Berlin Alexanderplatz (2020)

Duitsland / Nederland / Frankrijk / Canada

geregisseerd door Burhan Qurbani
met Welket Bungué, Jella Haase en Joachim Król

Het verhaal gaat over de gevluchte Francis uit Guinee-Bissau, die probeert een eerlijk leven te leiden in Berlijn. Door zijn status als illegale vluchteling blijkt dat praktisch onmogelijk. Francis valt in handen van manipulator en drugsdealer Reinhold. Francis verandert in Franz, een genadeloze crimineel.

Cineuropa schreef:
An adaptation of the classic 1929 novel by Alfred Döblin, which famously became a TV series in 1980, courtesy of Rainer Werner Fassbinder.
The script, co-penned by Qurbani and Martin Behnke transposes the original story (already made into a feature film once, by German director Phil Jutzi in 1931) to modern-day Berlin.

Bron

Het Berlijn Film Festival heeft vandaag de line-up van de hoofdcompetitie bekendgemaakt en selecteerde BERLIN ALEXANDERPLATZ van Burhan Qurbani. De film maakt daarmee kans op een Gouden Beer.

In BERLIN ALEXANDERPLATZ, geproduceerd door het Duitse Sommerhaus in coproductie met Lemming Film, speelt de Nederlandse acteur Nils Verkooijen een belangrijke rol. De 22-jarige acteur speelt al ruim 10 jaar in film- en tv producties waaronder BRIEFGEHEIM, SPIJT!, MICHIEL DE RUYTER, DANSEN OP DE VULKAAN en ZWARTE TULP. De hoofdrollen zijn voor Welket Bungué (JOAQUIM), Jella Haase, Martin Wuttke (INGLOURIOUS BASTERDS) en Albrecht Schuch (SYSTEM CRASHER). De film verschijnt in de loop van 2020 in de Nederlandse bioscopen. De 70ste editie van de Berlinale vindt plaats van 20 februari t/m 1 maart 2020.

BERLIN ALEXANDERPLATZ is een hedendaagse interpretatie van Alfred Döblins wereldberoemde boek. De film vertelt het verhaal van vluchteling Francis (Guinea-Bissau) die probeert een eerlijk leven te leiden in Berlijn, maar door zijn status als illegale vluchteling blijkt het praktisch onmogelijk. Francis valt in de handen van manipulator en drugsdealer Reinhold en transformeert langzaam in Franz, een crimineel tegen beter weten in.

Lemming Film, opgericht in 1995, is een van de toonaangevende bedrijven in Nederland voor nationale en internationale (co)producties. Lemming Film wordt gerund door CEO/producent Leontine Petit en producent Erik Glijnis.

Distributeur September Film brengt de film in de loop van 2020 uit in de bioscoop.

(persbericht September Film)

Klinkt nogal ambitieus allemaal. Ben benieuwd.

Vanaf 6 augustus in de bioscoop (September Film)

avatar van tbouwh
[...] Qurbani (Wir Sind Jung. Wir Sind Stark., 2014) zet het naïeve idealisme van Francis zo scherp af tegen de verstikkende realiteit dat die realiteit in de loop van de film steeds verder vervaagt. Berlin Alexanderplatz is een bedwelmend anti-sprookje, een donkere allegorie die religieuze types gebruikt om het lot van de personages kracht bij te zetten. Helaas trapt scenarist Martin Behnke (die ook meewerkte aan de hitserie Dark) daarbij in de valkuil die iedere allegorische film idealiter zou pogen te vermijden: als de referenties (in dit geval onder meer naar de duivel en de apocalyptische ‘hoer van Babylon’ uit het boek Openbaring uit het Nieuwe Testament; ook wordt Francis op Bijbelse wijze ‘Franz’ gedoopt) té expliciet zijn, kan dit ten koste gaan van de dramatiek. Dit is precies wat er in Berlin Alexanderplatz gebeurt: de lotgevallen van de hoofdpersoon hangen te veel van hardop uitgesproken ideeën aan elkaar, waardoor de film nogal hermetisch aanvoelt en je je als kijker beperkt kunt voelen in je beleving en interpretatie. Het helpt in dit kader ook niet dat het scenario is opgebouwd uit vijf episodes, die het noodlot verder faseren en onderstrepen. De eigenaardige epiloog valt uit de toon en weet in die zin wel weer te prikkelen, maar niet meer te overtuigen.

