Ging Chaat Goo Si 4: Ji Gaan Daan Yam Mo (1996)

Alternatieve titels: Police Story 4: First Strike | Jackie Chan's First Strike | 警察故事4之簡單任務

Hongkong / Verenigde Staten
Actie / Misdaad
83 minuten (VS) / 107 minuten (Hong Kong)

geregisseerd door Stanley Tong
met Jackie Chan, Jackson Liu en Annie Wu

Jackie heeft indruk gemaakt op de CIA en de organisatie wil graag dat hij de verdachte Tsui volgt naar Australië. Van zijn eigen baas krijgt hij de aanvullende instructie om ook een paar dagen vakantie op te nemen en te ontspannen. Bij aankomst blijkt echter dat een eenvoudig rapport uitbrengen over haar gedrag in het vliegtuig niet genoeg is, en hij raakt verwikkeld in een situatie waarin hij niet weet wie hij vertrouwen kan.

Heb deze voor 1 euro op een rommelmarkt gekocht
Een heel erg leuke film met veel humor en actie.
Behalve de fantastische vechtkunsten van Jackie Chan ontbreken er geen achtervolgingen en schietpartijen.
Chan zet een goede rol neer en het duurt niet lang voordat je bij deze man in een deuk ligt!
Alleen het einde had wel wat uitbundiger mogen zijn.

Reinbo
Net weer eens gezien. Blijft erg leuk. Fijne actie, beter dan de meeste Bond's.

avatar van Spetie
Leuke film, die qua verhaal een beetje aan James Bond doet denken.

Chan is ook een soort van geheim agent en moet een kernraket terugvinden. Ach ja van een sterk script moet zoiets als dit het in feite niet hebben. Het draait vooral om de actie en die is in meer dan voldoende mate aanwezig. Zo is de skiscène aan het begin, al een hoop spektakel en vermaak op zich, terwijl ook het eindgevecht in een haaienbassin uiterst vakkundig gemaakt is. Verder zit er gelukkig ook een hoop leuke humor in het verhaal, waardoor het allemaal meer dan voldoende vermaak biedt.

Leuk vermaak dus, met prima gevechten een leuke humor, wat uiteindelijk genoeg is om de lading van First Strike te dekken.

avatar van Metalfist
Jackie Chan en het overbodige vervolg

De eerste Police Story behoort tot één van de beste films die Chan in heel zijn oeuvre heeft afgeleverd. En hoewel het bijna een ongeschreven regel in film is dat vervolgen altijd slechter zijn dan het origineel (er zijn natuurlijk een paar uitzonderingen), waren Police Story 2 & 3 op zich nog wel vermakelijk. Minder als het eerste deel maar nog altijd wel leuk. Ik verwachte dan ook dat dit vierde deel in dezelfde lijn ging zitten maar ik zat er blijkbaar serieus naast want dit mag zelfs niet in de schaduw van de reeks staan.

Het begint nochtans wel redelijk amusant als een soort van Aziatische James Bond maar het verhaal is werkelijk ronduit vervelend. Jackie Chan loopt maar wat rond als een kip zonder kop en komt van het ene land in het andere terecht. Halverwege begint hij een kamer te delen met een koala (wat tot een discussie leidde of een koala nu eigenlijk eucalyptus eet of bamboe, je kunt je dus voorstellen hoe saai we het vonden) en begint hij reusachtige oostblokkers bij elkaar te slagen. Waar de vorige films elke keer konden rekenen op een vlot verhaal en enige continuïteit hadden met elkander, lijkt dit vierde deel alleen maar te bestaan uit hetzelfde hoofdpersonage (waar is onder andere May gebleven?) en is de titel 'Police Story' er alleen maar opgeplakt voor commerciële doeleinden. Neen, geen fan van deze sequel en ik hou mijn hart al vast voor New Police Story, al schijnt die wel een heel stuk beter te zijn. Let vooral trouwens op dat je niet de Engelse dub ziet want naast het feit dat die werkelijk abominabel gedubt is, is er ook zo'n 20 minuten gecut in vergelijking met de Hong Kong versie. Zelf heb ik de Engelse dub gezien maar misschien dat de Hong Kong versie beter is.

Het enige wat dit uiteindelijk nog draaglijk maakt zijn de vechtscènes. Nu ben ik sowieso wel een fan van Jackie Chan (anders had ik het echt niet volgehouden om heel zijn carrière te gaan bekijken) maar wat mij elke keer opnieuw verbaast is hoe ontzettend acrobatisch de man eigenlijk is. Ook hier doet hij weer heerlijk stuntwerk, ik blijf die outtakes tijdens de credits ook altijd erg leuk vinden, en hij zorgt er eigenhandig voor dat de film niet lager scoort. Zeker als je bekijkt dat dit voor de rest qua acteurs niet bijzonder veel waard is. Leuk om Bill Tung als Uncle Bill terug te zien verschijnen maar daar stopt het dan ook bij. Met uitzondering van de Oekraïense kleerkasten is er ook gebrek aan een goede slechterik en dat is toch zonde want dat geeft toch altijd net dat beetje extra aan dit soort films.

Vanwege de naam Police Story kwamen mijn verwachtingen te hoog te staan vrees ik. First Strike is op zich een film die wel wat leuke elementen heeft maar het geheel is ronduit saai en met uitzondering van wat geknok en heerlijk stuntwerk van Chan stelt het allemaal niet veel voor.

avatar van xxERWINxx
Leuke vermakelijke film, soort komische James bond lijkt hij wel op.

