• 8.523.303 stemmen

banner

Babardeala cu Bucluc sau Porno Balamuc (2021)

Komedie / Drama | 106 minuten

Oorspronkelijke taal: Roemeense

Releasedatum: 1 juli 2021

• Lumière Bekijk via Lumière

Plot Babardeala cu Bucluc sau Porno Balamuc

"Sketch for a Popular Film"

Emi's reputatie en loopbaan als lerares komen plots in het geding wanneer een persoonlijke sekstape opduikt op het internet. De ouders van haar leerlingen eisen haar vertrek. Ondanks de druk die op haar wordt uitgeoefend, weigert Emi zich daarbij neer te leggen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Priest Parent

Axinte - A Parent

avatar van John Milton

John Milton

Winnaar van de Gouden Beer in Berlijn.

De regisseur lijkt het zelf moeilijk te kunnen geloven. Met dank aan tbouwh voor dat filmpje

avatar van Fransman

Fransman

• 1964 stemmen

De eerste coronafilm die ik zag: Boekarest boordevol mondkapjes. De film komt nogal heftig binnen met een seksfilmpje waarin een stel luidruchtig en niets verhullend de liefde bedrijft. Dat is dan meteen het enige leuke van de film. Dat ze daar in Berlijn zo van de leg van waren zal wel door de nogal experimentele vorm van de film gekomen zijn. Of van dat filmpje...dat kan natuurlijk ook

Het verhaal is nogal mager: dat filmpje gaat viraal en de vrouw, een lerares van een prestigieuze school, moet zich verantwoorden voor de schoolleiding en de ouders van de leerlingen, omdat die tere kinderzieltjes getraumatiseerd zouden zijn. Dat die kinderen de hele dag porno kijken op hun telefoontjes ontgaat de ouders kennelijk.

De film bestaat uit drie delen. In het eerste deel loopt de vrouw door Boekarest en gaat op bezoek bij de directrice van de school om uitleg te geven. Ze loopt zich suf en wij weten niet waar ze precies naar op weg is. De camera volgt haar en laat beelden zien van een drukke en niet al te fraaie stad, met veel verkeer, winkels en ruïnes. Het tweede deel is een soort woordenboek waarin begrippen met beelden worden getoond. De betekenis ontging me. Het derde deel bestaat uit een soort tribunaal op de binnenplaats van de school waar de lerares flink de maat genomen wordt. Ze bijt goed van zich af, maar over de uitkomst, of ze weg moet of mag blijven, biedt de film ons drie alternatieve uitkomsten. Kennelijk moeten we beslissen wat we zelf vinden. Een hoop gedoe dus.

kappeuter (crew films)

Vanaf 1 juli in de bioscoop (September Film Distribution)

avatar van Sjurrie

Sjurrie

Niet doen, ik snap er niks van. Hoop herrie, sex en mondkapjes.

avatar van De filosoof

De filosoof

Licht absurdistisch-komische en experimentele film – met zelfs expliciete porno – die zowel vermaakt als de (Roemeense) maatschappij een kritische spiegel voorhoudt. Zo’n beetje de hele hedendaagse maatschappij komt voorbij, van seksfilmpjes die per ongeluk op internet komen en consumentisme tot de coronapandemie en complottheorieën, maar de boodschap is moralistisch en tegelijk pessimistisch of zelfs cynisch: zoals ook de gebouwen in Boekarest in verval zijn en er vele armen zijn is de maatschappij ook moreel in verval met overal vulgariteit en asociaal gedrag waarbij mensen echter altijd de ander en nooit zichzelf veroordelen met de televisie en computerscherm als de eigentijdse reflectie in Porseus’ schild om het gezicht van Medusa als het lelijke te bekijken en te veroordelen. Dit verval in hypocrisie en verlangen om de ander te vernederen, heeft misschien wortelen in de geschiedenis van Roemenië als dictatuur en de film verwijst aldoor naar die geschiedenis maar lijkt ook universeler de verdorven of onvolmaakte kern van de mens te willen aantonen (zoals bv. in het tweede deel, dat nota bene slechts een woordenboek is, kinderen de politieke gevangenen van hun ouders worden genoemd).

