• 13.129 nieuwsartikelen
  • 169.880 films
  • 11.159 series
  • 31.924 seizoenen
  • 630.961 acteurs
  • 196.426 gebruikers
  • 9.183.765 stemmen
Avatar
 
banner banner

Pieces of a Woman (2020)

Drama | 126 minuten
3,43 305 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 126 minuten

Oorsprong: Canada / Hongarije / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Kornél Mundruczó

Met onder meer: Vanessa Kirby, Shia LaBeouf en Ellen Burstyn

IMDb beoordeling: 7,0 (57.798)

Gesproken taal: Engels

  • On Demand:

  • Netflix Bekijk via Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Pieces of a Woman

Het jonge stel Martha en Sean verliest hun baby bij een thuisbevalling. Vooral Martha weet zich met haar emoties geen raad. In deze droeve periode moet ze tevens leren omgaan met de gevolgen van haar relaties met haar echtgenoot enerzijds en haar vervreemde moeder anderzijds.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van bjerik76

bjerik76

  • 2294 berichten
  • 1742 stemmen

Enorm goede cast .
Vanwege de leeftijdskeuring had ik pittigere scenes verwacht, maar dat was het dus niet.
Ging er beetje met tegenzin in, vanwege de verhalen dat de bevalling 25 min non stop als 1 lange scene te zien was, maar eigenlijk vlogen die 25 minuten ( er voor mij dan) doorheen.
Veel dialogen, maar toch kijkt het prima weg, zeker vanwege de goede cast dus.
Zo zie je trouwens ook maar hoe kwetsbaar een beroep in de zorg kan zijn.

Vroeg me alleen af of die appelbomen op het eind dus die pitjes moesten voorstellen die gekweekt zijn, want zo snel groeit een appelboom ook weer niet dat er in +/- 7 jaar ineens een enorme boom( gaard) bomvol met appels in je tuin staan.


Gewoon waardeloos! Heel jammer had zoveel verwacht met het aantal sterren dat hier wordt gegeven . Hele saaie film. Alleen de laatste 30 min lijkt het op wat maar wat een misser zeg


avatar van Waku

Waku

  • 5308 berichten
  • 6380 stemmen

Loodzwaar maar steengoed drama waarin het tragische verlies van een pas geboren baby een heel gezin ontwricht. De acteer prestaties zijn werkelijk van ongekende klasse.

Je wordt als kijker echt in dit dramatische verhaal meegezogen.

En dit begint al bij een naar onderbuik gevoel bij de bevalling.

Weinig films die pijn, frustratie en verdriet zo intens weten over te brengen.

"Pieces of a Woman " is geen gemakkelijke film, wel een ijzersterke.

4.5*/5*


avatar van Waku

Waku

  • 5308 berichten
  • 6380 stemmen

Thudd schreef:

Ben voorlopig aanbeland bij minuut 25 en toen op FIN gedrukt.

Tja,... waar zal dit heen gaan... ben niet zo'n fan meer van dramafilms om het drama.

Catch my drift?

Hmmm...ik had juist het idee dat bij deze film dit realistisch en zonder overdreven sentiment werd gebracht.

Ik had hiervoor toevallig "All my Life"gezien en bij die film sprong het glazuur wel van mijn tanden.


avatar van Capablanca

Capablanca

  • 1130 berichten
  • 1542 stemmen

Na een sterk begin zakt de film behoorlijk door zijn hoeven. Die bevalling was echt, het verhaal daarna wordt steeds onechter.


avatar van schrans

schrans

  • 442 berichten
  • 1042 stemmen

Tegenvaller. De bewuste openingsscène zou aangrijpend moeten zijn, maar raakte me eigenlijk niet en dat had ik zo wel een paar keer in deze film. Die blijft namelijk vrij vaak en zo ook wat saai. Beste scène is het bezoek bij de schoonmoeder en de uitbarstingen en dialogen die daar voorvallen. Daarna wordt er snel snel nog een rechtbankscene aan gekoppeld om weer te eindigen met een vaag einde. De symboliek en metaforen zijn voor mij ook iets te nadrukkelijk aanwezig, waardoor me te weinig als echt overkomt.


avatar van Macmanus

Macmanus

  • 13726 berichten
  • 3670 stemmen

Kornel Mundruczo

Jupiters Moon is een geweldige film en dan naar Amerika gaan is mooi maar ook gevaarlijk. Hij slaagt dan ook maar half en het is vooral door zijn visuele stijl dat dit een boeiende film is geworden.

