• 8.228.006 stemmen

Deathcember (2019)

Horror | 145 minuten

Over Deathcember

"24 doors to hell"

Een horror omnibusfilm met 24 korte horrorverhalen die geregisseerd zijn door verschillende regisseurs en Kerstmis als thema hebben. We zien verhalen over zombie-kerstmannetjes, vlezige kerststronkjes, kwaadaardige kerstmannen, bloedvergieten en wel heel erg bijzondere versnaperingen.

image

Social Media

avatar van umbra

umbra

Horror anthology met 24 zeer korte verhaaltjes van om en bij de 5min, zelfs geinig animatiefilmpje zit er tussen En een Vlaams verhaaltje van Steve De Roover, wat ik zelfs nog een vd betere vond, zonder chauvinistisch te zijn. Ook Deodato heeft een filmpje, net als de maker van The Woman. Gans deze film is met een vette knipoog, maar uiterst vermakelijk, dat ze deze maar is opzetten op al de komende kerstbijeenkomsten ipv de jaarlijkse kotskerstfilms

avatar van Pugsley

Pugsley

Had hier best zin in maar als die beroerde trailer representatief is voor de hele film zijn die 145 minuten wel echt gruwelijk lang.

umbra schreef:

Dank je wel!

avatar van joolstein

joolstein

Fijne kerst-anthologiefilm in de vorm van een adventskalender. 24 dagen - 24 attributen Elk vertegenwoordigt een deurtje en achter elk daarvan is een kort horror- filmpje van 5 minuten te vinden van uiteenlopende regisseurs van over de hele wereld. En dan zijn er ook nog twee bonusfilms die in de aftiteling zijn verborgen. Wel is er regelmatig gebruik gemaakt van moderne CGI en de beelden waar de deurtjes zich bevinden bestaat geheel uit computerbeelden.

01. "A Door Too Far" van de (voor mij) onbekende regisseur Dominic Saxl. Ondeugend jongetje krijg niet genoeg van advent-chocolade, straf volgt uiteraard! Een licht zwart (grijs) humoristisch verhaal waarbij de camera vakkundig meebeweegt met de hoofdpersoon en zijn blik. Goed begin!

02. "All Sales Fatal" van regisseur Michael Varrati (veel gedaan tot aan zelfs iets voor Disney toe, maar niets opvallend) "Haven't you heard gendering is over?" De winkelfrustraties van Claire (Tiffany Shepis) op Kerst. Een humoristische en een bewust overdreven kijk op rolbevestiging en consumptie. Beperkt, maar niet slecht.

03. "Aurora" van de Servische regisseur Lazar Bodroza (van het fantastisch A.I. Rising, 2018) De regisseur is bezig met een nieuwe film (met dezelfde titel) dus vermoedelijk had hij weinig tijd of deed aan ongegeneerde reclame want hij plaats dit filmpje gewoon in die wereld. Geen kerstthema? Het is vergeven want de uitstekende effecten maakte indruk!

04. "X-mas on Fire" van de Duitse regisseur Florian Frerichs (zijn film Das letzte Mahl, 2018 bezit een flinke hoge rating?) Dit was een Reservoir Dog-achtige overvalfilm met een achterstevoren verteld verhaal, die eindigt in gezang. Dankzij een gladde uitstraling ziet het er mooi maar ook kunstmatig gestyled uit. Goed gedaan.

05. "Villancicos" van de Mexicaanse regisseur Isaac Ezban (van één van mijn favorieten films Los Parecidos, 2015) Filmpje dat zich afspeelt rond het ziekbed van een jongentje, het enige dat hem in leven houdt; het zingen van een kerstliedjes. Het levert een unieke mix van de feestdagen en waanzin op, alles eraan is goed, alleen het idee slijt snel. Vijf minuten blijkt opeens erg lang te zijn.

06. "Joy To The Girls" van de Spaanse regisseur Sonia Escolano (er staan volgens mij een paar niet succesvolle erg films op haar naam) Op Kerstmis ontmoet een nerveuze man drie mooie vrouwen. Alles is elegant kleding, kapsels, interieur, kleuren met goudtinten, Spaanse muziek en de bewegingen van de acteurs. Oeps... oh ja we waren een horror aan het maken?

