• 15.855 nieuwsartikelen
  • 178.563 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.331 acteurs
  • 199.159 gebruikers
  • 9.381.595 stemmen
Avatar
 
banner banner

Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023)

Actie / Avontuur | 154 minuten
3,15 879 stemmen

Genre: Actie / Avontuur

Speelduur: 154 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: James Mangold

Met onder meer: Harrison Ford, Phoebe Waller-Bridge en Mads Mikkelsen

IMDb beoordeling: 6,5 (230.151)

Gesproken taal: Engels, Arabisch, Duits, Hindi, Italiaans, Latijn, Spaans en Frans

Releasedatum: 28 juni 2023

Plot Indiana Jones and the Dial of Destiny

"A legend will face his destiny."

1969. Het hoogtepunt van de ruimterace tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie. Indiana Jones is net met pensioen gegaan als hij wordt opgezocht door zijn peetdochter Helena. Zij vervolgt haar vaders zoektocht naar het legendarische mechanisme van Antikythera, een apparaat dat gaten in de tijd kan voorspellen en detecteren. Ook professor Schmidt, die eigenlijk een nazi genaamd Jürgen Voller is, wil dit apparaat koste wat kost bemachtigen om het Derde Rijk in ere te herstellen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Drifter

Drifter

  • 489 berichten
  • 1865 stemmen

Jeetje, dit is wel een heel slecht vervolg op een reeks. Een format uit de jaren 80 en een hoogbejaarde acteur. Het is flinterdun en eigenlijk heel slecht, het verhaal, de acteurs, de regie.

Standaard verhaal met jonge vrouw, jongetje die alles kan, nietszeggende slechteriken.

De vorige films in de reeks waren oke, maar dat is dus geen success voor vervolgen. Hopelijk was dit de laatste.


avatar van davey400

davey400

  • 219 berichten
  • 179 stemmen

Hm. Het lijkt er op dat ik een andere edit heb gezien dan veel van de reviewers hier.

Ik (wij) vond(en) hem fantastisch. Top entertainment en volledig in lijn met het lekkere sfeertje uit de oude films.

Ter voorbereiding hebben we die ook allemaal even gekeken*, dus we zaten er lekker in.

Wat ik storend vond was dat tijdens de scenes met de jonge(re) Indy het uncanny valley effect er hard in hakte; het ging vaak goed maar soms leek het wel of er een masker voor zijn gezicht hing. (Wat technisch gezien ook wel klopt, maar je snapt het idee.)

Verder lekker veel en vaak subtiele referenties naar eerdere films.

Ik snap dat de film voor hedendaagse normen misschien wat langzaam of suf is, maar dat is wel in lijn met de rest van de reeks (die inmiddels leeftijd van de film als excuus hebben) en in lijn met het huidige karakter. Het is gewoon een oude man, en dat merk je in de film, en mag je ook gewoon merken.

En voor de kritieken over het klunzige soms: het is gewoon een professor hè; je zit niet naar een 'trained ninja' te kijken ofzo.

Mensen die klagen over de aandacht die Helena en het jongetje: Marion en het aapje waren ook geen lieverdjes hè; zie daar de parallel.

Lekkere achtervolgingen met driftende TukTuks, Antonio Banderas en een film die weer gewoon lekker over (het zwart maken van) Nazi's mag gaan. Heerlijk hoor. Prima vermaak.

Dat gaan we dit jaar zeker nog eens doen, zo'n reeks. En dan slaan we deel 2 gewoon over. En doen we deel 5 gewoon 2x. Uit protest.

4*

*Daarbij viel vooral op hoe slecht ik 'Temple of Doom' vond en hoe erg 'Crystal Skull' mee viel.


avatar van Snaaf

Snaaf

  • 129 berichten
  • 337 stemmen

Ik vond het een hele leuke film! Ervaren als top-entertainment. Leuke dialogen. Mooi geschoten. Erg mooie special effects en spectaculaire set-designs en locaties. Wow !