Het is duidelijk een mix tussen Europese arthouse cinema de show don’t tell manier van vertellen en het Amerikaanse tell don’t show. Waardoor bepaalde scenes niet geweldig werken. De moeder die iets te nadrukkelijk Shia zijn personage haat, maar een hoop werkt gelukkig ook wel. De geboorte scene en de babyfoto werken goed. Ook brengt hij ook veel rust en gevoel in de film door de cameravoering.

Het is aan de ene kant slim maar ook jammer dat hij kiest voor een wat typisch drama scenario. Jupiter deed vermoeden dat hij ook echt wat nieuws qua plot en visuals kan maken. Maar het is vanuit carriere oogpunt een slimme keus. Hopelijk kan hij meer vrijheid creeeren in de states en dan zie ik nog wel een klein meesterwerk van hem voorbij komen.

Prima film dat doet hopen op nog mooiere films van de Hongaar.

3.5 sterren


avatar van Luudje10

Luudje10

  • 226 berichten
  • 239 stemmen

De film begint uitstekend met een sterke rol van Vanessa Kirby. Daarna wordt drama van Netflix een niemendalletje vond ikzelf, maar ik ben een man. Mijn vrouw vond het 3 sterren waard maar ook niet meer dan dat


Jammer van het einde. Voor de rest wel een goeie film vindt ik Zelf


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 13815 berichten
  • 4179 stemmen

Film die tegen het eind echt focus verliest en wegzakt. Het begin is ijzersterk. De korte introductie, natuurlijk die éne scène (prachtig afgesloten, al voel je als kijker direct dat het shot daar eindigt), maar ook kleine momenten daarna als Martha op het werk verschijnt en je alle collega's vooral ziet omkijken (om gevolgd te worden door een wat vreemde scène op haar eigen kantoortje). Zolang het maar gaat over het verdriet en de afstand die ontstaat tussen de partners is deze film enorm sterk, ondersteund met sfeervolle beelden en muziek en zonder al te veel vals drama. Ook door het sterke acteerwerk van Kirbu en LaBeouf die af en toe een uitbarsting hebben maar veel vaker het met hun blikken en kleine gebaren moeten doen. En dat wonderwel zeer goed doen. Al die maffe symboliek met die brug bijvoorbeeld en het weer naar vriezen en later dooien vergeten we gemakshalve dan. Leuk voor docenten filmwetenschappen om dat uit te leggen, maar toch wel wat simpel en goedkoop.

Jammer alleen dat op den duur andere zaken de overhand krijgen. Die rechtszaak (ook matig uitgewerkt en nogal vreemd, als kijker had je nergens het idee dat die vroedvrouw iets geks had gedaan), de vete tussen LaBeouf en zijn schoonmoeder. Allemaal groots drama dat ook nog eens de focus weghaalt bij de sterke punten en simpelweg echt afbreuk doet aan de film. En dat duurt toch zeker drie kwartier, echt een fors deel. Op basis van het eerste uur had deze film echt en topscore verdiend maar ze snijdt zich in d'r eigen vingers. 3,5*.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 13815 berichten
  • 4179 stemmen

Ste* schreef:
Daarnaast vond ik het nogal vreemd dat Ellen Burstyn haar moeder was, leek eerder haar oma, maar goed dat is een detail I guess.


Wel bewust gedaan, Burstyn heeft het over haar eigen geboorte toen haar vader naar de Ghetto ging. Ik vermoed (ook gezien de achternaam Weiss) een Joodse Ghetto in of voor de oorlog, dus rond 1940. Dan heeft ze wel laat zelf kinderen gekregen, maar het kan wel. Maar ik denk eerder dat de regisseur hier iets kwijt wilde wat gewoon niet helemaal past. Zoals wel meer niet in de film.


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

Pas na een half uur of zo komt de titel van de film in beeld. Het vormt tevens de scheidslijn tussen een zeer intens openingsgedeelte (de bevalling) en een wat meer gelijkmatig tweede deel (de desintegratie in slow motion van een huwelijk), waarin de emoties nog steeds af en toe hoog oplopen.
Een film met een indrukmakend verhaal en superb acteerwerk. Ik schrijf regisseur Kornél Mundruczó en actrice Vanessa Kirby alvast bij op mijn lijstje favorieten voor een Oscar.


avatar van sinterklaas

sinterklaas

  • 11730 berichten
  • 3272 stemmen

Kornél Mundruczó heeft in Hongarije een uitstekend cv weten op te bouwen. Van enkele degelijke drama's leek hij een aardig budget te bouwen om zich te storten in grotere en duurdere projecten. Van de fantastische en betoverende White God en de haast Hollywood-aandoende Jupiter's Moon. Nu is Mundruczo het ook gaan zoeken in Amerika maar neemt hij qua spektakel wel weer wat gast terug naar zijn vroegere periode.

