• 15.798 nieuwsartikelen
  • 178.256 films
  • 12.223 series
  • 34.000 seizoenen
  • 647.419 acteurs
  • 199.077 gebruikers
  • 9.375.883 stemmen
Avatar
 
banner banner

Der Ewige Jude (1940)

Documentaire / Oorlog | 62 minuten
1,92 79 stemmen

Genre: Documentaire / Oorlog

Speelduur: 62 minuten

Alternatieve titel: De Eeuwige Jood

Oorsprong: Duitsland

Geregisseerd door: Fritz Hippler

Met onder meer: Curt Bois en Rosa Luxemburg

IMDb beoordeling: 4,5 (4.089)

Gesproken taal: Duits

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Der Ewige Jude

Der Ewige Jude, een virulente antisemitische propagandafilm, kan gezien worden als het verfilmde jodenbeeld van overtuigde nationaal-socialisten. De 'documentaire' brengt in beeld hoe het Nazi-regime eind 1940, zo'n zes maanden voordat het signaal voor de jodenmoord werd gegeven, over hun toekomstige slachtoffers dachten.

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Zichzelf (archiefmateriaal)

Zichzelf (archiefmateriaal)

(archiefmateriaal)

(archiefmateriaal)

Zichzelf (archiefmateriaal)

Zichzelf (archiefmateriaal)

(archiefmateriaal)

(archiefmateriaal)

(archiefmateriaal)

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van blabla

blabla

  • 2070 berichten
  • 5243 stemmen

Is dit nu echt een film die we hier willen hebben staan ?


avatar van Ralfke

Ralfke

  • 764 berichten
  • 2075 stemmen

Jordy, maak ff een 0-sterrenoptie. Nooit gezien en ga hem ook nooit kijken ook! 0 sterren!


avatar van Jordy

Jordy

  • 22567 berichten
  • 2952 stemmen

blabla schreef:

Is dit nu echt een film die we hier willen hebben staan ?

denk het wel, historisch belangrijke film


avatar van blabla

blabla

  • 2070 berichten
  • 5243 stemmen

Maar ook een historisch foute film.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22407 berichten
  • 5077 stemmen

Daardoor ook juist weer interessant. Ik zou hem best willen zien.


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

blabla schreef:

Maar ook een historisch foute film.

Waarom is dit een foute film? Er waren/zijn gewoon mensen die zo denken. Ik ben het er ook niet mee eens begrijp me niet verkeerd, maar er zijn gewoon mensen die zo denken. En het lijkt mij idd ook een interessante film-documentaire.


avatar van blabla

blabla

  • 2070 berichten
  • 5243 stemmen

Omdat er mensen zijn die zo denken praat je het nog niet goed, het blijft een foute film.


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Het genre Documentaire moet minimaal aangepast worden in Propaganda dan. Een objectief tijdsbeeld geeft dit prul nooit.


avatar van Jordy

Jordy

  • 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Maar moet een documentaire per definitie objectief zijn dan?


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Per definitie niet, hoewel ik graag objectieve documentaires kijk, zeker (of een vereiste) als het een historisch onderwerp behandelt.

Documentaires kunnen wel gekleurd zijn, maar er is natuurlijk een verschil tussen een eigen mening en doelbewuste verdraaiing van feiten.

Lees jij graag een historische roman met aanwijsbare leugens ?


avatar van Stephan

Stephan

  • 7890 berichten
  • 1387 stemmen

FisherKing schreef:

...hoewel ik graag objectieve documentaires kijk, zeker (of een vereiste) als het een historisch onderwerp behandelt.

Een objectieve documentaire?

Dream on.


avatar van Stephan

Stephan

  • 7890 berichten
  • 1387 stemmen

BTW: Welke scène stoorde jou het meest Citybird?


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Stephan schreef:

Een objectieve documentaire?

Dream on.

Ja tuurlijk bestaat die niet. Alles is subjectief.

Ik doelde op een documentaire, waar het mij lijkt dat ie dichter bij de werkelijkheid (ook subjectief) staat.


avatar van citybird

citybird

  • 4964 berichten
  • 4139 stemmen

Stephan schreef:

BTW: Welke scène stoorde jou het meest Citybird?

De gehele film is eigenlijk zeer storend te noemen, ook filmisch gezien.

