpaal in de filmgeschiedenis te maken hebben.

Dit is gewoon een film die je moet kijken vanwege de humor, niet kijken als je een goed verhaal oid verwacht. Ik heb hem anderhalf jaar geleden ofzo gezien en kan me nog een aantal grappige scenes herinneren.

Ik geef hem dan ook mooi 3 sterren, want de film is WEL grappig en er zit WEL humor in.

avatar van JustMike
grappige stukjes

avatar van Chuck Taylor
Nomak schreef:
Ongelooflijk dat het gemiddelde nog steeds zo hoog is.

Niet mee eens. Het is dan wel een slechte film, maar er zitten gewoon hele bizarre stukjes in die opzichzelf echt goed zijn. Vermakelijk dus.

kramersietse
Waar moeten we die Green nou alweer van kennen? Toen deze film uitkwam was er toch zo'n hype met en over die gast? Ben alleen vergeten waarom weer eigenlijk.

Daarom was deze film in eerste instantie ook lichtelijk hot, omdat Green in de spotlights stond destijds. Als je niet meer precies weet waarom dan ontgaat me deze film helemaal.

Dat joch die zo schitterde in American Pie was nog wel aardig dit keer en Green had soms ook wel wat grappigs, maar ik snap het wel dat deze film wordt afgespeeld tijdens de week van de slechte films.

Juventus-Ajax was het aangluren niet waard, daarom kwam ik bij deze film uit vanavond.

avatar van boozebelly
kramersietse schreef:

Hij had toen een show op MTV, genaamd: "The Tom Green show"
Deze film is bar en bar slecht, alleen kan ik de gortdroge humor zo nu en dan best wel waarderen. Volgens mij kun je je donders vermaken met die Tom Green aan de bar. Vandaar toch nog een krappe 2,5*

Je moet inderdaad in de juiste stemming zijn voor deze film, maar als je dat bent dan lig je echt dubbel om die capriolen van Tom Green. Hoe hij op het laatst ook weer terug loopt die helikopter in.