Genre: Misdaad / Drama
Speelduur: 170 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Brian De Palma
Met onder meer: Al Pacino, Michelle Pfeiffer en Steven Bauer
IMDb beoordeling:
8,3 (1.001.995)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 5 april 1984
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Scarface
"The world is yours..."
Scarface vertelt het verhaal van Tony Montana, een Cubaanse bootvluchteling die zich langzaam op weet te werken in het cocaïne-circuit van Florida. Na een tijdje de klusjes van anderen opgelost te hebben, begint hij z'n eigen imperium op te bouwen. Als het grote geld binnenloopt wordt de inmiddels verslaafd geraakte Montana overvallen door paranoia, en heeft de plaatselijke misdaadbestrijding het op hem gemunt.
Externe links
Acteurs en actrices
Tony Montana
Manny Ribera
Elvira Hancock
Frank Lopez
Mama Montana
Omar Suarez
Alejandro Sosa
Bernstein
Chi Chi
Video's en trailers
Reviews & comments
aerts007
-
- 1324 berichten
- 54 stemmen
De cultstatus van deze film onder allerhande 50-cent-luisterende-bontkraagkleuters.

Arbil
-
- 208 berichten
- 771 stemmen
ik snap echt niet hoe mensen een film kunnen beoordelen op basis van wat andere mensen ervan vinden of wat voor mensen ervan houden.
daar lees ik heel veel berichten over hier.
raar en zielig tegelijk
erwku
-
- 529 berichten
- 2482 stemmen
Eerlijk gezegd heb ik een gruwelijke hekel aan Brian de Palma.
Ik geloof dat hij meer film ideeën bij elkaar heeft gejat dan de afgelopen 20 jaar door nieuwe filmmakers zijn bedacht.
Scarface is eigenlijk een prul van een film en is van het niveau Chuck Norris en Charles Bronson zoals er zoveel in de jaren tachtig werden gemaakt. Echter hadden deze films wel de eerlijkheid dat ze oprecht vonden dat geweldig een probleem oplost.
Grootste bezwaar voor mij is het nietszeggend verhaal de lelijke productie en regie die geen balans weet te vinden.
Het feit dat er zoveel gekken in de wereld zijn die Montana als een cultheld zien, t-shirt dragen enzo, is het bewijs dat de boodschap 'misdaad loont niet' door niemand is begrepen. En terecht. De makers hebben het ook slecht verteld..
Enkele scenes en de toch wel hilarische over de top performance van Pacino maken deze film net te pruimen.
IN mijn Top lijst, zou hij ongeveer op 853 staan en ik adviseer Goodfellas wat vaker te zien.
E2K
-
- 113 berichten
- 75 stemmen
Eerlijk gezegd heb ik een gruwelijke hekel aan Brian de Palma.
Ik geloof dat hij meer film ideeën bij elkaar heeft gejat dan de afgelopen 20 jaar door nieuwe filmmakers zijn bedacht.
Scarface is eigenlijk een prul van een film en is van het niveau Chuck Norris en Charles Bronson zoals er zoveel in de jaren tachtig werden gemaakt. Echter hadden deze films wel de eerlijkheid dat ze oprecht vonden dat geweldig een probleem oplost.
Grootste bezwaar voor mij is het nietszeggend verhaal de lelijke productie en regie die geen balans weet te vinden.
Het feit dat er zoveel gekken in de wereld zijn die Montana als een cultheld zien, t-shirt dragen enzo, is het bewijs dat de boodschap 'misdaad loont niet' door niemand is begrepen. En terecht. De makers hebben het ook slecht verteld..
Enkele scenes en de toch wel hilarische over de top performance van Pacino maken deze film net te pruimen.
IN mijn Top lijst, zou hij ongeveer op 853 staan en ik adviseer Goodfellas wat vaker te zien.
Zal wel hoor. Ik zag scarface overigens pas vorig jaar voor het eerst 
een coole film hoor!
Hij kan beter Carlito's Way kijken als hij scarface cool vindt, haast zelfde team /cast en alles. Maar in mijn ogen een betere film.
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
Misdaad loont niet? je moet niet alles geloven wat je papa zegt...
Phobophile
-
- 130 berichten
- 97 stemmen
Misdaad loont niet? je moet niet alles geloven wat je papa zegt...
Je moet ook niet alles geloven wat gezegd wordt door jongetjes met foute matjes in hun nek die op scootertjes rondhangen voor snackbars en iedere dag meer tijd besteden aan het zo hoog mogelijk op hun hoofd planten van baseballpetjes die ze ingesteld hebben op een veel te kleine maat (hetgeen blijkbaar cool gevonden wordt, maar waardoor het lijkt alsof ze een te klein petje niet over een te dikke kop kunnen krijgen) dan naar school gaan.
Dus dat kun je dan weer tegen elkaar wegstrepen gelukkig.
®Tc
-
- 8212 berichten
- 1087 stemmen
Misdaad loont niet? je moet niet alles geloven wat je papa zegt...
Noem dan eens gevallen waar misdaad wel loont?
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Je moet ook niet alles geloven wat gezegd wordt door jongetjes met foute matjes in hun nek die op scootertjes rondhangen voor snackbars en iedere dag meer tijd besteden aan het zo hoog mogelijk op hun hoofd planten van baseballpetjes die ze ingesteld hebben op een veel te kleine maat (hetgeen blijkbaar cool gevonden wordt, maar waardoor het lijkt alsof ze een te klein petje niet over een te dikke kop kunnen krijgen) dan naar school gaan.
Dus dat kun je dan weer tegen elkaar wegstrepen gelukkig.

