• 11.225 nieuwsartikelen
  • 9.021.485 stemmen

Killers of the Flower Moon (2023)

Misdaad / Drama | 206 minuten

Genre: Misdaad / Drama

Geregisseerd door: Martin Scorsese

Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Robert De Niro en Lily Gladstone

Gesproken taal: Engels, Portugees, Frans en Latijn

Releasedatum: 19 oktober 2023

• Apple TV+ Bekijk via Apple TV+

Plot Killers of the Flower Moon

"Greed is an animal that hungers for blood."

De jaren 20, Oklahoma. Leden van de Osage-stam worden onder mysterieuze omstandigheden vermoord. Nadat het dodental blijft stijgen, neemt de nieuw opgerichte FBI de zaak op zich. De zaak zal leiden tot een van de grootste misdaadzaken in de Amerikaanse geschiedenis.

Social Media

avatar van N00dles

N00dles

Op zich een mooi geschoten film met een indrukwekkend verhaal, gebaseerd op ware gebeurtenissen.

Ik heb me redelijk vermaakt, vooral door het sterke acteerwerk van Leonardo DiCaprio en Lily Gladstone. Al was het weer eens een lange zit. Is te verwachten met Scorsese misschien, maar het verhaal was nu ook weer niet zo razend complex dat daar 3,5 uur voor nodig was.

Het leven in Oklahoma in de jaren '20 en de Osage cultuur zijn goed neergezet en met eerbied voor de taal en rituelen. Wat dat betreft voelt dit (meer dan ooit) aan als een passieproject voor Scorsese (hij maakt zelfs even zijn opwachting in een cameo).

Maar toch, ondanks al die production value miste ik iets. Ik denk toch dat het een combinatie is van het rechtlijnige en weinig verrassende verhaal en de te lange speelduur. Daarbij vond ik de film teveel focussen op DeNiro en DiCaprio (en hun plannetjes), terwijl Lily Gladstones personage Mollie vooral in de 2e helft sterk onderbelicht blijft.

Dus ja, een bescheiden 3,75* dan maar.

avatar van Filmreiziger

Filmreiziger

Een prachtige en aangrijpende (helaas waargebeurde) film met top acteerprestaties. Helaas duurt de film 0,5 - 1 uur te lang en gaat daardoor soms wat vervelen.

Te beginnen met de plussen: Er wordt werkelijk subliem geacteerd door DiCaprio en De Niro. Lilly Gladstone kan nog wel meekomen, maar de andere acteurs verbleken er wat bij, maar dat is geen schande. Beide hoofdrolspelers spelen zo overtuigend dat het bijna griezelig is. De Niro in een rol die we van hem kennen, DiCaprio laat iets nieuws zien. De vrij monotone soundtrack draagt bij aan de continu drijgende sfeer en ook het camera werk is prima gedaan. Verder is het een stukje Amerikaanse geschiedenis dat ik nog niet kende en waar we ('we' in de zin dat de 'blanken' in de VS uit Europa kwamen) niet trots op kunnen zijn. Afschuwelijk te zien hoe ver men gaat voor geld. En ook we zien wederom dat veel geld uiteindelijk niet gelukkig maakt. Voor de Indianen dus, die waarschijnlijk meer hebben verloren dan gewonnen (wat overigens voor alle Indianen het geval is).

De achilleshiel van de film is de lengte. Niet elk verhaal heeft 3,5 uur nodig om verteld te worden. En dit is zo'n verhaal. Daardoor raakte ik soms verveeld en dacht ik regelmatig 'zo lang nog??' als ik de resterende speelduur zag. Dat betekent ook dat ik niet helemaal in het verhaal werd gezogen: ergens bleef ik een toeschouwer.

Overigens, is de beschrijving op Moviemeter niet helemaal passend: de FBI komt pas het laatste uur om de hoek kijken. Het gaat over een blanke familie tot het uiterste gaat om de olierechten van de een familie van Osage Indianen in handen te krijgen.

Ik heef uiteindelijk 3,5 star. Dit hadden er makkelijk 4 kunnen zijn als Scorsese zich wat meer in bedwang had gehouden qua filmduur. Een aanrader als je houdt van de late-western sfeer (je ziet letterlijk de overgang ontstaan van het Wilde Westen naar het hedendaagse Amerika), houdt van waargebeurde verhalen of als je houdt van misdaadverhalen met een rechtbank tintje. Of als je gewoon wilt genieten van het geweldige acteerwerk van De Niro en DiCaprio natuurlijk.

avatar van sportfan27

sportfan27

Wederom een tegenvaller.
Na het teleurstellende The Irishman is The Killers of the Flower Moon ook geen hoogvlieger.
Scorsese lijkt het toch wel een beetje kwijt te zijn.
Killers is simpelweg veel te traag.
Er wordt weliswaar sterk geacteerd maar er mist iets.
DiCaprio komt samen met Mollie over als enigszins zwakbegaafd.
Ik kon er geen chocolade van maken wat hun relatie nu voor moest stellen.
Hield DiCaprio echt van haar of niet?
Wist DiCaprio nu wel of niet waarmee hij haar injecteerde?
Had Mollie nu echt helemaal niets door van wat haar vent allemaal achter haar rug flikte?
De (foute) rol van de Niro was wel direct duidelijk.
Ik bleef na het einde met teveel vragen zitten.

