The Mummy (1932)

Alternatieve titels: De Mummie | Cagliostro | Im-Ho-Tep | King of the Dead

Horror

geregisseerd door Karl Freund
met Boris Karloff, Zita Johann en David Manners

In 1921 ontdekt een expeditie in Egypte de mummie van de oude Egyptische prins Imhotep, die werd verdoemd en levend begraven. In de tombe wordt ook de zogeheten Scroll of Toth gevonden, die de doden weer tot leven kan wekken. Op een avond leest een lid van de expeditie de tekst op de Scroll luid, die daarna gek wordt, realiserend dat hij Imhotep weer tot leven heeft gebracht. Tien jaar later probeert de mummie verkleed als moderne Egyptenaar zijn oude geliefde weer te vinden, die gereïncarneerd is als een prachtige jonge vrouw.

avatar van IcU
IcU
Matig. Spel en camera werk waren ook voor 1932 wat matig. Verhaal was oninteressant, maat te doen. Had er meer van verwacht, zeker van de rol van Karloff.

avatar van bioscoopzaal
Sfeervolle horrorklassieker uit de oude doos, en in tegenstelling tot veel van zijn tijdgenoten ook nu nog best (een beetje) spannend. Vooral het eerste gedeelte is erg sfeervol en Karloff is indrukwekkend als mummie, ook al toont regisseur Karl Freund hem nauwelijks. Hij was (terecht) van mening dat de suggestie een stuk spannender was dan het tonen van het monster zelf.

Maar als Karloff in beeld is, valt de prachtige make-up van Jack Pierce nog steeds op. Niet alleen de mummiemake-up trouwens. Karloff ziet er ook als Ardath Bey uit als breekbaar papyrus.

Het plot heeft misschien wat weg van Dracula (een aantal scènes met Van Sloan zijn op dialoogniveau bijna hetzelfde), maar in tegenstelling tot de stugge framing van Tod Browning maakt Freund het allemaal een stuk filmischer en dynamischer. En bijgevolg veel boeiender. Hij schudt in elk geval een aantal (voor die tijd) erg complexe camerabewegingen uit zijn mouw.

The Mummy blijft alvast een van mijn favorieten uit deze periode. Grappig detail: net als Dracula en Murders in the Rue Morgue begint The Mummy met een fragment uit Het Zwanenmeer van Tchaikovsky.

Verhoogd naar 5 sterren.

avatar van JigSaw_Doll
Karloff steelt gewoon de show voor mij hier
De film verdiend daardoor 1* punt extra van mij

avatar van jordandejong
Na King Kong en The Mummy ben ik erachter. De films rond deze tijd zijn niet aan mij besteed.
Ik denk dat ik Frankenstein ook maar van mijn lijstje schrap. Binnekort de stille film Nosferatu nog kijken en dan ben ik er klaar mee.
Jammer dat je de mummy zo weinig ziet. Je ziet hem in 1 shot wat overigens wel een goede was. Verder zie je hem wel als normaal persoon en dat vond ik jammer. Verder was na die ene shot dus de hele film saai.
1.5 en dat is dus vooral voor Boris Karloff.

avatar van VanRippestein
Wederom een erg fijne Universal classic. The Mummy heeft, net als alle andere Universal's qua verhaal nogal weinig om het lijf. Maar gelukkig heeft het (ook net als de andere universal's) wel weer een heerlijke sfeer. De films is zoals Bioscoopzaal ook al aangaf, daadwerkelijk nu nog spannend. Elke scene waar Karloff in zit steelt hij per direct de show. Zijn trage, indringende bewegingen en blikken zijn echt top notch. Ook Zita Johann en de overige cast speelt erg fijn, iets wat t.o.v. Wolfman bijvoorbeeld erg positief opvalt. De sets zijn trouwens redelijk minimaal. Van een regisseur die naam heeft gemaakt met prachtige expressionistische films had ik eigenlijk iets meer verwacht. Toch ontbreekt het ook nergens. Het is gewoon... anders.

erg fijne film.

avatar van Vinokourov
Duf filmpje, dat traag aanvoelt door langzame handelingen en een overload aan dialogen. Het voelt allemaal erg onwennig aan en zo'n heel spannende horror is het dan ook zeker niet. Maar vooruit, toch nog een voldoende voor The Mummy. Het is door de korte speelduur allemaal goed te behappen en met Boris Karloff is niks mis mee.

