• 13.057 nieuwsartikelen
  • 169.586 films
  • 11.122 series
  • 31.858 seizoenen
  • 630.311 acteurs
  • 196.339 gebruikers
  • 9.178.870 stemmen
Avatar
 
banner banner

First Cow (2019)

Drama | 121 minuten
3,34 177 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 121 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Kelly Reichardt

Met onder meer: John Magaro, Orion Lee en Toby Jones

IMDb beoordeling: 7,1 (22.896)

Gesproken taal: Mandarijn en Engels

Releasedatum: 17 juni 2021

Plot First Cow

"A simple western about the origin of the American Dream."

De negentiende eeuw. Cookie Figowitz wordt als kok ingehuurd voor een groep pelsjagers in het Oregonterritorium. Op een nacht in het bos ontmoet Cookie de mysterieuze immigrant King-Lu die op de vlucht is voor enkele wraakzuchtige Russen. Het begin van een ontluikende vriendschap. De twee stappen samen in een onderneming waarvan het succes afhankelijk is van de melkproductie van een dure melkkoe van een landeigenaar.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:

avatar van Rvdz

Rvdz

  • 625 berichten
  • 2557 stemmen

A24 brengt m in maart pas uit in de USA, dus die laat mogelijk ook nog wel even op zich wachten. Prachtfilm, overigens.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74371 berichten
  • 5924 stemmen

Eindelijk een trailer en poster!


avatar van max cady

max cady

  • 568 berichten
  • 449 stemmen

Behoorlijk saai.


avatar van macrobody

macrobody

  • 2232 berichten
  • 1850 stemmen

Niet slecht, maar ook niet echt de klapper van het jaar. Het begin geeft het einde al gelijk weg en het beeld formaat is ook apart. De vraag is waarom? Daar zit toch niemand op te wachten?


avatar van ArnoldusK

ArnoldusK

  • 571 berichten
  • 1990 stemmen

Reichardt is een grote dame. De wereld die zij creëert in haar films is zeer-realistisch. Of het nu een single dame met hond is (Wendy and Lucy) of pioniers die, in hun trek naar het Westen (Meek's Cutoff en deze film), van alles meemaken. Een tempo dat hoort bij de geportretteerde levens. Dus heerlijke slow cinema.

De soundtrack van William Tyler (die hier gewoon staat) maakt het prachtig af. Een heerlijke float downstream...


avatar van Collins

Collins

  • 6740 berichten
  • 4017 stemmen

Met lyrische beelden en in een heel rustig tempo vertelt regisseur en (mede)scriptschrijver Kelly Richardt een simpel maar fascinerend verhaal over twee schelmen en hun schimmige praktijken om veel geld te verdienen.

In feite is de film wel iets minder sinpel dan de plotlijn doet vermoeden. De film is een parabel over kapitalistische uitbuiting en het maatschappelijk uitsluiten van mensen die gebruik willen maken van sociaal economische mogelijkheden om een hoger welvaartspeil te bereiken. Onder de eenvoud van het verhaal ligt zware kost verborgen.

Maar niet alleen zware kost. De film gaat ook gewoon over vriendschap. Een citaat van William Blake maakt dat in het begin van de film duidelijk. “The bird a nest, the spider a web, man friendship.” Vriendschap is de woning die mensen graag gebouwd zien worden.

De setting is het Oregon van de 19e eeuw. Een stuk hoopvol Amerika waar in die tijd de natuur nog onaangetast was en de nieuwe wereld volop economische mogelijkheden bood voor iedereen. Het ene strookt met de werkelijkheid. Het andere blijkt een bedriegelijke verwachting.

Voordat de film afdaalt naar het ongerepte Oregon, zien we eerst beelden van de huidige tijd voorbij komen. Een ellenlange opname van een groot vrachtschip dat rustig over een rivier vaart. Van de linkerkant van het beeldframe naar de rechterkant. Duur: maar liefst 76 seconden. Het zegt meteen veel over de trage pacing van de film. Na dit begin richt de camera zich op een vrouw die in de bossen langs de rivier twee skeletten vindt. Daarmee is de verrassende brug gemaakt naar dezelfde bossen in de 19e eeuw alwaar de eigenlijke film zich afspeelt.

