Saint Omer (2022)
Genre: Drama
Speelduur: 122 minuten
Oorsprong:
Frankrijk
Geregisseerd door: Alice Diop
Met onder meer: Kayije Kagame, Guslagie Malanda en Atillahan Karagedik
IMDb beoordeling: 6,8 (4.936)
Gesproken taal: Frans
Releasedatum: 9 maart 2023
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Saint Omer
Rama woont de rechtszaak van Laurence Coly in Sint-Omaars bij. Coly wordt ervan beschuldigd haar babydochtertje achtergelaten te hebben op het strand waarna deze kwam te overlijden. Deze gebeurtenis wil Rama, als auteur zijnde, implementeren in haar bewerking van de Medea-mythe. Tijdens het proces zijn er onvoorziene omstandigheden en Rama moet haar eigen relatie ten opzichte van het moederschap onder de loep nemen.
Externe links
Acteurs en actrices
Rama
Laurence Coly
Maître Vaudenay
La Présidente
Luc Dumontet
Avocat général
Odile Diata
Adrien
Video's en trailers
Reviews & comments
Jotil (crew bioscoopreleases)
-
- 1493 berichten
- 425 stemmen
Vanaf 9 februari 2023 in de bioscoop (Cherry Pickers Filmdistributie)
Jotil (crew bioscoopreleases)
-
- 1493 berichten
- 425 stemmen
Vanaf 9 februari 2023 in de bioscoop (Cherry Pickers Filmdistributie)
EDIT: vanaf 9 maart 2023 in de bioscoop.
tbouwh
-
- 5650 berichten
- 4966 stemmen
starbright boy (moderator films)
-
- 21290 berichten
- 4461 stemmen
Fascinerende film die je uitdaagt om mee te denken over de zaak die wordt gepresenteerd. En die is van het soort waar je meestal meteen bij afhaakt. Kindermoord. Maar wat gebeurt er als je empathisch bij de moeder gaat staan, is ze dan nog steeds het kwaad zelf of vooral iemand die hulp nodig had en heeft en het niet kreeg. De film is soms wel erg statisch. Hij kreeg me daardoor niet volledig mee, maat ik kwam een heel eind.
mrklm
-
- 8189 berichten
- 8194 stemmen
Schrijver Rama [Kayije Kagame] bereidt zich voor op een moderne bewerking van de mythe van Medea en bezoekt daarom het proces tegen Laurence Coly [Guslagi Malanda] die haar 16 maanden oude dochter vermoordde. Rechtszaken zijn per definitie lastig te verfilmen vanwege het statische gegeven, maar Diop doet werkelijk geen enkele moeite om het visueel interessant te maken. En dus zit je te kijken naar pratende mensen gefilmd in statische totaalshots . Tussen de sessies door zien we Rama volstrekt oninteressante, dan wel vage dingen doen, zoals slapen. Won een aantal aansprekende prijzen, waaronder een César voor beste debuut! Ik zeg het er maar even bij...
lang pee
-
- 1696 berichten
- 753 stemmen
Ik vond dit een zeer mooie aangrijpende film over een vreselijk onderwerp, kindermoord dus. Maar ik denk dat je bij vele moorden ook naar de omstandigheden moet kijken, wat het natuurlijk niet goedpraat. Is elke mens niet instaat om iemand te vermoorden??
De filosoof
-
- 2023 berichten
- 1405 stemmen
Toen de boodschap van de film me enigszins duidelijk werd moest ik aan het feministische meesterwerk Le Deuxième Sexe van Simone de Beauvoir denken waarin zij beschrijft dat de vrouw – anders dan de man – niet eens meester is over haar eigen lichaam dus laat staan over haar leven: de vrouw wordt heen en weer geslingerd door haar hormoonschommelingen en als ze zwanger raakt wordt haar lichaam ‘bezet’ door een vreemd wezen en als dat wordt geboren is het enerzijds een trauma als dat wezen een eigen wil blijkt te hebben waardoor de eenheid is verbroken en anderzijds is ze veroordeeld tot slaaf van dat kind. Kortom, de vrouw heeft een bijzonder intieme band met haar kind als verlengstuk van haar lichaam.