avatar van Spetie
Teleurstellend horrorfilmpje, dat eigenlijk nooit spannend wordt. Het begint allemaal nog best goed en ook het einde van de film is niet onaardig. Daartussenin is het allemaal wel wat minder. De films mist vooral spanning. Boris Karloff doet het zeker niet slecht, maar ik heb weleens indrukwekkender acteerwerk gezien. Ook de muzikale score is niet echt geweldig. Positief is dan nog wel dat het gelukkig allemaal niet te lang duurt.

avatar van movie acteurs
Oke, een lekker tempo heeft deze film zeker niet, maar het kan dan alsnog best indrukwekkend zijn. The Mummy vind ik persoonlijk echt iets hebben, en ook zeker iets speciaals. De film begint indrukwekkend als de Mummy tot leven komt. Bijzonder sterk in beeld gebracht trouwens. Naast enkele sterke shots is de vormgeving van de decors ook erg netjes gedaan in deze film. De make up van natuurlijk Karloff is zoals gewoonlijk perfect. Ik vind dat Karloff sowieso een mooi voorkomen heeft als Mummie. Door zijn blik en ook de uitstraling die hij heeft. Het einde ziet er ook zeer mooi uit. Voor de rest heb ik niet veel te klagen over deze Universal horror uit de jaren 30 lijst. Keurige film. 4,5.

Akron777
In vergelijking met de andere horrorklassiekers is deze wellicht het langzaamst. Maar als je daar , doorheen komt dan is het echt prachtig. Boris Karloff is gewoon geniaal in deze rol. Hoe hij in de eerste scene tot leven komt, dat kan in feite slechts door een acteur op zo'n prachtige wijze in beeld worden gebracht. Imhotep is gewoon een van de beste monsters die Universal ooit op het doek heeft gezet. Hij past ook heel erg mooi in de context van die tijd, tien jaar na de tombe van Tutankhamun ontdekt werd en de wereld gericht was op de magnifieke ontdekkingen in Egypte. De verhalen over de vloek van de farao, etc. Een prachtig verhaal over liefde die na 3700 jaar nog steeds brand. Visueel ziet het er ook prachtig uit, als ik deze vergelijk met Dracula en Frankenstein van het jaar ervoor. De Egyptische tombe in het begin, en de paleizen op het laatste ademen gewoon een prachtige sfeer uit. Een echte klassieker. 5*

avatar van Koyuki
Meh, ik houd normaal wel van de Universal monster films maar moet zeggen dat deze wat tegenviel. Veels te weinig karloff imo en als ie op het scherm is dan is het totaal niet spannend of angstaanjagend. Enige wat deze film nog redt is het sfeertje en de laatste paar minuten.

avatar van John Milton
Na Frankenstein, Dracula en Bride of Frankenstein nu The Mummy gezien en ik vond het de minste van die 4. Paar fenomale shots van the mummy zelf maar inderdaad verder weinig verhaal, veel 'ardeth bay' karakter. Wel goede make-up van Jack Pierce.

ik ga de andere universal monster films ook kijken want dit de eerste waar ik niet van genoten heb en zelfs die had nog wel het een en ander te bieden

avatar van Kuck-x
@ John Milton. Hoi, ik ben je bij veel films die ik volg tegengekomen met zinnig en prikkelend commentaar. We zijn het niet altijd eens, leuk toch, maar ook ik bekeek The Mummy jaren geleden als onderdeel van die befaamde Universal-reeks - en toen viel ie me tegen. Toen ik de film jaren later herzag, los van de context van Frankenstein, Dracula, Bride of..., Invisible Man en Wolfman, vond ik 'm ineens verpletterend. Gewoon door de sinistere sfeer, de stijlvolle regie en het ineens heerlijke acteren van de grote Karloff. Misschien nog eens herzien, over een tijdje..?
The Invisible Man, trouwens, maar dat geheel terzijde, vind ik een juweel. Veel plezier!

avatar van John Milton
Hey man, leuk dat je even reageert. Des te beter dat we het niet altijd eens zijn, toch? Ik ken overigens niemand waarbij ik dat wel heb gelukkig, dat zou saai zijn. Ik herkijk films meestal later nog een tweede keer, en die context maakt natuurlijk uit want die schept een bepaald verwachtingspatroon... Karloff was wel heel erg cool, prachtige shots van hem.