Vooral nieuw personage Helena "Wombatt" had zichtbaar veel plezier in haar rol, en was voor mij echt een leuk karakter


avatar van Frankie Boy

Frankie Boy

  • 182 berichten
  • 1 stemmen

Vermakelijke onzin, niet meer en niet minder.


avatar van Waku

Waku

  • 5459 berichten
  • 6493 stemmen

De herkennismaking met Indiana Jones viel mij toch wat tegen.

Misschien keek er teveel naar uit en lag het verwachtings patroon te hoog.

Maar net als "Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull", de laatste voorganger in de reeks , werd ik ook bij deze "Dial of Destiny" er niet koud of warm van.

Het begin van de film is vooral geinig om te zien hoe make up artists het voor elkaar hebben gekregen om Harrison Ford er 20 jaar jonger er op te laten lijken. Prima gelukt.

Verder is de actie tal rijk maar wat voorspelbaar.

CGI effecten zien er voor een blockbuster van dit budget wel erg matig uit. Veel groen scherm werk, Duidelijk zichtbaar. Bar slecht is het allemaal ook weer niet maar nee.... wat mij betreft blijven de eerste begin jaren 80 Indiana Jones het liefst in mijn geheugen staan als top vermaak. Maar dat kan ook mijn leeftijd zijn. Opa wordt sentimenteel.

3*


avatar van blondiefilmfreak

blondiefilmfreak

  • 747 berichten
  • 353 stemmen

Beroerde misselijk makende toevoeging,die beter nooit gemaakt was.wat bezield zo,n flapdrol van een janmes mangold.ach ik wil het niet eens weten,maar laat mij zeker niet net als het gepeupel wijsmaken dat dit dan een goede film zou zijn.ben er verder wel klaar mee en geef deze prent 1 ster voor de moeite,die wat mij betreft bespaard had mogen blijven.


avatar van Richsdr

Richsdr

  • 33 berichten
  • 24 stemmen

Wij vonden het erg tegenvallen

Ergerde ons aan de joch en vooral de dochter.

In mijn ogen hadden ze daar andere acteurs voor moeten kiezen.

Het verhaal op zich was niet bijzonder.

Tegenvaller dus


avatar van Gerlof78

Gerlof78

  • 756 berichten
  • 564 stemmen

Bombastisch, over de top en een ongeloofwaardig verhaal dat is wat deze 5de Indiana Jones film is. Het verhaal hoe ongeloofwaardig dan ook was prima te pruimen. en de cast doet zeker zijn best Harrison met zijn 80 jaar doet waar hij het beste in is Indy zijn. Ook de rest zoals o.a. Phoebe Waller-Bridge, Boyd Holbrook en Mads Mikkelsen doen ook hun best en de kleine rolletjes van Antonio Banderas en oudgedienden John Rhys-Davies en Karen Allen maken het geheel af. De actie scenes, locaties en CGI zien er ook goed uit, ik vind wel dat Disney nu maar eens moet ophouden met Indy uit te melken net zoals ze bij zoveel film series hebben gedaan. Ik blijf bij deel 1, 2 en 3 maar deel 4 en dit deel zal ik toch op bluray kopen dus graag gedaan Disney


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

blondiefilmfreak schreef:

Beroerde misselijk makende toevoeging,die beter nooit gemaakt was.wat bezield zo,n flapdrol van een janmes mangold.ach ik wil het niet eens weten,maar laat mij zeker niet net als het gepeupel wijsmaken dat dit dan een goede film zou zijn.ben er verder wel klaar mee en geef deze prent 1 ster voor de moeite,die wat mij betreft bespaard had mogen blijven.

Altijd wel grappig dat die 0,5 of 1 ster stemmers er zelden een fatsoenlijke argumentatie bij weten te krijgen.

Wat een holle teksten.


avatar van GAFA_1984

GAFA_1984

  • 35 berichten
  • 0 stemmen

Kwam hier niet doorheen. Had niet gemaakt hoeven worden, ik kijk Raiders of the Lost Ark nog wel een keer.

Film doet het ook matig in de bioscopen IMO: nog geen 6 miljoen opbrengst tot nu toe (3x zo weinig als b.v. Super Mario Bros of Barbie).

Top 30 - nvpi.nl


avatar van sportfan27

sportfan27

  • 386 berichten
  • 295 stemmen

Bedroevend slecht.

