• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.530 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 647.938 acteurs
  • 199.141 gebruikers
  • 9.380.162 stemmen
Avatar
 
banner banner

Tenet (2020)

Sciencefiction / Actie | 150 minuten
3,23 1.639 stemmen

Genre: Sciencefiction / Actie

Speelduur: 150 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Christopher Nolan

Met onder meer: John David Washington, Robert Pattinson en Elizabeth Debicki

IMDb beoordeling: 7,3 (676.048)

Gesproken taal: Engels en Ests

Releasedatum: 27 augustus 2020

Plot Tenet

"Time runs out."

Een geheim agent maakt deel uit van een team dat een derde wereldoorlog moet voorkomen. Ze moeten de wereld zien te redden van de ondergang, reizend door een schemerwereld van internationale spionage. Een belangrijk onderdeel van de operatie is het mysterieuze sleutelwoord Tenet.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9808 berichten
  • 1421 stemmen

Ik lees elders ook veel reacties dat mensen hele delen van de dialoog niet konden verstaan omdat het geluid de stemmen oversteeg. Dan heeft ondertiteling toch wel een voordeeltje natuurlijk.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Graaf Machine schreef:

Ik lees elders ook veel reacties dat mensen hele delen van de dialoog niet konden verstaan omdat het geluid de stemmen oversteeg. Dan heeft ondertiteling toch wel een voordeeltje natuurlijk.

Idd in reviews gezien. Maar typisch een Amerikaans probleem. Zelf geen last van. Maar in mijn review zei ik ook al dat de muziek enorm doordreunde. In een normale bioscoopzaal echt een verademing om mee te maken. Vraag me idd af hoe dit nou in Imax zou klinken.


avatar van Zipportal

Zipportal

  • 101 berichten
  • 12 stemmen

Weer 11 nieuwe reviews erbij: van 83 naar weer 80.

Tenet (2020) - Rotten Tomatoes - rottentomatoes.com


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 14544 berichten
  • 4522 stemmen

Hoevelen zouden overigens het volgende kennen (waar Tenet zijn naam aan ontleent vermoed ik): https://nl.wikipedia.org/wiki/Satorvierkant


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9808 berichten
  • 1421 stemmen

mjk87 schreef:
Hoevelen zouden overigens het volgende kennen (waar Tenet zijn naam aan ontleent vermoed ik): https://nl.wikipedia.org/wiki/Satorvierkant

Zou wel vreemd zijn als Tenet daar zijn naam *niet* aan zou ontlenen, gezien de andere vier woorden in dat vierkant.
(+ de oudst bekende versie van het vierkant komt uit Pompeï, lees ik net.)


avatar van MJ_DA_MAN

MJ_DA_MAN

  • 414 berichten
  • 1668 stemmen

Richardus schreef:

Wel slim, een film waarvoor je meerdere keren naar de bios moet om hem te vatten. Katsjing!

Bummer voor ze dat je ook gewoon naar YouTube kan gaan, en één van de tientallen Tenet Explained-video's kan bekijken, wat zowel een hoop tijd als geld bespaart. 200 IQ .


avatar van Rvdz

Rvdz

  • 633 berichten
  • 2693 stemmen

rep_robert schreef:

. Vraag me idd af hoe dit nou in Imax zou klinken.

Erg luid Vooral in de scene met het vliegtuig trilde ik nog net niet mijn stoel uit.


avatar van Thudd

Thudd

  • 9 berichten
  • 816 stemmen

Na afloop van de film ben ik achterwaarts de bios uitgelopen; teruggekeerd op mijn schreden ahw...


avatar van RobertKR

RobertKR

  • 93 berichten
  • 60 stemmen

Vond Tenet heel leuk, en hoewel ik de film niet helemaal snapte, bleek dat na een recap wel mee te vallen. Hij is niet zo heel ingewikkeld. Het is een 12 Monkeys. Alleen vind ik dat Tenet nogal snel van scene naar scene cut.

Maar het is op zich, op een paar dingen na, niet zo moeilijk.

