• 8.254.956 stemmen

Geregisseerd door: Shawn Levy

Met onder meer: Ryan Reynolds, Jodie Comer en Lil Rel Howery

Releasedatum: 11 augustus 2021

Plot Free Guy

"Life's too short to be a background character."

Guy is een bankmedewerker die elke dag dezelfde routine volgt. Hij wordt wakker, gaat naar zijn werk, overleeft een bankoverval, speelt en verliest altijd een potje softbal en gaat nadien wat met zijn teamgenoten drinken voordat hij naar bed gaat. Morgen zal Guy precies hetzelfde doen. Al verandert er één dingetje: hij vindt een bijzondere bril. Eenmaal opgezet toont deze aan Guy de kaart van de stad waarin hij woont, het geld dat hij op zak heeft en een levensbalk. Jazeker, Guy ontdekt dat hij in een brute, open-world videospel zit.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Alle Media

avatar van schumacher

schumacher

Puur vermaak, verstand op 0.

Mooi gedaan deze film.

avatar van mrkos

mrkos

Wat een geniale film. Een heerlijke feel good movie voor elke gamer onder ons.

Leuk om echte gamers erin te zien. O.a. Ninja en 1 van mijn favoriete JackSepticEye. Geniaal! Echt leuk dat Twitch en YoutubeGaming hierin een beetje gepromote worden. Een hele leuke originele verhaal en ik denk echt dat Ryan Reynolds de ideale ''NPC'' heeft gespeeld in deze film. Hij draagt deze film.

Misschien wel de verrassing van het jaar. 4 sterren!

avatar van davey400

davey400

Voor diegenen die dit dom vermaak vinden: kijk 'm nog eens dan.

Wat een toffe film is dit zeg.

avatar van stokvis

stokvis

Ik had verwacht dat dit in mijn straatje zou liggen, maar nee hij pakte me totaal niet en ik kwam er niet in. Ik snap het idee, maar het is te abstract en fake en vooral over done.

avatar van pamela200

pamela200

Niet bijzonder. Romantische film dat zich in een spelplatform Free City afspeelt. Saaie momenten afgewisseld met geweldadige effecten uit de laptop. Gezien mijn leeftijd hou ik dat niet meer bij. Wolfstein 3d, Unreal, Doom en een enkele oorlog spel waren mijn laatste spellen. Ongeveer 100 jaar geleden. Heel voorspelbaar. Het kon mij niet bekoren. 2,5 points.

Iron Maiden

Wat een verrassing dat deze film zo goed scoort. Het idee is leuk, maar uiterst clichématig en veilig uitgewerkt. Daarnaast bestaan de actie scenes voor 90 % uit CGI en dat imponeert simpelweg gewoon niet meer.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Iron Maiden schreef:

Het is een computergame, wat hadden ze dan aan beelden moeten tonen? Nu leek het er juist op. Wel eens dat het braaf uitgevoerd allemaal is hoor.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Eens dat het inderdaad een computergame is, maar ik vond de special effects erg matig. Laatst bij Cruella overviel dat gevoel me ook. Disney heeft niet zoveel met practical effects, volgens mij. Wanneer zelfs gebouwen, auto’s en wapens met een computer gerealiseerd worden komt het op mij gemakzuchtig over.

avatar van limelight73

limelight73

Ryan doet wat hij altijd doet en dat is prima. Het is leuk verzonnen maar duurt allemaal net te lang. Gewoon een prima filmpje, maar je zult hem denkelijk niet onthouden.

avatar van Saving Pvt. Pyle

Saving Pvt. Pyle

stokvis schreef:

Eens. Snap niet dat deze film op 3.45. Cliché liefdesverhaaltje wat je al 1000 keer eerder hebt gezien en de intrige zag je ook al van 1000 kilometer aankomen. Verder was de humor enorm flauw.

Lijkt wel of de muziek en filmsmaak steeds infantieler en leger wordt.

avatar van james_cameron

james_cameron

Vermakelijke, zij het nogal vlakke en gemakzuchtig uitgewerkte mengeling van Groundhog Day, The Truman Show en Ready Player One. Ryan Reynolds is perfect gecast in de naïeve, vrolijke hoofdrol en er zijn heel wat geslaagde grappen en indrukwekkende special effects, maar als je op zoek bent naar een inventief plot of personages die iets meer zijn dan bordkarton kom je bedrogen uit. Eén van de betere films al met al van regisseur Shawn Levy, maar gezien zijn cv tot nu toe is dat geen prestatie van formaat.

avatar van Edwin Visser

Edwin Visser

Ja als je wat ouder wordt , gaat alles ook sneller, misschien is slow tv iets voor u.