Berlin Alexanderplatz - Cine (volledig)

Ik zal niet stemmen want na de zoveelste onlogische dramaturgische gang van zaken ben ik ergens aan het begin van het vierde deel opgestapt om m'n huis af te koelen. Leek me nuttiger. Want ook al zat het qua sfeer veelal bovengemiddeld goed, scenarisch was het knullig tot af en toe het tenenkrommende aan toe. Dat gold sowieso voor dat irritante Reinhold-karakter dat niet leek te kunnen verdwijnen Qua sterren kwam het nu misschien net tot 2 , met wat geluk door het gemiste gedeelte en de goeie sfeer max tot 2,5

avatar van Mads Smikkelsen
Goeie film, goed verhaal en goed geacteerd

avatar van ohkino
Een vooral sfeervolle film voor een zwoele zomeravond, een koortsdroom van drie uren.

Prachtige film en goed gelukte update van Döblins roman. Mooi hoe de roaring twenties nu de roaring 2020s zijn. Sowieso vaak prachtig in in beeld gebracht met omkeringen, dynamische tracking shots en slimme edits. Ook is de film rijk aan grote thema’s: kolonialisme, racisme, liefde, die nergens plat worden. Ook prima acteerwerk, met name van verdorven verleider Reinhold. Leek door de soms wat geforceerde dialogen wat op een toneelbewerking, maar dat vond ik geen minpunt. Wel is de film met drie uir speeltijd net iets te lang. Aanrader!

Absoluut een aanrader deze film. Goed verhaal, goed geacteerd. Heel triest dat een vluchteling met de beste bedoelingen een goed mens wil zijn, maar toch vervalt in crimineel gedrag. Goedgelovig, naïef, de verkeerde mensen ontmoeten, het snelle geld en die combinatie is verleidelijk voor iedereen, met alle gevolgen van dien. Uiteindelijk komt het nog enigszins goed. Ik heb er van genoten.

avatar van Fortune
tbouwh schreef:
[...] Dit is precies wat er in Berlin Alexanderplatz gebeurt: de lotgevallen van de hoofdpersoon hangen te veel van hardop uitgesproken ideeën aan elkaar, waardoor de film nogal hermetisch aanvoelt en je je als kijker beperkt kunt voelen in je beleving en interpretatie.
Berlin Alexanderplatz - Cine (volledig)

Ik ben benieuwd naar deze film, vooral voor de esthetiek. Is het niet zo dat de beleving en interpretatie van de hoofdpersoon audiovisueel wordt uitgebeeld? Of misschien is dat wel zo maar wordt dat niet goed uitgewerkt? Of is het persoonlijker als in de een voelt de sfeer wel en de ander niet?

avatar van tbouwh
De film heeft zeker esthetische kwaliteit, maar leunt ook (te) sterk op de overkoepelende vertelling & verhaalstructuur, inclusief voice-over. In mijn kritiek richtte ik me met name daarop. Er zijn zeker momenten dat beleving de boventoon voert, maar daar bleef het wat mij betreft dus te veel bij, ''momenten''. Geen zeer memorabele neonoir look maar de film heeft zijn setting echt flink mee en en er zitten wel een paar aardige nachtelijke scènes tussen. Concreet vergelijkingsmateriaal: dit is geen titel á de Safdie Broeders, de film trekt niet van beleving naar 'verhaal' toe, maar echt van verhaal naar momenten van 'beleving'.

Ga aub het origineel kijken...