Kat en Sator's huwelijk scheurt omdat Kat een future versie van haarzelf van de boot ziet springen, en zij denkt dan nog dat het een geheime lover is. Dus de conclusie is nodig om de boel in gang te zetten. Protagonist is zelf degene die Neil en Priya de nodige intel geeft, zodat past-Protag de intel van hun kan krijgen. Protag richt na zijn missie Tenet op, om in het verleden te vechten tegen wat net verijdeld is.

Neil weet zoveel omdat hij van toekomst naar verleden werkt. Hij spoelt zijn dood terug bij het algoritme om de kogel voor de protag op te vangen en de lock te openen en zal later een nog onwetende past-Protagonist ontmoeten met alle cruciale kennis van dien. Neil kent Protagonist dus al lang, maar Protag kent Neil net.

Alles dient zich dus precies zo af te spelen. vandaar dat Protag Neil niet waarschuwt na het zien van zijn rugzak.


avatar van pierre18

pierre18

  • 761 berichten
  • 636 stemmen

geezoes schreef:

(quote)
Ik kon het ook goed volgen. Ik begreep er alleen helemaal niks van! Ik ben HBO-er en mijn vrouw heeft 2 universitaire studies afgerond, maar wij begrepen en geen sikkepit van. Dan begrijp ik best dat Nolan zegt "je hoeft de film niet te begrijpen", maar dit was wel even een stapje te ver. Inception: een droom in een droom, Interstellar: reizen door zwarte gaten, the Matrix: A.I. die de mensheid een soort van gevangen houdt..... om maar wat voorbeelden te noemen. Daar hoef je ook echt niet alles van te begrijpen om de film geweldig te vinden. Nolan ging hier alleen wel een paar stapjes te ver. Ik wil er wel iets van snappen. ......

Ken er nog twee met een behoorlijke studie achter de rug, maar dit terzijde. Ik begreep er af en toe ook geen hol van en vind het stierlijk vervelend als ik over een scene 3 kwartier later enige uitleg over krijg. Dan komt het bij mij over als het gebruik maken van trucjes, net zoals het idiote harde geluid erbij om spanning te kweken. Ook het item zelf.... waar draaide het nu om? Liefdesroman, plutonium, tijdmachine, enzovoort. En deze soep van ingrediënten maakte het verhaal ook niet echt duidelijker en dat in een zit van 2,5 uur. Nee, allemaal zeer teleurstellend dit.


avatar van pierre18

pierre18

  • 761 berichten
  • 636 stemmen

mjk87 schreef:
Hoevelen zouden overigens het volgende kennen (waar Tenet zijn naam aan ontleent vermoed ik): https://nl.wikipedia.org/wiki/Satorvierkant
wel grappig dit. Het gebruik hiervan kwam niet tot uiting, of in ieder geval niet zichtbaar. Zeker voer voor mega geïnteresseerden.


avatar van CorvisChristi

CorvisChristi

  • 383 berichten
  • 343 stemmen

Zo langzamerhand begin ik een beetje Christopher Nolan-moe te worden.

Ik bedoel, daar gaan we weer: een eindeloos saai en warrig mindfuck-verhaal, wazig en geheimzinnig plot, deurtje achter een deurtje achter een deurtje. Wat is echt? Wat niet? Wazig geouwehoer, stoere actie-scenes om e.e.a. te compenseren zodat je toch verder blijft kijken, maar tijdens de film en uiteraard ook aan het eind snap je het eigenlijk nog steeds niet. Of toch wel? En wat is het toch allemaal spannend zeg!! NOT! En last but not least: laten we het vooral keurig en veilig binnen de lijntjes houden!

Althans, dat is vooral wat ik denk te gaan verwachten van Tenet.

Overigens zie ik hierboven een vergelijking met 12 Monkeys! Hoe bijzonder! 12 Monkeys is namelijk een meesterwerk. Ik heb het gevoel echter dat Tenet dat niet gaat zijn.

Maar misschien heb ik het mis....of toch niet?

Of wel.....??