Als groot fan van deze franchise keek ik opnieuw uit naar dit 5e deel. Raiders staat na al die jaren nog steeds als een huis. Temple of Doom sloeg een iets andere weg in (meer duister) maar ook een heerlijke film. The Last Crusade is naar mijn mening de beste samen met Raiders. De bijrol van Connery en daarmee de chemie met Ford is geweldig en tilt die film naar een nog hoger niveau. Crystal Skull haalde het niveau van de voorgaande drie films geen moment maar is (achteraf gezien) vergeleken met dit gedrocht niet eens zo slecht .

De opening van Dial of Destiny is eigenlijk prima: we zien een digitaal verjongde Ford tussen de Nazi's weer lekker eigenwijs zijn zoals wij van zijn karakter gewend zijn. De actie tijdens de trein scènes zetten de toon voor een heerlijke ouderwetse Indy film denk je dan. De actie gaat wel wat snel en ietwat overdreven maar ziet er wel mooi uit. Na deze 20min kun je de film dan eigenlijk ook wel direct uit zetten want de film zakt daarna direct als een pudding in elkaar en haalt dat niveau geen moment meer.
De oude Ford lijkt er totaal geen zin meer in te hebben. De bijrollen (juist een belangrijk onderdeel van de Indiana Jones films) zoals in de vorige delen o.a. Belloc, Brody, Marion zijn in dit deel dramatisch, vooral Helena Shaw is vreselijk slecht en bovendien heel irritant. Mikkelsen kan de film ook absoluut niet redden en loopt er ook maar wat verloren bij. De regie is na de opening bedroevend slecht, er word veel te veel en snel geknipt in vele scenes, helemaal naar het einde toe (op Sicilië) waar dan juist dan het Indy gevoel had moeten komen, (puzzelen, zoeken in grotten) wordt dit veel te snel afgeraffeld, de laatse 20min zijn helemaal waardeloos: We gaan van een Nazi die de tweede wereldoorlog wil winnen door Hitler te vermoorden ineens naar de Romeinse tijd die bovendien oerlelijk in beeld word gebracht. Dat Indy vervolgens daar wil achterblijven is helemaal te debiel voor woorden, helemaal voor een archeoloog. (zoals Shaw hem duidelijk maakt: daar verander je de geschiedenis en dus ook toekomst mee) Voor een archeoloog absoluut not done. Geschiedenis is heilig en daar blijf je van af. Dat is juist waar het karakter van Indiana Jones om draait en waar hij in alle voorgaande films voor staat.

Waar Disney bij de nieuwe Star Wars films een aantal jaren geleden mijn goedkeuring nog wel (net aan) kon krijgen heeft men hier een ooit prachtige franchise met Mangold aan het roer definitief de nek om gedraaid. Doodzonde.

Ik geef slechts 1,5* puur voor de opening van de film. De resterende 2 uur is gewoon regelrechte bagger.


avatar van filmkul

filmkul

  • 2487 berichten
  • 2257 stemmen

Matige avonturenfilm. Het verhaal is best aardig maar de uitwerking slaat de plank redelijk mis ten opzichte van de eerdere films. Het begin is veel belovend en is echt Indiana Jones waardig, maar helaas zakt de film daarna flink in elkaar. Het is nog wel vermakelijk maar het mist gewoon het echte ‘avontuur’ gevoel wat je wel hebt bij de andere films. Daarnaast zitten er wat teleurstellingen zoals de rol van Mikkelsen die totaal niet dreigend is en de uitschakeling van onze eigen Richters. Visueel is alles best in orde op de saaie settings na dan. Jammer, want dit is niet de afsluiter zoals gehoopt en verwacht. 2.5/3.0


avatar van redfish71

redfish71

  • 120 berichten
  • 96 stemmen

Lekkere indy film met over the top actie. Niet zo erg als verwacht na alle slechte reviews. Gelukkig zitten er geen aliens en Shia Lebouf in, dus minder erg dan het vorige deel kon hij sowieso al niet zijn. Harrison Ford speelt weer zijn oude rol en is dit keer iets minder zuur.

