Madagascar (2005)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Eric Darnell en Tom McGrath
met de stemmen van Ben Stiller, Chris Rock en Jada Pinkett Smith

Een zebra uit de New Yorkse dierentuin wil naar het wild toe en ontsnapt uit de dierentuin. Zijn vrienden de leeuw, de giraffe en het nijlpaard gaan achter hem aan. Ze worden op een boot gezet, maar belanden na een ongeval in Madagaskar. Helaas hebben deze New Yorkers geen flauw idee hoe ze in het wild moeten overleven.

avatar van Uzza_Sparta
een redelijke film waar ik meer van had verwacht.

Montorsi schreef:
..... maar dan meer om zo'n scene als de verwijzing naar American Beauty, dat vond ik dan nog wel leuk gedaan....

helaas waren de grappigste momenten die verwijzingen naar andere films. Ik zag ook referenties voorbij komen van o.a. de brand op strand had een verwijzing naar de einde van de originele jaren 60 versie van Planet of The Apes, die scene toen ze aan het rennen waren op de strand (was precies dezelfde als die met Bo Derek in 10, en de muziek was van Chariots of Fire), een stukje met de leo en de muziek van Born Free, en een van de pinguïns zegt ook iets over de "Captain's log" uit Star Trek.

Madagascar is niet slecht, maar er zijn veel betere animatiefilms

avatar van galaxydriver32
ik vond het wel een geinige film voor als je is een avondje nix te doen hebt

avatar van JohnWilliams
*film fan* schreef:
film was best aardig.
deel 2 ook

Ze hadden het gewoon bij deel 1 moeten laten, maarja...die fout wordt vaker gemaakt

avatar van Ajax&Litmanen1
Met het oog op deel 1 is het wel eens tijd om de andere delen van de Madagascar reeks te herzien. Had ik beter niet kunnen doen, want het is me vrij slecht bevallen. Nou vond ik de film voorheen al niets bijzonders, maar ik heb me bij de herziening stierlijk verveeld. Oninteressant, clichematig plot. 4 duffe, charismaloze dieren waarbij de voiceacting bij een aantal echt niet past (David Schwimmer voorop als misser! - Chris Rock vond ik wel weer passend) in een vrij lelijke animatiewereld waarin weinig detail en moois te vinden valt.

Het valt me nu pas op hoe enorm lelijk en blokkerig alles eruit ziet. Enige plusje is dat het allemaal vrij vrolijk oogt doordat ze al snel op een eiland zitten. De humor is ook vrij treurig. Een paar flauwe grapjes en wat verwijzingen naar films, maar ik heb niet 1 keer hoeven te lachen. Jammer, want er zijn zat animatiefilms waarbij dat aspect dik in orde is. Maar dit is te kinderlijk.

Is alles beroerd? Neu. De pinguins blijven erg grappig en de aapjes doen ook wel hun ding. ''King Julien'' vond ik nog wel leuk. Verder kent de film een zeer foute soundtrack met van die foute popnummers, maar dat vond ik wel prima. Al zitten de meeste van dit soort films tegenwoordig vol met dit soort oude nummers.

2* (was 3*)

avatar van mnrk
Welcome to Madagascar...........Mada-who-ah?.....No. Not who-ah. As-car.

Deze 1e Madagascar film blijft gewoon leuk om naar te kijken....

De animatie is redelijk en het verhaal is wel leuk verzonnen en wordt gelukkig ook zo gebracht...

De stemmen die gebruikt worden zijn ook in orde, vooral Chris Rock en David Schwimmer zijn helemaal op hun plek...en zoals bij alle andere animatie films hebben ze hier ook weer wat extra's.....de pinguïns en de apen !

Dit natuurlijk voorzien van een vrolijke soundtrack....

avatar van alexspyforever
Het verhaal begon vrij aardig, een bende dieren uit een dierentuin die wegens omstandigheden op een eiland belanden. Ik moet toegeven dat ik me er nog heel weinig van herinner. Ik weet dat het verhaal me maar weinig kon boeien en de pinguïns vond ik vreselijk irritant. Best wel gek dat ze een spin-off kregen. Als ik deze film opzet is het enkel voor een scène te zien die voor mij herinneringen brengt aan mijn tienertijd: "I like to move it move it .."

Dick2008
Deze ook maar bekeken, was het eigenlijk niet van plan. Deel 2 vond ik namelijk niet al te veel aan.
Deze eerste film is niet veel beter. De dieren zijn over het algemeen maar lelijk getekend. Alles eromheen is wel goed, bijvoorbeeld het schip en aan boord daarvan. Een flinke zit weer en na een kwartier had ik het eigenlijk alweer gehad, dat komt ook, het is zo druk allemaal. En als het nou van die shorts, cartoons zijn.
De enige die nog leuk zijn, zijn de pinguins, die steeds tussendoor komen, maar erg kort en van die zijn ook aparte korte films gemaakt. Ga ik die een volgende keer kijken, lijkt me een veel beter idee.
Het mag dan uit de studio van Shrek komen, haalt het niveau bij lange niet. 2.0

avatar van arno74
Geen slechte film, maar ik kreeg toch de indruk dat deze toch vooral op kinderen is gericht, die zullen meer van het concept van pratende dieren kunnen genieten dan volwassenen. Het wordt leuker wanneer ze op een eiland terechtkomen, maar even later zakt het niveau wel weer.

Een goede film voor kinderen, maar verder niet bijzonder. Geldt ook voor deel 2, al vond ik die net ietsjes beter.

