Ging Chaat Goo Si 4: Ji Gaan Daan Yam Mo (1996)

Alternatieve titels: Police Story 4: First Strike | Jackie Chan's First Strike | 警察故事4之簡單任務

Hongkong / Verenigde Staten
Actie / Misdaad
83 minuten (VS) / 107 minuten (Hong Kong)

geregisseerd door Stanley Tong
met Jackie Chan, Jackson Liu en Annie Wu

Jackie heeft indruk gemaakt op de CIA en de organisatie wil graag dat hij de verdachte Tsui volgt naar Australië. Van zijn eigen baas krijgt hij de aanvullende instructie om ook een paar dagen vakantie op te nemen en te ontspannen. Bij aankomst blijkt echter dat een eenvoudig rapport uitbrengen over haar gedrag in het vliegtuig niet genoeg is, en hij raakt verwikkeld in een situatie waarin hij niet weet wie hij vertrouwen kan.

Verhaal boeit zoals altijd niet maar actie zat zoals altijd vol humor en was gewoon erg koel om te zien.

avatar van jackie
Waarom boeit het verhaal niet ?
Hele leuke grappige film en de stunt met de trap... WOW !

De eerste amerikaanse Jackie Chan film die ik zag, die eindelijk echt cool was (het schijnt dan in de chinese versie van deze film Chan ook gaat zingen).

Ben nooit echt fan van Jackie Chan geweest, maar op de één of andere manier zijn zijn films toch vaak best wel vermakelijk. Inhoudelijk heeft ook deze film, net als de meeste films van Chan, weinig om handen, maar de vele gevechten gedurende de hele film houden er de vaart in en dit voorkomt verveling. Niet al die gevechten zien er even mooi uit, maar het geheel kon mij iig redelijk 'plezieren'.

avatar van Quentin
Ik heb in de hele film geen duikboot gezien ....

Blindfold schreef:

dit is een HONG KONG release, gemaakt met en door de Jackie Chan stuntschool. Jackie Chan's eerst film in America was Battle Creek Brawl, zijn tweede film was wat de meeste toch niet geloven, Rush Hour met Tucker.
in de begin jaren 90 is de stuntschool ontstaan, en is Jackie zijn eigen films gaan maken met de mensen van de stuntschool, waar trouwens ook een erg toffe dvd van is.

avatar van Thorak
Blindfold schreef:

Dit is inderdaad geen Amerikaanse productie maar 1 uit Hong Kong.
Jackie Chan zingt overigens in bijna elke HK productie, in elk geval voor bijna elke film de aftitel song!
Dit is opzich ook niet zo vreemd gezien hij de opleiding tot opera zanger heeft gedaan en in eerste instantie opera zanger zou worden en geen acteur.

Blindfold schreef:

dat van zingen dat zal best. Hij is in china nogal populair met zingen. een echte chineese mannelijke jenifer lopez.

ik vond deze film zelf prechtig, dat deel in de sneeuw brrr van luxe hotel tot een zwerver,. er zat een goed verhaal in.

www.jackie-chan.nl

ps: daar staat ook muziek van hem op!!! gratis filmmuziek!!

savi_7 schreef:

sorry maar Rumble in the bronx was de eerste echte Jackie Chan amerikaanse film. en was ook zijn doorbraak in amerika. klopt dat er veel aziatische dingen word gebruikt. maar dat was in rush hour ook niet veel anders. zijn stuntteam speelt in bijna alle films mee. zelfs in around the world on 80 days. ook in who am i he.

BlueSword
Quentin schreef:
Ik heb in de hele film geen duikboot gezien ....

late reactie maar toch...
duikboot kwam zo ongeveer nog 3x in voor.

deze film heb ik dus voor ongeveer 3 euro gekocht, voor dat geld vind ik hem zeker waard.
die stunts zijn echt super en sommige grappen waren ook wel leuk.
er zijn wel betere jackie chan films maar deze was ook goed, begin was wel een beetje saai maar het werd steeds leuker.
einde was wel slap, had niet gedacht dat die toen afgelopen zou zijn, ging wel een beetje te snel.
voor de rest toppie, leuke scene's zoals onderwater scene en natuurlijk de trap!

Reinbo
savi_7 schreef:

Je vergeet er een paar

The Protector (mislukte doorbraak)
en Cannonball Run (Bijrol)

film_kaza
ik vond deze er vet en leuk. jackie die doet het weer geweldig!!!

4 sterren.

avatar van U-96
Ik kan Jackie Chan wel waarderen, maar hier speelt hij net een klein kind, best irritant. Een vrij loze film, verhaalloos, humorloos en nergens echt goed. Gevechten zijn matig, aktie is wel redelijk maar voor de rest flut. Maarja, vermakelijkheid voor een enkele keer zal ik niet ontkennen...

avatar van sinterklaas
Leuke film met mooie stukken:

Jackie chan in de skibergen
Jackie chan met die zeehond
Jackie chan bij die haaien

het was erg leuk een beetje in de richting van james bond

film_kaza
James Bond hè, Jackie Chan is veel beter. Ik sluit me bij Jackie Chan aan (niet de acteur maar die op MM) en geef alle Jackie Chan films 5 sterren!

