Tout en Haut du Monde (2015)

Alternatieve titels: Reis naar het Noorden | Long Way North | De Lange Weg naar het Noorden

Frankrijk
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Rémi Chayé
met de stemmen van Christa Théret, Féodor Atkine en Loïc Houdré

Sint-Petersburg, 1892. Sasha is een jonge meid uit een aristocratische familie. Ze is helemaal in de ban van het avontuurlijke leven van haar grootvader Oloukine, een bekende ontdekkingsreiziger. Hij wilde de Noordpool veroveren, maar keerde nooit terug van zijn expeditie. De reputatie van Sasha’s grootvader verdwijnt en maakt plaats voor schande. Het arctische schip dat hij ontwierp (de Davaï) kostte bovendien veel geld, waardoor de familie niet alleen veel kritiek moet slikken, maar ook met schuldeisers moet afrekenen. Haar ouders willen Sasha uithuwelijken om haar een beter leven te geven, maar dat is niet naar haar zin. Om de eer van haar familie te herstellen, loopt Sasha weg van huis. Ze reist naar het verre noorden, in de voetstappen van haar grootvader, op zoek naar het beroemde schip en de bemanning.

Eerste avondvullende film van regisseur Rémi Chayé (storyboard artist The Secret of Kells)

Vanaf 10 december in de bioscoop (Periscoop Film)

avatar van Mochizuki Rokuro
Chayé benadert met sommige tableaus, vooral in het begin bij de sfeerschepping van St. Petersburg, zijn vorige (?) leermeester (?). De aristocratische, lente-achtige uitstraling die de stad op plekken heeft waren goed getroffen. Sneeuw aan het einde ook heel erg mooi.

Helaas ontkwam hij niet aan een aantal scenario-clichés die jammer waren, want: helemaal niet nodig: narrow escapes, voorspelbare karikaturale persoonstegenstellingen - en dan ook meervoudig, de in het het winterhalf jaar afbrekende ijsblokken (?) en dan nemen we de Noordse Sterns (die tegen die tijd rond de Zuidpool vliegen) nog wel voor lief ). Zo'n scene tegen het einde met grootvader laat zien dat het toch ook anders kan.

Was met het gezin naar de bios, maar we waren de enige drie in de zaal (NL-se versie - werd sowieso maar een keer vertoond) - al zal de Franstalige met Engelse subs het waarschijnlijk niet veel beter doen.

Prachtig geanimeerd avontuur. De Fransen lijken tegenwoordig patent te hebben op de artistiek verantwoorde animatiefilms. Kijk hier voor meer tips: Beste nieuwe animatiefilms (2017) - Top Netflix & Bios • The Vore - thevore.com

avatar van nakada
pomper schreef:
....de artistiek verantwoorde animatiefilms.
Waar gaat dit nou weer over ? Zijn de wat meer main stream animaties dan onverantwoord ?

Rémi Chayé's eerste als regisseur is een zeer genietbare, sfeervolle avonturenfilm.
Het idee van een frele aristocrate op zoek naar haar grootvader en zijn kostbaar schip in barre omstandigheden is best knap en levert een mooi verhaal op, misschien wat karikaturaal wat enkele personages betreft, maar niettemin aanvaardbaar en boeiend om volgen.