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

pierre18 schreef:
(quote)

Ken er nog twee met een behoorlijke studie achter de rug, maar dit terzijde. Ik begreep er af en toe ook geen hol van en vind het stierlijk vervelend als ik over een scene 3 kwartier later enige uitleg over krijg. Dan komt het bij mij over als het gebruik maken van trucjes, net zoals het idiote harde geluid erbij om spanning te kweken. Ook het item zelf.... waar draaide het nu om? Liefdesroman, plutonium, tijdmachine, enzovoort. En deze soep van ingrediënten maakte het verhaal ook niet echt duidelijker en dat in een zit van 2,5 uur. Nee, allemaal zeer teleurstellend dit.


Nolan heeft wel gelijk. Alle regels omtrent het tijdreizen hoef je niet te snappen om iig de rode draad te volgen.
De protagonist wordt ingezet om een complot vanuit de toekomst tegen te gaan. De mensen uit de toekomst willen de mensen uit het verleden vernietigen omdat de mensen uit het verleden hun eigen heden volledig hebben verwoest. Hiervoor wordt de hulp van Sator ingeschakeld, die per toeval het hele tijdreisgebeuren heeft ontdekt. Echter is hij terminaal en wil hij zijn eigen leven opofferen om het plan van de mensen uit de toekomst uit te voeren. De protagonist voorkomt dit en komt er uiteindelijk achter dat hijzelf degene is die de reddingsmissie vanuit de toekomst heeft opgezet.

Wat ik dus zeg. Dit pen ik zo even uit mijn hoofd neer. Het plot an sich is echt niet ingewikkeld van Tenet. Het enige wat ingewikkeld is, zijn de vele natuurkundige wetten en de vele actiescenes die je hersenen aan het werk zetten. Her en der wat plotdetails die nog lastig te connecten zijn, maar ik heb gevoelsmatig niks essentieels gemist om de grote lijnen vh verhaal niet te snappen en stomverbaasd en clueless uit de bioscoop te stappen.

De middelen die Nolan gebruikt kunnen ingewikkeld zijn en overkomen, maar de rode draad is vrij helder. Dat is het grote misverstand dat mij enorm opvalt aan alle reacties hier.


avatar van Rimmshot

Rimmshot

  • 70 berichten
  • 212 stemmen

rep_robert schreef:
(quote)


Nolan heeft wel gelijk. Alle regels omtrent het tijdreizen hoef je niet te snappen om iig de rode draad te volgen.
De protagonist wordt ingezet om een complot vanuit de toekomst tegen te gaan. De mensen uit de toekomst willen de mensen uit het verleden vernietigen omdat de mensen uit het verleden hun eigen heden volledig hebben verwoest. Hiervoor wordt de hulp van Sator ingeschakeld, die per toeval het hele tijdreisgebeuren heeft ontdekt. Echter is hij terminaal en wil hij zijn eigen leven opofferen om het plan van de mensen uit de toekomst uit te voeren. De protagonist voorkomt dit en komt er uiteindelijk achter dat hijzelf degene is die de reddingsmissie vanuit de toekomst heeft opgezet.

Wat ik dus zeg. Dit pen ik zo even uit mijn hoofd neer. Het plot an sich is echt niet ingewikkeld van Tenet. Het enige wat ingewikkeld is, zijn de vele natuurkundige wetten en de vele actiescenes die je hersenen aan het werk zetten. Her en der wat plotdetails die nog lastig te connecten zijn, maar ik heb gevoelsmatig niks essentieels gemist om de grote lijnen vh verhaal niet te snappen en stomverbaasd en clueless uit de bioscoop te stappen.

De middelen die Nolan gebruikt kunnen ingewikkeld zijn en overkomen, maar de rode draad is vrij helder. Dat is het grote misverstand dat mij enorm opvalt aan alle reacties hier.


Maar om dan nu te zeggen dat dit zo een geweldige film was,nee. Het pakte me totaal niet.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Rimmshot schreef:

(quote)

Maar om dan nu te zeggen dat dit zo een geweldige film was,nee. Het pakte me totaal niet.