Wel heeft iedereen wat veel plot armor waardoor je een beetje de spanning mist dat het verkeerd kan gaan. Het had niet nog meer moeten zijn, anders was het helemaal niet meer geloofwaardig dat bad guys neergeschoten worden, maar kogels richting onze helden kant noch wal raken.

Phoebe Waller bridge zet best een goed karakter neer. Ik wilde haar niet aardig vinden, maar ze acteerde best overtuigend en naarmate de film volgt wordt haar belachelijke background story van haar ex vervangen door meer menselijke diepgang.

De zoektocht naar de macguffin is ook leuk om te volgen: ik houd altijd wel van puzzels in groten en aanwijzingen bij elkaar sprokkelen.

De de-aging van Indy stoorde mij niet heel erg, al was het in sommige actiescenès redelijk duidelijk te zien.

Het plot zit redelijk in elkaar, al zitten er soms wat missers in die de geloofwaardigheid (zeker voor de tijd van toen) helemaal de deur uit smijten. Dat is ergens jammer, want het lijkt alsof er best goed is nagedacht over het verhaal zelf.

De bijrol van onze eigen Dutch Giant is ook leuk, al is het jammer dat hij alleen als muscle wordt ingezet en verder nauwelijks iets zegt.

6/10 voor mij als Indy film, 7/10 als hap-slik-weg actiefilm.


avatar van Erikb99

Erikb99

  • 290 berichten
  • 299 stemmen

En wat vond ik er nou van:

De film start meteen uit de startblokken met een knap jonger gemaakte Harrison Ford, en de nodige acties zoals we gewend zijn van de reeks. Maar dan zakt de film toch wel wat in elkaar. Helena Shaw gespeeld door Phoebe Waller-Bridge komt totaal niet goed over en is soms gewoonweg irritant. Het verhaal draait weer eens om Nazi’s die met de Antikythera denken de geschiedenis te kunnen aanpassen. Ondanks het grote budget was de CGI hier en daar tenenkrommend slecht. Het verhaal was ook erg simpel. De bijrol van onze eigen Dutch Giant is leuk gedaan, al had het niet veel om het lijf (maar wel een groot lijf ). Aanrader? Jawel, het is een aardige actiefilm geworden maar wel de slechtste van de reeks. Dus niet echt een waardige eind aan een mooie franchise. Ze hadden het echt bij 3 films moeten laten.


avatar van boemboem27

boemboem27

  • 1541 berichten
  • 1367 stemmen

fantastisch, een echte Indiana Jones film.

weer die lekkere spanning

kan niks anders geven als een volle 5 sterren.

zelden dat ik een film zo hoog waardeer.

genoten van de eerste tot de laatste minuut

een must see voor de Indiana Jones fans


avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

  • 1791 berichten
  • 1988 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Altijd wel grappig dat die 0,5 of 1 ster stemmers er zelden een fatsoenlijke argumentatie bij weten te krijgen.

Wat een holle teksten.

Dat vind ik niet. De argumentatie staat als een huis: deze film had nooit gemaakt hoeven te worden. Ook voor mij staat enkel de originele trilogie als canon Indiana Jones, de rest negeer ik maar gewoon. Ik zal ook nooit het vierde en vijfde deel aanschaffen op DVD of Blu-ray! Meestal ben ik van de volledige reeksen aanschaffen, maar deze verschrikkelijke films bestaan voor mij helemaal niet.


avatar van sportfan27

sportfan27

  • 386 berichten
  • 295 stemmen

boemboem27 schreef:

fantastisch, een echte Indiana Jones film.

weer die lekkere spanning

kan niks anders geven als een volle 5 sterren.

zelden dat ik een film zo hoog waardeer.

genoten van de eerste tot de laatste minuut

een must see voor de Indiana Jones fans

De echte Indiana Jones fans kunnen dit 5e deel na de intro maar beter uit zetten.

Scheelt een boel ergenis en in die resterende 2 uur kan men lekker Raiders, Temple of Crusade kijken.

