• 8.254.783 stemmen

Geregisseerd door: Shawn Levy

Met onder meer: Ryan Reynolds, Jodie Comer en Lil Rel Howery

Releasedatum: 11 augustus 2021

Plot Free Guy

"Life's too short to be a background character."

Guy is een bankmedewerker die elke dag dezelfde routine volgt. Hij wordt wakker, gaat naar zijn werk, overleeft een bankoverval, speelt en verliest altijd een potje softbal en gaat nadien wat met zijn teamgenoten drinken voordat hij naar bed gaat. Morgen zal Guy precies hetzelfde doen. Al verandert er één dingetje: hij vindt een bijzondere bril. Eenmaal opgezet toont deze aan Guy de kaart van de stad waarin hij woont, het geld dat hij op zak heeft en een levensbalk. Jazeker, Guy ontdekt dat hij in een brute, open-world videospel zit.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Alle Media

avatar van Jynxter

Jynxter

Geinig. Maar niet veel meer dan dat. Ryan Reynolds doet wat hij het beste kan en Free Guy heeft best wat leuke grappen en momenten. Maar het is ook een niet consistent en weinig verheffend geheel. Een prima anderhalf uur vermaak, maar er zal weinig van bij blijven.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Free Guy biedt leuk vermaak, en heeft zowaar zelfs een fijn en interessant concept. De uitwerking daarvan is echter wat simpel en oppervlakkig. Een concept als dit zou je vrij makkelijk, en misschien zelfs beter, kunnen omzetten in een Black Mirror-achtige film; Free Guy kiest echter voor een luchtige toon en ongecompliceerde actie. Niets mis mee, maar met het verhaal had je gewoon meer kunnen doen. Als gamer zijnde, of voor een ieder die een beetje kennis heeft over een game als GTA, zitten er wel absoluut een paar heel leuke en grappige stukken in. Regisseur Levy speelde daar echt goed op in. De overdadig aanwezige CGI en effecten zijn daardoor eens een keer niet storend, maar juist passend en functioneel. En hoewel Reynolds allesbehalve een favoriet van me is, is hij gewoon geknipt voor rollen als deze. Het is geen veelzijdige acteur, maar dit soort personages speelt hij met gemak, en hij houdt de film vermakelijk tot het einde. Wie wél heel negatief opvalt is Taika Waititi; wat een vervelende rol/acteerprestatie. Wellicht doelbewust, maar dat maakt het niet minder vervelend.

Vermakelijk voor een keertje, maar het is een film die ik over een paar dagen ook al wel weer vergeten ben. 3*.

avatar van LostCauze

LostCauze

Truman Show meets Bruce Almighty met een vleugje Jumanji reboot.

Het niveau van die eerste twee haalt ie niet, maar wel een vermakelijke film.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Matig.

Door Ryan Reynolds krijg je al snel een Deadpool-vibe: ook Free Guy is immers een onnozel komisch filmpje met hier en daar wat actie. Free Guy is natuurlijk minder bloederig en heeft vaag een serieuzer ondertoontje à la The Truman Show.

Maar het is een volbloed komedie, zo veel is duidelijk. Alleen vind ik het eigenlijk niet echt grappig. Reynolds doet wat hij altijd doet en het samenspel met fris gezicht Jodie Comer is wel oké, maar echt grappig vind ik de film nergens. Zeker niet als zo'n Taika Waititi ten tonele verschijnt. Zelden zo'n slecht acteerwerk gezien.

Hier en daar wat leuke vondsten. De overgangen tussen het echte leven en de game zijn vloeiend en dynamisch. De game-interfaces zijn vrij standaard en daardoor goed te volgen. Ikzelf ben nooit een echte gamer geweest dus ik ben wel blij dat het niet te druk is vormgegeven.

avatar van Panoramix

Panoramix

Dit viel me toch wel vies tegen. Enkele goede grappen en natuurlijk wel erg creatief, maar alles bij elkaar echt te weinig om goed te zijn.

Vermakelijke futuristische film. Einde was alleen minder. 3 ster

avatar van Sarasani

Sarasani

Echte ''Ryan Reynolds film''.

avatar van Timothyvdmeer

Timothyvdmeer

• 2034 stemmen

heerlijk vermaak. Hou wel van dit soort films.

Sowieso kan Reynolds zijn humor weinig slecht doen bij mij....

avatar van alacer9

alacer9

Vermakelijke en originele film!