Ik proef wat frustratie.
Mooi verwoord tough. 
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Noem dan eens gevallen waar misdaad wel loont?
Een goed lopend wietteeltje.
Arbil
-
- 208 berichten
- 771 stemmen
Echter hadden deze films wel de eerlijkheid dat ze oprecht vonden dat geweldig een probleem oplost.
Het feit dat er zoveel gekken in de wereld zijn die Montana als een cultheld zien, t-shirt dragen enzo, is het bewijs dat de boodschap 'misdaad loont niet' door niemand is begrepen. En terecht. De makers hebben het ook slecht verteld..
Hmm.... jij hebt de film verkeerd begrepen.
Je ziet toch wat er met montana gebeurd. Hij begint paranoia te worden, krijgt ruzie met iedereen en vermoord ook nog is zijn beste vriend. Ook laten ze zien dat je in de criminele wereld niemand kan vertrouwen. En op het eind gaat hij dood.
Dan laten ze toch juist zien dat misdaad niet loont?
judgepaddy
-
- 550 berichten
- 2505 stemmen
Wat een moralistisch geleuter.
Zullen we maar gelijk Pulp Fiction, Natural Born Killers, het spel Grand Theft Auto en noem maar op verbannen, want woeeee, de boodschap moet toch vooral zijn, dat we allemaal lief moeten zijn voor elkaar en zo niet dan straft God meteen.
Ik vind het wel romantisch om met een berg coke en een raketwerper-machinegeweer je ondergang tegemoet te gaan.
Het feit dat er zoveel gekken in de wereld zijn die Montana als een cultheld zien, t-shirt dragen enzo
Als ik ooit zo'n shirt tegenkom voor een tientje of zo dan koop ik hem ook, en ik sta ver boven de discussie "Misdaad Loont", het is gewoon een mooie jaren 80 (cult) film. een tijdsbeeld in de film geschiedenis.
erwku
-
- 529 berichten
- 2482 stemmen
Hmm.... jij hebt de film verkeerd begrepen.
Je ziet toch wat er met montana gebeurd. Hij begint paranoia te worden, krijgt ruzie met iedereen en vermoord ook nog is zijn beste vriend. Ook laten ze zien dat je in de criminele wereld niemand kan vertrouwen. En op het eind gaat hij dood.
Dan laten ze toch juist zien dat misdaad niet loont?
Schrijf ik nou zo onduidelijk of heb je mij niet begrepen?
ik schrijf toch dat dat de moraal van het verhaal is.
erwku
-
- 529 berichten
- 2482 stemmen
Wat een moralistisch geleuter.
Zullen we maar gelijk Pulp Fiction, Natural Born Killers, het spel Grand Theft Auto en noem maar op verbannen, want woeeee, de boodschap moet toch vooral zijn, dat we allemaal lief moeten zijn voor elkaar en zo niet dan straft God meteen.
Ik vind het wel romantisch om met een berg coke en een raketwerper-machinegeweer je ondergang tegemoet te gaan.
Als ik ooit zo'n shirt tegenkom voor een tientje of zo dan koop ik hem ook, en ik sta ver boven de discussie "Misdaad Loont", het is gewoon een mooie jaren 80 (cult) film. een tijdsbeeld in de film geschiedenis.
allemachtig wat zielig, ik zeg alleen maar dat ik het een slechte film vindt omdat het een boodschap pretendeert die naar mijn smaak niet goed wordt uit gewerkt.
Als een filmmaker een boodschap wil doorgeven, maar de film is slecht gemaakt zodat iedereen het tegenovergestelde ziet, dan heb je het niet goed gedaan.
En de discussie misdaad loont niet, who cares,
Als ik vind dat Zwartboek een rommelig scenario heeft ga ik toch ook niet discussiëren over de oorzaken van de tweede wereldoorlog?
Arbil
-
- 208 berichten
- 771 stemmen
allemachtig wat zielig, ik zeg alleen maar dat ik het een slechte film vindt omdat het een boodschap pretendeert die naar mijn smaak niet goed wordt uit gewerkt.
Als een filmmaker een boodschap wil doorgeven, maar de film is slecht gemaakt zodat iedereen het tegenovergestelde ziet, dan heb je het niet goed gedaan.
En de discussie misdaad loont niet, who cares,
Als ik vind dat Zwartboek een rommelig scenario heeft ga ik toch ook niet discussiëren over de oorzaken van de tweede wereldoorlog?