Dat is natuurlijk een smaakding en staat los van wat ik hier probeer te zeggen.


avatar van Swurpstudio

Swurpstudio

  • 12 berichten
  • 47 stemmen

Mensen die een Nolan film 0,5 ster geven kan ik echt niet serieus nemen. Nee, ben geen film buff of elitist maar als je ziet hoeveel werk hij in een film stopt en hoeveel passie daar in zit kan je dit toch nooit het aller aller laagste cijfer geven dat er is? Bewaar dat dan voor de echte troep zoals Alien Vs Predator: Requiem, of andere dergelijke misbaksels


avatar van aeverhoog

aeverhoog

  • 260 berichten
  • 402 stemmen

mjk87 schreef:

(quote)

Is dit een Tenet-manier van recenseren?

Lijkt me niet. Het is geen palindroom.


avatar van missl

missl

  • 3866 berichten
  • 5799 stemmen

Swurpstudio schreef:

Mensen die een Nolan film 0,5 ster geven kan ik echt niet serieus nemen. Nee, ben geen film buff of elitist maar als je ziet hoeveel werk hij in een film stopt en hoeveel passie daar in zit kan je dit toch nooit het aller aller laagste cijfer geven dat er is? Bewaar dat dan voor de echte troep zoals Alien Vs Predator: Requiem, of andere dergelijke misbaksels

Mensen vinden wat ze vinden, gelukkig heeft iedereen een eigen mening.


avatar van RobertKR

RobertKR

  • 93 berichten
  • 60 stemmen

CorvisChristi schreef:
Zo langzamerhand begin ik een beetje Christopher Nolan-moe te worden.
Ik bedoel, daar gaan we weer: een eindeloos saai en warrig mindfuck-verhaal, wazig en geheimzinnig plot, deurtje achter een deurtje achter een deurtje. Wat is echt? Wat niet? Wazig geouwehoer, stoere actie-scenes om e.e.a. te compenseren zodat je toch verder blijft kijken, maar tijdens de film en uiteraard ook aan het eind snap je het eigenlijk nog steeds niet. Of toch wel? En wat is het toch allemaal spannend zeg!! NOT! En last but not least: laten we het vooral keurig en veilig binnen de lijntjes houden!

Althans, dat is vooral wat ik denk te gaan verwachten van Tenet.

Overigens zie ik hierboven een vergelijking met 12 Monkeys! Hoe bijzonder! 12 Monkeys is namelijk een meesterwerk. Ik heb het gevoel echter dat Tenet dat niet gaat zijn.

Maar misschien heb ik het mis....of toch niet?


Of wel.....??


Een meesterwerk niet. Dat vond ik ook niet van Inception. Wel een heel vermakelijke film die een herkijk waard is.

12 Monkeys is beter. Maar deed al hetzelfde natuurlijk.

Er zijn wel meer time travel movies, maar deze kwam het eerst in me op. Alles moest zo plaatsvinden om tot de conclusie van het verhaal te komen. Jonge Bruce moest zijn oude versie doodgeschoten zien worden, zo krijgt hij die visioenen. Op die manier komt de antivirus in handen van de scientists. Het verschil is dat Bruce eigenlijk een pawn is, terwijl de Protag zelf alles in motie zet.


avatar van merijn82

merijn82

  • 1931 berichten
  • 460 stemmen

CorvisChristi schreef:

Zo langzamerhand begin ik een beetje Christopher Nolan-moe te worden.

Ik bedoel, daar gaan we weer: een eindeloos saai en warrig mindfuck-verhaal, wazig en geheimzinnig plot, deurtje achter een deurtje achter een deurtje. Wat is echt? Wat niet? Wazig geouwehoer, stoere actie-scenes om e.e.a. te compenseren zodat je toch verder blijft kijken, maar tijdens de film en uiteraard ook aan het eind snap je het eigenlijk nog steeds niet. Of toch wel? En wat is het toch allemaal spannend zeg!! NOT! En last but not least: laten we het vooral keurig en veilig binnen de lijntjes houden!

Althans, dat is vooral wat ik denk te gaan verwachten van Tenet.