Ridwannekuh
sleeeeeeeeeecht!!!!!!!!!!!!

kArIzMa_TuRk
Topfilm!!! Goeie Actie!!! Echt Goed Gecast!!! grappige momenten: toen hij zijn broek uit moest doen gingen al die toeristen raar kijken haha! en toen hij in een grote aquarium zat met die haaien vond deze film 1 van zijn beste films.. trouwens hij heeft alleen maar goeie films Verdiend bij mij een * * * * ½

film_kaza schreef:

Loop je te klagen? Alle films van Jackie zijn een VIJF waard, mijn mening.

Oja ik heb nog lang niet op alle JC films gestemd. Maar ik probeer alle filsm een vijf te geven hoor:p.

Ook al heeft Jackie een film die k niks aan vond Island of Fire. maarja wie kent er een acteur die alleen maar goede films maakt nietmand dus.

jackie chan schreef:

Loop je te klagen? Alle films van Jackie zijn een VIJF waard, mijn mening.

Ik geef niet zo snel films 5 sterren dus wees blij. Maar als ik een film met Jackie Chan niet (zo) leuk vind dan geef ik hem geen 5.

zeeeeer goede film; echt supper gedaan. toffe belden toffe actie. 4*

melchior7
Is Dit jakie chan's first strike ofzo?

neo (crew)
Ja.

avatar van Shinobi
Toch wel een vermakelijke Chan film met de actie die we van hem gewend zijn en wat leuke situaties, zoals zingend zijn kleren uitdoen.

Alleen jammer dat het gedubd is of zo komt het tenminste op mij over.

Dikke 3, 0 sterren.

avatar van movie acteurs
Leuke/vermakelijke film met Chan.

Erg goede actie scene's zoals in de besneeuwde bergen met dat leuke zeehondenmuts. En het gevecht onderwater in een soort Sea World bij het einde met die haaien. Ook zaten er een paar grappige scene's in.

melchior7
Best wel vermakend.. Leuk voor een zaterdag/zondag, maar voor de rest.. Nahh.. Maar er zaten best wel leuke scenes in hoor!

Bijv.
in zijn hotelkamer vechten,
achter de autodeur staan en ze kleren uittrekken..
en die scene met die haaien was best wel GEVAARLIJK.

Maar ach.. Jackie Chan speelt altijd een gevaarlijk spelletje

avatar van Minotaures
Enige Police Story die ik goed ken ('new' na).

Een leuke Chan film. Vroeger gek op deze film. Het is ook een leuke, maar niet z'n beste. Er zitten een aantal leuke en gevaarlijke scènes tussen. Met name het onderwater vechten tussen haaien. Ook weer hier gaat het om het vertrouwen van de onvertrouwden en andersom. Standaard geheim agenten en James Bond dingen.

Toffe film van Chan met leuke locaties, grappig humor op een goed moment en natuurlijk de gevechten & stunts

avatar van 606
De film begint nu al later wat stom zeg

avatar van 606
Zeker een leuke film met aantal prima actie scènes en ook met de nodige humor erbij.
Jackie is gewoon zoals altijd goed in zijn rol.

3,5 ster

avatar van Lennert
Toch verreweg de minste uit de hele reeks. Bijzonder weinig interessante gevechten, een flauw script, geen enkele bekende uit de voorgaande delen (met uitzondering van de politiechef dan, maar hij had een hele korte rol) en helaas in dit geval ook nog een afgrijselijke Engelse dub. Uiteindelijk is het allemaal vanzelfsprekend wel vermakelijk (en nog steeds vele malen beter dan zijn Amerikaanse 'kunstwerkjes'), maar het kon gewoon zoveel beter.

Uiteindelijk moet ik toegeven dat het gevecht in de shark tank met een witte haai schaalmodel die er beter uitziet dan de latere Jaws-films bij elkaar) best vermakelijk en origineel was. Maar nogmaals, het haalt het gewoon allemaal niet met de eerdere drie delen, die ik iedereen die deze film als eerste van de reeks ziet met het grootste gemak kan aanraden.

avatar van RuudC
Wat een verademing om Jackie Chan weer eens in een fatsoenlijke actiefilm te zien, zonder een overdreven dosis (vervelende) humor (Rush Hour, Shanghai Noon). Daar staat wel tegenover dat dit ook helaas niet zijn beste film is. Police Story 4 aka First Strike komt traag op gang. Door specifieke vreemde situaties en de soms best leuke knokpartijen een redelijke film. Ik ben het met Lennert eens dat de overdubs vanavond soms erg irritant waren.