Iedereen Beroemd! (2000)

België / Nederland / Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Dominique Deruddere
met Josse de Pauw, Eva van der Gucht en Thekla Reuten

De 17-jarige Marva doet regelmatig mee aan zang-wedstrijden, maar verliest altijd. Ondanks dat blijft haar vader dromen over een zangcarriére voor haar. Als hij een tijdje geen werk heeft verzint hij een plan om haar carriére te lanceren en om z'n geldproblemen op te lossen: hij kidnapt de succesvolste zangeres van het land.

• dinsdag om 21:35 uur op TV (één)
avatar van kimberlyVD
heb echt genoten van deze film...

djelle
Ik verhoog naar 5 sterren. Echt een prachtig uitgewerkte prent (vooral de muziek wordt geweldig treffend ingezet) met een hartverwarmend verhaal die zicht fundeert op levensechte tragiek. Echt zo'n film waar je stil van wordt.

"Ik heb genoeg van te schrapen en te krabben elke maand.
Ik ben 45!
Ik heb geen werk!!
Ik ben da beu!!!"

Tijdens een discussie waarbij Jean op het punt staat die zangeres te kidnappen, na heel zijn leven zijn broek gesleten te hebben in een doffe fabriek om daarna zonder pardon op straat gezet te worden, stelt Jean heel terecht en op een pakkende manier de oneerlijkheid van het leven/het systeem aan de kaak.

Eén van de vele fantastische momenten uit de film.

avatar van lettervorm
1 van de beste Vlaamse film van het afgelopen decenium.

deba
Ik heb opgemerkt dat er twee verschillende releases zijn van deze dvd? De eerste in 2002 en de andere op 01-01-2007. Weet iemand het verschil tussen deze twee of zijn ze gewoon hetzelfde?

deba schreef:

De eerste film is het origineel, de tweede is een Amerikaanse remake.

Dit is een van de betere Belgische filmen van de laatste 10 jaar.
Met een uitstekende Josse De Pauw en een sublieme Eva van der Gucht die hier een prachtig debuut maakt.
De film is komisch opgevat maar heeft een dramatische noot die evenwel een happy end kent.
En hoewel Eva van der Gucht in bijna de ganse film vals zingt moet je niet twijfelen aan haat kunde, ze kan wel degelijk zingen, dat merk je wel op het einde van de film, het moet voor haar een hele opgave zijn geweest om degelijk vals te zingen tijdens de nummers waarin ze het doet.
De film heeft een Oscarnominatie in de wacht gesleept, en dat was zeer terecht, helaas heeft men de Oscar niet in de wacht kunnen slepen.
Dat de film ook het Amerikaanse publiek aansprak was wel degelijk zo, men heeft er zelfs een Amerikaanse versie van gemaakt, die ik persoonlijk niet zo goed vind als dit origineel.

Vermakelijk, maar zeker niet meer dan dat

avatar van dvd-me
Nou nou, geweldig hoor, ik vond de film juist heel erg vervelend. Heb het überhaupt niet zo op Nederlandse en Belgische films. Deze film is een beetje saai. En dat liedje van die vent is gewoon irritant!

dvd-me schreef:
Heb het überhaupt niet zo op Nederlandse en Belgische films.

Scheer alle Nederlandse en Belgische films maar weer over één kam, Tim. Weet jij hoeveel troep er uit Amerika komt die we hier niet eens te zien krijgen...

Heb het nog eens gezien laatst en vond het zeer vermakelijk. Dat dit een Oscarsucces is (volgens Film1) snap ik niet, maar toch zeker vermakelijk

avatar van j_u_u_l
Geen oscarsucces, maar een oscarnominatie....

Dat is toch succes...?

avatar van Freud
Heel leuke film, die even moet groeien maar eens de film voorbij halfweg is, is het puur kijkplezier. Heel goede acteurs, de film is ook duidelijk met veel bezieling gemaakt. Het laatste kwartier is werkelijk meesterlijk gedaan (niet alleen bedacht, ook hoe alles filmisch in elkaar valt en hoe schitterend Josse De Pauw zijn rol vertolkt). Ik heb lang gewacht om deze film te bekijken, maar heb er dus absoluut geen spijt van dat ik het uiteindelijk toch heb gedaan

avatar van Schildpad.
Het begin was wel aardig, daarna slaat het om naar totaal ongeloofwaardig en een stuk minder interessant. Het viel me op dat Marva eigenlijk de hele film goed zingt, maar in Lucky Manuelo vind ik het écht niet mooi. vond het ook maar een rotlied.

avatar van helleke
Zopas nog eens terug bekeken.
Wel een leuk en grappig filmke.
Geen Amerikaanse toestanden maar puur Belgisch filmvermaak met bijhorende gebreken.
3 sterren.

