Mystic River (2003)

Verenigde Staten / Australië
Drama / Mystery

geregisseerd door Clint Eastwood
met Sean Penn, Tim Robbins en Kevin Bacon

Drie jeugdvrienden, Jimmy Markum (Penn), Sean Devine (Bacon) en Dave Boyle (Robbins), worden na jaren weer herenigd door de moord op Jimmy's oudste dochter. Sean is rechercheur geworden en onderzoekt de zaak. Ex-crimineel Jimmy zint ondertussen op wraak, terwijl de labiele Dave nog altijd worstelt met een trauma uit het verleden. Door deze omstandigheden wordt de onderlinge band van de drie op de proef gesteld, en oude wonden worden opengereten...

avatar van martijn77
Chainsaw schreef:
Na Shark Attack 2...

Na shark attack 2 is zelfs p-p-pipo en de parelridder nog een opblijvertje.. Het doet deze film tekort. De rest van je review sluit ik me volledig bij aan. Eastwood is 1 van Hollywoods nieuwe meestervertellers achter de camera die zijn cast met zorg en smaak weet samen te stellen.

I like it a lot.

martijn77 schreef:

Na shark attack 2 is zelfs p-p-pipo en de parelridder nog een opblijvertje..

Als jij het zegt, ik ben benieuwd.

avatar van martijn77
..dan in Godsnaam In the Dead Pool. Qua titel iets meer in dezelfde sfeer.

Go ahead Pipo, make my day..

Moviestar
jedymaster schreef:

niet onaardig deze film maar wel voorspelbaar

Ik vond de film juist niet voorspelbaar.

T®inity
Ik ook niet...

avatar van Mel24
Ongeloofelijk goede film en een van de fantastische trailers ooit!
Clint Eastwood zijn stem bij de trailer is geweldig!
Ik krijg er echt kippevel van.

Sterke film met de terecht bekroonde acteerprestaties van Penn en Robbins. Vond Robbins er vooral met kop en schouders bovenuit steken. Verhaal zit goed in elkaar, daarnaast wordt er een goede sfeer neergezet.

Het -inmiddels veelbesproken- einde voegt inderdaad weinig toe. Het sub-verhaaltje van Bacon en z'n vrouw vond ik in eerste instantie vrij interessant, maar om er na anderhalf uur een keer op terug te komen... Het had of veel dieper uitgewerkt moeten worden of er helemaal uitgelaten moeten worden.

Niettemin: 4*

Echter, SuperJ maakt hier een goed punt:

SuperJ schreef:

De vrouw van Bacon is erg belangrijk in het verhaal! Het verhaal gaat over drie mannen, die allemaal ontwikkelen gedurende de film. En de personen in de omgeving van deze drie mensen zorgen er juist voor de karakters van deze personen duidelijker worden en geven de ontwikkeling aan. De vrouw van Bacon is weggegegaan zonder een echt vermelde reden, maar ze is wel zwanger van hem. En waar een ander zijn kind verloren heeft en dat niet meer terug kan krijgen(katie) zie je juist dat een ander personage zijn kind kwijt is geraakt maar wel terugvind(Bij de terugkeer van Lauren) en dat slaat weer terug op de jeugd van deze personen.

Topacteerprestaties in deze prima film. Bacon, Robbins en Penn zetten als hoofdpersonages alledrie een klasse rol neer. Net als Fishburne, Harden en anderen. Geen geval van overacting gezien, hoe zou jij reageren als je kind zonder reden wordt afgeslacht? Dan schreeuw je je longen uit je lijf. Meer acteerwerk dat je écht raakt.

Een film die staat als een huis .. 4 sterren.

geerthoeben schreef:
Geen geval van overacting gezien, hoe zou jij reageren als...(spoiler) ?