avatar van mrklm

mrklm

Reynolds is perfect gecast als Guy, een bankmedewerker voor wie elke dag hetzelfde is: hij groet zijn goudvis, trekt zijn blauwe shirt aan, zegt glimlachend tegen zijn klanten: “Don’t have a good day, have great day!” en maakt elke dag een bankroof mee die steeds wordt gepleegd door ‘superhelden’ met een zonnebril. Guy is op zoekt naar de ideale vrouw en wanneer hij Millie [Jodie Corner] ziet lopen denkt hij de ware te hebben gevonden. Wanneer hij besluit zijn dagelijkse routine te doorbreken om de vrouw van zijn dromen te volgen, ontdekt hij bij toeval dat hij een NPC (non-playable character) is in een online-platform genaamd ‘Free City’. En door af te wijken van de code die zijn dagelijkse routine heeft bepaald, zet hij de hele online-community op zijn kop. Wie nog nooit GTA-online of iets dergelijks heeft gespeeld zal de humor waarschijnlijk minder goed begrijpen, maar voor de doorgewinterde gamer valt er veel te genieten in deze aangename combinatie van elementen uit Groundhog Day, The Lego Movie en The Truman Show. Een intelligent scenario, vele injokes en een serie cameo’s en een hilarische bijrol van Channing Tatum.

avatar van notoirefilmhater

notoirefilmhater

Tjonge jonge, wat flauwekul deze film zeg. Ik werd een beetje depressed van de simpele humor. Wel doet Art Rooijakkers het in de hoofdrol niet slecht.

mrklm schreef:

Een intelligent scenario.

Wat vond jij er intelligent aan als ik vragen mag?

avatar van Lani-D

Lani-D

Volg Ryan Reynolds op YouTube, groot fan van Deadpool. De laatste maanden kwam Free Guy regelmatig langs.

Erg verrassend dat deze film al te bekijken is via Disney+. Vol verwachting hebben we deze film gekeken. Helaas viel hij erg tegen. Deadpool zonder zijn rode pakje. Flauwe film en veel verwijzingen naar andere films.

Dit is een film om eenmalig te bekijken en om snel weer te vergeten

avatar van Erikb99

Erikb99

En wat vond ik er nou van:

Ergens is het wel een Ryan Reynolds show geworden, maar toch is het niet vervelend. Komt ook zeker door de andere cast zoals Buddy (Lil Rel Howery) die de beste vriend is van Guy (Ryan Reynolds). Ik vond Buddy een erg leuke toevoeging. En de love interest van Guy is Molotov Girl gespeeld door Jodie Comer die buiten de game karakter Millie Rusk speelt de game engineer. Voor mensen die nu veel online spelen zal het een feest van herkenning zijn, Voor mij wat minder, ik kom uit het tijdperk van “DOOM“ en “Unreal”. De Bad Guy Antwan gespeeld door filmregisseur Taika Waititi kwam ook erg goed uit de verf. Natuurlijk is het ook een love-story en een feel good movie geworden, maar dat mocht de pret niet drukken. Erg leuk zijn de details op de achtergrond die je vast en zeker zult herkennen als er weer eens een glitch was in je game. De film zit duidelijk vol humor en acties, en heeft een aangenaam tempo. Het verhaal is flinterdun, maar ach bij een film als deze weet je dat eigenlijk al van tevoren. Aanrader. Ja best wel.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 1982 stemmen

“I know this world is just a game, but this place, these people, that's all I have. So I'm not gonna be the good guy. I'm gonna be a great guy.”

“Wow, enjoy your lifetime supply of virginity.”

‘Free Guy’ was toch wel één van die films waar ik erg naar uitkeek dit jaar. Dit komt wel meer omdat ik het altijd erg leuk vind om naar ‘Ryan Reynolds’ te kijken, een acteur die ik zwaar kan waarderen en ook een film zoals dit leek me erg leuk. De feeling dat je naar een film kijkt wat lijkt op de hitserie ‘Grand Theft Auto’ is tof, ik wou dat ik ook kon spelen in ‘Free City’.

Ik zie vaak zogeheten ‘memes’ voorbij komen over het onderwerp wat besproken wordt in deze film, wat nou als NPC’s wel een gevoel hebben en ik die voor de ‘fun’ allemaal neer maai, het zijn de kleine dingen die mij doen nadenken over deze film wat ik zelf erg leuk vond. Het verhaal is hiermee ongeveer geschetst en het heeft me doen vermaken.

