Rebecca (2020)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Mystery

geregisseerd door Ben Wheatley
met Lily James, Armie Hammer en Kristin Scott Thomas

Een jonge vrouw van eenvoudige komaf trouwt met een gedistingeerde kasteelheer, Maxim de Winter genaamd. Hun huwelijksgeluk lijkt van korte duur door de herinnering aan Rebecca, de vorige vrouw van Maxim. De oude geliefde van Maxim kwam onder duistere omstandigheden om het leven, maar haar geest lijkt nog altijd rond te waren.

Ben ik de enige die vindt dat als dit soort films al een sex aanduiding krijgt, de vertrutting bij de kijkwijzer wel heel bizarre vormen begint aan te nemen?

Een onschuldige liefkozing op het strand, 2 seconden suggestie door een verrekijker, geen enkele tiet, kut of piemel en daar moeten de tere kinderzieltjes boven de 12 voor gewaarschuwd worden? Absurt!

avatar van Basto
Heb ooit de versie van Hitchcock gezien. Maar kon me daar weinig van herinneren. Ook tijdens het kijken van deze film kwam er weinig van door. Enkel het huis en de huishoudster deden een belletje rinkelen.

Enfin, het plot was dus voor mij als nieuw. Vond het een prima vertelling van Wheatley met mooie art direction en een hele fijne balscene.

Ruime 3,5

Misschien snel de versie van Hitchcock herzien.

avatar van Cbc95
Ik heb de Hitchcock versie nooit gezien en was nog niet bekend met het verhaal. Dat vond ik eigenlijk wel leuk, want de film was daardoor spannend (onheilspellend maar niet erg eng vond ik) en ik bleef benieuwd naar wat er zou komen. Het verhaal trok me mee, het was interessant en zat goed in elkaar. Daarnaast is de film fijn om naar te kijken door de mooie landschappen, aankleding, kostuums en hoofdfrolspelers.

avatar van deridder
Nou de sfeer van de film is helemaal prima, je gaat er vlot doorheen. Het is lekker spannend, etc. Geeft allemaal een beetje een Hitchcock feeling (of beter: de Hitchcock feeling zit er nog steeds lekker in). Mooie plot-twists, sterk verhaal, geweldige psychologie!

Het narratief is wel een beetje verouderd. De film blijft een beetje hangen in het idee dat de grootste angst voor de man een vrouw is die haar seksualiteit uit. Terwijl de film aan de andere kant suggereert dat een goede vrouw, juist een vrouw is die haar toekomst opgeeft voor een man, en zelfs zo ver wilt gaan om daarvoor de wet te breken. In werkelijkheid zijn de verhoudingen tussen goed-en-kwaad misschien eerder andersom.

Sterker nog: soms kon ik mij niet losmaken van het idee dat ik voor de slechteriken ben ( ik bedoel: hoe je het ook went of keert, die vent is wel een moordenaar ).

Je kunt je afvragen of het verstandig is een remake te maken van een klassieker van Alfred Hitchcock. De spannende roman van Daphne du Maurier leent zich heel erg voor verfilming, maar bij remakes ga je automatisch vergelijken. Dan schiet deze film schromelijk tekort ten opzichte van het meesterwerk uit 1940; een van Hitchcock's beste films.

Dat gaat niet alleen op voor het spanningsniveau, maar voor het acteerwerk over de hele linie. Kristin Scott Thomas heeft weliswaar goed gekeken naar de stijlvolle, uitermate kille vertolking van Judith Anderson in de Hitchcock-versie, maar zij kan daar bij lange na niet aan tippen. Mutatis mutandis geldt dat ook voor Lily James en Armie Hammer in vergelijking met de sublieme rollen van respectievelijk Joan Fontaine en Laurence Olivier.