Antonia (1995)

Nederland / België / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Marleen Gorris
met Willeke van Ammelrooy, Jan Decleir en Els Dottermans

Antonia blikt vanaf haar sterfbed terug op haar leven. Samen met haar dochter Daniëlle keert ze, na haar lange afwezigheid, naar haar vroegere dorp terug. Daniëlle groeit op tot een jonge, vastberaden vrouw die wel een kind wil maar liever geen man. Zij krijgt op haar beurt een superbegaafde dochter die een hechte vriendschap sluit met de dorpsfilosoof. Antonia vindt ondertussen een goede vriend en minnaar in haar buurman. De roddels blijven niet uit maar ondanks dat gaat Antonia haar eigen weg. Als ook haar kleindochter van een meisje bevalt, lijkt de cirkel rond. Vooral als later blijkt dat dit meisje de perfecte reïncarnatie is van Antonia...

avatar van RuudC
Een aardige film van eigen bodem, al schrok ik er van dat de film pas uit 1995 is. Als er 1975 bij gestaan had, geloofde ik het direct. Misschien was het ook wel de bedoeling. Een antieke sfeer creëer je natuurlijk makkelijker met oude camera’s. Ik word altijd een beetje nostalgisch door dit soort films en dan betrap ik mezelf er op dat de film wel heel slecht moet zijn, wil ik een onvoldoende geven.

Het was de trailer die me warm maakte voor Antonia. In combinatie met de mooie beelden had ik een weemoedige en zware film verwacht, terwijl het eigenlijk in mijn ogen meer een familiedrama. Ik zie dan inderdaad wel het feministische karakter van deze prent, maar ik heb niks schokkends gezien. Laat staan dat ik me er aan geërgerd heb. Ik vind het eigenlijk veel erger dat er mannen zijn die vrouwen als (handels)objecten beschouwen of vanwege religieuze redenen een hekel aan hen hebben. Wat dat betreft vind ik het prachtig dat er sterke vrouwen als Antonia zijn. Ik blijf er bij dat het wel wat sterker in beeld gebracht had mogen worden. Nu is het meer vier generaties vrouwen, terwijl ik eigenlijk graag gezien had dat men dieper in het leven van Antonia had gegraven. Ik vond dit misschien wel allemaal te braaf. Met het sterven komt er altijd een bepaalde tragiek kijken, maar dat heb ik hier gemist. Voor een Nederlandse film ben ik eigenlijk toch redelijk verrast. Vanwege de knusheid gewoon een 3,5.

avatar van missl
Film ziet er erg gedateerd uit maar het is een mooi levensverhaal die de tijd neemt en af en toe grappig is.

Dreiecke schreef:

Toen brak de seks aan, bedoel je? Tenminste, wat ik er van zag

”En toen...? Toen brak de liefde uit.” is een letterlijke quote uit de film.

avatar van Spetie
Antonia is een Nederlandse film, die destijds zelfs de Oscar voor beste buitenlandse film heeft gewonnen. Hierdoor werd ik er uiteindelijk wel nieuwsgierig naar, ook al dacht ik van tevoren, dat dit misschien wel eens helemaal niets voor mij zou kunnen zijn.

Dat viel uiteindelijk nog best mee. Het is een terugblik op het leven van Antonia, die goed gespeeld wordt door van Ammelrooy. Sowieso valt er weinig te klagen over het acteerwerk, dat goed in orde is, met ook een prima Jan Decleir, als de minnaar van Antonia. Het leven in zo’n kleine afgesloten gemeenschap wordt goed neergezet. Soms is het allemaal wat minder boeiend, maar meestal gebeurt er daarna wel weer iets, wat de aandacht van de kijker toch weer op de film doet focussen.

Het valt wel op dat de mannen er bekaaid af komen hier. De vrouwen worden redelijk bewierookt en het is dan ook niet verwonderlijk, dat er een vrouw op de regisseursstoel zat. Persoonlijk heb ik er als man niet zo heel veel problemen mee hier. Het verhaal is vrij rechttoe rechtaan, maar een paar surrealistische momenten er tussendoor. De manier waarop Antonia ten onder gaat, vond ik wel sterk. Met opgeheven hoofd en positief terugkijkend. Best een mooi einde dus.