The Invisible Man staat klaar, net als The Wolf Man en Creature from the Black Lagoon, dus ik heb nog wat leuks voor de boeg...

avatar van akira124
Spetie schreef:

Geen enkele film uit die tijd is eng of spannend te noemen

avatar van John Milton
nwahhh ik vond M van Fritz Lang zeker wel spannend!

avatar van Beertje45
Ik had de pech dat ik deze film nooit had gezien en wel de veel latere remake met Brendan Fraser en zodoende kende ik het verhaal. De setaankleding en Karloff's make up zijn heel sterk en het verhaal was goed. Karloff speelde echter nogal matig en actrice Zita Johann deed nog van de hele cast het meest haar best. Edward Van Sloan speelt nog maar eens op een weinig indrukwekkende manier de rol van onheilsprofeet. Dat er theatraal werd gespeeld was vast in die tijd meermaals te zien, omdat het principe film nog jong was en akteurs eenmaal gewend waren op de planken te staan.

Nice poster!

baspls schreef:
Nice poster!

Het is de verkeerde poster!!! Het is de poster van de 1959 versie!!!

Poster gewijzigd

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Op zich zit er niet veel pit in deze ouwe Mummy, maar de sfeer is wel gezet. Boris Karloff zal toch bekender blijven als Frankenstein, maar mag ook deze andere griezelicoon voor z'n rekening nemen. Het verhaal werd gezet naar aanleiding van de vloek die er hing rond het graf van Toetanchamon.

De grote troef van de film is dan ook dat hij vooral werkt met suggestie en de vloek als verhaallijn. Daardoor blijft de film wat meer tijdloos en zit je niet met vervallen effecten die de tand des tijds niet meer hebben doorstaan. Wel had ik toch iets meer iconische scènes gezien, maar dat kan Karloff helaas niet waarmaken. De mummie zelf is wel mooi gedaan, maar ik had toch iets meer verwacht.

De film blijft in elk geval een mooie griezelfilm met een verhaal dat nog steeds werkt. En dankzij de regie van Karl Freund, die hier een debuutfilm neerzet, is het toch nog genieten.

avatar van DVD-T
Boris Karloff .

Een wat traag op gang komende film van Karl Freund, die eerder het camerawerk voor aonder andere Metropolis en Dracula verzorgde. Met het camerawerk is dan ook zeker niks mis. Er komen enkele geweldige shots voorbij.

Jammer dat het op de rest wat laat liggen. Komt voornamelijk doordat er vrij weinig gebeurt. De Mummy komt in 1 of 2 shots voor zonder daarbij echt een full exposure te krijgen. Het verhaal van Imhotep is verder nog enigzins interessant en dat komt voornamelijk door het voortreffelijke spel van Karloff. Het wordt verder nergens echt spannend, griezelig of erg interessant. The Mummy komt daarom nooit echt "los". Dit is echt jammer, het uitgangspunt had zeker de potentie om iets bijzonders te worden.

Wel weer een vermakelijke film uit de monster classics serie maar helaas blijft er naast de goede regie en het spel van The Uncanny weinig over om ver boven de middenmoot uit te steken.

avatar van alexspyforever
Gek genoeg valt deze film minder in de smaak dan Frankenstein en Dracula bij de gemiddelde kijker terwijl ik hem toch wat de uitwerking van het verhaal een stuk beter vond dan de vorige 2. Het zal wel een kwestie van smaak zijn zeker? Boris Karloff is schitterend als tot leven gewekte mummie, de manier waarop hij praat en gaat en die hypnotiserende blik in zijn ogen...
En Zita Johann, wat een mooie vrouw toch

avatar van Richard_Voorhees
No man ever suffered as I did for you.

Karloff krikt het niveau van deze klassieke en romantische griezelfilm omhoog. Het aanschouwen van hem in zijn mummiemake-up is het indrukwekkendste. Maar ook als de verliefde farao weet hij te overtuigen en boezemt zijn statige voorkomen wat ontzag in. Verder ziet Zita Johann er prachtig uit en weet ook zij haar rol degelijk te vertolken.
De korte speelduur is in dit geval wel een plus, want echt veel heeft dit eeuwen verstrekkende liefdesverhaal niet om het lijf.
Niet zo goed als Dracula wat mij betreft, maar nog steeds wel een degelijke en sfeervolle film.

avatar van Gang_Star
He went for a little walk, you should have seen his face!