Ook deze film gaat volgens mij over die onverbrekelijke band tussen moeder en dochter: enerzijds is er geestelijk afstand en verwijdering – tot en met moord aan toe (volgens Kristeva moet overigens omgekeerd elke dochter haar moeder symbolisch doden om haar liefde op haar kind te kunnen richten) – maar anderzijds blijven ze lichamelijk in zekere zin eeuwig bij of van elkaar omdat ze DNA en cellen hebben uitgewisseld tjdens de zwangerschap. De moordenares in de film heeft in feite haar dochter vermoord om haar bij zich te kunnen houden: het is haar eenzaamheid – die weer te maken heeft met postkolonialisme en racisme – die haar rationaliteit (affiniteit met filosofie) tot waanzin (‘tovenarij’) omboog en haar kind meesleurde in haar val. Ze is als moordenares een monster maar elke vrouw is een monster want een chimaera die uit meerdere wezens bestaat zodat we ook met haar kunnen meevoelen. De rechtszaak wordt bijgewoond door een literatuurdocente die zich zeker in de moordenares herkent en meevoelt: de reden lijkt eerst eenzelfde achtergrond te zijn, maar uiteindelijk lijkt de boodschap te zijn dat elke moeder zich in de moordenares kan herkennen als ze haar situatie kent. Voor haar is de moordenares een Medea, de mythologische tovenares die haar kinderen vermoordde, maar ze moet ook de vraag stellen of in haarzelf en in elke moeder niet een Medea schuilgaat.
Aan goede ideeën en bedoelingen heeft de film aldus geen gebrek, maar de uitwerking is slechts bij vlagen boeiend zoals bij het college-fragment aan het begin en het betoog van de advocaat aan het einde die beide over de vrouw als monster gaat: het grootste deel van de film kabbelt weinig boeiend voort door middel van een eindeloos vraag-en-antwoord-spel in de rechtbank die het leven van met name de moordenares uitspit en wat oninteressante zaken eromheen.
hvdriel
-
- 310 berichten
- 301 stemmen
Wie de goede bedoelingen en ideëen van het verhaal van deze film wil vernemen, leest hieronder de bespreking van De filosoof.
Het verhaal stemt tot nadenken over de moeder-dochter relatie en hoe deze ook te begrijpen kan zijn vanuit een Afrikaanse cultuur. Met dat verhaal - gegoten in een rechtbankdrama - is niks mis, zeker niet hoe dit verhaal is ingebed in de filmgeschiedenis (Hiroshima, mon amour van Resnais, en Medea van Pasolini) en de muziekcultuur (Nina Simone aan het slot).
Met de film evenwel wel, om het lelijk uit te drukken. Laat de close-ups weg, en je houdt een recht-toe vertelling over die niet boeit en soms zelfs verveelt. Gelukkig vormt het slotpleidooi van de advocate een uitzondering hierop: indringend, mede vanwege de filmische weergave.
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10189 stemmen
Goeie film over een vrouw die een rechtszaak bijwoont waarin een moeder wordt beschuldigd van kindermoord. Een uiterst pover, maar gelaagd rechtbank-drama dat zich voornamelijk in de rechtszaal afspeelt met lange takes (voelt soms bijna als real-time). Traag, maar wel boeiend waarin de geschiedenis van de vrouw zich langzaam ontvouwt door middel van verklaringen in de rechtszaal. Met gemak 3.5 sterren.
Movsin
-
- 7701 berichten
- 8096 stemmen
Een film die zich afspeelt in een rechtszaal maar uiteindelijk geen echte film in het genre is.
De lange shots op de beklaagde en op de onrustige, blijkbaar betrokken, schrijfster in de zaal laten al vermoeden dat er iets meer gaande is.
Het eindpleidooi van de advocate van de verdediging en wat er zich ook met Rama afspeelt maken het duidelijk.
Dit is een dieppsychologisch drama over zwangerschap en moeder zijn en wat er mee verband houdt, de geborgenheid tussen moeder en dochter, veel inniger dan gedacht, de twijfels, de onzekerheden, de angsten, de hulploosheid, de verwarring en in het geval van Laurence, het racisme (zie de aldus getinte en onbenullige getuigenis van haar prof).
Een film waar ge moet inkomen. De jury van het FFG koos voor een complexe, innemende film.
Zeer geslaagde vertolkingen en regisseuse Alice Diop lijkt mij het volgen waard.
En ook Rodgers & Hart's "Little Girl Blue" was op zijn plaats.
Het laatste nieuws
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, acteur ontkent
'Pirates of the Caribbean'-vervolg definitief van tafel, Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic | MovieMeter Recap
'The Bear'-acteur Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic
Bekijk ook
Ordet
Drama, 1955
78 reacties
Jeanne Dielman, 23, Quai du Commerce, 1080 Bruxelles
Drama, 1975
67 reacties
Der Name der Rose
Mystery / Historisch, 1986
241 reacties
The Banshees of Inisherin
Drama / Komedie, 2022
115 reacties
Falcon Lake
Drama, 2022
26 reacties
The Whale
Drama, 2022
105 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.