Eén van de meest storende scènes is toch deze waar een vergelijking gemaakt wordt tussen de migratie van Joden en de verspreiding van de rat en het verderf en de vernielingen dat dit met zich meebrengt.

Een andere toch wel bijgebleven scène is deze van de rituele slachtingen. Minutenlang worden bloederige en huiveringwekkende beelden getoond van slachtingen. De nadruk wordt gelegd op hoe een leed dit niet meebrengt voor deze dieren (o.a. door beelden van de stuiptrekkingen van stervende dieren). De verontwaardiging voor deze manier van slachten is natuurlijk zeer hypocriet, aangezien de Nazi's op datzelfde moment tienduizenden mensen aan het afslachten waren.


avatar van Macmanus

Macmanus

  • 13726 berichten
  • 3701 stemmen

Had je toch kunnen verwachten dat ze met niet al te goeie argumenten zouden komen? (om het nog maar netjes uit te drukken)


avatar van RolfWolf

RolfWolf

  • 1016 berichten
  • 1230 stemmen

Voor wie meer inzicht wil krijgen in de shoah - de achterliggende nazi-ideologie en de propaganda - is deze beruchte 'documentaire' echt aan te raden. Dit is de ultieme demonisering. Bedoeling: de geesten rijp maken voor de jodenvervolging. Het verhaal wordt steeds gruwelijker en eindigt in een onheilspellende climax met de 'profeterende' toespraak van Hitler in 1939: "Wenn es dem internationalen Judentum innerhalb und ausserhalb Europas gelingen sollte, die Völker noch einmal in einen Weltkrieg zu stürzen, dann würde das Ergebnis nicht die Bolschewisierung der Erde und damit der Sieg des Judentums sein, sondern die Vernichtung der jüdischen Rasse in Europa."

Zie ook Jud Süß.


avatar van pascal83

pascal83

  • 2736 berichten
  • 2480 stemmen

Als ik zo kijk naar de waarderingen zie ik allemaal 0.5* staan

met uitzondering van een persoon die de film maar liefst 5* geeft, zou diegene zijn maximale score misschien kunnen/willen verklaren?

Ik zelf word al toch gauw heel nieuwsgierig waarom iemand zo'n historisch foute film die op deze site slecht wordt gewaardeerd 5 sterren geeft.

Edit. Zie opeens ook dat diegene niet meer op site is geweest sinds deze stem.


avatar van pascal83

pascal83

  • 2736 berichten
  • 2480 stemmen

Ik zie de puzzelstukjes dan ook plotseling in elkaar vallen


avatar van Timmy757

Timmy757

  • 3365 berichten
  • 598 stemmen

Ik vind niet dat deze film hier hoort. Het is eigenlijk gewoon een film die aan wil zetten tot antisemitisme, daarbij denk ik ook dat Joodse mensen het niet zo prettig zullen vinden als ze zo'n film hier tegenkomen. Wat die 5 sterren stemmer betreft, ik denk dat dat gewoon iemand is die denkt 'stoer' te zijn om deze film 5 sterren te geven, en dat zo iemand niet op deze site hoort.


avatar van Goodfella

Goodfella

  • 5091 berichten
  • 4875 stemmen

Dat denk ik bij de films van Michael Bay ook wel 's.


avatar van pascal83

pascal83

  • 2736 berichten
  • 2480 stemmen

Timmy757 schreef:

Ik vind niet dat deze film hier hoort.

Onzin, iedere controversiële film (/boek of wat dan ook) moet niet vergeten worden. Dus hoort op een site als deze te staan.


avatar van ToNe

ToNe

  • 2865 berichten
  • 2336 stemmen

pascal83 schreef:

Onzin, iedere controversiële film (/boek of wat dan ook) moet niet vergeten worden. Dus hoort op een site als deze te staan.

Achteraf is altijd makkelijker praten, dus gezien het verband met wereldgeschiedenis [en vorming] ben ik het met je eens.

Maar niet aan elke progandavorm moet [of hoeft] aandacht geschonken te worden.


avatar van pascal83

pascal83

  • 2736 berichten
  • 2480 stemmen

ToNe schreef:

Maar niet aan elke progandavorm moet [of hoeft] aandacht geschonken te worden.

