Genre: Misdaad / Drama
Speelduur: 170 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Brian De Palma
Met onder meer: Al Pacino, Michelle Pfeiffer en Steven Bauer
IMDb beoordeling:
8,3 (1.002.349)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 5 april 1984
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Scarface
"The world is yours..."
Scarface vertelt het verhaal van Tony Montana, een Cubaanse bootvluchteling die zich langzaam op weet te werken in het cocaïne-circuit van Florida. Na een tijdje de klusjes van anderen opgelost te hebben, begint hij z'n eigen imperium op te bouwen. Als het grote geld binnenloopt wordt de inmiddels verslaafd geraakte Montana overvallen door paranoia, en heeft de plaatselijke misdaadbestrijding het op hem gemunt.
Externe links
Acteurs en actrices
Tony Montana
Manny Ribera
Elvira Hancock
Frank Lopez
Mama Montana
Omar Suarez
Alejandro Sosa
Bernstein
Chi Chi
Video's en trailers
Reviews & comments
tims
-
- 209 berichten
- 415 stemmen
The World is Yours.
Scarface wordt bestempeld als één van de hoogtepunten uit het misdaadgenre,
Behalve door de Nedelandse Filmencyclopedie dan:)
" Men heeft een film uit 1932 actueel willen maken door de hoofdrolspelers te veranderen in Cubaanse vluchtelingen in Miami en de beroepsmatige bezigheden te verleggen van de dranksmokkel naar de drugshandel. Deze filn wentelt zich bijna 3 uur (!) in excessen en onaangenaamheden en brengt die dat allemaal doorstaat geen enkel ander inzicht dan dat de misdaad niet loont. In de versie van 1932 zat tenminste nog een beetje schot."
Bron: Speelfilmencyclopedie, Speelfilmgids.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Vast uit de Parool overgenomen. Die zitten er meestal naast. Zo betitelden ze Soldaat van Oranje als "onbelangrijk".
tims
-
- 209 berichten
- 415 stemmen
Vast uit de Parool overgenomen. Die zitten er meestal naast. Zo betitelden ze Soldaat van Oranje als "onbelangrijk".
Denk je nou werkelijk dat De Nederlandse Filmencyclopedie recensies gaat overnemen uit het Parool? Lol
Fayerin
-
- 66 berichten
- 914 stemmen
Behalve door de Nedelandse Filmencyclopedie dan:)
" Men heeft een film uit 1932 actueel willen maken door de hoofdrolspelers te veranderen in Cubaanse vluchtelingen in Miami en de beroepsmatige bezigheden te verleggen van de dranksmokkel naar de drugshandel. Deze filn wentelt zich bijna 3 uur (!) in excessen en onaangenaamheden en brengt die dat allemaal doorstaat geen enkel ander inzicht dan dat de misdaad niet loont. In de versie van 1932 zat tenminste nog een beetje schot."
Bron: Speelfilmencyclopedie, Speelfilmgids.
tjah, ben ik het wel ergens mee eens.
Wat ik jullie, liefhebbers, graag wil vragen:
Waarom is Scarface beter dan een andere semi-succelvolle jaren 80 actiefilm zoals bijvoorbeeld Rambo of Predator? (en zeg dan niet, 'omdat er meer diepgang in zit', wát is dan die diepgang?? en niet 'omdat al pacino een held is', wáárom is hij dan een held?)
yeyo
-
- 6351 berichten
- 4615 stemmen
Waarom is Scarface beter dan een andere semi-succelvolle jaren 80 actiefilm zoals bijvoorbeeld Rambo of Predator? (en zeg dan niet, 'omdat er meer diepgang in zit', wát is dan die diepgang?? en niet 'omdat al pacino een held is', wáárom is hij dan een held?)
Ik waardeer vooral het stilistische aspect van Scarface: de wervelende regie van De Palma, de schitterende, kleurrijke aankleding, het theatrale acteerwerk en de passie / het melodrama van de plot. Over diepgang heb je trouwens helemaal gelijk, daarin blinkt deze film niet uit.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Wat een kortzichtige recensie zeg, die van de speelfilm encyclopedie. Scarface is de belichaming van de jaren '80 en kent een visuele flair die 100% De Palma is. Een geweldige regisseursfilm en niet alleen maar excessen en onaangenaamheden.
tims
-
- 209 berichten
- 415 stemmen
Wat een kortzichtige recensie zeg, die van de speelfilm encyclopedie. Scarface is de belichaming van de jaren '80 en kent een visuele flair die 100% De Palma is. Een geweldige regisseursfilm en niet alleen maar excessen en onaangenaamheden.
Het was slechts een quote....voor de volledige resensie...Zie De Filmencyclopedie.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Ja dat snap ik, maar wanneer dit stuk deel uitmaakt van een recensie dan kan ik wel ongeveer voelen waar de recensent heen wil. In ieder geval is Scarface niet voor niets een van de meest misbegrepen films ooit.