Overigens zie ik hierboven een vergelijking met 12 Monkeys! Hoe bijzonder! 12 Monkeys is namelijk een meesterwerk. Ik heb het gevoel echter dat Tenet dat niet gaat zijn.

Maar misschien heb ik het mis....of toch niet?

Of wel.....??

Herkenbaar, ik twijfel momenteel op voorhand al te veel of ik wel zin heb in deze Nolan. Als er geen pandemie gaande was en ik dit jaar gewoon op structurele basis naar de bios was gegaan, had ik Tenet voorlopig niet gezien denk ik. Ik zat gisteren toevallig nog een half uurtje Inception te kijken (was tien jaar geleden) en toen dacht ik ineens: hell no, ik heb helemaal geen zin in deze 'droom in een droom in een droom-onzin' die aan de hand van matige dialogen aan mij uitgelegd wordt. Zap!

Nolan zal nooit helemaal mijn regisseur worden.


avatar van coumi

coumi

  • 1462 berichten
  • 12323 stemmen

Enerverende, inventieve film toch weer, bovengemiddeld. Zelfs als hij het zou willen kan Nolan geen echt slechte film maken denk ik, zijn projecten hebben altijd wel iets bijzonders, iets waar filmliefhebbers over dertig jaar zich nog altijd aan kunnen verlekkeren. Dat gezegd hebbende moet ik wel aanduiden dat deze Tenet niet tot zijn beste werk behoort. Tenet houd je aandacht voortdurend vast(fantastische openingsscène) en is bij vlagen opwindend, maar gaandeweg kreeg je toch het gevoel te veel naar een trucje om het trucje te kijken. Je hebt bij hem altijd de neiging om zo vlug mogelijk een film een tweede of derde keer te kijken om zo zijn logica te ontrafelen maar denk dat ik dan dit keer teleurgesteld zal worden omdat bepaald niet alles zal kloppen. Film werkt, mede door de ongelukkige casting, ook op emotioneel gebied niet zo goed als bijvoorbeeld Interstellar. Acteurs zijn dit keer zeer gemiddeld, Washington mist de charme van zijn pa en vooral Kenneth Branagh overdrijft weer eens irritant in een rol die hij al iets te vaak heeft gespeeld. Bovendien is Tenet soms behoorlijk gewelddadig, waardoor je het gevoel krijgt naar een slimme, maar ook dikwijls wat ordinaire actiefilm te kijken, kan me eigenlijk niet herinneren dat bij zijn vorige films zo veel excessief geweld werd gebruikt trouwens. King Christopher zal zich voor zijn volgende projecten wat meer zelf moeten herontdekken, want uiteindelijk heb je bij Tenet te veel een déjà vu van zijn vorige films(Interception concept maar dan anders), een groot filmmaker als hij is kan nog beter dan dit. Tenet is al met al heel behoorlijk en de moeite waard om te zien, maar niet het meesterwerk waar je bij Nolan altijd op mag hopen..


avatar van pierre18

pierre18

  • 761 berichten
  • 636 stemmen

merijn82 schreef:

Ik zat gisteren toevallig nog een half uurtje Inception te kijken (was tien jaar geleden) en toen dacht ik ineens: hell no, ik heb helemaal geen zin in deze 'droom in een droom in een droom-onzin' die aan de hand van matige dialogen aan mij uitgelegd wordt.

Opmerkelijk dat ik deze week precies hetzelfde gevoel had. Inception is best mooi gefilmd maar ook eerlijk gezegd vermoeiend. Bedenk voor dat je naar de bios gaat, dat Inception nog beter te volgen was dan Tenet.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

CorvisChristi schreef:

Zo langzamerhand begin ik een beetje Christopher Nolan-moe te worden.

Ik bedoel, daar gaan we weer: een eindeloos saai en warrig mindfuck-verhaal, wazig en geheimzinnig plot, deurtje achter een deurtje achter een deurtje. Wat is echt? Wat niet? Wazig geouwehoer, stoere actie-scenes om e.e.a. te compenseren zodat je toch verder blijft kijken, maar tijdens de film en uiteraard ook aan het eind snap je het eigenlijk nog steeds niet.