Waarom niet? Uit iedere propagandavorm kan toch lering worden getrokken en is historisch gezien interessant, net als op psychologisch en sociologisch vlak?


avatar van ToNe

ToNe

  • 2865 berichten
  • 2336 stemmen

Historische relevantie.

NRA-propaganda, bijvoorbeeld, heeft buiten de VS geen enkele waarde, net als KKK-propaganda ná de afschaffing van segregatie of gefrustreerde neo-nazi-jeugd die nieuwe, niet-Joodse 'vijanden' zwartmaken.

Kreten van wanhoop en zelfimportantie.

Een ieder weet door de historische naklanken dat een filmpje als De Eeuwige Jood fout is en met een andere bril gekeken moet worden.

Weet men dat ook als er morgen op de NPS een hedendaags problematiek foutief en eenzijdig wordt belicht?


avatar van pascal83

pascal83

  • 2736 berichten
  • 2480 stemmen

ToNe schreef:

Weet men dat ook als er morgen op de NPS een hedendaags problematiek foutief en eenzijdig wordt belicht?

Ieder weldenkend mens (hopelijk) wel. Maar inderdaad, 'het gros van de mensen' neemt een hoop zaken nogal klakkeloos aan.

Maar ik blijf erbij dat uit iedere vorm van propagandisme lering getrokken kan worden waar en wanneer dan ook, maar je moet dingen inderdaad niet groter maken dan ze zijn of volledig uit zijn context rukken.


avatar van Fred Neil

Fred Neil

  • 251 berichten
  • 188 stemmen

Deze film is nog steeds verboden volgens mij.

Ik had hier een intressante review gevonden van "Der ewige Jud" :

http://studwww.ugent.be/~sbveeckm/documenten/gievandenberghe.doc


avatar van Bas17

Bas17

  • 986 berichten
  • 1010 stemmen

Ik zou wel willen weten waarom iedereen 0.5 sterren geeft.

Geloof dat de helft hem niet eens gezien hebben en alleen maar om de "sterspeler " er een 0.5 neergooien. Hij is immers verboden en nergens te zien....

hij lijkt mij best interessant in hystorisch oogpunt.... ik weet wat Hitler over de Joden dacht en dat ik er niet mee eens ben, maar zou ZEER graag een deel van de propaganda willen zien die een heel volk zo over de schreef krijgt. Ik zou wel willen weten hoe Hitler een ding als Jodenvervolging aan zijn rijk probeerde uit te leggen (het kan toch niet zo zijn dat het alleen door de Joden af te kraken is geweest al kan de rede echt niet goed zijn geweest), ik ben dus eigenlijk zeer benieuwd.


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3282 stemmen

Volgens mij is deze film niet verboden in Nederland. Wordt geloof ik ook op het IDFA vertoond.

Toch schijnt deze film echt erg slecht te zijn en niet alleen om de verderfelijke ideologie. Heb ergens gelezen dat het Duitse volk deze film ook te ver vond gaan en dat het vooral allemaal veel te overdreven was (al kan ik niet met zekerheid zeggen dat het deze film was).

[edit] http://www.idfa.nl/idfa_filmdescription.asp?filmid=25681 [/edit]


avatar van Bas17

Bas17

  • 986 berichten
  • 1010 stemmen

Ahja dank je voor de link, wilde wel wat meer informatie


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Is wel een tijdje verboden geweest. Door het schuldgevoel dat zoveel Joden in Nederland zijn weggevoerd. Hoogste percentage in europa, vooral in Holland en Amsterdam lag dat percentage ERG hoog. Veel rotte appels destijd daar. Las laatst dat het in Tilburg extreem laag lag, omdat iedereen die bij de textielfabrieken werkte als 1 familie was. Daar kwamen de nazi's en de nl boekhoudkundige niet doorheen. Desalniettemin zijn er veel dappere mensen gesneuveld. Die zich inzette tegen al dat onrecht.

(vooral vanwege de smokkel van Engelse piloten) Dat wordt dan wel weer ge-eerd.

Amsterdam speelt overigens een hele kwalijke rol in de verdwijning van hun joden. Ze zijn er ook nooit te boven van gekomen, sterker nog, de ontkenning daarvan leeft daar sterker dan ooit (en dan praat ik 20 jaren terug)