‘Guy’ was een erg leuk personage en ik moet zeggen dat ‘Reynolds’ toch lekker in zijn rol zat. De film heeft een leuke zit opgeleverd met prima CGI, een prima verhaal en erg leuk concept zoals ik ze nog niet veel vaker heb gezien. Zeker een film voor in de eindlijst!

avatar van legian

legian

De zoveelste Ryan Reynolds comedy show. Voorzien van voorspelbare flauwe humor die we zo vaak gezien hebben, wat cliché verhaallijntjes en een boel game referenties. Of tenminste dat proberen. Het moet een soort kindvriendelijke GTA voorstellen, maar het is vooral zo gigantisch overdreven dat de wereld nergens echt als een game overkomt. Er wordt vooral te hard geprobeerd.

Na de eerste 15 minuten er een beetje ingekomen te zijn is het vooral een wat saaie zit waarbij er niets spannends gebeurt. De leukste opleving was Waititi die het over de top naar het volgend level tilt stuk . Ook was het leuk om Channing Tatum te zien, die weet ook altijd wat leuks te brengen. Reynolds zelf valt helaas de laatste tijd enorm in de herhaling. De verplichte Disney Easter eggs liggen er veel te dik bovenop en voelen te geforceerd.

Uiteindelijk niet echt een succes, hoewel ik dat vooraf ook niet verwacht had. Erg voorspelbaar, flauwe humor, te geforceerd en cliché zonder iets interessants te brengen.

avatar van Waku

Waku

Als je als kijker verplaatst naar het zogenaamde game wereldje en verder de film bekijkt als no nonsense fantasy actie filmpje heb je simpelweg een leuk en vermakelijk avondje met deze " Free Guy" . Heel veel actie en prma cgi effecten rijke film. Met een flinke dosis humor. 3.5*

avatar van 3316mixer

3316mixer

Jammer dat Ryan Reynolds de hoofdrol speelt. Steeds het zelfde dommige sullige typetje met sarcastische one liners. Upside:de film vliegt voorbij en CGI en aktie zijn bovengemiddeld goed.

avatar van TX78

TX78

Erg leuke en vermakelijke film. Vooral om "dude" heb ik moeten lachen. Ryan Reynolds speelt z'n rol met zichtbaar enthousiasme en blijft gewoon een leuke acteur, die nergens aan overacting doet, terwijl dit wel makkelijk hier tot uiting had kunnen komen.

Enig minpuntje is toch wel het mierzoete einde en de eeuwige levenslessen die we moeten leren van Disney. Walt Disney ontpopt zich wel steeds meer tot het menselijk geweten van de wereldwijde samenleving, je ziet het ook steeds vaker terug in de Pixel Producties en de wokeness bij de Marvel en Star Wars producties.

Miss mogen films ook gewoon hersenloos vermaak zijn?

scorsese

UItstekende film waarin een niet speelbaar karakter uit een game zelf beslissingen begint te maken. Een leuk en origineel gegeven dat vermakelijk is uitgewerkt. De hele aankleding en special effects uit de game levert een kleurrijke film op. Zelfs als in het tweede gedeelte het plot iets meer de overhand krijgt, blijven er genoeg verrassingen over. Ryan Reynolds is goed gecast, maar hij doet de laatste tijd wel iets te vaak hetzelfde kunstje.

avatar van filmkul

filmkul

Leuke vlotte actiefilm. Het verhaal zit best leuk in elkaar, hoewel het niet altijd even logisch is, maar dat mag de pret niet drukken. De uitwerking straalt alle plezier uit. De film kijkt lekker weg en bevat naast voldoende humor ook veel actie. Er is zelfs een vleugje romantiek toegevoegd. Het acteerwerk is prima en Reynolds zit goed in zijn rol. Visueel ziet de film er goed uit met prima special effects. Vermakelijk film. 3.5

avatar van Doom4

Doom4

leuke film, kreeg zelf ook zin om te spelen toen hij de bril op deed.

avatar van soom

soom

Ik ben niet helemaal van de games. Hoewel ik wel een paar spelletjes speel via m'n mobiel.. Maar uren en of dagenlang achter elkaar op een playstation zitten, oid, da's zo niet mijn ding.

Ik vond Scott Pilgrim vs. the World, een fantastische film. Omdat het hele gebeuren een waanzinnige loop met dingen neemt, boeiend is en op de kop af nog ontelbaar veel vette momenten kent. (en dit is wel min of meer vergelijkbaar, vandaar het noemen van Scott).

Ryan Reynolds vind ik meestal wel geinig. Ook niet de beste, niet helemaal de leukste acteur ooit, maar er zit iets in hem dat genoeg krediet oplevert.

