Genre: Drama / Horror
Speelduur: 116 minuten
Alternatieve titels: Salò, or the 120 Days of Sodom / Salo of de 120 Dagen van Sodom / Salo - De 120 Dagen van Sodoma / Salo ou les 120 Journées de Sodome
Oorsprong:
Italië / Frankrijk
Geregisseerd door: Pier Paolo Pasolini
Met onder meer: Paolo Bonacelli, Giorgio Cataldi en Umberto P. Quintavalle
IMDb beoordeling:
5,8 (71.744)
Gesproken taal: Duits, Frans en Italiaans
Releasedatum: 25 oktober 2001
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Salò o Le 120 Giornate di Sodoma
"The final vision of a controversial filmmaker."
Italië tijdens de Tweede Wereldoorlog. Plaats van handeling: een afgelegen landhuis aan het Gardameer. Een hertog, een bankier, een politicus en een geestelijke laten negen jongens en negen meisjes bijeenbrengen. Terwijl drie courtisanes scabreuze verhalen vertellen ter inspiratie, vergrijpen de mannen zich op allerlei manieren aan de gevangenen. Een scala van sadistische en scatologische perversiteiten passeert de revue, uitmondend in een gruwelijke moordpartij...
Externe links
Acteurs en actrices
The Duke
The Bishop
The Magistrate
The President
Signora Castelli
Signora Maggi
Signora Vaccari
The Pianist
Sergio - Male Victim
Carlo Porro - Male Victim
Video's en trailers
Reviews & comments
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Universeel en NIET aan tijd gebonden. DAAROM verplaatste Pasolini het boek in de setting van het fascisme.........omdat het nog vers in ons geheugen ligt, omdat het nog zo kort geleden is. Oftewel, die vreselijke dingen zijn nu nog aan de orde. De duistere kant van de mens is een natuurlijke kant. Kwaad is niet uit te roeien omdat het in elk mens zit. Salo is een aanklacht tegen fascisme en tegen elk vergelijkbaar bewind in welk land en in welke tijd dan ook. Pasolini kiest het fascisme in Italie omdat ie die tijd van machtsmisbruik zelf heeft meegemaakt. Salo hoeft ook geen motieven te hebben om de acties van de personages te verklaren. Het motief zit hem al in de natuur van de mens.
RolfWolf
-
- 1016 berichten
- 1230 stemmen
En dit kan ik dan absoluut niet rijmen met een 0,5 * waardering. Je geeft toe dat de film je fascineert, boeit EN raakt (dat groeiende gevoel van onmacht, een gevoel van misselijkheid). Over 20 jaar herinner je je deze film nog steeds. En natuurlijk denk je niet vol vrolijkheid terug aan die kijkbeurt van Salo.........dat doe ik ook niet.
Je hebt gelijk. Hoe afschuwelijk ik de film ook vind en hoe ongeloofwaardig de achterliggende gedachte (aanklacht tegen fascisme), hij heeft me wel in verwarring gebracht en veel indruk gemaakt. Daarom toch een ster erbij, wat het totaal op anderhalf brengt. Salo is en blijft denk ik een uiterst controversiële film, dus lopen de beoordelingen nu eenmaal sterk uiteen.
RolfWolf
-
- 1016 berichten
- 1230 stemmen
Universeel en NIET aan tijd gebonden. DAAROM verplaatste Pasolini het boek in de setting van het fascisme.........omdat het nog vers in ons geheugen ligt, omdat het nog zo kort geleden is. Oftewel, die vreselijke dingen zijn nu nog aan de orde. De duistere kant van de mens is een natuurlijke kant. Kwaad is niet uit te roeien omdat het in elk mens zit. Salo is een aanklacht tegen fascisme en tegen elk vergelijkbaar bewind in welk land en in welke tijd dan ook. Pasolini kiest het fascisme in Italie omdat ie die tijd van machtsmisbruik zelf heeft meegemaakt. Salo hoeft ook geen motieven te hebben om de acties van de personages te verklaren. Het motief zit hem al in de natuur van de mens.
Zoals ik al dacht: de setting had dus net zo goed stalinistisch, Rwandees of middeleeuws kunnen zijn. De beruchte Republiek van Salo komt alleen duidelijk terug in de titel en uniformen, en dat vind ik wel erg mager.
En hoezo 'aanklacht'? Dat begrijp ik nog steeds niet. Het enige wat Pasolini volgens mij met deze film heeft gedaan, is een uiterst sadistisch verhaal in beeld brengen, dat van kwaad tot erger gaat. Een soort bizarre nazi-porno dus, zij het ongetwijfeld minder expliciet dan het echte genre. Maar ik vind het zo wel walgelijk genoeg. 
Er schijnt trouwens een documentaire te zijn gemaakt over deze film, waarin onder meer de acteurs aan het woord komen. Daar ben ik nu wel benieuwd naar.
SetTheComfort
-
- 29 berichten
- 3 stemmen
quote:
If your friend one day comes up to you and tells you that "Salo" is his favorite movie, don't freak out. Instead, try to act like nothing happens, and when you have the chance, call the police.
zal het maar serieus nemen 
Linda
-
- 1336 berichten
- 0 stemmen
Ik ben erg benieuwd wat ik hiervan ga vinden...
stinissen (crew films & series)
-
- 23449 berichten
- 76943 stemmen
Vreselijke zieke film met slechte special effects en een wel zeer mager plot. Geen film voor mijn sorry......
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Kijk, als je niks met Pasolini's film kan, dan heb ik daar vrede mee........maar als je je degradeert tot vreselijk beledigende berichten, dan houd ik me ook nimmer meer in bij een posting.
stinissen (crew films & series)
-
- 23449 berichten
- 76943 stemmen
Pasolini heeft wel betere films gemaakt en ik wil niemand beledigen..... en Ramon als ik je hebt gekwets nou dan sorry...
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
ik wil niemand beledigen..... enkel pedofielen
Je noemt iedereen die deze film goed vindt pedofiel?? Hoe kun je dan denken dat je niemand beledigt! Dat bericht kan écht niet Henk...