Al met al een film met een somber beeld van de mens en de maatschappij maar die tegelijk zichzelf niet te serieus neemt, ja zichzelf zelfs uitdrukkelijk als een grap presenteert waarmee de absurditeit van de weerzinwekkende toestand van de mens wordt onderstreept.

avatar van mrklm

mrklm

Een zelfverklaarde grap in drie delen. Het eerste deel toont wat de ongewenste publicatie van een sex-tape op Pornhub heeft op een lerares [Katia Pascariu]. Deel 2 is een ‘woordenboek met anekdotes, tekens en wonderen’ en is een soort Ontdek je Plekje met ondertitels waarin een stukje Roemeense sociale en culturele geschiedenis aan ons wordt voorgelegd. Het laatste deel introduceert zichzelf als een ‘sitcom’ en toont een hoorzitting waarbij de lerares zich moet verantwoorden tegenover de ouders van de kinderen waaraan ze les geeft. Zij zullen bepalen of ze op school kan blijven werken. Begint met de ongecensureerde vertoning van de sex-tape in kwestie en blijkt al gauw een vergaarbak van slecht uitgewerkte ideeën te zijn. Het type film dat je het beste kunt omschrijven als ‘apart’. Kortom: het liet mij volledig koud.

avatar van james_cameron

james_cameron

Maffe film, deze deels politieke satire en deels maatschappijkritische komedie uit Roemenië, of all places. De plot betreft een lerares, wiens persoonlijke sekstape opduikt op het internet, waarna de ouders van de leerlingen haar op het matje roepen. De sekstape in kwestie zien we direct aan het begin van de film en is behoorlijk expliciet, maar daarna is het snel gedaan met de pret. De rare structuur, met de film opgesplitst in drie delen, waarbij het tweede deel hoofdzakelijk bestaat uit een sociaal-culturele diavoorstelling, is al behoorlijk vervelend, maar dat is pas het begin van de ellende. De abstracte personages, de belerende dialogen en het lelijke camera- en montagewerk maken het geheel in stijl af. Kortom, ik kon hier weinig mee.

avatar van Corran

Corran

Het eerste van de 3 hoofdstukken vond ik echt de meest generieke Oost-Europese arthouse ooit. We horen wat figuranten praten over iets wat niets met het plot heeft te maken, na een tijdje komt onze hoofdrolspeelster in de achtergrond voorbij gewandeld. We volgen haar dan een tijdje (soms doet ze niet meer dan wandelen, soms gaat ze zeer kort met iemand in discussie), waarna ze terug uit beeld wandelt en we de scene eindigen met een zoom op een boom, wat onkruid, een krant, een raam, whatever. En die scene komt dan een keer of 20 terug (met tussendoor een drietal scenes waarin zowaar iets relevant gebeurt).

Deel 2 is dan één of andere slappe studentenfilm of een filmschool eindwerk, totaal overbodig.

Alleen de discussie uit het derde deel vond ik wel interessant. De lerares weerlegt netjes alle onzin die haar naar het hoofd wordt geworpen, maar niemand luistert echt. Daar zit echt iets in.

Na de eerste 2 segmenten begreep ik niet eens dat dit in Berlijn in competitie uberhaupt mocht meedoen, na het laatste wel, maar de winst... tja, zal dan wel smaak zijn. Lijkt me eerder iets dat een onafhankelijke, artistieke nevencategorie wint, maar goed.

BBarbie

Merkwaardige satire met een rare structuur. Winnaar van de Gouden Beer 2021. De mensen die daarover gaan, moeten in de film dingen gezien hebben, die ik niet heb kunnen ontdekken. Jammer voor mij (misschien).

avatar van Arnie

Arnie

Bijzondere Roemeense productie, en zeker verrassend dat dit de Gouden Beer won in Berlijn. Als geheel kan de film worden gezien als een tragikomische, intellectuele klucht over het hedendaagse Roemenië en moderne cultuur. Vooral op basis van de eerste twee hoofdstukken was ik nog weinig onder de indruk, zeker daar ze volgen op een bizarre introductie met expliciete porno. Maar het derde hoofdstuk is een prachtige intellectuele klucht en doet ook de vorige delen op hun plek vallen, waardoor het al met al goed te verteren is. Het grote nadeel is de gekunstelde en experimentele structuur, die toch wel afdoet aan de kijkervaring.