Ik respecteer een ieder zijn/haar mening/smaak maar als "liefhebber/fan" voor dit deel 5***** geven dan kan ik diegene niet serieus nemen.


avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

  • 1791 berichten
  • 1988 stemmen

boemboem27 schreef:

een must see voor de Indiana Jones fans

Inderdaad, de echte Indiana jones fan wil elk deel van deze geliefde filmreeks zien, ongeacht hoe slecht dit deel is en hoezeer het ook poogt om de reeks de nek om te wringen. De echte (masochistische) fan doorstaat moedig deze helse beproeving!


avatar van teigertje

teigertje

  • 2958 berichten
  • 2079 stemmen

Duke Nukem schreef:

(quote)
Inderdaad, de echte Indiana jones fan wil elk deel van deze geliefde filmreeks zien, ongeacht hoe slecht dit deel is en hoezeer het ook poogt om de reeks de nek om te wringen. De echte (masochistische) fan doorstaat moedig deze helse beproeving!

Ik heb respect voor deze acteur, zeker gezien zijn leeftijd.

Hij toch maar mooi, deze prestatie heeft gepresteerd.

Met zo leeftijd kan je de lat,niet meer hoog leggen.

Natuurlijk is het de minste.

Maar jou waardering, is echt onverdiend en sorry maar is echt onterecht.

Alsof Harrison Ford en de makers dit express doen.

Dat slaat natuurlijk nergens op.


Overbodig en zielloos. CGI is alles wat ik niet wil bij een IJ-film. Het womanstrong-deel viel nog wel mee, maar het karakter Waller-Bridge heeft geen enkel charisma. Ook iets wat totaal mist in deze film.

1 ster.


avatar van Kondoro

Kondoro

  • 11526 berichten
  • 2868 stemmen

"Give 'em hell, Indiana Jones!”

Zelf ben ik nooit echt opgegroeid met deze filmreeks maar, ik ben wel enorm fan van de drie films uit de jaren tachtig en ga ze binnenkort denk ik weer eens opnieuw kijken. De film die daarna kwam uit 2008 vond ik dan al wat minder, en misschien zit deze film wel een beetje tegen dat niveau aan te hikken. Wat me opviel was dat ik enorm fan was van het begin stuk, alleen hekelde het me na een tijdje wel dat we het moeten doen met een verjongde CGI-versie van Ford. Wel moet ik toegeven dat ze het toch best kundig hebben gemaakt, en het me zelfs op het begin helemaal niet zo erg opviel. Überhaupt het hele stuk in nazi-Duitsland lag mij wel, en kon best mijn interesse wekken en was misschien ook wel het beste stuk in de hele film. Eigenlijk na deze hele sequence viel de film me eigenlijk ook direct tegen, het verhaal kon me nergens echt heel erg boeien en wat me vooral stoorde: de film duurt gewoon weg te lang.

Leuk trouwens was om Olivier Richters hier in een wat betere rol te zien dan waar die normaal in zat. Man met een passie die zeker gemaakt is voor de “bad-guy” rollen en hopelijk krijgt die nog wat meer en toch wat betere rollen in de toekomst. Ook hier deed die het leuk, al zegt die niet zo veel. De ouwe Ford weet het overigens ook wel leuk te doen maar, zijn medespeelster Phoebe Waller-Bridge vond ik dan weer een heel stuk minder. De cast is verder prima, het acteerwerk ook.

Het lag me meer bij het werk van Mangold wat ik toch wat minder vond. Het viel me op dat het eerste en het laatste half uur van de film het me het meeste deed, dat kat en- muisspel de gehele film door deed me te weinig, werd nergens spannend en mocht van mij wat beter. De film mist de charmes van vroeger, de tropische omgeving en de duistere settingen met het schat zoeken. Het kon me gewoon niet genoeg boeien, en daar baalde ik wat van.

Overigens wat ik zei, het einde vond ik op zich ook wel leuk bedacht. Waar ze denken terug te springen naar het begin van de tweede maar terecht komen 214 voor christus, waar ze bij een gevecht van de romeinen vliegen met twee bommenwerpers in Nazi outfits. Leuke toevoeging, en ook nog redelijk vermakelijk te noemen. Maar over het algemeen een wat nietszeggende deel uit de franchise, die van mij part ook niet had gehoeven.


avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

  • 1791 berichten
  • 1988 stemmen

teigertje schreef:

Ik heb respect voor deze acteur, zeker gezien zijn leeftijd.