Gezien in de bios tijdens een CKV week op de middelbare school. Aardig filmpje toen, maar vergis ik me, of heeft Xander de Buisonje het refrein van Lucky Manuelo gejat voor zijn "Eeuwig zou te kort zijn"? Iedereen beroemd zullen we maar zeggen..

Leuke film met verrassende twists. Goed geacteerd. Meer dan de moeite waard.

avatar van nadrin
Heel leuk om die acteurs te zien voor ze bekend werden. Leuk filmpje

Wie behoefte heeft aan een feelgoodie, dan is deze "Iedereen Beroemd" zeker aanbevolen.
Eenvoudige, naïeve, bijna ontroerende houding van een vader voor zijn dochter in een film die zekerlijk ook origineel en grappig aandoet, als daar zijn de plezierige sterrenimitaties en vermommingen en de dilettante ontvoeringsacties. Het Michael Jackson-masker van de Josse is een hoogtepunt in een film die nooit stoort, vlot en eenvoudig wordt verhaald, met een rake karaktertekening.
Goed, maar toch verwonderlijk dat Deruddere in de grote States met deze eenvoudige maar eerlijke prent, met een Oscarnominatie ging lopen. Amerikanen houden van familiesentiment.

avatar van dvdfreak123
Ok om eens te zien maar niets speciaal. Er zijn veel betere vlaamse films of deze. 1 die ik toch niet meer zou herzien en ik snel zal vergeten.

avatar van wendyvortex
Bij vlagen charmante volkse tragi-komedie met name door Josse de Pauw als de vader die op wel zeer aparte wijze de carriere van zijn dochter een oppepper probeert te geven.
Niet de film die ik een hele week op NPO Cultura zou laten zien om de rijkdom van de Vlaamse film uit te dragen, daarvoor is het wat te lichtgewicht en met wat foutjes zoals te melodramatische elementen.
Vakkundig ingeblikt door regisseur Deruddere.

avatar van Metalfist
Lucky Manuelo

In mijn zoektocht om eens wat bekender te geraken met de Vlaamse film kun je niet om Iedereen Beroemd! heen. Genomineerd voor een Oscar en ogenschijnlijk de film waar Dominique Deruddere voor de rest van zijn carrière om herinnerd zal worden, al maakt Crazy Love ook nog wel een goede kans. Soit, ik moest bekennen dat ik hier eerlijk gezegd wat mijn twijfels over had omdat ik de film blijkbaar voor een deel verwarde met Camping Cosmos. Vraag me niet hoe dat dat is gebeurd, want ik zou het ook niet weten.

Dat allemaal terzijde is Iedereen Beroemd! een erg vermakelijke film gebleken. Een mooie schets van een gezin waar een vader alles op alles zet om de zangcarrière van zijn dochter een serieus duwtje in de rug te geven. Naar het einde toe gaat Deruddere meer de richting uit van de maatschappijkritiek (vooral het hersendodende aspect van de media krijgt aandacht, de DVD bevat trouwens nog een kort interview waar Deruddere daar eventjes dieper op ingaat) en ook dat lukt wonderwel. Probleem is alleen dat de film uiteindelijk wat de bocht uitvliegt met de applaudisserende politieagenten. Een scène die werkelijk nergens op slaagt en simpelweg ook niet in de film past. Jammer eigenlijk, was toch wel wat een afknapper. Voor het overige een film die steun zoekt bij zijn muziek (klassieke playback nummers zoals Madonna en Queen passeren de revue), maar de muziek van Raymond van het Groenewoud (Lucky Manuelo, Neem Je Mee en Alsjeblief zijn van zijn hand) past dan ook perfect in de lijn van de film.

Iets wat niet gezegd kan worden over Werner De Smedt. Sowieso al niet meteen een acteur die ik hoog heb zitten, maar dit doet hij wel erg slecht. Die zogenaamde woede-uitbarsting wanneer hij aan Jean vertelt dat de fabriek gaat sluiten.. Vreselijk! Zeker omdat De Smedt tegenover een ware klassebak zoals Josse De Pauw is komen te staan. De naïviteit van Jean wordt nooit vervelend en scènes zoals het gesprek tussen hem (met Michael Jackson masker!) en Michael Jensen is heerlijk. Victor Löw is samen met Thekla Reuten de Nederlandse afvaardiging en zij doen het allebei degelijk. Zeker Reuten is weer even aandoenlijk als altijd. Ook wel tof om wat bekendere koppen in bijrollen te spotten zoals een Filip Peeters of Marc Didden.