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Voor een film die hier zo hoog in de top staat is hij behoorlijk misbegrepen inderdaad.
606
-
- 23876 berichten
- 12263 stemmen
Voor een film die hier zo hoog in de top staat is hij behoorlijk misbegrepen inderdaad.
Je hebt echt een hekel aan dit soort films is het niet, The godfather niks, scarface niks.
Maar de vergelijking met een goedkope actie film slaat bij mij de plank echt mis.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Voor een film die hier zo hoog in de top staat is hij behoorlijk misbegrepen inderdaad.
Ja, voor 90% om de verkeerde redenen. Misbegrepen hoeft toch niet altijd in negatieve zin te zijn?
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Ik heb niks tegen misdaadfilms, maar dat uitgerekend de toppers ellenlange inhoudsloze drama's zijn, vind ik toch schrijnend. De eerste Godfather uitgezonder trouwens. Die vind ik bij tijd en wijle nog wel te pruimen.
Trouwens, zolang niemand mijn vergelijking weerlegt, sla ik geen planken mis.
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Ja, voor 90% om de verkeerde redenen. Misbegrepen hoeft toch niet altijd in negatieve zin te zijn?
De opmerking is eigenlijk ook met een knipoog bedoeld. Eerlijk gezegd vind ik niet dat er niet veel aan te misbegrijpen is. Ach, laat iedereen maar het zijne denken.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
De misdaadtoppers inhoudsloze drama's? Scarface en Goodfellas schaar jij onder drama? Ik volg je even niet. En de film die wél veel drama-elementen kent die vind je nota bene wel te pruimen?
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
De opmerking is eigenlijk ook met een knipoog bedoeld. Eerlijk gezegd vind ik niet dat er niet veel aan te misbegrijpen is. Ach, laat iedereen maar het zijne denken.
Behoorlijk misbegrepen zelfs. De film staat voornamelijk zo hoog omdat er veel jongeren rondlopen die de film en Tony zo tof/cool/grof/gangster vinden dat er zonder na te denken met 5* wordt gestrooid. Of heb jij niet van die kerels in Tony-shirts bij jou in de buurt rondlopen?
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Het woord 'drama' heeft meerdere betekenissen 
En verder geen shirtjes van Tony in mijn omgeving. Al denk ik wel dat je er met je redenering niet ver vanaf zit. Scarface is absoluut geen moeilijke film, maar er zullen veel jongeren zijn die Tony's grote bek gaaf vinden. Dat is natuurlijk wel hun goed recht.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Ah op die manier. Tsjah, wie gaat dan ook Goodfellas of Scarface kijken voor de inhoud? Die films hebben filmisch veel mooie dingen te bieden. Inhoud maakt nog lang geen film, sterker nog, ik vind inhoud nog het minst belangrijke in film.
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Hehe, ik kijk wel degelijk naar de inhoud. Mede daarom vind ik American Gangster bijvoorbeeld fantastisch. Voor visuele schoonheden en dialogen neig ik eerder naar andere genres.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Zonde, want op deze manier ga je veel over het hoofd zien. Let bv eens op het camerawerk in Goodfellas, werkelijk fenomenaal en ook nog eens baanbrekend. En zo ook die van Scarface, bv bij de kettingzaagscène. Fantastisch kraanshot! Is American Gangster echt helemaal niets bij, Ridley Scott op de automatische piloot.
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Ik zal het onthouden, want hij ligt hier nog ergens. 
filmliefhebber92
-
- 1196 berichten
- 2571 stemmen
Hehe, ik kijk wel degelijk naar de inhoud. Mede daarom vind ik American Gangster bijvoorbeeld fantastisch. Voor visuele schoonheden en dialogen neig ik eerder naar andere genres.
American gangster is vrijwel hetzelfde verhaal als goodfellas. Alleen is goodfellas met een andere bevolkingsgroep en is die technisch veel mooier gemaakt.
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Hmm, nu leggen jullie de lat wel vrij hoog hoor. In American Gangster spreekt me in ieder geval het jaren '70 sfeertje erg aan en bovendien vond ik deze ook erg mooi geschoten. De stapel met de 'te zien' films wordt alleen maar groter op.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
tjah, ben ik het wel ergens mee eens.
Wat ik jullie, liefhebbers, graag wil vragen:
Waarom is Scarface beter dan een andere semi-succelvolle jaren 80 actiefilm zoals bijvoorbeeld Rambo of Predator? (en zeg dan niet, 'omdat er meer diepgang in zit', wát is dan die diepgang?? en niet 'omdat al pacino een held is', wáárom is hij dan een held?)
Hij is ook niet beter dan Rambo of Predator, maar dergelijke actiefilms spreken gewoon een kleinere doelgroep aan (of eigenlijk een grotere doelgroep niet), dus scoren die gemiddeld gezien lager. Maar het zijn alledrie typische jaren 80 toppers. En wat Scarface zo goed maakt? Het is gewoon de belichaming van de jaren 80. Cheesy discomuziek, foute kleding en auto's, het ongegeneerde materialisme en de opkomst van de zuid- en middenamerikaanse cokemaffia. Kortom een geweldig stukje popcultuur. Verder technisch zeer vaardig en met veel vaart gemaakt.
Verder doen rise and fall verhaaltjes het al goed sinds de bijbel...
puckb96
-
- 1849 berichten
- 0 stemmen
ik vind die discussie inderdaad heel erg vreemd. Scarface heeft misschien wat elementen van drama, maar ik vind het over het algemeen een keiharde misdaadfilm. Ik sluit me volledig bij Reinbo aan. 
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
De drama-aanduiding hier is idd onzin. Noem mij een misdaadfilm zónder drama.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Behalve door de Nedelandse Filmencyclopedie dan:)
" Men heeft een film uit 1932 actueel willen maken door de hoofdrolspelers te veranderen in Cubaanse vluchtelingen in Miami en de beroepsmatige bezigheden te verleggen van de dranksmokkel naar de drugshandel. Deze filn wentelt zich bijna 3 uur (!) in excessen en onaangenaamheden en brengt die dat allemaal doorstaat geen enkel ander inzicht dan dat de misdaad niet loont. In de versie van 1932 zat tenminste nog een beetje schot."
Bron: Speelfilmencyclopedie, Speelfilmgids.
Zo werd er destijds door wel meer journalisten over gedacht. Ik vond het destijds ook geen geweldige film, maar heb besloten dat ik maar eens moet herzien.
Boneka
-
- 2722 berichten
- 1398 stemmen
Lang geleden ooit een keer gezien, maar dit keer mooi op blu ray. Ik vind het een zo niet de beste maffiafilms aller tijden. In alle facetten is deze film zeer sterk. Hoewel geweld niet geschuwd wordt past alles perfect in de film, met een prachtige opbouw van een eenvoudige bootvluchteling, afwasser tot een van de rijkste maffiabazen van Miami. Daarin zag ik inderdaad veel trekjes die je later terug ziet in al die Miami Vice films. De film heeft vele glansrollen, met natuurlijk Al Pacino voorop. Vooral zijn maniertjes en face. M. Pfeiffer had hier haar eerste glansrol. Maar ik vind de rol van Mary Elizabeth ook erg sterk spelen. Later nog bekend bij Robin Hood Prince of the Thieves. Vond de film toentertijd wel heftiger dan nu. Tegenwoordig kijken we nergens meer van op. Toentertijd gingen zelfs mensen de bios uit. Muziek is in deze film ook erg sterk. Alles in pefecte sfeer.
Vind de film zeker wel drama bevatten. Succes, geluk, geld, maar ook de dood liggen dicht bij elkaar. Als ik dan toch wat mag aanhalen onder het motto drama. De scene met zijn moeder en zus in zijn ouderlijke huis. Het egocentrisch gedrag van Scarface zeg maar ziekelijk gedrag tav zijn zus en zijn acties erop. Maar ook het gehele concept rising and falling die elke maffiabaas tegenkomt.
Betamax
-
- 1256 berichten
- 1231 stemmen
Al vaak gezien en nu op blu-ray.
Het blijft één van de beste films die ik gezien heb.
Verhaal lang dat merk je niet.
Prima geacteerd.
Aanrader
JaguarsSoul
-
- 12 berichten
- 41 stemmen
Ik heb deze film al zo vaak gekeken toen ik 4/5 jaar was. Het zal zeker leuk zijn om het weer te bekijken
!
Gerelateerd nieuws

Beroemde misdaadfilm 'Scarface' met Al Pacino verdwijnt gauw uit het Netflix-aanbod

Beroemde misdaadfilm 'Scarface' met Al Pacino vanavond te zien op televisie

Dat hebben we al eens gezien: Enkele van de best beoordeelde remakes ooit

'Scarface' komt naar Netflix: 'Wat heeft die Pacino toch een charisma en wat kan die man acteren'
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.090 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties

Goodfellas
Misdaad / Drama, 1990
1.877 reacties
Gerelateerde tags
broer of zus relatiemiami, floridacorruptieverlies van geliefdecubaprohibition eracocaïnegangsterrise and fallremakedrug cartelmaffiagewelddrug lordbitternessrise to powermiami beachcuban refugeesdrug war
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