Hij toch maar mooi, deze prestatie heeft gepresteerd.

Met zo leeftijd kan je de lat,niet meer hoog leggen.

Natuurlijk is het de minste.

Maar jou waardering, is echt onverdiend en sorry maar is echt onterecht.

Alsof Harrison Ford en de makers dit express doen.

Dat slaat natuurlijk nergens op.

Ik heb eerlijk gezegd geen respect voor hoe Harrison Ford zich verlaagd heeft om in deze film mee te spelen.

Hij moest zich schamen.

En over welke prestatie heb je het eigenlijk? Er zijn genoeg oudere acteurs die een schitterende acteerprestatie neerzetten, maar Ford leent hier gewoon zijn gezicht en naam uit om met een totaal overbodig vervolgfilm te cashen! Hij laat zich opzij zetten door een akelige, lelijke jonge feministe, en laat zich neerzetten als een uitgewassen, zielige oude man die in zijn klein appartementje zit weg te kwijnen.

De man die ooit de meest iconische held in een van de beste filmreeksen heeft gecreëerd, kan je nagaan!

Maar filmkijkers die de lat enorm laag leggen, lusten er wel pap van.

Jij vindt mijn waardering onverdiend, ik vind van niet. En ik denk dat ik mijn waardering goed onderbouwd heb, of jij het ermee eens bent of niet.


avatar van teigertje

teigertje

  • 2958 berichten
  • 2079 stemmen

Duke Nukem schreef:

(quote)

Ik heb eerlijk gezegd geen respect voor hoe Harrison Ford zich verlaagd heeft om in deze film mee te spelen.

Hij moest zich schamen.

En over welke prestatie heb je het eigenlijk? Er zijn genoeg oudere acteurs die een schitterende acteerprestatie neerzetten, maar Ford leent hier gewoon zijn gezicht en naam uit om met een totaal overbodig vervolgfilm te cashen! Hij laat zich opzij zetten door een akelige, lelijke jonge feministe, en laat zich neerzetten als een uitgewassen, zielige oude man die in zijn klein appartementje zit weg te kwijnen.

De man die ooit de meest iconische held in een van de beste filmreeksen heeft gecreëerd, kan je nagaan!

Maar filmkijkers die de lat enorm laag leggen, lusten er wel pap van.

Jij vindt mijn waardering onverdiend, ik vind van niet. En ik denk dat ik mijn waardering goed onderbouwd heb, of jij het ermee eens bent of niet.

Nou uiteraard is dat jou goed recht dat te vinden.

Maar neemt niet weg, het toch een succes in de bioscoop geworden is.

Dat zal je niet zijn ontgaan.

Wat jij er ook van vind.

Maar ik vind en je zegt zelf een iconische film held.

Verdient het niet, hoe jij hem afserveert, want dat doe je in wezen wel.

En deze acteur, heeft zoveel betekent en gegeven, blijdschap en plezier met parels van films, ook voor de nieuwe generaties.

Dat kunnen er niet veel zeggen.

Verder veel film plezier ✌️


avatar van Leooo

Leooo

  • 5 berichten
  • 0 stemmen

Verschrikkelijk was het….

Als liefhebber heb ik nog wel wat leuke dingen eruit kunnen halen

Maar wat is dat toch met vervolgen van Steven Spielberg

Deel 1 was echt top vooral de openingsscène

Deel 2 tja drama vooral die vrouw

Deel 3 ging nog wel maar hadden markus niet lollig moeten maken

Deel 4 blijft de slechtste Lucas invloed is drama

Deel 5 jammer op eind weer Lucas shit

Gemiste kans zat veel meer in

Nostalgie kreeg geen waardig vervolg


avatar van jacobine_rodijk

jacobine_rodijk

  • 2806 berichten
  • 9511 stemmen

teigertje schreef:

(quote)
Maar neemt niet weg, het toch een succes in de bioscoop geworden is.

Film is behoorlijk geflopt.