Het einde en een vreselijke Werner De Smedt zorgen ervoor dat ik hier net geen 4* aan kwijt kan. Zonde, want voor de rest doet Deruddere eigenlijk weinig verkeerd. Een degelijke soundtrack (was ik trouwens de enige die aan Nacht und Nebel's Beats of Love moest denken bij het geneurie van Jean?) en een leuk verhaal dat nergens verveelt. Dat, en een geweldige Josse De Pauw natuurlijk.

avatar van sinterklaas
Weer een leuk filmpje van onze zuiderburen... Het thema over het algemeen spreekt me niet zo aan, maar ik heb me geen seconde verveeld.

Het is op zich wel een vreemde uitwerking... We volgen arbeidsmedewerker Jean die net zijn baan is kwijtgeraakt omdat het fabriek falliet ging. Handen in het haar... Daarnaast moet zijn dochter van hem een talent worden als zangeres, maar daar dreigt ze in te falen. Nou, dan iets met het kidnappen van een (Nederlandse?) wielrenster die tevens ook een zangeres schijnt te wezen... een lovestory tussen die zangeres en Willy, de mede ontvoerder... En waarvoor ze is ontvoerd...

Het plot van Iedereen Beroemd zou haast een onzinverhaal zijn, maar toch is het zo droog en leuk uitgewerkt... Die Josse Pauw is lekker typisch en de uitwerking is ook lekker maf. Ook veel Nederlandse inbreng is erin te bekennen... zoals Victor Löw, die hier ook weer de typische schreeuwlelijk mag uithangen.

En het einde is erg luchtig.

Gewoon een leuke kleine Belgische film...

avatar van dreambrotherjb
Toch wel verbaasd hoe deze ooit een Oscar-nominatie heeft binnengerijfd. Niet dat ik hem 'slecht' vond hoor, hij keek wel eens leuk weg, en op zich was het wel een wat ontwapenende en charmerende film, maar het heeft toch iets komisch charmants dat hij tussen films als Amores Perros en Crouching Tiger Hidden Dragon stond te pronken

avatar van Fisico
Met volle verwachting "uitgekeken" naar deze Iedereen beroemd van Deruddere, maar eigenlijk ontgoocheld na het verloop van de film. Dit is niet wat ik er van had verwacht. Een Oscarnominatie heb ik er nooit in gezien behoudens de leuke acteerprestaties van Josse De Pauw en de vandaag meer bekende Eva van der Gucht.

Iedereen beroemd is een luchtige film met een vrij simpel eenvoudig verhaal. Het beste van de gehele film is de moraal waarbij kinderen soms een ongelooflijke druk opgelegd krijgen van hun ouders of de maatschappij waarbij je jezelf de vraag kunt stellen of dit de kinderen vooruit helpt. Wat wil Marva eigenlijk? Ze is de bemoeienissen en het gepush van haar vader kotsbeu en twijfelt erg aan zichzelf. Ze is niet moeders mooiste, is mollig, erg onzeker en heeft weinig uitstraling. Als de vader dan nog eens zonder werk valt, slaan de stoppen helemaal door om haar (zijn?) droom in vervulling te laten gaan.
Het vervolg is absurd en oogt niet realistisch (de ontvoering), maar moet wellicht bekeken worden in de luchtigheid en de opzet van de film. Al vond ik dat de bal fout gekaatst werd toen de politieagenten applaudiseerden.

Werner De Smedt vond ik niet zo bijster goed, maar dat heb ik in wel meer films van hem. Ooit a rising star, maar daar is het wat bij gebleven. Leuk om andere leuke bijrolletjes te zien van onder meer Wim Opbrouck en Matthias Sercu. De song tot slot is lekkere nostalgische Vlaamse schlager en blijft in je hoofd spoken. Al bij al een voldoende met 3,0*.

avatar van GoodOldJack
Absoluut één van de verrassingen van de laatste tijd voor mij. Het merendeel is hier al terecht aangehaald. Een ronduit fantastische De Pauw. Een "simpele" oer en oer Vlaamse film. Die mij van begin tot einde geboeid heeft. Die mij heeft doen schaterlachen en mij ook stil gekregen heeft (hoe melig het einde ook mag zijn toch vond ik het erg mooi). Geweldig gebruik van muziek, apart verhaaltje dat hoewel niet altijd even geloofwaardig misschien je toch blijft boeien. Erg geslaagd.

avatar van Onceuponanytime
Vooral acteur Josse de Pauw en de gepaste muziek zetten veel kracht bij in deze aangename Vlaamse film ! Aanrader ? Absoluut, ' Iedereen Welkom'...

avatar van Walter S.
dreambrotherjb schreef:

Ik ben wel meer dan verbaasd. Ik hou wel van Vlaamse films maar deze heb ik na twintig minuten af gezet. Ronduit stupide verhaal, slecht geacteerd. Moet wel een Belgenmop zijn, die Oscar nominatie.