Nolan wisselt toch best wel aardig de boel af? Laatste 5 films, 2x Batman, Inception, Interstellar en Dunkirk. Zijn toch drie hele mainstream verhalen en twee aardige hersenkrakers inderdaad.

Misschien overschat de man zichzelf of de bioscoopgangers een beetje, dat kan best wel. Ik hou er ook niet van om een zaal uit te lopen en nauwelijks te bevatten wat ik heb gezien. Ben er bij Tenet ook wel bang voor door alle reviews.


avatar van stephan-0115

stephan-0115

  • 1358 berichten
  • 2205 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Nolan wisselt toch best wel aardig de boel af? Laatste 5 films, 2x Batman, Inception, Interstellar en Dunkirk. Zijn toch drie hele mainstream verhalen en twee aardige hersenkrakers inderdaad.

Misschien overschat de man zichzelf of de bioscoopgangers een beetje, dat kan best wel. Ik hou er ook niet van om een zaal uit te lopen en nauwelijks te bevatten wat ik heb gezien. Ben er bij Tenet ook wel bang voor door alle reviews.

Mwah. Deels mee eens. Nolan heeft er altijd wel een handje van gehad om te spelen met tijd, dromen en sequenties. Zelfs in sommige van zijn mainstream-films. Inception en Interstellar zijn geweldige hersenkrakers waarin hij speelt met dromen en de tijd en waarin het voor de leek behapbaar wordt gemaakt. In Dunkirk (die je mainstream noemt) speelt hij ook met tijd door 3 verschillende 'verhalen' te vertellen en uiteindelijk samen te laten komen. Dat is wat voor mij Nolan, na Kubrick, de beste regisseur maakt. Van alle markten (genres in dit geval) thuis en op een behapbare manier spelend met tijd, dromen en sequenties waardoor hij zich onderscheidt ten opzichte van andere regisseurs.

Met Tenet slaat hij wat dat betreft compleet door en de plank volledig mis. Ik krijg een beetje het idee dat Nolan zich wil bewijzen door een film te maken waar iedereen achteraf van zegt: 'wow, wat een brainfuck.' Maar het punt is dat ze in Tenet smijten met termen die voor de normale bioscoopganger niet te begrijpen zijn en het niet of nauwelijks uitleggen waardoor het niet behapbaar is. En waar het in de eerste helft van de film nog prima te volgen is omdat hij 't niet continue doet, gaat hij in het tweede deel van de film compleet Van God Los met om de 3 minuten een 'twist' of intellectueel geleuter waar de meeste mensen geen kaas van hebben gegeten. Om het vervolgens aan het einde maar een beetje simpel er vanaf te maken. Als bioscoopganger weet je op een gegeven moment niet meer waar je bent en in welke tijd je bent, wat waar is en wat niet. Dus met vlagen onnavolgbaar en dat lijkt me niet de bedoeling.. Terwijl het achteraf niet super moeilijk blijkt te zijn.

Nolan moet gewoon 1 ding leren. Hij hoeft zich niet meer te bewijzen, dat heeft hij allang gedaan. En als hij zich wil bewijzen moet hij weten dat less more is. Als hij zo'n project doet bewijst hij zich veel meer met een film als Tenet.

Ondanks dat heb ik me er prima mee vermaakt en is het allemaal niet heel slecht. Een 7.


avatar van Warp

Warp

  • 963 berichten
  • 3058 stemmen

stephan-0115 schreef:

(quote)

Met Tenet slaat hij wat dat betreft compleet door en de plank volledig mis. Ik krijg een beetje het idee dat Nolan zich wil bewijzen door een film te maken waar iedereen achteraf van zegt: 'wow, wat een brainfuck.' Maar het punt is dat ze in Tenet smijten met termen die voor de normale bioscoopganger niet te begrijpen zijn en het niet of nauwelijks uitleggen waardoor het niet behapbaar is. En waar het in de eerste helft van de film nog prima te volgen is omdat hij 't niet continue doet, gaat hij in het tweede deel van de film compleet Van God Los met om de 3 minuten een 'twist' of intellectueel geleuter waar de meeste mensen geen kaas van hebben gegeten. Om het vervolgens aan het einde maar een beetje simpel er vanaf te maken. Als bioscoopganger weet je op een gegeven moment niet meer waar je bent en in welke tijd je bent, wat waar is en wat niet. Dus met vlagen onnavolgbaar en dat lijkt me niet de bedoeling.. Terwijl het achteraf niet super moeilijk blijkt te zijn.