Slaat nergens op wat je zegt. Wat vind je slecht aan de uitwerking van hun boodschap?
Alleen omdat tony montana zoveel fans heeft roep je dat. Je kan niet voorkomen dat mensen hem als idool zien. Dat heeft niks te maken met de boodschap goed brengen of niet, want mensen blijven hem toch als voorbeeld zien.
combi
-
- 20609 berichten
- 0 stemmen
imo. is er wel een boodschap en ik vind het raar dat niemand dat ziet.
niemand die hem de wet voorschrijft aangezien iedereen zn eieren voor zn geld kiest en dat je alleen staat in de wereld. er is niemand die voor je zorgt, ook niet de regering alleen jezelf.
is toch wel duidelijk lijkt me.
en dat raise en fall verhaaltje tja, als je 35 jaar lang in de bouw werkt blijft er ook weinig van je over, het is maar hoe positief of negatief je het wil zien.
en dat drugs niet goed voor je is weet iedereen(zelfs de gebruikers zelf) maar toch ook een kleine boodschap voor de domme tussen ons.
maar wat ik zo goed vind aan deze film is pacino, magistraal hoe hij toffe tony montana neerzet. 
judgepaddy
-
- 550 berichten
- 2505 stemmen
allemachtig wat zielig, ik zeg alleen maar dat ik het een slechte film vindt omdat het een boodschap pretendeert die naar mijn smaak niet goed wordt uit gewerkt.
Ja maar die "boodschap" zie je totaal verkeerd. Het wel of niet lonen van misdaad is geen thema in deze film.
Het gaat erom zoals Combi hierboven beschrijft hoe iemand zover kan komen in de georganiseerde misdaad. Deze boodschap komt prima door.
Het romantiseren van geweld, drugs en misdaad vind ik wel tof, waarschijnlijk omdat ik zelf absoluut niet zo ben. Maar je kunt je even verplaatsen in de schoenen van een Tony Montana en daarna weer verdergaan met je leventje, wat ook de bedoeling zo een film is .
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
ik snap echt niet hoe mensen een film kunnen beoordelen op basis van wat andere mensen ervan vinden of wat voor mensen ervan houden.
daar lees ik heel veel berichten over hier.
raar en zielig tegelijk
oneens.
de film is voor mij bijv. echt wel verpest.
Arbil
-
- 208 berichten
- 771 stemmen
oneens.
de film is voor mij bijv. echt wel verpest.
dan heb ik heel veel medelijden met je. je moet zelf een mening hebben over de film, maakt niet uit wat andere ervan vinden.
erwku
-
- 529 berichten
- 2482 stemmen
Ja maar die "boodschap" zie je totaal verkeerd. Het wel of niet lonen van misdaad is geen thema in deze film.
Het gaat erom zoals Combi hierboven beschrijft hoe iemand zover kan komen in de georganiseerde misdaad. Deze boodschap komt prima door.
Oliver Stone kennende geloof ik niet dat de film niet tendentieuze elementen bevat over geweld.
Ben het er mee eens dat in de eerste instantie de film de weg naar het verkeerde pad wil laten zien met als zijn lucratieve lekkerheid. Maar aangezien hij aan het eind alles verliest, zijn zus, zijn beste vriend, zijn macht en zijn leven, constateer ik dat de makers ons stiekem wel iets willen zeggen
Alsof we een aflevering van top gear zien waarin een uur lang Carkson met supercars over de openbare snelweg racet en ons verteld hoeveel power en genot dit is, maar dan plots en iemand doodrijdt om ons duidelijk te maken dat het toch echt niet de bedoeling is om te hard te rijden op de openbare weg.
(excuses voor deze slechte vergelijking.)
combi
-
- 20609 berichten
- 0 stemmen
Oliver Stone kennende geloof ik niet dat de film niet tendentieuze elementen bevat over geweld.
akoord. maar eh niet wat de palma betreft!
Ben het er mee eens dat in de eerste instantie de film de weg naar het verkeerde pad wil laten zien met als zijn lucratieve lekkerheid.
waar ben je mee eens?
duh. maar wat zou dat nou zijn