stinissen (crew films & series)
-
- 23449 berichten
- 76943 stemmen
Zo bedoel ik het niet.... ik pas mijn bericht wel aan...
stinissen (crew films & series)
-
- 23449 berichten
- 76943 stemmen
De mensen in deze film vind ik ziek niet de personen die deze film kijken.
Ik wil niemand krenken....dus nogmaals sorry...
Anatolia
-
- 2666 berichten
- 1511 stemmen
Sorry dat ik me ermee bemoei maar, dit zei stinissen helemaal niet:
Je noemt iedereen die deze film goed vindt pedofiel??
Hij zegt dat het een film is waarbij zulke typetjes zich goed zouden voelen. Over de andere kijkers zegt hij niets.
Nogmaals sorry dat ik me ermee bemoei, maar ik moest dit gewoon rechtzetten.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Zoals je hierboven kunt lezen heeft stinissen z'n bericht aangepast.
Anatolia
-
- 2666 berichten
- 1511 stemmen
Dat weet ik. Ik heb zijn originele bericht ook gelezen (zie quote starbright boy).
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 berichten
- 5077 stemmen
Bij deze mijn bericht verwijderd, excuses aanvaard, discussie gesloten wat mij betreft.
stinissen (crew films & series)
-
- 23449 berichten
- 76943 stemmen
Sorry dat ik me ermee bemoei maar, dit zei stinissen helemaal niet:
Hij zegt dat het een film is waarbij zulke typetjes zich goed zouden voelen. Over de andere kijkers zegt hij niets.
Nogmaals sorry dat ik me ermee bemoei, maar ik moest dit gewoon rechtzetten.
Dank je wel Anatolia
Jij begreep me wel... maar ja het is alweer op gelost.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Jij begreep me wel... maar ja het is alweer op gelost.
En dat snap ik dan weer niet. Je richtte je toch duidelijk op hoogstemmers? En stel dat het gewoon een foutje van je was (al betwijfel ik dat......sorry), dan snap ik het gebruikte argument nog niet. Moet ik Schindler's List een laag cijfer geven omdat die film vreselijke daden en mensen laat zien? Ik snap 't niet.......
amulders
-
- 3 berichten
- 654 stemmen
Ik kan me nog goed herinneren dat ik deze film in de bioscoop zag. Het was in Venray in een zaaltje dat speciaal was ingericht voor pornofilms (maximaal 99 plaatsen). Bij aanvang van de film was de zaal meer dan goed bezet. Op 2 stoelen na uitverkocht. Toen de film was afgelopen waren er nog maar 2 stoelen bezet. Ik heb deze film recent op DVD gekocht. Maar heb de film nog niet opnieuw bekeken. Daar wacht ik mee tot op een trieste regenachtige dag.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Tja, het was ook geen pornofilm, amulders.....
En ik weet me nog goed te herinneren dat ik deze film op tv zag, bij Zomergasten/Wintergasten jaaaaaaaaaaaren geleden. Toen was er al veel heisa, omdat deze voor de eerste keer op de (publieke) zender werd vertoond.
Walging, maar desalniettemin zeer effectief. Scenes die voor altijd in m'n geheugen gegrieft staan.
[zorg dat je voldoende hebt gegeten voordat je de film gaat bekijken]
Ralfke
-
- 764 berichten
- 2075 stemmen
Tja, ik heb hem nu eindelijk eens gezien en ik kan me - evenals enkele anderen op MM - niet bepaald vinden in het metafoorgedoe... Ik zal hem ooit nog wel eens bekijken, maar verder dan ** kom in nu niet.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Metafoorgedoe?
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Heb ik al 's gedaan hoor 
Paar maanden geleden:
Als Pasolini een aanklacht tegen het fascisme in zijn film wil verwerken, of een aanklacht tegen machtsmisbruik in het algemeen, dan stem ik voor een herkenbare setting waar je dingen uit af kan leiden en conclusies uit kan trekken. Een huis waarin mensen de hele speelduur van de film worden vernederd vind ik gewoon geen goede metafoor voor hetgene Pasolini met deze film bedoeld. Ik kan het er echt niet uithalen, hoe graag jij dat ook zou zien. Ik ben inmiddels heus wel overtuigd van Pasolini's intenties, maar ik ben het absoluut oneens met z'n werkwijze.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Op een vrij 'letterlijk' niveau (waar geen metafoor aan te pas komt) is al het al een heel treffend beeld van waar onbeperkte macht toe kan leiden. Van daaruit is het nog maar een kleine stap naar fascisme. Dat de vier mannen vervolgens een hertog, een bankier, een politicus en een geestelijke zijn, en dat de film in het Italië van '45 speelt, is allemaal secundair.
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Nogmaals, geef mij dan maar een film als Funny Games, die an sich precies hetzelfde onderwerp behandelt maar het alleen oneindig veel dichterbij en vooral persoonlijker brengt. Dat zet mij veel meer aan het denken.
Elfje
-
- 7 berichten
- 3 stemmen
Op dit moment ben ik voor mijn opleiding bezig met een cursus over de filmmaker Pasolini, en deze film krijgen we als desert over 2 weken te zien... Ik ben er zeer benieuwd naar, vooral vanwege al het stof dat het heeft doen opwaaien.
axel33
-
- 53 berichten
- 368 stemmen
Macht corrumpeert en absolute macht corrumpeert absoluut. Zo zou je het thema van deze film kunnen samenvatten. Pasolini voert dit idee - uitgaande van marquis de Sade's boek en geupdate naar het einde van de tweede wereldoorlog in het fascistische Italië - door tot het uiterste waar de mens qua verdorvenheid toe in staat is. Bepaald geen film waar je voor je plezier naar kijkt, wél gedurfd en onvergetelijk. De maker heeft 't met z'n leven moeten bekopen; niet lang na de release werd hij vermoord. 4*
Het laatste nieuws