Dit dus. Eerste helft was wel prima, tweede helft was compleet onnavolgbaar. De dialogen werden me iets te veel van het goede. Toegegeven, de actie zag er wel tof uit maar met alle natuurkunde wetten snapte ik het alsnog niet. Too much gewoon. Achteraf even een uitleg filmpje op YouTube gekeken en het plot is inderdaad best simpel. Kreeg haast het idee dat Nolan zijn kijkers dom wil laten voelen. Moeilijk doen om het moeilijk doen.


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

Warp schreef:

Kreeg haast het idee dat Nolan zijn kijkers dom wil laten voelen. Moeilijk doen om het moeilijk doen.

Ik denk eerder dat de gemiddelde (blockbuster)bioscoopbezoeker er (anno 2020?) niet meer aan gewend is om zowaar een beetje zelf te moeten nadenken. De afgelopen jaren is er veel hersenloze meuk uitgekomen. Van die hap-slik-weg waar je geen enkele moeite voor hoeft te doen. Als je een half uur buiten gaat roken pik je het verhaal zo weer op. Enorm fijn dat hij bij Tenet niet à la Inception een uur besteed aan het uitleggen van een betrekkelijk basaal concept en zijn kijkers wat hoger inschat.


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

Verfrissend.

TENƎꓕ dus. Die schrijfwijze is veelzeggend. Nolan heeft vaker laten zien een groot fan te zijn van het spelen met de fysieke dimensies. Ook Tenet is daar geen uitzondering op. Sterker nog, met Tenet maakte Nolan net zo’n megalomaan project als Interstellar. Echter, daar waar Interstellar zich nog enigszins binnen ons universum bevindt is Tenet van een compleet andere orde. Interstellar heeft een vrij behapbaar concept van tijd genomen; Tenet zet dat (letterlijk) op zijn kop.

De gebruikelijke Nolan-elementen zijn aanwezig. Een bombastische soundtrack (weliswaar wat hard in Dolby Atmos, maar ook dat schijnt bij hem te horen), grootse wijde shots en flitsende actiescènes. Het eerste deel is veel aftasten met veel interessante plotontwikkelingen die onder het mom van ‘don’t try to understand it, feel it’ in een sneltrein voorbij gaat. Echt interessant wordt het in het tweede deel, wanneer Nolan een aantal narratieven met elkaar gaat vervlechten en Nolan zijn volledige arsenaal naar voren haalt als actieregisseur.

Het is vooral verfrissend dat Nolan een oeverloze voorgekauwde uitleg achterwege laat. De basispremisse van Tenet is vrij rechttoe, rechtaan en ik snap ook werkelijk niet hoe mensen hier over kunnen klagen. Is het bioscooppubliek anno 2020 dan echt niet meer gewend om zelf een beetje na te moeten denken? Is men echt zo afgestompt na de zoveelste Marvel-krakers en Disney-remakes? Natuurlijk moet je de natuurkundige wetten erachter niet proberen te snappen. Het wordt niet uitgelegd en de film wordt er beter, noch slechter van. Bij Spider-Man ga je toch ook niet de anatomische principes analyseren hoe hij een web uit zijn handen schiet? In zijn algemeenheid is Tenet vrij letterlijk een lineaire film, alleen soms omgekeerd.

Binnen Tenet doet Nolan ook niet zoveel aan karakterontwikkeling. Geen nodeloos ingewikkelde uitleg hoe al die geheime diensten aan hun middelen komen of waar de organisaties hun mensen rekruteren. Ook wordt er nauwelijks achtergrond geschetst van de personages. En eigenlijk is dat wel fijn. De eendimensionale personages doen alleen maar meer recht aan het onderliggende concept: iedereen is een radartje in het grotere geheel.