Alsof we een aflevering van top gear zien waarin een uur lang Carkson met supercars over de openbare snelweg racet en ons verteld hoeveel power en genot dit is, maar dan plots en iemand doodrijdt om ons duidelijk te maken dat het toch echt niet de bedoeling is om te hard te rijden op de openbare weg.
(excuses voor deze slechte vergelijking.)
het is echt alles behalve een hoogstand verhaal! ga wel aub je mond spoelen!
Arbil
-
- 208 berichten
- 771 stemmen
dat zegt ie toch!!! lees goed
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
Je moet ook niet alles geloven wat gezegd wordt door jongetjes met foute matjes in hun nek die op scootertjes rondhangen voor snackbars en iedere dag meer tijd besteden aan het zo hoog mogelijk op hun hoofd planten van baseballpetjes die ze ingesteld hebben op een veel te kleine maat (hetgeen blijkbaar cool gevonden wordt, maar waardoor het lijkt alsof ze een te klein petje niet over een te dikke kop kunnen krijgen) dan naar school gaan.
Dus dat kun je dan weer tegen elkaar wegstrepen gelukkig.
Net of ik het over kruimeldieven en vervelende straatjochies heb. Maar goed het lijkt me duidelijk dat dat niet de voorbeelden zijn waarin misdaad loont. leuke anecdote(?) over die petjes van schoolkinderen. maar heeft volgens mij niets te maken met misdaad.
GinolaEHV
-
- 2127 berichten
- 2611 stemmen
Misdaad loont niet... wat een onzin. Misdaad loont zeker wel. Zolang je het goed aanpakt, kun je met criminele activiteiten miljoenen euro's verdienen en uit handen van de autoriteiten blijven.
MJFM
-
- 12 berichten
- 611 stemmen
*4,5
Wat een geweldige film! Eigenlijk slaat het nergens op, het verhaal is vrij eenvoudig en het einde misschien wel over the top zelfs, maar het past allemaal in deze film. Dat is juist ook de kracht van deze film. En ja, daarnaast is deze film natuurlijk ook verantwoordelijk voor een van de grootste filmquote klassiekers.
Verder heb ik eigenlijk weinig over deze film te zeggen, het is gewoon een geweldige film om naar te kijken met een heerlijke gangstersfeer en natuurlijk een ijzersterke Pacino. Een aanrader voor de gangsterfilm liefhebbers. Sterker nog, ben je zo'n liefhebber en heb je deze film nog niet gezien, ga je schamen!
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
*4,5
Wat een geweldige film! Eigenlijk slaat het nergens op, het verhaal is vrij eenvoudig en het einde misschien wel over the top zelfs, maar het past allemaal in deze film. Dat is juist ook de kracht van deze film. En ja, daarnaast is deze film natuurlijk ook verantwoordelijk voor een van de grootste filmquote klassiekers.
Verder heb ik eigenlijk weinig over deze film te zeggen, het is gewoon een geweldige film om naar te kijken met een heerlijke gangstersfeer en natuurlijk een ijzersterke Pacino. Een aanrader voor de gangsterfilm liefhebbers. Sterker nog, ben je zo'n liefhebber en heb je deze film nog niet gezien, ga je schamen!
heb je een piemel en ben je ouder dan 10, en heb je de film nog niet gezien. ga je dan ook schamen.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
heb je een piemel en ben je ouder dan 10, en heb je de film nog niet gezien. ga je dan ook schamen.
Kerel wat kraam jij voor een onzin uit!
Alsof deze film verplicht kijkvoer is.
MarcieMarc
-
- 109 berichten
- 0 stemmen
Ja verplicht en extra Leuk daardoor for de nep rappertjes onder ons ano 2009..(Lees straat Knaapjes)....
voor de rest goed vermaak..Pacino is de Crime man All time..ennu je bent pas een misdadiger als je voor die daad gepakt wordt gnehehhe
Gerelateerd nieuws

Beroemde misdaadfilm 'Scarface' met Al Pacino verdwijnt gauw uit het Netflix-aanbod

Beroemde misdaadfilm 'Scarface' met Al Pacino vanavond te zien op televisie

Dat hebben we al eens gezien: Enkele van de best beoordeelde remakes ooit

'Scarface' komt naar Netflix: 'Wat heeft die Pacino toch een charisma en wat kan die man acteren'
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.090 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties

Goodfellas
Misdaad / Drama, 1990
1.877 reacties
Gerelateerde tags
broer of zus relatiemiami, floridacorruptieverlies van geliefdecubaprohibition eracocaïnegangsterrise and fallremakedrug cartelmaffiagewelddrug lordbitternessrise to powermiami beachcuban refugeesdrug war
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








