ad

Geregisseerd door: Kelly Reichardt

Met onder meer: John Magaro, Orion Lee en Toby Jones

Releasedatum: 6 maart 2020

Over First Cow

De negentiende eeuw. Cookie Figowitz wordt als kok ingehuurd voor een groep pelsjagers in het Oregonterritorium. Op een nacht in het bos ontmoet Cooke de mysterieuze immigrant King-Lu die op de vlucht is voor enkele wraakzuchtige Russen. Het begin van een ontluikende vriendschap. De twee stappen samen in een onderneming waarvan het succes afhankelijk is van de melkproductie van een dure melkkoe van een landeigenaar.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Rvdz

Rvdz

• 2013 stemmen

A24 brengt m in maart pas uit in de USA, dus die laat mogelijk ook nog wel even op zich wachten. Prachtfilm, overigens.

Eindelijk een trailer en poster!

avatar van max cady

max cady

Behoorlijk saai.

avatar van macrobody

macrobody

Niet slecht, maar ook niet echt de klapper van het jaar. Het begin geeft het einde al gelijk weg en het beeld formaat is ook apart. De vraag is waarom? Daar zit toch niemand op te wachten?

avatar van ArnoldusK

ArnoldusK

Reichardt is een grote dame. De wereld die zij creëert in haar films is zeer-realistisch. Of het nu een single dame met hond is (Wendy and Lucy) of pioniers die, in hun trek naar het Westen (Meek's Cutoff en deze film), van alles meemaken. Een tempo dat hoort bij de geportretteerde levens. Dus heerlijke slow cinema.

De soundtrack van William Tyler (die hier gewoon staat) maakt het prachtig af. Een heerlijke float downstream...

avatar van Collins

Collins

Met lyrische beelden en in een heel rustig tempo vertelt regisseur en (mede)scriptschrijver Kelly Richardt een simpel maar fascinerend verhaal over twee schelmen en hun schimmige praktijken om veel geld te verdienen.

In feite is de film wel iets minder sinpel dan de plotlijn doet vermoeden. De film is een parabel over kapitalistische uitbuiting en het maatschappelijk uitsluiten van mensen die gebruik willen maken van sociaal economische mogelijkheden om een hoger welvaartspeil te bereiken. Onder de eenvoud van het verhaal ligt zware kost verborgen.

Maar niet alleen zware kost. De film gaat ook gewoon over vriendschap. Een citaat van William Blake maakt dat in het begin van de film duidelijk. “The bird a nest, the spider a web, man friendship.” Vriendschap is de woning die mensen graag gebouwd zien worden.

De setting is het Oregon van de 19e eeuw. Een stuk hoopvol Amerika waar in die tijd de natuur nog onaangetast was en de nieuwe wereld volop economische mogelijkheden bood voor iedereen. Het ene strookt met de werkelijkheid. Het andere blijkt een bedriegelijke verwachting.

Voordat de film afdaalt naar het ongerepte Oregon, zien we eerst beelden van de huidige tijd voorbij komen. Een ellenlange opname van een groot vrachtschip dat rustig over een rivier vaart. Van de linkerkant van het beeldframe naar de rechterkant. Duur: maar liefst 76 seconden. Het zegt meteen veel over de trage pacing van de film. Na dit begin richt de camera zich op een vrouw die in de bossen langs de rivier twee skeletten vindt. Daarmee is de verrassende brug gemaakt naar dezelfde bossen in de 19e eeuw alwaar de eigenlijke film zich afspeelt.

Die wereld is geen idyllisch oord. Ondanks de schilderachtige setting is die oude wereld ruw, woest en afzichtelijk. Het menselijke gedrag contrasteert scherp met de maagdelijke natuur. Hebzucht, vreemdelingenhaat, klassenverschil en geweld bepalen het bestaan.

Kelly Richardt levert met deze tragikomische film over de verwoede pogingen van twee aangename personages om zich een betere economische en maatschappelijke positie te verwerven, een bittere allegorie af voor structureel economisch- en maatschappelijk onrecht. De traag meanderende film vol subtiele details en schijnbaar onbeduidende momenten vertelt vooral van een intense vriendschap en een gevoelig menselijk drama maar herbergt daarnaast nog zoveel meer.