Toch maar eens een Boris Karloff film gezien, mede door het feit dat ik op horror gebied wat meer van de modernere horror ben. Het begon al best grappig met bovenstaande uitspraak toen Imhotep er vandoor ging, maar The Mummy bevat helaas maar weinig spanning waardoor de film niet helemaal vermaakt. Er vallen een aantal doden, maar tegelijkertijd zitten er maar weinig horrorelementen in waardoor je niet al te veel gegriezel kunt verwachten. Boris Karloff acteert overtuigend. De manier waarop hij constant kijkt heeft iets behoorlijk dreigends. Wat ik minder vond aan deze film is weinig The Mummy, veel Ardeth.

avatar van jeroentjuhhhhh
Eerste Universal die me echt volledig afstompt en dus meer in de verwachting ligt van wat ik vooraf van deze klassieke horror titels had verwacht (Frankenstein en Dracula incl.). Niet vooruit te branden en met slechts een schijnrol voor de mummy. Heeft z'n prioriteiten niet op orde en weet nergens de spanning van het eerste kwartier, waar nog enige dreiging wordt uitgesproken, terug te laten komen. Toch een kwestie van verschil in regie tussen Freund en bijvoorbeeld Whale, die veel speelser is.

avatar van joolstein
De eerste 15 minuten begonnen erg spannend maar hierna stort de film toch lichtelijk in. Gelukkig tilt Boris Karloff deze film toch nog naar een hoger niveau. Het inzoomen op zijn dreigende ogen waren prachtig. Helaas is het verhaaltje erg dun. En het einde ging het opeens wel erg makkelijk?

avatar van Boeikens
Mijn eerste kennismaking met Boris Karloff in Frankenstein deed me nieuwsgierig uitkijken naar ander werk van hem en zo ben ik dan ook bij deze The Mummy beland.

De film heft een redelijk goede start die op wat spanning doet vermoeden maar zakt al snel ineen om veel te traag en vrij futloos voort te kabbelen. Imhotep, alias Boris Karloff, is zowat de enige die de film draagt met zijn wederom sterk acteerwerk, de mummy zelf komt veel te weinig in beeld. Ook de sfeerschepping blijft hier een van de hoogtepunten. Naar het einde toe krijgen we weer een kleine opflakkering in het verhaal maar over het geheel gezien was de maar korte speelduur een groot pluspunt

avatar van Flat Eric
Verplichte horrorkost.

Hoewel, horror...Het is eerder een mooi verhaal over bij je geliefde willen zijn en daar alles voor over hebben dan dat het een griezelige horrorvertelling is.
Ik hou wel van het Egyptische sfeertje in de film en de close-ups van Karloff zijn bijzonder effectief. Mooie scène vond ik ook het moment dat je nog net de windsels over de vloer zag slepen. Door de korte shots en laatsgenoemde scène komt het mysterie beter over.

avatar van RuudC
Een verre voorloper van de inmiddels veel bekendere The Mummy uit de jaren negentig. De toon is compleet anders en aan het verhaal is het een en ander gesleuteld en de personages zijn aardig anders, met uitzondering van Imhotep. De toon ligt hier veel meer op horror. Boris Karloff zet een glansrol neer. Er zit weinig vaart in het verhaal, maar het plot is best interessant, geheimzinnig en sfeervol. Tegen het einde loopt het wat stroever, maar de ontknoping mag er dan wel weer wezen. Opvallend volwassen film voor die tijd trouwens. Het spelen met stomme fragmenten was daarbij ook leuk.

avatar van blurp194
Leuk om gezien te hebben, en in vergelijking met de moderne Mummy eigenlijk ook best een aardige film. Tenminste, dat dacht ik in de eerste paar minuten waar de stuipen me toch op het lijf sprongen, of hoe noem je dat ook alweer. Dat niveau blijft echter niet in stand, hoewel Karloff het wel mooi angstaanjagend brengt.

Opvallend zijn de hier en daar wat slordige overgangen en de tussengemonteerde stukjes die niet direct duidelijk iets met de film te maken hebben - enige voorbeeld dat me nog bijstaat is een soort rondwentelend stadsgezicht. Werd me niet heel duidelijk wat daar nou de bedoeling van was. Het laat misschien wel wat de leeftijd van de film zien.

Karloff was overigens ook een van de helden van mijn oma, wellicht zelfs door deze film. Hoewel, de man speelde nogal eens in een film - alleen in 1932 al in zo'n tien, en dat was nog lang niet zijn topjaar. Wellicht ook daardoor dat het voor de begrippen van nu hier en daar wat afgeraffeld aanvoelt.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Voor mij persoonlijk niet zo sterk als bijvoorbeeld Frankenstein of The invisible Man, maar dat neemt niet weg dat het nog steeds wel erg prettig weg kijkt.
De korte speelduur is in dit geval ook fijn, jammer vond ik wel dat de mummie zich al snel niet meer als een mummie gedraagt, dat haalde toch een bepaalde spanning weg die er in het begin van de film nog wel was

Boris Karloff acteert sterk maar het was voor mij persoonlijk toch echt de prachtige Zita Johann die de show steelt, en natuurlijk al helemaal in de slotscènes.

Zonder twijfel de moeite waard, maar niet mijn favoriet uit deze periode en dit genre.