Berlin Alexanderplatz (2020)

1 stem

Duitsland / Nederland / Frankrijk / Canada

geregisseerd door Burhan Qurbani
met Welket Bungué, Jella Haase en Joachim Król

Het verhaal gaat over de gevluchte Francis uit Guinee-Bissau, die probeert een eerlijk leven te leiden in Berlijn. Door zijn status als illegale vluchteling blijkt dat praktisch onmogelijk. Francis valt in handen van manipulator en drugsdealer Reinhold. Francis verandert in Franz, een genadeloze crimineel.

• Vanaf 30 juli in de bioscoop

Cineuropa schreef:
An adaptation of the classic 1929 novel by Alfred Döblin, which famously became a TV series in 1980, courtesy of Rainer Werner Fassbinder.
The script, co-penned by Qurbani and Martin Behnke transposes the original story (already made into a feature film once, by German director Phil Jutzi in 1931) to modern-day Berlin.

Bron

Het Berlijn Film Festival heeft vandaag de line-up van de hoofdcompetitie bekendgemaakt en selecteerde BERLIN ALEXANDERPLATZ van Burhan Qurbani. De film maakt daarmee kans op een Gouden Beer.

In BERLIN ALEXANDERPLATZ, geproduceerd door het Duitse Sommerhaus in coproductie met Lemming Film, speelt de Nederlandse acteur Nils Verkooijen een belangrijke rol. De 22-jarige acteur speelt al ruim 10 jaar in film- en tv producties waaronder BRIEFGEHEIM, SPIJT!, MICHIEL DE RUYTER, DANSEN OP DE VULKAAN en ZWARTE TULP. De hoofdrollen zijn voor Welket Bungué (JOAQUIM), Jella Haase, Martin Wuttke (INGLOURIOUS BASTERDS) en Albrecht Schuch (SYSTEM CRASHER). De film verschijnt in de loop van 2020 in de Nederlandse bioscopen. De 70ste editie van de Berlinale vindt plaats van 20 februari t/m 1 maart 2020.

BERLIN ALEXANDERPLATZ is een hedendaagse interpretatie van Alfred Döblins wereldberoemde boek. De film vertelt het verhaal van vluchteling Francis (Guinea-Bissau) die probeert een eerlijk leven te leiden in Berlijn, maar door zijn status als illegale vluchteling blijkt het praktisch onmogelijk. Francis valt in de handen van manipulator en drugsdealer Reinhold en transformeert langzaam in Franz, een crimineel tegen beter weten in.

Lemming Film, opgericht in 1995, is een van de toonaangevende bedrijven in Nederland voor nationale en internationale (co)producties. Lemming Film wordt gerund door CEO/producent Leontine Petit en producent Erik Glijnis.

Distributeur September Film brengt de film in de loop van 2020 uit in de bioscoop.

(persbericht September Film)

Klinkt nogal ambitieus allemaal. Ben benieuwd.