Heerlijke animatiefilm. Goede humor en een leuk verhaal.

Vermakelijke animatiefilm die ik toch vrij vlot uitgekeken heb. De animatie is echter toch vrij magertjes en de plot stelt ook niet zoveel voor. Vooral de pinguins zijn vrij grappig.

TMP
Een nogal flauwe animatiefilm. Veel te druk en de humor werkt zelden. Uitzondering zijn de vier pinguïns, die wel regelmatig voor een geslaagde komische noot zorgen. Het plot stelt niet veel voor en komt niet al te origineel over. De soundtrack is wel best aardig en qua animatie ziet het er best degelijk uit.

avatar van Kondoro0614
Madagascar is typisch een voorbeeld van waar ik mijn jeugdsentiment uit kan halen, ik was vroeger verzot op deze film(s) en beschouwde het echt als de toppers maar achteraf na zo’n herziening valt de film toch echt wel flink tegen, zeker dat de jeugdsentiment er niet bepaald zit tenminste niet zoals bij The Lion King (1994) en ik kon me weinig herinneren van deze film. Ik vond hem bij de herziening zelfs aardig tegenvallen en vraag me nog steeds af waarom ik met een 4.5* deze film bestempeld heb: ik denk toch echt van de goeie herinneringen van ‘vroeger’. Madagascar is wel een film met wat leuke scénes maar voor de rest is de film aardig saai en houd het mijn aandacht erg slecht vast en ik keek hem maar moeilijk uit.

Qua animatie zit het wel snor, ik ben niet de grootste fan van het animatie werk wat Eric Darnell en Tom McGrath ons voorschotelen en dat is ook weer goed te zien bij deze film. De film is enigszins ook saai en het verhaal is moeilijk te volgen. Ik heb me vaak moeilijk geamuseerd en het is soms net iets te makkelijk. Ik vind het hele dierentuin setje wel leuk, zo ken ik de film ook en zo ken ik ook het spel wat ik altijd van Madagascar heb gespeeld. Enigszins aardige nostalgie hier maar toch op veel stukken erg tegengevallen.

Voor de echte nostalgie heb ik de taal naar het Nederlands gezet, ik heb de film dus gekeken terwijl hij Nederlands gesproken werd en het hielp niet echt. De dieren zijn nogal clichématig en vooral onaantrekkelijk, ik kreeg totaal geen zin om de film te blijven kijken. Daarbij is het verhaal echt erg slapjes.

Het verhaal ging over vier dierenvrienden in het dierentuin van New York, een Leeuw genaamd Alex, de Zebra Marty, de nijlpaard Gloria en de Giraffe Melman met alleen een identieke levensstijl. Zo is Alex de koning van het dierentuin en stroomt het park dagelijks vol met mensen die graag naar Alex kijken. Marty is vooral bezig met het leven in het wild en wilt dit graag ook, Gloria weet ik zo niet meer wat ze continu aan het doen was en van Melman weet ik dat hij constant dacht dat hij ziek was dus elke dag nagekeken moest worden. Op een dag wenst Marty voor zijn verjaardag om in het wild te gaan leven en deze wens gaat in vervulling wanneer Marty weet te ontsnappen en de andere drie naar hem opzoek gaan. Terwijl ze door de straten van Amerika draven weet de politie ze te grijpen en natuuractivisten om zo maar te noemen sturen de vier dieren naar een natuurpark in (volgens mij) Kenia. Wanneer hun van de boot afgeketst worden komen ze in Madagascar terecht waar ze koning Maurice. Met wat uitdagingen overleven de vier vrienden op Madagascar en proberen te weer thuis te komen.

Ik vond het allemaal wel welletjes maar ben geschrokken van hoe slecht ik de film nou daadwerkelijk vond, erg flauw en op veel vlagen ook erg saai dus erg jammer! Nu nog eens beginnen aan Ice Age (2002) en Shrek (2001) die ook lekker nostalgisch zijn.

Heerlijk all-nonsence vermaak.

avatar van IH88
“I'm ten years old. My life is half over and I don't even know if I'm black with white stripes or white with black stripes!”

Aardige animatiefilm. Het begin in de dierentuin is het leukst, en onder andere Rock, Stiller en Schwimmer zijn sterk als stemacteurs. De humor werkt, en de manier waarop een leeuw, zebra, nijlpaard en giraffe met elkaar samenwerken levert veel grappige situaties op. Wanneer de vier op een eiland terecht komen wordt het wat minder, en het begint allemaal wel veel te lijken op één grote klucht. Met uiteraard een flinke dosis sentiment. Gelukkig is het einde dan wel weer sterk. Complimenten ook voor de pinguïns, toch wel een beetje de MVP's van deze film.

avatar van TornadoEF5
Niet echt bepaald goed. Als kind vond ik dit leuk, maar ik heb de films nooit gezien of aandachtig kunnen uitkijken. Niet omdat ik de films had, maar ook omdat ik er nooit mijn aandacht bij kon bijhouden... . Het is uiteindelijk gewoon zwak wanneer ze effectief op dat eiland aankomen. Die maki's en Marty vind ik verder ook nog eens vervelend. Merman brengt wel wat humor in de film. Het is verder ook wel een beetje een rommelboeltje, met veel halve verwijzingen (AB, de pinguins als parodie op spionagefilms, etc...), maar in het algemeen een onvoldoende. Ik ga de twee vervolgen wel nog eens bekijken.