Nolan vraagt wat meer van zijn publiek, maar levert daar ook ruimschoots voor terug. De vliegtuigscène behoort tot de hoogtepunten van zijn oeuvre. Tenet voeg ik gewoon toe aan de lange rij van hele fijne eigenzinnige Nolan-blockbusters. Waar ik een aantal critici wel gelijk in geef is dat het wat fragmentarisch is. Wat overigens niet betekent dat de film niet als een sneltrein voorbij raast.


avatar van Warp

Warp

  • 963 berichten
  • 3058 stemmen

chevy93 schreef:

(quote)
Ik denk eerder dat de gemiddelde (blockbuster)bioscoopbezoeker er (anno 2020?) niet meer aan gewend is om zowaar een beetje zelf te moeten nadenken. De afgelopen jaren is er veel hersenloze meuk uitgekomen. Van die hap-slik-weg waar je geen enkele moeite voor hoeft te doen. Als je een half uur buiten gaat roken pik je het verhaal zo weer op. Enorm fijn dat hij bij Tenet niet à la Inception een uur besteed aan het uitleggen van een betrekkelijk basaal concept en zijn kijkers wat hoger inschat.

Mee eens wat betreft die hap-slik-weg meuk, ben ik ook geen voorstander van. Andere Nolan films waren prima te volgen, maar hier sloeg hij wel een beetje door imo, door het moeilijker te maken dan dat het is. Maar goed, kan ook aan mij liggen, onderwerpen zoals natuurkunde etc. hebben mij nooit gelegen of geïnteresseerd.


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

Warp schreef:
(quote)

Mee eens wat betreft die hap-slik-weg meuk, ben ik ook geen voorstander van. Andere Nolan films waren prima te volgen, maar hier sloeg hij wel een beetje door imo door het moeilijker te maken dan dat het is. Maar goed, kan ook aan mij liggen, onderwerpen zoals natuurkunde etc. hebben mij nooit gelegen of geïnteresseerd.
Volgens mij hoef je geen natuurkundige te zijn om de rode draad van Tenet te volgen. Zoals je zelf in een eerder bericht al aangaf: "het is best simpel".

Het is wellicht wat veel gevraagd om alle gebeurtenissen aan elkaar te koppelen, maar het verhaal an sich is niet bepaald complex als je 't mij vraagt. Het is zelfs enigszins voorspelbaar, zo riep ik na de eerste vechtscène met zichzelf al dat hij waarschijnlijk tegen zichzelf aan het vechten was. Niet omdat ik helderziend ben, maar het lag wel behoorlijk voor de hand als je weet dat de film om tijdreizen draait en je die vent niet van gezicht zag.


avatar van Warp

Warp

  • 963 berichten
  • 3058 stemmen

chevy93 schreef:
(quote)
Volgens mij hoef je geen natuurkundige te zijn om de rode draad van Tenet te volgen. Zoals je zelf in een eerder bericht al aangaf: "het is best simpel".

Het is wellicht wat veel gevraagd om alle gebeurtenissen aan elkaar te koppelen, maar het verhaal an sich is niet bepaald complex als je 't mij vraagt. Het is zelfs enigszins voorspelbaar, zo riep ik na de eerste vechtscène met zichzelf al dat hij waarschijnlijk tegen zichzelf aan het vechten was. Niet omdat ik helderziend ben, maar het lag wel behoorlijk voor de hand als je weet dat de film om tijdreizen draait en je die vent niet van gezicht zag.

Het plot is redelijk simpel. Hoe in die laatste acte (en deels tweede) met die grootse actie scene en het gehele inversion gedoe werd gespeeld (wat ook weer in verhouding staat met het plot), verloor ik mijn aandacht min of meer. Nog steeds wel vermakelijk voor de ‘feel it’ waarbij ik de ‘understand it’ maar achterwege liet.