07. "The Hunchback of Burg Hayn" van de regisseur Bob Pipe (het korte filmpje The Monster, 2015 en Soul Reaper, 2019) Het verhaal van een gebochelde man die men op de brandstapel wil verbranden maar er is misschien redding in een kerstpardon. Een heerlijk en mooi gemaakt zwart-wit filmpje. Ode aan de stille monsterfilm van weleer.

08."Family Matters" van de Belgische regisseur Steve De Roover (van de documentaires Forgotten Scares en de aankomende Surrealistic Nightmares) Op bezoek bij je schoonfamilie, misschien op zich al horror genoeg maar deze familietraditie maakt het nog erger! De prettig sombere sfeer en de zo te zien praktische body-horror deden de rest! Was er net een filmpje iets te lang? Nou deze was te kort!

09. "Crappy Christmas: Operation Christmas Child" van de Duitse stop-motion & klei animator regisseur Juergen Kling. Oei, dit was best heftig. Claymation over geen gemakkelijk onderwerp; kindermisbruik door de kerkelijke instituten. En bijna frontaal in het beeld! Gelukkig is er aan het einde ook wraak en de coco-cola truck.

10. "Five Deaths in Blood Red" van Ama Lea ( alleen een paar shorts) Een rijke weduwe schrapt haar verwende volwassen kinderen uit het testament behalve haar blinde geadopteerde dochter. Het filmpje probeert de Giallo na te bootsen met personages die worden nagesynchroniseerd en zelfs met aanwezigheid van Suspira-actrice Barbara Magnolfi. Wat het mist is de typerende sfeer maar was wel leuk genoeg.

11. "Kill Santa" van de Spaanse regisseur Sadrac González-Perellón (Black Hollow Cage, 2017 en een film met de regisseur van nr. 6) In de eerste helft zie je twee zussen in een bouwmarkt. Fijn mysterieus maar slecht CGI en de voorspelbaarheid verprutsen dit filmpje.

12. "Bad Santa" van de Britse regisseur Julian Richards (o.a. The Last Horror Movie, 2003, Daddy's Girl, 2018 en Reborn, 2018) Kinderen versus het Krampus-verhaal. Het zag er prima uit maar de clou ontging mij een beetje?

13. "Santa Is Coming" van de Zuid-Koreaanse Sang-woo Lee (redelijk wat films gemaakt maar niet heel bekend in onze Westerse wereld) Papa verzamelt merchandising uit horrorfilms en drinkt graag. Dochterlief krijgt veel poppen en speelt graag. Papa kan geen nee zeggen...solide goed vakmanschap maar de getoonde horror is niets bijzonders.

14. "A Christmas Miracle" van de Amerikaanse regisseur Vivienne Vaughn (ze vertoeft nogal op de set van grote films als assistente van een Producer?) Barbara Crampton begeleidt in grijsblauwe kleuren beelden, zeer sfeervol als was het een vage mist. Het doel is de begraafplaats, het einde is bevredigend. Het anti-kerstverhaal in een prachtige gotische horror! Geheel van en met vrouwen en voor de grootste favoriet!

15. "Casetta Sperduta in Campagna" van de Italiaanse oudgediende regisseur Ruggero Deodato (Cannibal & Jungle Holocaust, Camping del Terrore, 1987) Nee deze oude man heeft (als hij het al had?) het niet meer! Hier kon hij niets beters bedenken dan het voorspelbare verhaaltje dat zo van een 15-jarige had kunnen komen? In een stijl die doet denken aan een verwisselbare Amerikaanse tv-serie en acteerwerk van hetzelfde niveau! Ja deze was de slechtste van alle 26 filmpjes.

16. "Milk and Cookies" van de Amerikaanse regisseur Sam Wineman Papa die te wensen overlaat en melk en koekjes die de wensen van het kind uit laat komen. Qua enscenering en acteerwerk is dit filmpje in alle opzichten zonder grote gebreken, maar ook niet opzienbarend.

17. "Pig" van de Duitse Andreas Marschall (Tears of Kali, 2004, Masks, 2011 en een segment in German Angst,2015) Tot nu heeft de regisseur mij nog niet teleurgesteld. En ook nu niet de horror verplaatst zich ditmaal naar een disco! Door de neonlichten een flitsend filmpje en met de gewelddadige dames ook een bloederig "#MeToo" -thema.