De gekozen acteurs zijn al goed geplaatst; Shia Labeouf als koppige brugconstructor en Vanessa Kirby als huisvrouw. Ze krijgen een kind en dit resulteert zich in een bijna 20 minuten durende bevallingscene dat wil sprankelen van de hoop, ondanks Martha de pijn had onderschat. Ze worden bijgestaan door de vroedvrouw en de pijn wordt groter als het kind al snel overlijdt.

Ik had verwacht dat Pieces of Woman net zo zwaar en uitzichtloos zou zijn als titels als Tonio of Antichrist, maar dat viel nog wel reuze mee. De ouders proberen zich erdoorheen te zetten en de rouw wordt hier eigenlijk op een meest subtiele wijze neergezet. Ruzies, vreemdgaan, roekeloos gedrag, terughoudendheid... De film richt zich echter voornamelijk op het social media-schandaal van de vroedvrouw en dat de ouders worden gedwongen om een beschuldigende vinger op te heffen. Het onderwerp lijkt een goede opzet, maar toch komt het een beetje droog en standaard open. Alsof 1 en 1 2 is om bij het tijdsgeest te blijven. De rechtszaak vond ik wel sterk neergezet, maar de reactie van Martha tijdens het proces.... dat was natuurlijk ook te verwachten.

Mondruczo heeft niet bepaald een hoogvlieger gemaakt. Daar waar hij in Hongarije nog wel veel dieper in de psychologie ging, speelt hij hier wat meer met de tijdsgeest en wordt het te stereotype. Dat deze film is gebaseerd op een soortgelijke eigen trauma van hem was nog wel een sterke opzet en de acteurs doen het erg goed, maar de uitwerking is soms nog wel ietwat cheesy.

Desondanks een goed probeersel.

3,0*


avatar van kos

kos

  • 46433 berichten
  • 8647 stemmen

Ik sluit me vooral aan bij mjk87 hierboven. Maar waardeer het wel iets minder. Dit vooral door de teleurstellende 2de helft.

Het begin met de bevallingsscene en daaropvolgende weemoed is ijzersterk zowel geacteerd als vormgegeven. Maar het hele lawsuit gebeuren is totaal niet overtuigend en lijkt vrij onzinnig. Vooral als het dan ook nog eens op deze manier afloopt. Misschien dat het in de VS logischer lijkt of zo? . Dat verpestte jammer genoeg de film voor mij.


avatar van Brabants

Brabants

  • 2845 berichten
  • 2124 stemmen

Liefde of a Woman is een krachtige film met uitgestrekte scènes en sterke dialogen. De sfeer is goed voelbaar wat het geheel zeer realistisch en tastbaar maakt. Ondanks de perikelen omtrent meneer LeBeouf zet hij als sterke acteur toch weer duidelijk zijn stempel.


avatar van Kippie.

Kippie.

  • 424 berichten
  • 1005 stemmen

Wat een glansrol van Vanessa Kirby, ik wens haar van harte een Globe- of Oscarnominatie toe. Martha's interne strijd is enorm voelbaar en gaat door merg en been omdat Kirby de rol echt lééft. En dan die bevallingsscène. Erg knap.


avatar van schumacher

schumacher

  • 4105 berichten
  • 3823 stemmen

Trage maar toch een degelijk filmpke al heeft dit vooral te maken met de alom bekende acteur en actrice die een ijzersterke prestatie neerzetten. Zet daar 2 mindere acteurs en de scores zouden veel lager liggen, ben ik zeker van. Goed gecast, deze zorgden ervoor dat ik de film nog met gemak heb uitgekeken.

Maar de film zelf vond ik niet geheel sterk, dat kon nog beter.


avatar van donnie darko

donnie darko

  • 6138 berichten
  • 2730 stemmen

kos schreef:
Ik sluit me vooral aan bij mjk87 hierboven. Maar waardeer het wel iets minder. Dit vooral door de teleurstellende 2de helft.