De film op zich duurt maar 75 minuten bij mij.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Het buitenbeentje in de Police Story reeks. Jackie Chan gaat hier de James Bond toer op. Gezien het jaartal 1996 (eind jaren '80 en de loop der jaren '90 waren toch z'n beste films) had ik hier misschien te veel van verwacht? Wat volgt is een Jackie Chan versie van James Bondfilms al Thunderball en The spy who loved me. En die spoof werkt niet altijd. De stunts pakken niet erg goed uit en er wordt weinig aan sfeer gewerkt. Niet dat dergelijke films veel nodig hebben, maar toch een basis. Goeie stunts zijn die in hotel met de 2 reusachtige kerels (lijken wel versies van Jaws te zijn), het stokkengevecht inclusief ladder en de stelten. De sneeuw en de onderwatergevechten (leek wel amusement in Centerparks) waren wat minder. Resultaat is dat dit toch één van de mindere van Chan is, maar net genoeg om van te genieten. En alvast beter dan veel van zijn Amerikaanse uitstapjes.

avatar van JdeBoer
op 11-3-2015, SBS9, 20:30-22:10 komt de film "First Strike" van regisseur Steven Bratter i.p.v. deze film met Jackie Chan

JdeBoer schreef:
Dat dacht ik ook, maar is nogal onduidelijk, ze zeggen allemaal wat anders.

606 schreef:
Dat dacht ik ook, maar is nogal onduidelijk, ze zeggen allemaal wat anders.

klopt, we zien wel als het 20:30 is...
Mijn TVguide (van Ziggo) zegt wel dat ik gelijk heb

JdeBoer schreef:
klopt, we zien wel als het 20:30 is...Mijn TVguide (van Ziggo) zegt wel dat ik gelijk heb
jep mijne ook.

jep mijne ook.

Nu zie ik net dat het toch de film met Jackie Chan is...

JdeBoer schreef:
Nu zie ik net dat het toch de film met Jackie Chan is...
2de keer al dat SBS9 dat flikt. 2 X al dat ze first strike door de neus boren.

606 schreef:
2de keer al dat SBS9 dat flikt. 2 X al dat ze first strike door de neus boren.

Voor zover ik weet zou "First Strike" een TVpremiere zijn...

JdeBoer schreef:
Voor zover ik weet zou "First Strike" een TVpremiere zijn...
nou doen ze goed dan, wil die film erg graag zien. Vorige week stond het ook al in de gids.

avatar van xxERWINxx
Herbekeken, het is van begin tot het eind een vermakelijke film vol met actie en gevechten.
Ook redelijk komisch.

Dick2008
Er worden in de film wat verwijzingen naar Bond gemaakt, maar het is ook zeker wel een goede alternatieve Bond-film. De film begint al vrij snel met zeer goede actie, die wel iets te lang duurt en ongeloofwaardig ook wel wat (met Chan dun gekleed in het ijskoude landschap), maar dat is met die Bondfilms ook. En het wordt dan toch ook maar goed gedaan door Chan en het stuntteam want het gaat maar door. Later volgt er nog meer actie. Uiteindelijk blijkt het verhaal natuurlijk weer minder uitgebreid te zijn dan men doet geloven. Na de ontknoping, volgt een snelle afrekening, die uit de hand loopt. Maar dan wel zowel figuurlijk als letterlijk want dat duurt, zoals we al vaker hebben gezien veel te lang. Ook wordt het deels kluchtig neergezet in dat aquarium en wat tegenstrijdig is met de harde actie waarmee de film begint en dat dan vervolgens toch weer serieus wordt voortgezet. Het laatste gedeelte is dan ook wel weer wat jammer. Maar verder toch prima mee vermaakt. Verspreid over de film zitten er leuke grapjes in zoals, met de taalbarrière, de onderbroek en de zeehond maar zonder dat Chan de komiek speelt. En de humor werkt goed, als afwisseling van de actie. Ook een aantal risicovolle stunts en vindingrijk wel, zoals met dat steltlopen. Goed tempo en vaak zeer goed camerawerk. 4.0

avatar van Richard_Voorhees
Jackie goes 007.
In deze laatste film van de Police Story reeks is eigenlijk de enige gelijkenis met de voorgaande films dat Chan en zijn zelfde leidinggevende erin voorkomen.
Verder is het door de vele scenes in 'Rusland' en Australië een flink wat internationaler project dan de voorgaande films. Daarnaast heeft het door het vele Engelse gepraat en het afschilderen van Rusland als de grote badguy een flink wat internationalere (Amerikaanse) feel.
Ook de scenes met de haai en de sneeuwscooters doen flink wat aan James Bond denken. Wel de Moore periode, want net als Chan in deze film deed hij alles met een dikke knipoog.
Nog steeds wel leuk, maar een stuk minder Aziatisch dan de voorgaande PS films en stiekem vond ik dat wel wat jammer.

Zal wel weer de korte versie zijn

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, blijft een vermakelijke film vol met actie en gevechten, de hele film gebeurd er wel wat en geen saaie stukken.
De film duurt ook maar 75 minuten dus vrij kort, het einde was wel in 1x afgelopen dat was wel jammer, had liever een goed eindgevecht gehad.
Al met al 3 sterren