Son of Dracula (1943)

Alternatieve titel: De Zoon van Dracula

Horror

geregisseerd door Robert Siodmak
met Lon Chaney Jr., Robert Paige en Louise Allbritton

De Karpatische Count Alucard krijgt van een mysterieuze dame een uitnodiging om naar Amerika te komen. Als de graaf arriveert, krijgt hij veel bekijks van de plaatselijke bevolking. Een aantal dorpelingen worden zelfs achterdochtig als ze ontdekken dat de graaf opvallend veel interesse heeft voor de vruchtbare Amerikaanse aarde.

avatar van maurice74
Als graaf Alucard in een doodkist arriveert weet je precies hoe laat het is. Erg spannende film met een interessant plot, al wordt het niet duidelijk wie of Alucard nu werkelijk de zoon van Dracula is (draai z'n naam maar eens om).
Beetje een racistische film omdat alle kleurlingen in de film bedienden zijn. Het waren natuurlijk andere tijden. Maar hoe dan ook vind ik dit één van de allerbeste sequels van Universal. Was nog beter geweest als Lugosi de rol van Dracula (of Alucard dan) speelde.

avatar van Poisonthewell
Een heel behoorlijke aanvulling op de serie. Haalt het natuurlijk niet bij Tod Browning's origineel uit 1931, maar net als Dracula's Daughter is ook dit deel het kijken zeker waard. Komt wat langzaam op gang, maar de vaart zit er in het tweede deel goed in. 3*

avatar van dutchtuga
Redelijk tot matig vervolg. Eerste half uur vond ik verrassend sterk. Lekker sfeervol, donker en mooi camerawerk. Helaas verzandt de film dan wat in een standaardvervolg zoals we vaak hebben gezien. Film duurt ook iets te lang. Chaney was wel geloofwaardig als Count Alucard.

Ik vond Chaney een beduidend mindere Dracula dan Lugosi, hoewel beiden eigenlijk niet erg afschrikwekkend zijn (misschien in die tijd wel). Zoals vermeld in de 1e posting hier, de zwarte acteurs zijn er slechts in bedienende rollen: een butler, een dienstmeid, en ik meen een chauffeur, maar inderdaad: andere tijden. Wel goed camerawerk voor z'n tijd, maar de 1e Dracula uit 1931 blijft een stuk intenser dan de sequels.

avatar van bioscoopzaal
Verrassend spannend vervolg, en wat mij betreft de beste sequel uit de reeks.

Lon Chaney, die in zijn carrière zowat elk Universal-monster heeft gespeeld, is een uitstekende Dracula (Alucard, get it?), de sfeer zit goed en de acteerprestaties en dialogen zijn meer dan behoorlijk. Creatieve regie ook van Siodmak. Hij voegt met de rookwolk nog een leuke gedaante toe aan het arsenaal vermommingen van Dracula.

Dit is volgens mij trouwens het eerste deel (de Spaanse Dracula even buiten beschouwing gelaten) waarin je de wondjes in de nek eens te zien krijgt. Maar ook in deze film heeft de Graaf nog steeds geen scherpe hoektanden. Ik vraag me toch af in welke film dit voor het eerst wordt getoond. Waarschijnlijk pas vanaf de Hammer-films?

Voor dit deel alvast 3.5 sterren.

avatar van megaman
Geen idee wanneer de scherpe hoektanden voor 't eerst in beeld kwamen. Laten we 't maar houden op Hammer, totdat iemand met bewijs komt

Any way, Son of Dracula is voor mij de mooiste Dracula film van Universal. Het origineel heeft mijn respect dankzij Lugosi (die ook in 'Son' had moeten zitten) maar technisch gezien kent de film veel knullige momenten en slecht acteerwerk (met name Helen Chandler). Dracula's Daughter vind ik een veel betere film waarbij het einde tragischer is. 'Son' doet daar nog een schepje bovenop en maakt het plaatje compleet met prachtige en sfeervolle sets, leuke personages en een interessant verhaal (zeker voor zijn tijd). Wat de film helemaal aantrekkelijk voor mij maakte was actrice Louise Allbritton. Wat een prachtige vrouw is dat Dat maakt het einde weer extra tragisch voor mij. Lon Chaney Jr. deed het wel aardig en zeker tig keer beter dan John Carradine, maar Lugosi en Lee blijven de man. Al met al vind ik 'Son' een solide sequel met een mooi verhaal en memorabele personages.

avatar van Beertje45
Prima Dracula film met Lon Chaney jr. die de absolute perfecte look heeft om gestalte te geven aan de bloeddorstige graaf. De speciale effecten waren heel goed, al komt dezer dagen een vleermuis aan touwtjes natuurlijk eerder grappig over. Bovenal een spannend en sfeervol verhaal.

avatar van GuidO96
Ondanks de wat oudere special effects is het toch echt een geslaagde dracula film. Wellicht dat het ook komt door het mooie zwart wit uit die tijd, die net dat extra zetje geeft. Zit meer spanning in het verhaal dan het origineel van 1931, maar de kracht van het acteren ontbreekt.

avatar van Richard_Voorhees
Degelijk tweede 'vervolg' op Dracula, dat eigenlijk een compleet nieuw verhaal verteld en in die zin geen connectie heeft met de originele film en 'Daughter of...'.
Lon Chaney zet nog een best redelijke rol neer als graaf 'Alucard' maar heeft niet het excentrieke van Lugosi. Verder weet met name de aantrekkelijke Louise Allbritton te overtuigen in haar rol. Het plot rondom haar karakter is nog best origineel bedacht, met dat zij Dracula 'gebruikt' voor onsterfelijkheid.
Het dramatische van het einde waar de man zijn geliefde moet 'vermoorden' komt dan weer niet over, met name door zijn acteer werk. Het deert het kijkplezier alleen niet zo heel erg, want in de tussentijd kunnen we nog steeds genieten van o.a. wat gedateerde vampier fx. Men heeft gelukkig geleerd van de aanpak bij 'Daughter...', want in deze film gebeurd een stuk meer. Misschien zit er zelfs wel meer 'actie' in dan in de originele film. Dit zorgt ervoor dat de film vlot en vermakelijk blijft.
Van de jaren '40 Universal sequels die ik tot op heden gezien heb behoort 'Son of Dracula' wat mij betreft tot een van de leukere.

avatar van joolstein
Vermakelijk vervolg op Dracula (1931) Vooral door het feit dat graaf Alucard gebruikt wordt door Kay voor zijn onsterfelijkheid. En doordat Van Helsing achterwege gelaten word. Verder viel het mij op dat er duidelijk wat teksten sloegen op de oorlog die aan de gang was. Denk bijvoorbeeld aan de graaf die opvallend veel interesse heeft voor de vruchtbare Amerikaanse aarde. Een leuke toevoeging was de metamorfose van rookwolk naar Dracula. Lon Chaney deed het prima maar tja de meesters Lugosi en Lee kan je gewoonweg niet van de troon stoten.Leuk om eens gezien te hebben.