In Deadpool was hij natuurlijk aardig op dreef. Toen dacht ik, ja, hij is hier wel in z'n element. Hij gaf alles wat hij had, op zich (al blijf ik the Proposal de beste film van hem vinden). Maar ik vergipste me weer eens. Want dit is om de een of andere reden net iets meer dan Deadpool. Misschien omdat hij in Deadpool toch iets teveel de vrije hand kreeg. Ik weet niet.

Hoe dan ook, het ziet er gelikt uit, is redelijk magistraal en doet hier en daar dus aan Scott denken. En natuurlijk kudos voor het feit dat Miley's Wrecking Ball gebruikt word. Ik houd zo van haar, ja ja. The Last Song is voor altijd..

avatar van El ralpho

El ralpho

Het leven van een NPC gaat niet over rozen

Wat als de NPC's in een Grand Theft Auto achtige online versie van de game, een eigen leven zouden leiden? Free Guy biedt het verlossende en vermakelijke antwoord in deze verassend leuke mix van komedie, actie en avontuur. Aanvankelijk bleek ik daarnaast per ongeluk de Engelse Audio descriptie geselecteerd te hebben waarvan ik dacht dat deze bij de film hoorde. In eerste instantie leek deze zelfs een laag van droge humor aan het verhaal toe te voegen. Dit was totdat ik dit na een klein half uur een steeds vreemdere en irritante keuze van de regisseur begon te vinden. Al werden sommige momenten er voor mij juist komischer door.

Na mijn ontdekking en het uitzetten van de descriptie viel mij in eerste instantie wel weer een stuk duidelijker op dat de humor van Ryan Reynolds, niet altijd gelijk ligt aan de vorm van humor die ik zelf heb. Ik vind hem soms te droog en te flauw al vond ik hem hier wel weer een stuk grappiger dan in het overgewaardeerde Dead Pool 2. Niet in de laatste plaats door een aantal sterk geschreven grappen waarvan ik bij één specifieke grap, waarbij een referentie gemaakt werd naar Captain America, zelfs een paar minuten na heb moeten grinniken. En dat komt bij mij niet vaak voor.

Wat bijdraagt aan de kwaliteit van deze film is het geloofwaardig gebrachte verhaal en een prima aanvullende cast, waarbij Jodie Comer ook een hoofdrol vervulde en Reynolds uitstekend aanvulde. Ook was het wel eens prettig dat het een keer niet spijtig is dat de vaak overduidelijk digitale effecten rechtstreeks uit een video game lijken te komen. Dat is hier namelijk precies de bedoeling. En hoewel de geldwolf waartegen gestreden wordt behoorlijk eendimensionaal en rechtlijnig is, vond ik het verhaal wat achter zijn motieven zat, wél sterk gevonden. Zelfs het Walt Disney sausje waarmee met name het slot overgoten werd was voor mij nooit te vervelend, omdat ik de personages aan het einde in mijn hart gesloten had. Ik gunde hen dat happy end.

In eerste instantie had ik verwacht dat Free Guy overgewaardeerd zou zijn. De trailer blijkt de charme en kracht, totaal niet te vangen waardoor ik niet stond te springen om hier naar te gaan kijken. Gelukkig bleek de uitwerking veel sterker te zijn dan ik gedacht had. Misschien niet in de laatste plaats vanwege de droge maar onbedoeld komische toevoeging van de audio descriptie in het eerste stukje

avatar van Corcicus

Corcicus

• 1997 berichten

Leuke en originele actiekomedie met een typische Ryan Reynolds in de hoofdrol. Mooie special effects, een stevige vaart en behoorlijk goede actiesequenties. De film moet het wel vooral van de actie hebben, want de komedie stelt niet veel voor.

kappeuter (crew films)

Leuke mix van Groundhog Day, Truman Show en Ready Player One.

In het begin miste ik zelfs Jim Carrey. Puppyface Ryan Reynolds doet een poging met wat gekke bekken, maar hij is daar wat minder goed in natuurlijk.

Het leuke is dat ze op een bepaalde manier het statische van gamecharacters er in hebben gestopt, al zie je dat vooral in het begin.

Leuke dubbelrol van girl-next-door Jodie Comer. Stranger Things acteur Joe Keery met z'n nerdbril is ook op z'n plek.

De boze gamestudio baas is een bloedirritant personage. Dat zal ook de bedoeling zijn geweest natuurlijk, maar toch.

Soms is de film te braaf, soms wat te opzichtig stoerdoenerig en grofgebekt.

Ready Player One maakte meer indruk op me, maar Free Guy is prima feelgood vermaak.

avatar van pietpuk

pietpuk

"The trumanshow" in gaming. Zeker niet van hetzelfde niveau maar wel erg vermakelijk.