Dat kun je niet geloofwaardig tonen. Iig niet expressief. En indien wel expressief, dan voel ik er niets van. Ik zie het enkel aan.
Dan schreeuw je je longen uit je lijf

Weet ik niet zo net. Weet jij het zeker?
Een film die staat als een huis...

...zonder fundering...
(Sorry)

FX
cornelis schreef:

Dat is op zich wel een punt, maar dat neemt niet weg dat ik het een geloofwaardige reactie vond, althans geen ongeloofwaardige.
Of ik op dezelfde manier zou reageren als Penn, vind ik idd dan ook geen relevante vraag, maar 'overacting' kun je dit toch niet noemen...

Als je de kritische bril zo gaat hanteren kun je iedere goede acteerprestatie wel 'overacting' noemen want zeg nou zelf .. het zijn allemaal acteurs en alles is geacteerd. Alles is feitelijk nep.

Waar het mij om gaat is dat het op mij persoonlijk geloofwaardig overkwam .. geen geval van 'overacting' dus.

:S

FX schreef:

En ik geloofde er geen snars van. Zag iemand overdreven zijn best doen iets Heel Erg Duidelijk Te Maken.
Niet alleen zijn schuld, ook die van Eastwood. Ik bedoel: op hetzelfde moment dat iemand ten hemel schreiend ter aarde stort een op-kranend tilt-shot eroverheen draaien en het dan ook nog volsmeren met trekkende violen is een vorm van rood geverfde rode rozen rood verven.

avatar van 93.9
Binnenkort in de Pleinbios, Rotterdam!

Ontzettend sterke film. Verhaal zit heel sterk in elkaar en klopte van begin tot eind... Zeer sterk acteerwerk en soms erg realistisch.... Juweeltje zoals ik er al lang geen meer had gezien: 4.5 sterren.

avatar van 93.9
Niet echt mijn film.
Veel te dik aangezet en met echt te veel Hollywood-trucjes.
Maar dat kun je iemand als Eastwood natuurlijk niet kwalijk nemen.
Er zit geen verassing in de film en vond 'm gewoon saai.
Typisch een film voor de top250, want het mistaat niet in het bekende rijtje.

avatar van Captain Pervert
93.9 schreef:

Veel te dik aangezet en met echt te veel Hollywood-trucjes.

Het is ook echt een Oscarfilm, dat druipt van je scherm af. Voor mij is dat doorgaans geen reden om een film negtief te beoordelen. Maar achteraf bezien is de grootste misser van deze film dat het verleden van Tim Robbins geen reet met het verhaal te maken heeft.

Daardoor slaat de balans teveel uit naar drama en zit er nauwelijks nog mysterie in.

Captain Pervert schreef:

Juist wel. Door dat ongeval in het verleden van Robbins, is hij geworden zoals hij nu als volwassene is. En hierdoor ga je hem dus juist verdenken van de moord, omdat hij geestelijk niet helemaal meer in orde is. .

avatar van Captain Pervert
Ja klopt, maar ik bedoel het meer in het licht van deze post:

Ben ik met Jassonn eens.

Zeker als ik de post hierboven van Klinkvan erbij betrek en zie wat zijn verwachtingen zijn, dat waren mijn verwachtingen ook.

Spoilert:

Toen ik de film ging kijken wist ik alleen dat Robbins in zijn jeugd "was meegenomen door een man" en dat de vrienden elkaar waren kwijtgeraakt. Ze vinden elkaar terug doordat de dochter van 1 van hen dood wordt aangetroffen.

Dat wist ik.

Ik verwachtte een mysterieus en intrigerend plot wat betreft de ontvoering van Robbins, maar het had eigenlijk niets met de rest van het verhaal te maken, terwijl ik dat wel verwachte. Dat was best wel een teleurstelling. Ik dacht dat stukje bij beetje het mysterie rond Robbins ontrafeld zou worden, maar aan het begin van de film was al klip en klaar dat hij misbruikt was en that's it.

