Babe: Pig in the City (1998)

Alternatieve titels: Babe 2 | Babe in Metropolis

Australië
Komedie / Avontuur

geregisseerd door George Miller (II)
met Magda Szubanski, James Cromwell en de stem van Elizabeth Daily

Na zijn overwinning tijdens de schaapsherderwedstrijd keert Babe als een held terug naar de boerderij. Hij volgt zijn geliefde baasje overal, maar in al zijn enthousiasme wordt Babe de oorzaak van een ongeluk dat boer Hoggett zwaar verwondt. Nu hij niet meer kan werken, zet boer Hoggett al zijn hoop op Babe om de boerderij te redden want hij is uitgenodigd om zijn herderstalenten te demonstreren op een grote jaarbeurs in het buitenland. Samen met boerin Hoggett begint Babe aan zijn grote reis maar al snel raken ze in moeilijkheden op de luchthaven. Het begin van een groot avontuur in een onbekende stad met onbekende mensen en dieren. Maar het grote hart van de kleine Babe laat niemand onberoerd...

Movie_fan#
Blijft voor mij erg bijzonder, we keken hem thuis altijd met kerst namelijk

film_kaza schreef:
En alweer en waardelose big in een waarderlose film. Is het een komedie? is mij niet opgevallen. Ik heb een hekel aan die babe. Hij is roze en hij heeft geen enkel nut. Vinden kinderen deze film leuk? Want ik vind hem enorm vervelend.

Overdrijven is ook een kunst... (En mocht dat volgens jouw niet zo zijn, onderbouw je mening dan eens...)

avatar van james_cameron
Mooi gemaakt, maar inhoudelijk nogal vergezocht vervolg. Mist de charme van het origineel en pakt uit met allerlei slapstickscenes die slechts sporadisch leuk zijn. Technisch zeer geslaagd en leuk qua vormgeving, maar de film is op den duur nogal vermoeiend.

Ernstig ondergewaardeerd op deze site. Van een geheel andere orde dan deel 1, overigens.

Ja zwartgallige elementen.

In het buitenland kwam ik regisseurs en vooraanstaande filmjournalisten tegen die beweerden dat het hier om een meesterwerk ging en ik moest daar hartelijk om lachen. Maar okay; Miller bleek eerder ook tot geniale dingen in staat, dus waarom zou ik de film niet kopen?
Ik wist niet wat me overkwam. De beste film die ik in tijden heb gezien. Wat een prachtfilm. Het zou me ernstig verbazen als deze film over een paar jaar niet een gigantische cultstatus heeft.
*****

Leuk, Ebert: "I liked "Babe" for all the usual reasons, but I like "Babe: Pig in the City" more, and not for any of the usual reasons, because here is a movie utterly bereft of usual reasons."
Mooi gezegd.

hinie
Al meerdere malen gezien hier en blijft een favoriet.
Schattig biggetje..

hinie
Hoe komt het trouwens , dat deze niet door dezelfde regisseur is gemaakt als deel 1?

hinie schreef:

Gebeurt wel meer. Maar wel bijzonder dat de regisseur van het tweede deel een grotere status geniet dan die van het origineel. Miller was trouwens wel de schrijver en producent van de eerste Babe.

Vond ze allebei goed.
Met een grotere status bedoel je dat hij meer opgebracht heeft dan deel 1?

Nee, deze is best wel geflopt, eerlijk gezegd. Ik bedoelde dat Noonan een minder grote naam was toen ie Babe ging maken dan Miller.

hinie
O, zo bedoelde je dat. Jammer dat deze geflopt is.

Ik vond dit nooit een leuke film, niet echt humor en naar mijn mening gewoon geflopt. 2,5*

avatar van sinterklaas
film_kaza schreef:
Ik heb een hekel aan die babe. Hij is roze en hij heeft geen enkel nut.

Jammer dat ie niet paars is hé?

avatar van Clueless Dork
Verhoogt naar 5 sterren. Crimineel gewoon het gemiddelde dat de film op MM heeft.

Een meesterwerk. Van de week weer aan een aantal mensen laten zien wiens monden openvielen. Misschien wel de meest ondergewaardeerde film van de jaren negentig.

Waarom vind jij het een meesterwerk?

avatar van mikoz
Clueless Dork schreef:
]

Inderdaad erg jammer.
Imo toch een van de beste animatiefilms die ooit gemaakt is.

avatar van mikoz
kappeuter schreef:
Waarom vind jij het een meesterwerk?

Wouter schreef:
*****

Ik lees geen argumenten. Daar ben ik dus benieuwd naar, wil graag horen WAAROM het een meesterwerk is.

Alles klopt aan de film. En wat een lef. Vanaf het eerste moment dat de gedragen stem de voice over doet weet je dat je in goede handen bent. Miller doet dingen die je nevernooit zou verwachten in een familiefilm en het werkt ook nog. Het verhaal, de art direction, de fenomenale regie, de geweldige dialogen, ik kom superlatieven tekort. Ik vertel het het een ieder en iedereen reageert (net als ik) wat lacherig. Maar van de week liet ik de film weer zien aan een cameraman en een scenarioschrijver en ook hun bek viel open.
Gaat dat zien.

Ik ga 'm herzien en kan nog maximaal een punt hoger.
Waarom deze film gemiddeld op een onvoldoende staat is mij trouwens een raadsel. Doet er op zich niet toe, dat is bij meer films die gedurfd zijn (ik noem een Hundstage - totaal andere film, maar ik kan het niet laten).

avatar van Clueless Dork
Voor mij zijn het de personages die het voor mij een meesterwerk maken. Het zijn niet diertjes met grappige accenten en stemmen die er telkens oneliners uitkwaken. Verder is hij visueel prachtig en dankzij het goede camerawerk krijgen we een aantal mooie shots te zien.

avatar van DieGo
Tjonge jullie maken me nu wel benieuwd. Heb hem jaren geleden een keer gezien maar kan me er maar weinig van herrinerren. Toch maar eens opzoeken.

avatar van Mug
Mug
Het grootste probleem van Babe 2 is het verwachtingspatroon. Men verwacht weer een vrolijke feel-good film voor de gehele familie, met name de kinderen. Iets wat Babe 1 meer dan lukte (ook voor deel 1 is het gemiddelde uitermate laag, een vloek die sowieso heerst op jeugdfilms).

Babe 2 is niet zonnig en erg feel-good, iets wat de poster nog uitstraalt. Babe 2 is samen te vatten als Jim Henson meets Jeunet [Delicatessen maar voornamelijk La Cité des Enfants Perdus] meets film-noir. Donker, spannend, maar zeker ook volwassen op veel punten.

Babe 2 is geen kopie van Babe 1, iets wat veel mensen (en kinderen) toch gehoopt hadden. Dat wordt natuurlijk afgestraft (never change a winning team). En dat verdient deze curieuze film naar mijn mening totaal niet. Het is vooral de art direction die opvalt. Ook maar eens die (goedkope) dvd aanschaffen.

FisherKing
Oh, is dit deel 2. Ik dacht eerst dat dit de originele Babe was

Erg leuk moet ik zeggen. Zeer vermakelijk.

avatar van jumpstylemovie
Ontzettend vermakelijke film.
Leuker dan deel 1 en verveelt absoluut niet snel.
3.5***

Jessu123