The Mummy's Ghost (1944)

Horror

geregisseerd door Reginald Le Borg
met Lon Chaney Jr., John Carradine en Robert Lowery

Een Egyptische hogepriester komt samen met de levende mummie Kharis naar Amerika om het lichaam van de Egyptische prinses Ananka terug te eisen. Maar als hij ontdekt dat de geest van Ananka in het lichaam van een jonge vrouw terecht is gekomen, neemt hij haar gevangen en vlucht hij naar Egypte. Helaas verliest hij door zijn ondoordachte daad de controle over de mummie, die het meisje voor zich wil hebben.

avatar van bioscoopzaal
Amusant, maar verder geen geweldig vierde deel in de Mummy-reeks. Het plot is meer of minder identiek aan de vorige delen, de mummie is weer als nieuw (zelfs na de indrukwekkende brand in het vorige deel) en aan de "bijzonder zeldzame" tanabladeren is er nog steeds geen gebrek.

Ik ben dol op Lon Chaney, maar als mummie is hij niet veel soeps. Het is zo'n saai personage. Onvoorstelbaar dat hij hem hierna nóg een keer zou spelen.

Pluspunten zijn de mooie Ramsay Ames in een nachtponnetje (ook al heeft ze verder geen klap te doen) en de gekke plaats waar Kharis en zijn meester zich verschuilen: een afgelegen hut bovenop een torenhoge mijnschacht. Dat had ik nog niet eerder gezien.

Verder is het helaas pure armoe. Zo erg zelfs dat de woedende meute uiteindelijk een debiel hondje moet inschakelen om het mysterie op te lossen. Tja.

1.5 sterren.

avatar van Richard_Voorhees
Ik vind deze juist een stuk beter dan de twee voorgaande Kharis films.
Het plot bevat veel van dezelfde elementen uit de voorgaande films ja, maar deze keer vind ik het toch een stuk beter uitgewerkt. Daarnaast vond ik het idee van Ananka's reïncarnatie wel fris. Natuurlijk is het niet origineel als je er de Egyptische mythologie bij haalt, maar je moet er maar net op komen om het te gebruiken.
Verder scheelt het dat de film maar een uur duurt, hierdoor verveel je jezelf als kijker niet snel.
Qua acteer werk stelt het allemaal niet zoveel voor, maar slecht kan ik het ook niet noemen. John Carradine zet nog het meest memorabele personage neer. Lon Chaney is verre van angstaanjagend in zijn mummie kostuum, maar goed, dat had je wel vaker met dergelijke films.