Netflix gaat op zoek naar antwoorden in true crime 'The Investigation of Lucy Letby'

Het aankomende derde seizoen van 'Knokke Off' krijgt een eerste teaser

A24 onthult nieuwe trailer van 'The Drama' met Zendaya en Robert Pattinson

De meeslepende misdaadthriller 'JFK' met Kevin Costner is gratis te zien op RakutenTV
Bekijk ook

Sátántangó
Drama, 1994
383 reacties

Le Notti Bianche
Drama, 1957
53 reacties

Il Demonio
Horror, 1963
6 reacties

Midareru
Drama, 1964
2 reacties

Christiane F. - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo
Biografie / Drama, 1981
532 reacties

A Torinói Ló
Drama, 2011
154 reacties
Gerelateerde tags
italiëchristendomkindermishandelingverkrachtingchild labourseksueel misbruikgebaseerd op boekitaliaansfascismegroup sexbishopnazifascistrage and hatepolitical instabilitysadismevomitsodomy spankingverraadslaughterdonkere komediedead childtragic executionerstatutory rapesexual art sexual tensionrape victimanal sexdark killer conflictslaughter begins brutal deathmartelenrape and murderuitvoeringbloedbadviolent deathtabooteenage rape catholicsadistic sexfeces masturbatiestory in storyblood type cultfilmdominanceintercourse religious hypocrisykwaadaardigartistic intercourse ritual murdersexual torturedvdlibertinecoprophiliascat catholicismvomitingunderage sex teen suicidetortured to deathdeath camp criterionchildhood sexual abusenon conformity nazi occupationkill count nazismedisturbed teenagerdie evil dictatorhorror fanskids in peril rape revengepre-teenkilled misbruikdisgustinghell on earthsex slaverysex slave fear of dyingpower abusetit fuckingsudden deathgraphicsad story life or deathabusedbrutal deathsitalian cinema nazi war criminalchildren on warrejected betrayal of trustnazi crimes lgbt interestfrequent executionsforced to watch rapenazi italy
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