Prachtige film.

scorsese

Goeie film over een man die een andere man redt als die op de vlucht is. De film speelt zich af tijdens de goudkoorts in Oregon en de hele manier van leven destijds komt realistisch over hier en is mooi in beeld gebracht. Een film over de vriendschap tussen de twee mannen en hun pogingen om geld te verdienen. Een traag tempo, maar dit in samenspel met de mooie beelden van Oregon maakt de film soms wat hypnotiserend.

avatar van Thomas83

Thomas83

Heerlijk zo'n film die je helemaal onderdompelt in een historische setting. Wel soms een wat al te trage bedoening overigens, met name aan het begin. Zodra Cookie en King-Lu elkaar ontmoeten en hun handeltje beginnen wordt het allemaal echt pakkend. Het is gewoon mooi om te zien, twee gelukszoekers die vreugde vinden in elkaars gezelschap en door samen te werken hun dromen beter lijken te kunnen najagen in een harde wereld vol ongelijkheid en individualisme.

En door een slimme onthulling in de openingsscène is er steeds die spanning van een tragedie die hen boven het hoofd hangt. Dat betaalt zich uiteindelijk uit in een zeer krachtig en subtiel einde. Indrukwekkend hoe veel de film uiteindelijk weet te zeggen met weinig woorden. Een allegorie kan zo mooi zijn als alles er niet zo dik bovenop ligt. En al die tijd die niet aan onnodige woorden wordt verspild kan worden gestoken in het neerzetten van een overtuigende sfeer. 3.5* ruim.

avatar van mrklm

mrklm

Drama met subtiele komische elementen biedt een vermakelijk, origineel perspectief op de geschiedenis van de "Amerikaanse" settlers die zich halverwege de 19e eeuw het gebied dat later officieel de staat Oregon vestigden. Bakker Cookie [John Magaro] besluit een melkkoe mee te nemen omdat hem dat de mogelijkheid biedt omdat hij daarmee lekkernijen kan maken die de pelsjager en andere avonturiers al lang niet meer hebben geproefd. Wanneer hij vluchteling King-Lu [Orion Lee] ontmoet, ontstaat er een vriendschap en omdat King-Lu wat doortastender is dan Cookie besluiten de twee samen te werken om de melkkoe (letterlijk) uit te melken. De combinatie van de melk en Cookies bakkerskunsten hebben een onverwacht effect op de klanten en daardoor lijkt niets het succes van deze onderneming in de weg te staan.

Reichardt maakt goed gebruikt van locaties en het spel is prima. Dit is bovendien een film waarover je eindeloos kunt napraten over de metaforische betekenis van de koe. Het verhaal zelf is desondanks wat mager. De internationale cast lijkt bewust gekozen om te onderstrepen dat Amerika altijd een smeltkroes van nationaliteiten en culturen is geweest.

avatar van wibro

wibro

De tweede film die ik gezien heb waarin een koe een hoofdrol vervult. Die andere was de Chinese film

Nou Niu (Cow) (2009) - het gaat hier over een Hollandse koe - die ik toch wel een stukje beter vond dan deze uiterst trage "First Cow". Het nog woest ogende Oregon van omstreeks 1860 werd mooi weergegeven, dat zeker. We zagen een mengelmoes van volkeren langskomen zoals native indians, bewoners uit de Eastcoast van het geciviliseerde Amerika, voorts bewoners - om aan de dialecten te horen - uit de British Empire en ten slotte ook nog een Chinees. Tot zover aardig maar het verhaaltje zelf is toch weinig interessant en twee uur vind ik zelf toch erg lang voor dit stukje slowcinema.

avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

Ik ben hier heel benieuwd naar. Ik zie dat er al een blu-ray uitgave is, maar is dit wellicht ook ergens te streamen? En is dit aangekocht door een Nederlandse distributeur voor een biosrelease (je weet wel, die grote gebouwen met filmzalen waar we vroeger heengingen)?

Ik Doe Moeilijk

MUBI brengt First Cow in ieder geval in mei uit in het VK.

Hopelijk komt de film hier ook beschikbaar op MUBI. Afwachten...