Collider estimated the film would need to make around $600 million to break-even, and $800 million to be considered a success. In August 2023, Variety reported the film was on-pace to lose Disney $100 million, making it one of Disney's largest financial film failures since John Carter (2012).


avatar van teigertje

teigertje

  • 2958 berichten
  • 2079 stemmen

jacobine_rodijk schreef:

(quote)

Film is behoorlijk geflopt.

(quote)

Ok dan heb ik het mis.

Maar hij draait nog in de Nederlandse bioscopen.

Dan kan je in Nederland toch spreken van een succes.

Maar inderdaad geflopt ik las het.

Bedankt voor de informatie.


avatar van TMP

TMP

  • 1893 berichten
  • 1721 stemmen

Ik ben geen uitgesproken fan van Indiana Jones, maar omdat ik de vorige vier films gezien heb, wilde ik deze ook wel meepakken. De 'originele' trilogie heb ik lang geleden gezien en vond ik best vermakelijk. Het vierde deel was verschrikkelijk. Dit vijfde deel is nogal matig en voegt ook weinig toe aan de reeks. Deze film begint met een overdaad aan CGI, hetgeen er niet altijd even sterk uit ziet. Ik begrijp dat men geen andere acteur dan Harrison Ford wil gebruiken om een jonge Indiana Jones neer te zetten, maar het ziet er niet al te overtuigend uit. Gaandeweg wordt het gebruik van CGI gelukkig wat minder. Het plot van deze film weet de aandacht echter maar met moeite vast te houden. Zo boeiend is dat Mechanisme van Antikythera niet, althans het wordt niet al te interessant naar voren gebracht. De bad guys zijn bovendien een verzameling stereotype figuren, waar geen enkele boeiende rol tussen zit. Hoewel Mads Mikkelsen een goede keuze is voor het type rol dat hij hier speelt, vond ik hem niet erg overtuigend en zijn personage was ook niet erg boeiend. Ook Phoebe Waller-Bridge's personage is niet al te overtuigend en haar wisselwerking met Ford is niet geweldig. Tel bij dit niet al te boeiende plot en deze niet al te boeiende personages de toch behoorlijk lange speelduur op en dan resteert een nogal matige (en wellicht ook wat overbodige) film.


avatar van fred1946

fred1946

  • 208 berichten
  • 8 stemmen

[quote]Frankie Boy schreef:

Vermakelijke onzin, niet meer en niet minder.[/quote

Helemaal mee eens.

Duidelijk.

Alles in 1 keer gezegd .

Maar vermakelijk?????


avatar van Koerok

Koerok

  • 1196 berichten
  • 1422 stemmen

sportfan27 schreef:

De echte Indiana Jones fans kunnen dit 5e deel na de intro maar beter uit zetten.

Scheelt een boel ergenis en in die resterende 2 uur kan men lekker Raiders, Temple of Crusade kijken.

Ik respecteer een ieder zijn/haar mening/smaak maar als "liefhebber/fan" voor dit deel 5***** geven dan kan ik diegene niet serieus nemen.

Klets toch niet man. Dit was een heerlijke nostalgische afsluiter. Kon gewoon niet beter.


avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

  • 1791 berichten
  • 1988 stemmen

teigertje schreef:

Maar ik vind en je zegt zelf een iconische film held.

Verdient het niet, hoe jij hem afserveert, want dat doe je in wezen wel.

En deze acteur, heeft zoveel betekent en gegeven, blijdschap en plezier met parels van films, ook voor de nieuwe generaties.

Dat kunnen er niet veel zeggen.

Verder veel film plezier ✌️

Dus omdat de acteur Harrison Ford veel heeft betekend voor ons filmplezier, moeten we deze film en het feit dat Ford zich heeft verlaagd om hieraan mee te werken maar toejuichen?

Dat vind ik dus niet. In Blade Runner 2049 was Ford ook al 75 jaar oud, maar daarin zette hij wel een puike prestatie neer. En hij speelde geen watje dat zich door een jongere en irritante generatie (Mutt Williams) of lelijke feministe (Helena Shaw) in zijn hemd laat zetten.

Maar goed, ik wens jou verder ook veel filmplezier hoor!