Legado en los Huesos (2019)

Alternatieve titels: Legacy in the Bones | The Legacy of the Bones

Spanje / Duitsland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Fernando González Molina
met Marta Etura, Carlos Librado en Leonardo Sbaraglia

Een jaar nadat rechercheur Amaia een reeks moorden heeft opgelost, staat ze in de Baztán-vallei voor een soortgelijk mysterie dat uiteindelijk heel dichtbij komt. In de vallei zijn een reeks zelfmoorden geweest, die een vergelijkbaar patroon delen met de moorden die ze een jaar eerder heeft opgelost.

avatar van david bohm
Met een rotgang gaat inspecteur Amaia langs allerlei plekken en personen om informatie in te winnen over weer een lugubere zaak te Baztan. Een hele wasliijst is het waar ze is geweest. Sommige scenes zijn zo haastig gemaakt dat het bijna lachwekkend wordt.
Acteerwerk is matig, vooral de Engelse dialogen zijn vervelend om te horen en ook de tante van Amaia wordt slecht neergezet. Toch is het wel een sfeervolle en zo nu en dan spannende film, maar voor sommige dingen zoals de shots van het landschap of de helicopterviews van het dorp, had wat meer tijd voor mogen worden uitgetrokken. Dan maar wat minder bezoekjes.
Sterker dan deel I en ik ga de trilogie ook wel afkijken.

avatar van Left4Dead
Met moeite heb ik 3** toegekend aan het eerste deel van de trilogie, twee keer gezien omdat ik niets meer wist van het verhaal en bezig wilde met het tweede en derde deel. Deel één was gewoon niet sterk genoeg om de kwalificatie thriller te verdienen, door acteerwerk, regie en script. Vooral het gewauwel met de FBI-agent was een doorn in m'n oog. Crew verzoop zichzelf in het pretentieus verhaaltje dat graag krachtmeting aan wilde gaan met bijvoorbeeld Milleniumtrilogie en Departement Q. Helaas kwam het nergens ook maar in de buurt, voor mij een tegenvaller want Spanje heeft geweldige politiethrillers geleverd en had toch wel aardige verwachtingen.

Maar goed, deel twee had misschien wel meer in de melk te brokkelen was mijn gedachte. Dus vier begonnen aan Legado en los Huesos, met de bekenden uit deel één. Niet de beste cast als je het mij vraagt maar heb ook wel slechter gezien. Het begint in ieder geval weer mysterieus, hopende dat het verhaal ditmaal sterker uit de verf zou komen. Bouwend op het voorgaand verhaal.

Maar meteen merk je weer hetzelfde als bij het eerste deel, het verhaal mist de zuigende kracht van je aandacht. Meestal wordt ik opgeslokt door mysterieuze thrillers, maar hier ontbrak dat. Ikzelf denk de de cast niet sterk genoeg is en het script ook niet echt meehelpt. De vele familieperikelen waren voor mij wederom menigmaal overbodig, een baby aan de borst totaal nutteloos. Maar goed, het verhaal ging tenslotte om zuigelingen. Het doet vaak gehaast aan, is slordig op momenten.

Nee, wederom net niet. Voor de TV is het wel oké te noemen, voor een doorgewinterde filmkijker zul je niet onder de indruk raken van dit alles. Ik moet wel zeggen dat de oude moeder wel een prima rol neerzet, wat een creep zeg. Gelukkig zal ik die terug zien in deel drie, laatste kans voor de crew om mij eens echt te gaan overtuigen dat ze wel iets met het verhaal kunnen. Want het verhaal, daar ligt het voor mij niet aan. Het is voor de tweede maal slecht in uitvoering gebracht.

2,5**, meer kan ik er niet uitpersen.

Meer van hetzelfde. Matig vervolg op El Guardián Invisible (2017) en dat was op zich ook al geen hoogvlieger. De film laat de toeschouwer achter met een heleboel vragen, i.h.b. over de moeder van de inspecteur en haar geestelijke begeleider. Ik hoop dat deel 3 het gemiddelde van deze trilogie een beetje opkrikt.

avatar van Donkerwoud
Meer regen en Spaanse folklore in een politieonderzoek rond babymoordenaars. Om de één of andere reden zat ik hier meer in dan in het vorige deel, terwijl ik niet goed zou kunnen aangeven wat dit vervolg beter of onderhoudender maakt. Misschien toch omdat de macabere moeder-dochterrelatie tussen Amaia Salazar (Marta Etura) en Rosario (Susi Sánchez) wat meer op de voorgrond komt? Het geeft een psychologisch sterk motief van een dochter die worstelt met een loyaliteitsconflict naar haar moeder. Enerzijds bezorgdheid en genegenheid omdat ze dit nu eenmaal voelt naar een biologische moeder, maar anderzijds de steeds terugkerende angst dat deze vrouw echt zo kwaadaardig is als in haar herinneringen. Het is alleen zo jammer dat 'Legado en los Huesos' (2019) nodeloze omwentelingen en uitweidingen nodig heeft om tot die kern te komen. Al moet ik zeggen dat de keurig opgebouwde climax veel goed maakt.

avatar van Filmkriebel
Macabere thriller in het hartje van Navarra, waarin inspecteur Amaia Salazar een aantal zelfmoorden moet oplossen; er worden verder ook delen van kinderskeletten gevonden en een wederkerend woord : Tarttalo. Net als in El Guardian Invisible, speelt het heidense verleden van de streek een rol in dit spannende verhaal waarachter een mysterieuze sekte zich begint af te tekenen, waartoe ook Amaia's moeder behoort . De film biedt weinig antwoorden op het einde en laat de weg open naar de derde film, maar de enquête is spannend gebracht en brengt de onderzoekster in haar eigen familiaal verleden. Niet tegengevallen maar ietsje minder dan Guardian Invisble.

avatar van Fisico
Vrij flauw vervolg op de betere eerste film. Bizar dat men noodzakelijk wou voort breien op de eerste film hoewel deze productie perfect afzonderlijk bekeken kan worden. Beetje vergezocht allemaal. Het plot spreekt ook een stuk minder aan behoudens het sterke begin. Nadien verzandt het in onrealistisch gemekker en mystiek.

Ik kon na verloop ook niet meer zo goed volgen. Lag het aan mij of aan het rommelige plot? Vond sommige conclusies of plots nogal makkelijk en toevallig. rechercheur Amaia blijft wel een leuk personage, maar de randfiguren komen nauwelijks uit de verf. Van een speurdersduo is eigenlijk geen sprake. Vermakelijk blijft het zeker wel, maar eruit springen deed het nooit.