Antonia is ook zeker geen slechte film. Het is heel degelijk en goed gemaakt, met een feministisch tintje, en vooral erg goed acteerwerk, waardoor Antonia de middelmaat weet te ontstijgen.

avatar van hutsekluts
wat een heeeerlijke sfeer; toppertje van eigen bodem

Film over het leven van een bijzondere vrouw in een klein dorpje na de oorlog. Een film die ik lang geleden al eens gezien heb, en die me bijstond als zeer indrukwekkend. Het is nog steeds een mooie film die over het algemeen ook mooi geacteerd wordt. Maar het indrukwekkende is er nu wel af. Het is eigenlijk gewoon een film over het leven. Goede tijden, slechte tijden. Enige minpuntje aan de film is dat het een grote tijdsspanne overbrugt, maar dat alle acteurs niet altijd in gelijke mate ouder worden. Dan waren er waarschijnlijk nog meer acteurs nodig geweest.

avatar van Flavio
Redelijk drama over een vrijgevochten, nuchtere vrouw die in besloten katholiek dorpje in Limburg of Vlaanderen een soort commune begint voor gelijkgestemden en buitenbeentjes. Antonia en haar familie en vrienden worden door de jaren heen gevolgd (waarbij sommige personages eeuwig jong lijken te blijven en anderen duidelijk verouderen).

Film is nogal hit and miss en dat geldt ook voor de cast. Van Ammelrooy houdt zich vrij goed staande, maar slaat toch een aantal keer de plank mis, met name met die theatrale vervloeking van Pitte. Ik dacht dat dat later wel terug zou komen in het verhaal, maar een minuut later wordt Pitte al verzopen door zn broer. Had die hele vervloeking er dan maar beter uitgelaten. Ik moet in het algemeen toch constateren dat de Vlamingen in deze film beter acteren, meer naturel.

Howel het best lekker wegkijkt vond ik het niet echt bijzonder, en dat deze de Oscar heeft gewonnen voor beste niet-Engelstalige film is dan ook licht verbazingwekkend- maar ik heb (nog) geen van de andere genomineerden van dat jaar gezien dus kan niet beoordelen in hoeverre dat terecht of niet was.

avatar van W.V.
Normaal gesproken heb ik het niet zo op de Nederlandse drama's, ik vind die door de bank genomen altijd zo zwaar aangezet en overtrokken. Maar omdat deze film de oscar vond voor beste buitenlandse productie werd ik toch nieuwsgierig en uit eindelijk de film gezien, en steeds als deze nu op de tv wordt uitgezonden, dan kijk ik de film weer want Antonia is een goede film die voornamelijk gedragen wordt door de acteurs met aan het hoofd van Ammelrooy en Decleir geweldig wat een prestaties. Ik merkte zelfs dat wanneer die beide niet in de scene voorkwamen mijn aandacht verslapte. Storend vind ik de rol van Zeelenberg, die had zich wat mij betreft beter bij de reclames kunnen houden, evenals Low, die twee halen echt de film onderuit ook al is hun aandeel klein.
Voor de rest een geweldige film, met heerlijk nostalgische beelden, of dit komt omdat een ander soort film of kleurenprocedé is gebruikt weet ik niet maar het geeft de film duidelijk iets authentieks.
Antonia is de duidelijke uitzondering op de regel wat Nederlands drama betreft, een prachtige film.

avatar van Henk Venhorst
In zwart-wit gedraaid zou de film eer doen aan haar voorstelling.
Erg simpele benadering vol stereotypen en matige karikaturen.
Te vaak denk je: Dit klopt niet. Zo handelt en denkt iemand niet.
Voor het effect is het er allemaal ingeloodst.
Nee beste sterke vrouwen. Jullie hebben dit niet nodig.

avatar van nadrin
Mooie brief van Vinger

avatar van durange
Jeetje, wederom een topfilm van Nederlandse bodem! Ik stuiterde toevallig op deze film door op profielen te klikken van leden hier en ik zag deze ergens in een toplijst staan. Ben blij dat ik hem een kans heb gegeven want ik heb nooit zo'n mooie, artistieke film van Nederlandse bodem verwacht (toegegeven, ik kijk niet veel Nederlandse films).
Wederom een levensbevestigende film die zich uitstrekt over tientallen jaren en de hele 'lijn' van Antonia laat zien; vanaf haar dochter tot haar klein-kleindochter.
Ik vond het niet per definitie een feministische film. Natuurlijk zijn er feministische thema's in verwoven maar wellicht schrikt het label 'feminisme' meerdere mensen af. Ja, het is een film die gaat over vrouwen maar er zijn genoeg mannen met een leuke rol (de dorpsfilosoof, kromme vinger die graag Nietzsche en Schopenhauer aanhaalt).
Er komen heel veel mooie, filosofische zinnen in voor en je zit toch eventjes in het boerenleventje van (God weet waar?) een katholiek dorpje in Nederland.
Ik houd altijd wel van films die gaan over het leven en de kunst van het leven leiden in een wereld zonder en met godsdienst en die twee staan hier lijnrecht tegenover elkaar; de liberale weg van de Antonia-vrouwen en de mensen in de kerk die graag oordelen vellen over bijvoorbeeld zwangerschap zonder echtgenoot.

In de eerste vijf minuten zei Antonia al: 'vandaag is het de dag dat ik ga sterven', of iets in die strekking. Nou is American Beauty mijn favoriete film, en in de eerste vijf minuten wordt ook zoiets gezegd door Kevin Spacey.