Het begin met de bevallingsscene en daaropvolgende weemoed is ijzersterk zowel geacteerd als vormgegeven. Maar het hele lawsuit gebeuren is totaal niet overtuigend en lijkt vrij onzinnig. Vooral als het dan ook nog eens op deze manier afloopt. Misschien dat het in de VS logischer lijkt of zo? . Dat verpestte jammer genoeg de film voor mij.


in Amerika inderdaad bijna standaard dat een gezondheidswerker voor dit soort fout wordt aangeklaagd, en de straffen die hier worden gevorderd zijn ook allesbehalve ongeloofwaardig. Zeer f*ucked up rechtssysteem


avatar van missl

missl

  • 3866 berichten
  • 5522 stemmen

Is Shia LaBeouf hier ook uitgehaald omdat hij op enig moment helemaal niet meer in beeld is. Wel jammer want hij speelt wel goed.

Pijnlijk maar mooi drama.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13389 berichten
  • 1947 stemmen

IJzersterke openingssequentie en eigenlijk alleen daarom al de moeite van het kijken waard. Het vervolg van Pieces of a woman had mij op zich nog steeds wel mee, maar toch laat de film ook veel liggen. Het scenario mist focus, de teksten zijn niet scherp genoeg, de muziek is te gemakkelijk (in het begin sprong mijn hart nog op bij Sigor Rós). Daar staan losse momenten tegenover die alsnog indruk maken en ook de haarscherpe en stijlvaste cinematografie. Een beetje een gemengde zak dus, of anders gezegd: appels en misperen. Die boom aan het eind leek me minstens tientallen jaren oud trouwens dus deze vlieger van Mundruczó ging ook al niet op. Rationeel neigt het allemaal misschien eerder naar de drie, maar gevoelsmatig is het toch echt dat halfje meer.


avatar van umbra

umbra

  • 3905 berichten
  • 3631 stemmen

Te traag, melig en saai voor mij. Qua dramafilms heb ik het liever gitzwart, door merg en been, schokkend, intriest tot en met. Het personage Martha (Vanessa Kirby) vond ik opzich wel sterk.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 30768 berichten
  • 5337 stemmen

Een thema dat sowieso al de moeite is om te vertellen. Hoe je omgaat met het verlies van een kind en wat het effect is op je relatie, hoe iedereen anders reageert, de zoektocht naar een verklaring of een schuldige. De film schenkt ook veel aandacht aan de bevalling. Ook al duurt dat in het echt vele uren langer, is het met meer dan 20 minuten toch een lange indrukwekkende scène. Niet alleen laat Vanessa Kirby (die zelf geen moeder is trouwens) haar acteertalent zien. Het is zo meeslepend dat de impact erna vrij groot is.

Dan krijgen we het verwerken dat wat zoeken is en toch een pak rustiger dan de opening van de film. Niet dat het in elkaar zakt als een pudding, maar de impact van voordien is wel wat verdwenen. Het einde zet dat voor een deel wel terug recht.


avatar van Thomas83

Thomas83

  • 3893 berichten
  • 3507 stemmen

Dit leek me een wat te deprimerende film, maar het is te doen. De bevalling in de eerste vijfentwintig minuten of zo is zo intens en direct het hoogtepunt van de film. Ogenschijnlijk in een take geschoten met de camera er bovenop. Ik heb denk ik een bevalling nog niet zo realistisch en gedetailleerd weergegeven zien worden in een film. De rest van de film verbleekt hier toch een beetje bij. Een hoop is vaak ook wat klungelig geschreven. Alsof een realistisch en naturel drama opzichtig flirt met een tranentrekker uit Hollywood.

Er zijn bijvoorbeeld veel verhaallijntjes die er maar wat bij hangen, en de metaforen zijn haast komisch opzichtig. Daarnaast zijn er ook gewoon ronduit idiote en lui geschreven momenten. De vermeldingen van Sean zijn verleden als verslaafde zijn even plichtmatig als voorspelbaar, en wat was nou echt de toegevoegde waarde van die nicht van de familie? Ik keek er nogal van op dat zetijdens die vrij bespottelijke rechtszaak niet advocaat maar aanklager bleek te zijn. Hoe heeft Elizabeth haar dan aan kunnen laten stellen?.