Die wereld is geen idyllisch oord. Ondanks de schilderachtige setting is die oude wereld ruw, woest en afzichtelijk. Het menselijke gedrag contrasteert scherp met de maagdelijke natuur. Hebzucht, vreemdelingenhaat, klassenverschil en geweld bepalen het bestaan.

Kelly Richardt levert met deze tragikomische film over de verwoede pogingen van twee aangename personages om zich een betere economische en maatschappelijke positie te verwerven, een bittere allegorie af voor structureel economisch- en maatschappelijk onrecht. De traag meanderende film vol subtiele details en schijnbaar onbeduidende momenten vertelt vooral van een intense vriendschap en een gevoelig menselijk drama maar herbergt daarnaast nog zoveel meer.

Prachtige film.


avatar van scorsese

scorsese

  • 12470 berichten
  • 10593 stemmen

Goeie film over een man die een andere man redt als die op de vlucht is. De film speelt zich af tijdens de goudkoorts in Oregon en de hele manier van leven destijds komt realistisch over hier en is mooi in beeld gebracht. Een film over de vriendschap tussen de twee mannen en hun pogingen om geld te verdienen. Een traag tempo, maar dit in samenspel met de mooie beelden van Oregon maakt de film soms wat hypnotiserend.


avatar van Thomas83

Thomas83

  • 3887 berichten
  • 3501 stemmen

Heerlijk zo'n film die je helemaal onderdompelt in een historische setting. Wel soms een wat al te trage bedoening overigens, met name aan het begin. Zodra Cookie en King-Lu elkaar ontmoeten en hun handeltje beginnen wordt het allemaal echt pakkend. Het is gewoon mooi om te zien, twee gelukszoekers die vreugde vinden in elkaars gezelschap en door samen te werken hun dromen beter lijken te kunnen najagen in een harde wereld vol ongelijkheid en individualisme.

En door een slimme onthulling in de openingsscène is er steeds die spanning van een tragedie die hen boven het hoofd hangt. Dat betaalt zich uiteindelijk uit in een zeer krachtig en subtiel einde. Indrukwekkend hoe veel de film uiteindelijk weet te zeggen met weinig woorden. Een allegorie kan zo mooi zijn als alles er niet zo dik bovenop ligt. En al die tijd die niet aan onnodige woorden wordt verspild kan worden gestoken in het neerzetten van een overtuigende sfeer. 3.5* ruim.


avatar van mrklm

mrklm

  • 9709 berichten
  • 9002 stemmen

Drama met subtiele komische elementen biedt een vermakelijk, origineel perspectief op de geschiedenis van de "Amerikaanse" settlers die zich halverwege de 19e eeuw het gebied dat later officieel de staat Oregon vestigden. Bakker Cookie [John Magaro] besluit een melkkoe mee te nemen omdat hem dat de mogelijkheid biedt omdat hij daarmee lekkernijen kan maken die de pelsjager en andere avonturiers al lang niet meer hebben geproefd. Wanneer hij vluchteling King-Lu [Orion Lee] ontmoet, ontstaat er een vriendschap en omdat King-Lu wat doortastender is dan Cookie besluiten de twee samen te werken om de melkkoe (letterlijk) uit te melken. De combinatie van de melk en Cookies bakkerskunsten hebben een onverwacht effect op de klanten en daardoor lijkt niets het succes van deze onderneming in de weg te staan.

Reichardt maakt goed gebruikt van locaties en het spel is prima. Dit is bovendien een film waarover je eindeloos kunt napraten over de metaforische betekenis van de koe. Het verhaal zelf is desondanks wat mager. De internationale cast lijkt bewust gekozen om te onderstrepen dat Amerika altijd een smeltkroes van nationaliteiten en culturen is geweest.


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

De tweede film die ik gezien heb waarin een koe een hoofdrol vervult. Die andere was de Chinese film

Nou Niu (Cow) (2009) - het gaat hier over een Hollandse koe - die ik toch wel een stukje beter vond dan deze uiterst trage "First Cow". Het nog woest ogende Oregon van omstreeks 1860 werd mooi weergegeven, dat zeker. We zagen een mengelmoes van volkeren langskomen zoals native indians, bewoners uit de Eastcoast van het geciviliseerde Amerika, voorts bewoners - om aan de dialecten te horen - uit de British Empire en ten slotte ook nog een Chinees. Tot zover aardig maar het verhaaltje zelf is toch weinig interessant en twee uur vind ik zelf toch erg lang voor dit stukje slowcinema.