18."They Once Had Horses" van denk ik de bekendste regisseur Lucky McKee (May 2002, The Woods, 2006, The Woman 2011 en Kindred Spirits, 2019) Een zwart-witte western. Twee bevriende cowboys zitten 's nachts bij een kampvuur terwijl het onbekende rondwaart. Deed me op één of andere manier nogal denken aan Chowboys: An American Folktale (2018)

19. "December the 19th" van de Servische regisseur Milan Todorovic (Zone of the Dead, 2009 seriewerk en Mamula, 2014) Twee jonge vrouwen leren elkaar kennen op een feestje, zien elkaar wel zitten en besluiten te gaan schaatsen. Licht erotisch en met prima bloederige effecten!

20. "Getting Away From It All" van de ook geen onbekende regisseur Pollyanna McIntosh (haar eigen film Darlin' 2019 een vervolg op 'The Woman' waar ze als actrice in speelde) een man die niet in staat is te ontsnappen aan de nachtmerrie van kerst. Minimalistisch maar goed geënsceneerd en met humor gespeeld Tjonge wat een gaaf einde!

21. "Family Feast" van zo te zien de Canadeense regisseur Rémi Fréchette (eenbezig baasje met erg veel shorts op zijn naam) Kerstfeest met de familie is een nachtmerrie. Rosy voelt zich duidelijk niet op haar gemak. Alles wordt alleen maar erger totdat er bloed vloeit. Goed gedaan!

22. "Before Sundown" van de vrij onbekende regisseur Jason Rostovsky. Het geloof en bijgeloof van joods kerstfeest. Zijn dit slechts illusies? Wees op tijd thuis anders gaat het mis! Interessant, vermakelijk en een leuk einde.

23. "Cracker" van de Britse John Cook Lynch (één of twee eerdere short) Een gezin van drie en oma beleeft een ongemakkelijk kerstfeest. De kijker denkt snel te weten waarom dat zo is. Niets is wat het lijkt. Een uitstekend filmpje met een prachtige stijl uit de jaren 50. Fantastisch en mijn twee favoriet!

24. "Operation Dolph" van regisseur Trent Haaga (naast acteur ook de films Chop, 2010 en 68 Kill (2017) De Kerstman is blijkbaar boos dit komt tot uitbarsting rond een suikerspin gekleurd huis, met de KKK, een drugslab en wat al niet meer. Ach waarom niet de Kerstman op een reddingsmissie.

zo dat was het advent-evenement ... maar wacht eens, de credits brengen ons meer!

25. "Christmas Corp.se" van nieuwkomer de Duitse Annika Marx. Kerstfeest op een kantoor met machtswellust en egoïstische gedrag. Tja, hebzucht naar macht en geld en de druk om te presteren zijn echt beangstigend maar een beetje meer pit had het beter gemaakt.

26. "They Used To Laugh And Call Him Names" van het duo B.J. Colangelo en Zach Shildwachter

Een man en zijn zoon op pad in besneeuwd landschap om hem te leren jagen. Met weinig geld, goedkope effecten en gewoon wat lol, kom men best ver met een trash-splatter-komedie. En met een beetje geluk krijgt zo'n filmpje ook een plek in de aftiteling van een film. Binnenkort ook eens de heren hun eerste film Powerbomb (2020) bekijken!

Altijd moeilijk om een ​​anthologiefilm als geheel te 'beoordelen' zeker als die uit 26 afleveringen bestaat. Sommige zijn meer dan leuk, andere scoren voldoende maar er zijn er ook altijd een paar die het veel minder doen. Toch overheerst bij deze het positieve gevoel! En naar mijn mening mag een project als dit ook altijd gewaardeerd worden!

avatar van Rickyman

Rickyman

Leuke kerstfilm inderdaad, met 26 korte verhaaltjes. Sommigen zijn echt geweldig (grof), andere weer iets minder, maar prima film om je door die donkere dagen voor kerst heen te slepen.

Ook The Source of Shadows (2020) is een uitstekend anthologiefilmpje. Staat niet op MM, maar zeker het kijken waard!

joolstein schreef:

Mooie review, hartelijk dank

Rickyman schreef:

Fijn te lezen, dank!!

avatar van perceived

perceived

Een verrassende en bonte mix van kortfilmpjes afkomstig uit zowat alle windstreken. Zeer gevarieerd en leuk verpakt als adventskalender. De kwaliteit van de filmpjes ook nogal gevarieerd, maar overall is het een leuke anthology-film. 7/10*