Aan de cast ligt het overigens niet. Werkelijk iedereen is goed. LaBeouf kan nog wel eens een bepaalde onoprecht overkomende intensiteit in zijn rollen brengen, maar in deze film werkt dat nog wel. Kirby (een klasse apart) en Parker zijn subtiel zoals de rest van de film over het algemeen juist niet is. Burstyn heeft op zich een wat theatrale rol, maar zoals altijd is het weer enorm genieten van haar spel. Haar monoloog na dat ongemakkelijk etentje vond ik meer genietbaar dan de Oscar bait-monoloog van Kirby op het einde. Burstyn is overigens wel heel erg oud om de moeder van Kirby te kunnen spelen. 3.0* ruim.


avatar van Arnie

Arnie

  • 1080 berichten
  • 1851 stemmen

Dit was een tegenvaller. Misschien was ik afgestompt door een paar Fast and Furious-films in de afgelopen dagen, maar op een of andere manier wist de film me nergens te raken. De veelge(n/r)oemde openingsscene was op zich knap gedaan, maar ik was niet zo onder de indruk als vele anderen, en ik vond het eigenlijk gewoon onnodig lang duren. En daarna volgt een onsamenhangend script, veel vreemde plotontwikkelingen, en verveelde ik me ronduit.

Een paar dingen sprongen eruit:
-Het camerawerk - veel close-ups van degene aan het woord, terwijl je juist benieuwd bent naar de reactie van de ander. Waarschijnlijk een bewuste keuze, maar niet een logische en ook niet te rechtvaardigen.
-Het plot: veel losse lijntjes (al vaak genoemd hier), vaak heel onbevredigend. Vooral: hoe kan de relatie van het stel zo makkelijk breken? De rol van de moeder hierin is ook erg vreemd en er wordt weinig duidelijk. Ook de karakterontwikkeling van Martha vind ik niet echt geloofwaardig, en de keuze om weinig tot niets op te helderen van de redenen voor haar gedrag vind ik een slechte. Die speech in de rechtzaal was er één uit het Hollywood-boekje en maakte erg weinig indruk.
-De rollen: die advocaat/nicht bijvoorbeeld heeft een vreemde rol in het verhaal, een vreemd lijntje. Ook een vreemde (en slechte!) rol van Iliza Schlesinger, die trouwens vooral comedian is en dat stukken beter doet wat mij betreft.

Al met al een vreemde film van Mundruczó, die veel beter kan. Ik kreeg vooral de indruk dat hij zijn Hongaarse arthouse-intenties moeilijk verenigd kreeg met Hollywood, dus misschien geef ik hem een volgende keer nog eens een kans.


avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

  • 4224 berichten
  • 2919 stemmen

Sterk.

De 'intro' - zijnde de bevalling en de aanloop ernaartoe - is geweldig. Ontzettend goed in beeld gebracht én geacteerd. Zonder al te veel franjes, maar wel enorm efficiënt verfilmd. Die scène komt binnen en is meteen ook het hoogtepunt van de film. Veel beter had men dat stuk niet kunnen maken.

Dan valt een kleine break - de filmtitel - en ontvouwt zich een wat meer standaard drama over verwerking. Het is spijtig dat er ook ongenuanceerde zaken tussen zitten zoals die (schoon)moeder en het pushen tot een rechtszaak. De focus blijft gelukkig wel gewoon op de personages waar het om draait. Vanessa Kirby zet een dijk van een rol neer - wellicht in mijn top 10 van beste acteerprestaties, mocht ik er één maken. Alleen al om die reden moet je deze gezien hebben.

4


avatar van K. V.

K. V.

  • 4220 berichten
  • 3665 stemmen

Hm, het was niet mis deze film, maar hij mocht toch wat korter geweest. Zeker het middenstuk vond ik toch wat minder. Zeker het begin vond ik wel erg goed. De cast deed het wel goed en verder zag het er prima uit.

Het was niet slecht, maar ook niet waw.


avatar van Movsin

Movsin

  • 8081 berichten
  • 8298 stemmen

Film begint met een voorheen nooit geziene dramatische bevallingsscène van ruim 20 minuten. Een eerste sein om u in te leven in heel wat emoties en af en toe een nagenoeg ondraaglijke spanning.

Nadien komt het verwerkingsproces aan bod en hier heeft de cineast wel wat moeite om de klassieke cliché's van het genre te ontwijken. Toch zijn er heel wat mooie momenten weggelegd waarin de vrouw, schitterend vertolkt door Vanessa Kirby, op haar manier, en zonder nog meer belastende inmenging, haar verdriet tracht te overwinnen.

De film krijgt een mooie en zeer menselijke afronding, vol emotie in de rechtszaal.

Geen absolute topper maar toch een prijzenswaardig werk.