3,0*


avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

  • 1145 berichten
  • 197 stemmen

Ik ben hier heel benieuwd naar. Ik zie dat er al een blu-ray uitgave is, maar is dit wellicht ook ergens te streamen? En is dit aangekocht door een Nederlandse distributeur voor een biosrelease (je weet wel, die grote gebouwen met filmzalen waar we vroeger heengingen)?


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74371 berichten
  • 5924 stemmen

Ik Doe Moeilijk

MUBI brengt First Cow in ieder geval in mei uit in het VK.

Hopelijk komt de film hier ook beschikbaar op MUBI. Afwachten...


avatar van appleman

appleman

  • 31 berichten
  • 0 stemmen

Ik vond het niks, en ik hou zelfs van dit soort films.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 9751 berichten
  • 5302 stemmen

Een slowburner die niet voor iedereen weggelegd zal zijn wegens het trage tempo en plot. Centraal staat eigenlijk de vriendschap tussen Cookie en King-Lu die erg intens en naturel is. Samen besluiten ze gebakjes te maken waarvan de melk afkomstig is van een koe. De koe is eigendom van een heethoofd en de melk wordt dan ook inventief gestolen.

Wat verder opvalt is de uitstekende cinematografie. Prima beelden en setting van het 19e eeuwse VS ergens in het verre noordwesten. Er passeert een allegaartje aan culturen en dat het dan soms fout afloopt, komt King-Lu al snel te weten. Opvallend wel hoe vlot Engels die man sprak voor een Chinees uit dat tijdperk.


avatar van De filosoof

De filosoof

  • 2219 berichten
  • 1510 stemmen

De NRC en Volkskrant geven de film 5 uit 5 sterren maar mij kon de film niet echt bekoren: het is weer zo’n ontieglijk trage filmhuisfilm die net zo spannend is als het kijken naar hoe verf droogt... De film is wel heel sferisch, met prachtige natuur in herfstkleuren hetgeen staat voor de ongerepte natuur van de VS: de film verhaalt in wezen het ontstaan en het wezen van Amerika als een soort onbeschreven blad (het nog Wilde Westen) en daarmee het land van de eindeloze mogelijkheden omdat alles wat wordt gedaan nieuw is en alles nog naar je wensen te vormen is. Maar de prikkel tot ondernemerschap brengt ook concurrentie, strijd en geweld (dat een contrast krijgt in de bijna homo-erotische vriendschap tussen Cookie en King-Lu die dan ook de buitenbeentjes zijn die niet passen in dit Amerika). Het idee is misschien niet verkeerd, maar de uitwerking is zwak want veel te saai (een groot deel van de film zit je te kijken naar het bakken van oliebollen…): bv. Nomadland brengt dat wezen van Amerika veel boeiender.


avatar van deridder

deridder

  • 251 berichten
  • 1455 stemmen

Mijn derde bioscoopfilm en tot nu toe de beste. Wat een heerlijke film. Het is soms wat langzaam, maar ook erg komisch. Echt een aanrader! Het gaat over twee mensen die geen kansen krijgen om succesvol te worden. Ze missen simpelweg het kapitaal om te investeren. De twee mensen groeien naar elkaar toe, en hun vriendschap is steeds minder gericht op economisch succes en steeds meer op hun relatie tot elkaar (het is allemaal een beetje homo-erotisch). Heel mooi uitgevoerd! Een rustige en poëtische film.


avatar van HK Senator

HK Senator

  • 632 berichten
  • 1399 stemmen

Klopt het dat deze hele film een vierkant formaat heeft, zoals in de trailer? En niet cinemascope? Hoe meer breedbeeld gefilmd hoe prettiger ik het vindt kijken. Ik heb niets tegen artistiek gedoe maar heb al een aantal keren films gezien die in een vierkant formaat geprojecteerd werden en ik vond dat eerlijk gezegd bloed irritant.


