Trautmann (2018)

Alternatieve titels: Trautmann - Geliebter Feind | The Keeper

Duitsland / Verenigd Koninkrijk
Biografie / Drama

geregisseerd door Marcus H. Rosenmüller
met David Kross, Freya Mavor en John Henshaw

De Duitse soldaat Bert Trautmann wordt tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog gevangen genomen in Engeland. Tijdens een voetbalwedstrijd tussen de gevangenen wordt de keeper opgemerkt door Jack Friar, manager van een amateurclub. Trautmann, die gedwongen mee moet spelen bij het team, verrast hem zowel op als naast het veld. Vooroordelen nemen af, vriendschappen beginnen zich te ontwikkelen en Trautmann verliest zijn hart niet alleen aan voetbal, maar ook aan de mooie dochter van zijn manager, Margaret.

avatar van libra666
Genietbare biografie over het leven van een Duitse soldaat die een groot doelman word in Engeland, de bakermat van het voetbal. Ondanks dat hij onthaald werd als de vijand, wist hij vele harten te veroveren op en naast het voetbalveld. In deze prent zien we de vooroordelen en de tegenslagen waar hij in zijn leven mee geconfronteerd was. De beelden van de wedstrijden waren best ok en voor een voetbalfanaat is dit toch wel een leuke film. Overigens had ik nog nooit gehoord van deze vedette uit de '50's periode van vorige eeuw en ben ik maar eens gaan spieken op Wikipedia. Het oogt allemaal braafjes, zoals het liefdesverhaal dat er in verweven is en de algemene clichés, toch kon ik er meer dan van genieten.