The Mummy (1932)

Alternatieve titels: De Mummie | Cagliostro | Im-Ho-Tep | King of the Dead

Horror

geregisseerd door Karl Freund
met Boris Karloff, Zita Johann en David Manners

In 1921 ontdekt een expeditie in Egypte de mummie van de oude Egyptische prins Imhotep, die werd verdoemd en levend begraven. In de tombe wordt ook de zogeheten Scroll of Toth gevonden, die de doden weer tot leven kan wekken. Op een avond leest een lid van de expeditie de tekst op de Scroll luid, die daarna gek wordt, realiserend dat hij Imhotep weer tot leven heeft gebracht. Tien jaar later probeert de mummie verkleed als moderne Egyptenaar zijn oude geliefde weer te vinden, die gereïncarneerd is als een prachtige jonge vrouw.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Voor mij persoonlijk niet zo sterk als bijvoorbeeld Frankenstein of The invisible Man, maar dat neemt niet weg dat het nog steeds wel erg prettig weg kijkt.
De korte speelduur is in dit geval ook fijn, jammer vond ik wel dat de mummie zich al snel niet meer als een mummie gedraagt, dat haalde toch een bepaalde spanning weg die er in het begin van de film nog wel was

Boris Karloff acteert sterk maar het was voor mij persoonlijk toch echt de prachtige Zita Johann die de show steelt, en natuurlijk al helemaal in de slotscènes.

Zonder twijfel de moeite waard, maar niet mijn favoriet uit deze periode en dit genre.

Aardige film waarin een Britse expeditie in Egypte een oude mummie opgraaft. Een mysterieus verhaal dat hier redelijk sfeervol verteld wordt (iets wat onderstreept wordt door de muziek en het camerawerk). Uiteraard heeft deze monster-klassieker niet meer de impact van destijds, maar vanuit filmhistorisch perspectief wel interessant.

De film wordt gered door de sfeer, maar voor de rest is het maar een trage bedoeling. Gelijk is het maar een korte film. Nog net een voldoende.

avatar van Noodless
Onlangs nog The Mummy uit 1959 gezien, nu was ik benieuwd naar deze oude klassieker.
Boris Karloff als The Mummy is wel geslaagd, maar het verhaal is niet zo interessant om te volgen. Ondanks de 73 minuten vrij traag uitgewerkt met opvallend geen memorable scène in de film die je blijft onthouden. 6/10

avatar van Chainsaw
Had op Frankenstein en Bride of Frankenstein eigenlijk nog geen van de oude Universal-monsterfilms echt gezien, ontdekte ik. Dus hoogste tijd voor The Mummy. Een aardige film, maar ondanks de korte speelduur sleept de film wel geregeld. Telkens als de charismatische Boris Karloff in beeld verschijnt is het smullen, maar daarbuiten is de film soms redelijk taai. Dat ons hoofdpersonage Helen bijvoorbeeld meer gevoelens heeft voor die enorme saaie klootviool Frank dan voor Karloff is onbegrijpelijk en misschien wel het meest onrealistische element uit deze film.

3 sterren.

avatar van ikkegoemikke
Vrij mak en super traag verhaal over Imhotep, een levend begraven Egyptische prins, die weer tot leven komt en op één of andere manier terug wil verenigt worden met zijn vrouw. Het enige wat indruk op me maakte was dat gelaat van Boris Karloff met een huid dat als perkament eruitziet.