avatar van Noodless

Noodless

Prima film over een stukje Amerikaanse geschiedenis die ik niet kende. Ongelooflijk wat de mens in staat is om te doen als het om geld draait. Sterk geacteerd door DiCaprio, De Niro en Lilly Gladstone. Een goede soundtrack die zorgt voor een dreigende sfeer en prima camerawerk. Enig kritiekpunt is dat de film een half uur te lang duurt. Op een bepaald moment weet je het even niet meer hoe het personage Burkhart zich echt voelt of wat hij nu wil doen gezien het wel en niet willen getuigen. Maar uiteindelijk is hij zelf gewoon ook een grote geldwolf die het geld boven de liefde plaatst. Benieuwd hoeveel Oscars Killers of the Flower Moon ( 10 Oscarnominaties ) volgend weekend gaat halen, maar je hebt ook nog Oppenheimer ( 13 Oscarnominaties ) die ik nog niet gezien heb.8/10

avatar van Archimedes44

Archimedes44

Totaal mislukte film. Scorcese is het helemaal kwijt. Net als The Irishman duurt deze film veel te lang. Leonardo di Caprio is zwaar aan het overacteren. Vroeger zou je dit 'schmieren' noemen. Hij is ook te oud voor deze rol. Het boek heeft ook een veel betere plot dan de fil. Lily Gladstone speelt een goede rol maar dat is het ook wel

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Weerzinwekkende hebzucht staat centraal in Scorsese's laatste film. Hij verlaat zijn geliefde New York nog eens om een plattelands crime drama te regisseren... Het boek en de Osage Indian Murders moeten zwaar indruk gemaakt hebben op de man om er een film van maar liefst 200 minuten van te maken, en er dan nog als cameo een slotbeschouwing bij te formuleren. DiCaprio en De Niro zitten voor de verandering in baddie rollen voor wie je de hele film met enige walging naar zit te kijken.

De lokale patriarch Hale is een man die op een kille manier over lijken gaat om zichzelf te verrijken met erfrechten op olie; maakt niet uit hoeveel mensen hij moet laten mollen. De moorden zijn bijzonder crapuleus en smerig, te meer omdat de slachtoffers familieleden zijn van de opdrachtgevers. De neef Ernest is op zich geen moordenaar van inborst, en zijn liefde voor Mollie wordt als oprecht getoond, maar hij laat zich domineren door zijn oom die op hem inbeukt als een sekteleider, hem overtuigend dat alles wat hij doet zo moet geschieden als ware het gods wil. Ongelooflijk tot wat mensen in staat zijn voor geld... Zo zullen er nog wel rondlopen in onze maatschappij denk ik dan.

Toch kreunt de film onvermijdelijk onder zijn lengte; het is en blijft een fikse zit. Gelukkig is Scorsese een prima verteller en weet hij die lengte met zijn onuitputbare talent draaglijk te maken. Met dank aan zijn charismatische leads, waarbij ik nu ook nog eens Jesse Plemons wil toevoegen als de FBI agent, die pas na twee uur op het toneel verschijnt maar altijd een film versterkt met een stille krachtige présence. De harteloosheid van beide hoofdpersonages en de hypocriete houding van de blanken tegenover de Osage gaven me een zuur gevoel. Dit is werkelijk een erg somber verhaal waarin venijnig gepoogd wordt om een inheemse cultuur uit te wissen en droog te plunderen.

avatar van Boenga

Boenga

N00dles schreef:

het sterke acteerwerk van Leonardo DiCaprio

Archimedes44 schreef:

Leonardo di Caprio is zwaar aan het overacteren.

scorsese schreef:

waarbij Leonarde DiCaprio weer een bijzonder fraaie rol weet neer te zetten.

kappeuter schreef:

Behoorlijk krampachtig acteren van Di Caprio.

Collins schreef:

Middels een uitstekende DiCaprio

AGE-411 schreef:

Het valt me op hoe vaak DiCaprio het weer van z'n 'bleitsmoel' moet hebben. ...: De man lijkt altijd met een ei te zitten.

boemboem27 schreef:

geweldige hoofdrollen van oa Leonardo DiCaprio

Master Blaster schreef:

Vond Leonardo Dicaprio hier ook wat minder in de film.

Inspiratie opdoen op MM: het is niet altijd makkelijk...

avatar van notsub

notsub

Robert de Niro zet hier een echte geslepen oude baas neer, de slechterik in dit verhaal. Dat verhaal komt maar traag op gang. Het eerste uur heeft daar vooral last van. Daarna komt er gelukkig meer tempo in en neemt de spanningsboog duidelijk toe. Het verhaal blijft echter rechtlijnig, maar geeft inzicht in een interessant stuk Amerikaanse geschiedenis. Naar het einde toe moeten de ware gezichten getoond worden en dat vormt het mooie slot van deze toch wel te lange film.

avatar van Rodger

Rodger

Mooie intrigerende film.

Goed geacteerd, en zeer rauw en donker gebracht.

De speelduur lijkt lang, maar is echt zo voorbij.

4.0****

avatar van Debo

Debo

Wat ik weet de waarderen is dat de Amerikanen er geen probleem mee hebben om de wereld te laten zien wat ze in het verleden allemaal hebben uitgevreten en hoe fout dat volk was.

De film in dit geval was een lange zit. Hij duurt gewoon te lang, was te langdradig en wist mij nergens te pakken. Alsof je een saai boek leest waar niet doorheen te komen is. Toch uitgekeken al was daar wel wat zelfdiscipline voor nodig.