avatar van ohkino

ohkino

  • 194 berichten
  • 534 stemmen

Minimalistisch, veel details met ambachtelijke scenes, traag, grappig, teder, kwetsbaar en ongewoon en af en toe ook heel spannend. Aanrader, als je hier ontvankelijk voor bent.


avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

  • 1145 berichten
  • 197 stemmen

HK Senator schreef:

Klopt het dat deze hele film een vierkant formaat heeft, zoals in de trailer? En niet cinemascope? Hoe meer breedbeeld gefilmd hoe prettiger ik het vindt kijken. Ik heb niets tegen artistiek gedoe maar heb al een aantal keren films gezien die in een vierkant formaat geprojecteerd werden en ik vond dat eerlijk gezegd bloed irritant.

Dat klopt inderdaad, dus bespaar jezelf de moeite en het geld en ga vooral niet kijken!

Wat een geluk dat je nu leeft en niet ergens voor de jaren '50, toen bijna alle films nog in dat vierkante formaat ('academy ratio') werden vertoond in de bioscoop.


avatar van HK Senator

HK Senator

  • 632 berichten
  • 1399 stemmen

Dankjewel, deze sla ik inderdaad over daardoor. En ach ja, voordat cinemascope was uitgevonden wist men niet beter. Dus dat was toen al heel speciaal.


avatar van Patjée

Patjée

  • 93 berichten
  • 552 stemmen

Ik kan een klein verhaal best waarderen, maar een film waarbij je bij de openingsscène al weet dat alles in de film lang gaat duren is niet aan mij besteed. Qua sfeer en beelden zit de film wel goed, vandaar 2,5**.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74371 berichten
  • 5924 stemmen

Nu te zien op MUBI!


avatar van schumacher

schumacher

  • 4079 berichten
  • 3797 stemmen

Nog een 1 voor de koe op de poster.

Dit is een film voor zeg maar een speciaal publiek weggelegd.

Niks voor mij.


avatar van John Milton

John Milton

  • 22681 berichten
  • 12465 stemmen

Wel voor mij.

Heerlijke film. Prachtig hoe rustig Reichardt haar verhaal weer vertelt. Ja het is traag, en daarmee niet voor iedereen, maar zodra je in het ritme van de film komt is dit een bijzonder aangename wereld om in te vertoeven. Net als Meek's Cutoff (2010) is deze bewust niet in widescreen opgenomen, wat me eindelijk eens verleidt heeft tot het maken van een lijstje van andere films die bewust de aspect ratio wat minder wijd houden:

Aspect Ratio - Non-Widescreen Films in a Boxy Aesthetic, a list of films by John Milton - Letterboxd


avatar van Pecore

Pecore

  • 919 berichten
  • 1675 stemmen

Na The power of the dog alweer zo'n schot in de roos. Wederom een trage, sfeervolle western. En zo mogelijk nog beter. De historische setting werkt zó overtuigend. Ik heb me er heerlijk in laten onderdompelen, ik zwelgde erin. Het beeldformaat droeg daar zeker aan bij! Gecombineerd met de vertederende vriendschap tussen beide mannen maakt het de perfecte film.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 30768 berichten
  • 5337 stemmen

Ik ben niet meteen wild van deze film, maar toch heeft het een schoonheid waar ik van kan genieten. Een trage film over twee mannen die creatief zijn in de 19e eeuw om hun brood te verdienen en iets te maken van het leven. Een leven vol dromen, maar tegelijk ook met de ruwe waarheid. We krijgen de vriendschap tussen beiden te zien en hun (over)leven. First Cow is wel een mooie film, maar voor mij net iets te traag om er echt van te kunnen genieten.


avatar van Flavio

Flavio

  • 4714 berichten
  • 5005 stemmen

Hoe boeiend kan een verhaal over twee 19e-eeuwse koekebakkers zijn? Prachtfilm.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 21854 berichten
  • 4733 stemmen

Wonderschone film waarin Reichardt weer doet waar ze goed in is. Een bescheiden plot maar tonnen tijd om de omgeving te voelen en te ruiken. Een pioniersverhaal op de vierkante centimeter en een verhaal over een onwaarschijnlijke vriendschap in een eenzame wereld. Reichardt is niet in staat tot slechte films, maar deze is misschien wel haar beste. In ieder geval nog een kleine twee weken, want dan sluit ik het IFFR af met haar nieuwste.,


avatar van wilofski

wilofski

  • 198 berichten
  • 570 stemmen

Fijne minimalistische film.