Zoals al gemeld, het eerste hoofdstuk wekt de indruk van een doorsnee, vrij saaie Roemeense arthousefilm, inclusief trieste beelden van Boekarest. Al moet gezegd dat ook dit wel degelijk met smaak is gedaan, en met oog voor de tragische schoonheid van verval. Het tweede hoofdstuk is een anthologie of woordenboek van relevante en minder relevante begrippen en is af en toe erg grappig, en voegt op ludieke wijze veel achtergrond toe bijvoorbeeld over de Roemeense geschiedenis. Het plaatst ook de klucht in het slotdeel in perspectief, omdat het veel hypocrisie en misvormde opvattingen en interpretaties toont van allerlei concepten (bijvoorbeeld over de op een voetstuk geplaatste Roemeense dichter, die in het slotdeel door Emi in het juiste perspectief geplaatst wordt). Dat slotdeel is de climax in een theatrale klucht, met als setting inderdaad een soort tribunaal, die alle hypocrisie in de moderne maatschappij door het slijk haalt, inclusief (impliciet) rond het coronavirus en complottheorieën en meer expliciet rond seksisme, racisme en moderne media. Ik zal er verder niet teveel over uitweiden, het slotdeel spreekt voor zich en is razend interessant en erg grappig. De kijker die graag snel door films scrollt zou op zijn minst dit slotdeel moeten zien.

De structuur is als gezegd het grootste minpunt van de film; het eerste deel zal velen jammerlijk doen afhaken en het tweede deel zal niet door iedereen worden begrepen. De regisseur, die al assisteerde bij het geweldige The Death of Mr Lazarescu, heeft zich wellicht iets teveel laten leiden door een drang zijn pessimistische, cynische kijk op de wereld op zijn eigenzinnige manier over te brengen. Maar het smaakt naar meer.

avatar van Collins

Collins

Een grofmazig gemonteerde film met een ongeïnspireerde introductie, een landurig en rommelig middendeel en een strontvervelende apotheose. Een film met harde beelden. Puur om te shockeren, denk ik. Juist daarom zijn ze zonder zeggingskracht. Amateuristisch geënsceneerd ook. Rommelig en kil. Zonder bezieling. De film is een langdurige lijdensweg van gemakzuchtig aan elkaar geplakte beelden.

De film trapt af met een pornovideo. Poeh, dat is schrikken. Amateurporno als kritiek tegen het burgerlijke fatsoen. Dat zal wel de boodschap zijn achter deze onsmakelijke aanzet van de film, want een belangrijke functie voor de handeling (welke handeling?) heeft de video verder niet. Het is een middel om verontwaardiging op te roepen. Om hypocrisie en decadentie aan de kaak te stellen in een ergerniswekkende, chaotische en bijzonder afstandelijke film.

Even onsamenhangend en zinloos als de epiloog, zijn de willekeurig van het internet geplukte clips met religieuze-, politieke-, verstrooiende- en commerciële boodschappen. Een verzameling commentaren (vermoed ik) op een samenleving die is vervallen tot decadent, egocentrisch en oppervlakkig gedrag. Het zijn sneue en warrige statements. Het zijn armoedige pogingen om de kijker met zoveel mogelijk vulgaire en grove beelden te bombarderen in de waarschijnlijke hoop dat hij murw gebeukt en in verwarring geraakt luid applaudiseert over zoveel scherpe kritiek tegen de verdorvenheid. Ik heb me rot verveeld.

Wat de film aanbiedt als pressiemiddel tegen huichelarij en moreel verval bestaat uit onwaarachtige en gemakzuchtige uitbuiting van beelden uit de decadente gemeenschap die de film juist wil aanklagen. De ironie! Wat een kutfilm.

stinissen (crew films & series)

Eerste 8 min waren het beste van de film daarna kun je de film uitzetten en in de eerste 8 min zit een aantrekkelijke bevallige dame.