The Mummy's Tomb (1942)

Horror

geregisseerd door Harold Young
met Lon Chaney Jr., Dick Foran en John Hubbard

Een hogepriester reist samen met de levende mummie Kharis naar Amerika om wraak te nemen op een groep archeologen die een aantal jaren eerder het graf van de Egyptische prinses Ananka hebben geschonden.

avatar van Horrordude
Lon chaney, geweldige acteur!!!

avatar van Mac Hammer Fan
De eerste twaalf minuten van de film geeft een samenvatting van de voorloper "The Mummy's Hand". Dus rest nog 48 minuten voor het eigenlijke verhaal. Geen hoogvlieger, maar misschien genietbaar als je heel erg veel van oude griezelfilms in zwart-wit houdt.
Alleszins toch een mindere sequel. Het vervolg, "The Mummy's Ghost" is beter.

avatar van bioscoopzaal
Weer geen erg geslaagd vervolg op de originele Mummy-film. Het eerste kwartier is inderdaad een uitgebreide samenvatting van The Mummy's Hand, en de rest van het verhaal blinkt ook niet bepaald uit in logica of vindingrijkheid. Zo lijkt de cultleider ook zonder magisch voetenbadje op elk moment te weten wie waar uithangt en zijn er blijkbaar nog steeds genoeg tanabladeren om drankjes van te brouwen. Ook de mummie is nog helemaal als nieuw, ook al ging hij in het vorige deel in vlammen op. De mummie wordt trouwens gespeeld door de geweldige Lon Chaney, maar die moeite had hij zich kunnen besparen. Hij heeft niks te doen en is volledig onherkenbaar.

Wel grappig om te zien is dat het gros van het verhaal de klassieke slasherformule volgt die pas in de horrorfilms van de jaren '80 echt in zwang komt. Je kent het wel: een monster dwaalt door de bosjes, stoort een liefdespaar dat in de auto zit te zoenen, maakt een oud echtpaar wakker en vermoordt vervolgens een persoon die er in z'n eentje op uit was om een "vreemd geluid te onderzoeken".

De ontknoping is verder bijzonder spectaculair, maar tegelijk ook te onnozel voor woorden. Zo steekt de woedende menigte en groot huis in brand TERWIJL de dame in nood er nog door de mummie wordt vastgehouden. Daar is over nagedacht.

1.5 sterren dan maar.

avatar van Richard_Voorhees
Goed, waarom deze 'The Mummy's Tomb' heet is mij een raadsel, maar hetzelfde kan gezegd over diens voorganger 'The Mummy's Hand'.
Een kleine 30 jaar na de gebeurtenissen uit de laatstgenoemde film blijkt de hogepriester waar ze mee te maken hadden nog te leven en hij stuurt zijn opvolger met Kharis naar Mapleton om wraak te nemen op de schenders van het graf en hun nageslacht.
Een weinig bijzonder relaas volgt waarin Kharis een voor een de mensen vermoord en zelfs nog een aantal balkons beklimt. Dit laatste vind ik met dat stramme, eeuwenoude lichaam toch wel een vak apart, maar goed.
Het tempo ligt wel weer enorm hoog, want niet alleen duurt deze nog eens zo'n 6 minuten korter dan zijn voorganger, maar ze vullen ook nog eens ruim 10 minuten met flashbacks naar de gebeurtenissen uit de voorgaande films.
Lekker makkelijk film maken zullen we maar denken en helaas komt er hierdoor wat minder van de mummie actie.
De mummie in het Amerikaanse platteland vind ik niet echt werken. Ook Turhan Bey's karakter wil niet echt lekker uit de verf komen. Vooral niet wanneer ze weer met een lame liefde/ontvoeringsplot komen tussen hem en Elyse Knox d'r personage.
Om nog even terug te komen op de mummie: deze word gespeeld door Lon Chaney. die tussen '41 en '45 van Universal zo'n beetje ieder bekend horror figuur mocht portretteren. Slecht doet hij het niet, maar helaas is wederom maar een kleine rol voor hem weggelegd. Net zoals in 'The Mummy's Hand' loopt de mummie er wat bij als een bijrol, maar treed deze niet vaak naar de voorgrond.
Het hoogtepunt van de film is het einde waarin het hele dorp een klopjacht naar de mummie inzet. Het was me al eerder bij de Universals opgevallen dat ze er goed in waren om scenes met grote meutes mensen te schieten.
Mede door de korte speel duur is deze film, net zoals zijn voorganger, best makkelijk te bekijken. De kwaliteit van de prent vind ik alleen wederom niet super. Het acteer werk is matig, de personages kennen weinig diepgang, de mummie komt nergens bedreigend over, evenals de hogepriester en zo kan ik nog wel meer dingen noemen.
Nog twee films uit de 'Kharis legacy' te gaan, maar ik twijfel eraan of ik deze reeks af ga kijken.

avatar van joolstein
25 jaar na de gebeurtenissen van "The Mummy's Hand” (in werkelijkheid natuurlijk maar 2) bevinden we ons in Mapleton, Massachussettes. Steve Banning is op leeftijd en vertelt over zijn belevenissen met de mummie Kharis. Dit is dus een kwartier lang een samenvatting van de voorgenoemde film. Hierna zien we dat ook hogepriester Andoheb (George Zucco) het heeft overleeft en deze geef instructie aan de jongere priester Mehemet Bey (Turhan Bey) om Kharis mee te nemen en de leden van de expeditie om te brengen. Wat volgt is dus een vrij simpele wraak-film om prinses Ananka te wreken en doen terug te keren naar Egypte. Dit keer speelt Lon Chaney Jr. de mummie Kharis maar echt veel toevoegen doet hij hier ook niet. De film kampt verder met dezelfde problemen; Te luchtig en een te kleine rol voor de mummie, waar ook de eerste film last van had. Liefhebbers van de oude zwart-wit Universal Monsters kunnen door de korte speelduur nog wat genieten maar wederom is het geen heel memorabele film.