Sfeer, beeld, karakters,... alles is tot de puntjes uitgewerkt en gebracht.

Moest niet gans het verhaal verteld zijn in de eerste minuut, ik had er direct nog een halve ster bij gegeven.


avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

  • 1411 berichten
  • 847 stemmen

Collins schreef:

Voordat de film afdaalt naar het ongerepte Oregon, zien we eerst beelden van de huidige tijd voorbij komen. Een ellenlange opname van een groot vrachtschip dat rustig over een rivier vaart. Van de linkerkant van het beeldframe naar de rechterkant. Duur: maar liefst 76 seconden. Het zegt meteen veel over de trage pacing van de film. .

Dit shot was ook een filmjournalist van Sight & Sound opgevallen. Hij dacht te weten waarom nl een knipoog naar de film 'The empire strikes back' waarin ook een shot te zien is van een ruimteschip dat langzaam voorbij het scherm passeert. Een movie-in-joke naar de blockbuster uit 1980. Toen de journalist dit aan Kelly Reichardt in een interview voorlegde, antwoorde ze heel beleefd aan de journalist dat dit niet de juiste interpretatie was. Het was nl een tribuut aan haar mentor Peter Hutton die haar op weg geholpen heeft met haar filmcarrière en Hutton zelf was een verwoed filmer van vaartuigen op de Hudson river en regio in het algemeen zonder geluid op te nemen. Daar heeft ze de inspiratie gevonden om lange, geluidloze takes te gebruiken en dus tijd nemen om iets te tonen. Het had dus niks te maken met Star Wars. Trouwens, zegt ze nog verontschuldigend in het interview : ik heb Star Wars nooit gezien. (bron : artikel in S&S volume 31 issue 5 juni 2021).

Uw besluit, Collins, dat het een voorbode was voor het tempo van de film was dus nog niet zo ver van de waarheid. Voor de rest een prima analyse van de film.

Ik kan daar enkel maar aan toevoegen dat ik het een origineel plot vond waarin ik het niet voor mogelijk hield dat een koe voor zoveel drama, spanning en dreiging kan zorgen. Oog voor details en een flirt met Altman's McCabe and Mrs Miller (de set design, pioniers, René Auberjonois - heb ik ook uit het artikel geleerd) creëert authenticiteit voor de tijdsperiode rond 1820 in Oregon. Trouw en vriendschap in een sobere uitvoering, ik heb het graag gezien.


avatar van Collins

Collins

  • 6740 berichten
  • 4017 stemmen

cinemanukerke schreef:

een flirt met Altman's McCabe and Mrs Miller

Een interessante annotatie die nieuwsgierig maakt. Ik houd wel van Altman.

Dank ook voor het delen van de overige wetenswaardigheden uit het artikel. Grappig. Ik heb zelf geen moment aan een connectie met Star Wars gedacht. Aan geen enkele connectie trouwens. De gedachten die wel opkwamen: "wat een curieus en heerlijk rustgevend beeld" en "wat een prettige en intrigerende manier om de film binnen te glijden". Was meteen enthousiast en verrast en ben dat vervolgens gebleven.


avatar van Knisper

Knisper

  • 13017 berichten
  • 1263 stemmen

Opnieuw een fantastische film van Reichardt. Ik ken geen andere regisseur die je zo laat onderdompelen in de sfeer, zodat je alles om je heen vergeet en echt een uur of twee op een echt andere plek bent. Het is echt. Als je gaat wandelen in het bos, dan heb je soms ook saaie stukken of moet je naar de wc, een appel schillen of iets anders. Dit is daar de filmische variant van. En zo traag is de film ook, er zit tenminste wel een duidelijk plot in. Opnieuw heeft Reichardt geen enkele moeite om alle karakters diepte mee te geven, ook al hebben ze nauwelijks tekst. En niemand heeft echt kwade bedoelingen, wat dat betreft is dit echt in de lijn met Wendy and Lucy. Echt een behoorlijke aanrader!