Robbins had nu een traumatisch verleden, maar dat had net zo goed iedere andere willekeurige eigenschap kunnen zijn. Een oorlogsverleden of een voorliefde voor stripboeken of chinees eten bijvoorbeeld, dat had net zoveel met de rest van het verhaal te maken gehad. Vreemd en jammer.

avatar van Chainsaw
Dat klopt inderdaad wel, het was wel leuk geweest om er nog wat over terug te horen verder in de film. Maar echt storend vond ik het niet ...

Jammer, gemiste kans. Het verhaal is erg intrigerend en de film weet zeker wel te boeien, maar doordat alle aanwijzingen te nadrukkelijk in de richting van Dave gaan weet je al van te voren dat hij het niet heeft gedaan. Het einde was wat mij betreft ook een regelrechte misser. Na de ontmoeting op straat tussen Penn en Bacon had het klaar moeten zijn. Ondanks deze kritiek toch nog 3 1/2 ster (hetgeen aangeeft wat de potentie van de film is).

wavanbuuren schreef:

Zeer terechte kritiek, maar dat is dan ook het enige echte minpunt in deze film

waarom word er dan geen onderzoek naar Dave's (tim robins) vermissing ingesteld?
Ik vond het een goede film, geen thriller, meer een drama (op de hoes stond thriller), maar het geheel had misschien een wat samenhangender verhaal mogen zijn, twijfel tussen 3,5 en 4 sterren, voorlopig 3,5*.

avatar van gemaster
Beste een aardige film, maar het verhaal is niet bijster sterk en het gaat allemaal wel heel erg traag. Toch 3,5 ster want de acteerprestaties zijn wel erg goed. Hoewel ik Robbins niet eens zo goed vond.

Sterk verhaal. Goede acteerprestaties. Voot sommien misschien een beetje teveel drama, maar ik vind dat wel mooi.

Linda
Ik geef het op. Clint lijkt echt niks goeds meer te kunnen maken. Het is alweer bijna 10 jaar geleden dat hij een film maakte die ik goed vond (nouja Space Cowboys kon er eigenlijk ook nog wel mee door maar het was op het randje.)

Voorspelbare, clichematige en vaak saaie film. De personages worden slecht uitgewerkt, vooral het personage van Bacon was waardeloos (die stukken met zijn vrouw waren ontiegelijk slecht!). Ik had liever dat de film een uurtje langer duurde om de personages fatsoenlijk uit te werken want dit was echt heel slordig. Ook het acteerwerk viel me tegen. Het was zeker niet slecht maar oscarwaardig was het absoluut niet. En dan dat einde, blegh wat sentimenteel. Nog 1,5 ster voor een paar aardige stukken.

avatar van Zelva
Captain Pervert schreef:

Natuurlijk heeft dat wel een reet met het verhaal te maken. Door zijn jeugd heeft hij nogal een hekel gekregen aan mensen die kinderen misbruiken, iets wat hem bijzonder inspireerde tot de moord op een zekere pedofiel in een auto. De rest kan je zelf wel uitdokteren, hoop ik.

Uitstekende cast, lekker broeierig sfeertje, maar het Hollywood sausje laat toch een vieze smaak achter. Flauw en makkelijk einde en vooral de karakterontwikkeling van Penn was uitermate zwak.

gotti schreef:

karakterontwikkeling van Penn was uitermate zwak.
Hoe bedoel je?

Niet alleen Space Cowboys maar ook True Crime van Clint was een goeie film.

Over Mystic River: De ontvoering van Tim Robbins was alleen van belang om het publiek in spanning te laten zitten, maar dat hielp niet echt. De film moest het meer hebben van de acteerprestaties die het kijken waard zijn en daardoor draait de film meer uit op een dramafilm.
Bij het zien van Sean Penn zag ik een zorgzame vader, wat hij ook was, maar dat hij daarnaast ook een crimineel was maakte zijn personage veel interessanter