ad
  • 8.176.648 stemmen

banner

Babardeala cu Bucluc sau Porno Balamuc (2021)

Komedie / Drama | 106 minuten

Oorspronkelijke taal: Roemeense

Releasedatum: 1 juli 2021

• Bioscoop Te zien in 10 bioscopen

Over Babardeala cu Bucluc sau Porno Balamuc

"Sketch for a Popular Film"

Emi's reputatie en loopbaan als lerares komen plots in het geding wanneer een persoonlijke sekstape opduikt op het internet. De ouders van haar leerlingen eisen haar vertrek. Ondanks de druk die op haar wordt uitgeoefend, weigert Emi zich daarbij neer te leggen.

imageimageimage

Axinte as parent

Parent with money

avatar van John Milton

John Milton

Winnaar van de Gouden Beer in Berlijn.

De regisseur lijkt het zelf moeilijk te kunnen geloven. Met dank aan tbouwh voor dat filmpje

avatar van Fransman

Fransman

De eerste coronafilm die ik zag: Boekarest boordevol mondkapjes. De film komt nogal heftig binnen met een seksfilmpje waarin een stel luidruchtig en niets verhullend de liefde bedrijft. Dat is dan meteen het enige leuke van de film. Dat ze daar in Berlijn zo van de leg van waren zal wel door de nogal experimentele vorm van de film gekomen zijn. Of van dat filmpje...dat kan natuurlijk ook

Het verhaal is nogal mager: dat filmpje gaat viraal en de vrouw, een lerares van een prestigieuze school, moet zich verantwoorden voor de schoolleiding en de ouders van de leerlingen, omdat die tere kinderzieltjes getraumatiseerd zouden zijn. Dat die kinderen de hele dag porno kijken op hun telefoontjes ontgaat de ouders kennelijk.

De film bestaat uit drie delen. In het eerste deel loopt de vrouw door Boekarest en gaat op bezoek bij de directrice van de school om uitleg te geven. Ze loopt zich suf en wij weten niet waar ze precies naar op weg is. De camera volgt haar en laat beelden zien van een drukke en niet al te fraaie stad, met veel verkeer, winkels en ruïnes. Het tweede deel is een soort woordenboek waarin begrippen met beelden worden getoond. De betekenis ontging me. Het derde deel bestaat uit een soort tribunaal op de binnenplaats van de school waar de lerares flink de maat genomen wordt. Ze bijt goed van zich af, maar over de uitkomst, of ze weg moet of mag blijven, biedt de film ons drie alternatieve uitkomsten. Kennelijk moeten we beslissen wat we zelf vinden. Een hoop gedoe dus.

Vanaf 1 juli in de bioscoop (September Film Distribution)

avatar van Sjurrie

Sjurrie

Niet doen, ik snap er niks van. Hoop herrie, sex en mondkapjes.

avatar van De filosoof

De filosoof

Licht absurdistisch-komische en experimentele film – met zelfs expliciete porno – die zowel vermaakt als de (Roemeense) maatschappij een kritische spiegel voorhoudt. Zo’n beetje de hele hedendaagse maatschappij komt voorbij, van seksfilmpjes die per ongeluk op internet komen en consumentisme tot de coronapandemie en complottheorieën, maar de boodschap is moralistisch en tegelijk pessimistisch of zelfs cynisch: zoals ook de gebouwen in Boekarest in verval zijn en er vele armen zijn is de maatschappij ook moreel in verval met overal vulgariteit en asociaal gedrag waarbij mensen echter altijd de ander en nooit zichzelf veroordelen met de televisie en computerscherm als de eigentijdse reflectie in Porseus’ schild om het gezicht van Medusa als het lelijke te bekijken en te veroordelen. Dit verval in hypocrisie en verlangen om de ander te vernederen, heeft misschien wortelen in de geschiedenis van Roemenië als dictatuur en de film verwijst aldoor naar die geschiedenis maar lijkt ook universeler de verdorven of onvolmaakte kern van de mens te willen aantonen (zoals bv. in het tweede deel, dat nota bene slechts een woordenboek is, kinderen de politieke gevangenen van hun ouders worden genoemd).

Al met al een film met een somber beeld van de mens en de maatschappij maar die tegelijk zichzelf niet te serieus neemt, ja zichzelf zelfs uitdrukkelijk als een grap presenteert waarmee de absurditeit van de weerzinwekkende toestand van de mens wordt onderstreept.

avatar van mrklm

mrklm

Een zelfverklaarde grap in drie delen. Het eerste deel toont wat de ongewenste publicatie van een sex-tape op Pornhub heeft op een lerares [Katia Pascariu]. Deel 2 is een ‘woordenboek met anekdotes, tekens en wonderen’ en is een soort Ontdek je Plekje met ondertitels waarin een stukje Roemeense sociale en culturele geschiedenis aan ons wordt voorgelegd. Het laatste deel introduceert zichzelf als een ‘sitcom’ en toont een hoorzitting waarbij de lerares zich moet verantwoorden tegenover de ouders van de kinderen waaraan ze les geeft. Zij zullen bepalen of ze op school kan blijven werken. Begint met de ongecensureerde vertoning van de sex-tape in kwestie en blijkt al gauw een vergaarbak van slecht uitgewerkte ideeën te zijn. Het type film dat je het beste kunt omschrijven als ‘apart’. Kortom: het liet mij volledig koud.