Doctor Sleep (2019)

Horror

geregisseerd door Mike Flanagan
met Rebecca Ferguson, Ewan McGregor en Jacob Tremblay

Het verhaal speelt zich 32 jaar na de gebeurtenissen uit 'The Shining' af. Danny Torrance is intussen volwassen, maar wordt nog altijd achtervolgd door nachtmerries van het Overlook Hotel. Tevens kent hij, zoals zijn vader, woede-uitbarstingen en vecht hij met zijn alcoholverslaving. Op zoek naar een betere versie van zichzelf verhuist hij naar New Hampshire waar hij door middel van zijn gave een band schept met de twaalfjarige Abra Stone. Ze komen in aanraking met de mysterieuze groep The True Knot.

Onderhond schreef:

Het eeuwige gedweep met Kubrick dus.
Ja maar hoe wil je daaraan ontkomen als je ermee tekoop loopt dan? Precies zoals rep_robert aangeeft, dit is geen willekeurige gelijkenis. Je filter precies uit mijn verhaal dat je wil horen. We gaan een film maken dat een complete ode is aan Kubrick en stopen alle elementen van Kubrick erin. Gek he dat mensen gaan vergelijken. Dat is geen gedweep, dat is wat de film over zich afroept.

Onderhond schreef:
Het gaat ook niet om de vergelijking, wel om de ridicule godenstatus die hem steeds aangemeten wordt.
Dus het was iemand die niet wist hoe je een film moest maken. Eigenlijk een doorsnee regisseur je. Dat is wat je eigenlijk aangeeft?

Een doorsnee regisseur weet ook best hoe hij een film moet maken.

Verder vind ik Kubrick's films maar matig bestand tegen de tand des tijds, heeft hij ook aardig wat prul gemaakt en is de maatschappijkritiek in z'n films vaak te simpel. Maar da's een persoonlijke mening, maakt verder ook niet zo heel veel uit.

Het is gewoon vervelend dat sommigen doen alsof hij vrijgesteld is van kritiek. Wat mij betreft zet Flanagan hier mooi z'n voet naast Kubrick.

Onderhond schreef:
Een doorsnee regisseur weet ook best hoe hij een film moet maken.

Hij is zeker niet vrijgesteld van kritiek, beweer ik ook echt helemaal nergens. Ik had het ook over The Shining, niet Kubrick. Was ook letterlijk wat ik zei, dus waar je dat nou weer vandaan haalt echt geen idee. Ja The Shining is van Kubrick, maar de film The Shining daar haal Doctor Sleep het simpelweg niet bij.

Het deel wat je over Kubrick zelf zegt, laten we dat op een meningsverschil houden.

m1chel schreef:

Vreemde ode dan, gezien alle verschillen en andere focus. En het meest typerende van The Shining (Here's Johnny) wordt er zelfs netjes uitgelaten.

Flanagan maakt een film die ode brengt aan de boeken en Kubrick's film, maar ook trouw blijft aan Flanagan's eigen stijl. Net daarom werkt deze film zo goeden net daarom is het wat makkelijk om het steeds maar weer enkel over Kubrick's The Shining te hebben.

avatar van horizons
King vind dr.sleep beter dan Kubricks Shining. Dus in dat opzicht vind de schrijver het al geslaagd.

Oh ja. Het is een vervolg. Ook dat nog.

Onderhond schreef:

Scenes een op een over genomen, flashback een op een op Kubrick verhaal overgenomen. De terugkeer van het Overlook Hotel dat een op een is overgenomen, het verhaal dat verder gaat op Kubricks aanpassing, niet King's officiële einde. Je hebt een punt, maar ik zie meer odes aan Kubricks adres verschijnen dan aan King's adres. Flanagan is zeker getalenteerd en ik vond het ook gewaagd en heel goed hij hij bepaalde dingen eigen maakt, aanpassingen van het verhaal etc. Absoluut, maar ik zie vol dat hij leentjebuur speelt bij Hij die ik niet zal noemen. De enige ode die er aan King gemaakt werd, echte ode aan zijn boek is dat het Hotel eindelijk afbrand. Daarnaast is King een van mijn favoriete horrorschrijvers, dus het gaat er niet om om de boel af te Valle. Wat ik miste was het beklemmende dat The Shining had, de paranoia die het bezat. Ik bedoel, Flanagan heeft bijna een op een de opening van de 1980 versie gebruikt met muziek en al, de acteurs werden gecast op het uiterlijk dat Kubrick in zijn versie gebruikte.

avatar van rep_robert
Overduidelijker kon Flanagan de referentie naar de Here's Johnny niet maken lijkt me. Slim om niet het moment zelf erin te gooien. Dat is een iconisch moment in de filmgeschiedenis. Die kan je niet 1 op 1 kopiëren. Dus er zit alleen een visueel eerbetoon in die er overduidelijk naar refereert.

m1chel schreef:
maar ik zie meer odes aan Kubricks adres verschijnen dan aan King's adres.

De gehele sfeer van de film leunt veel dichter aan bij de stijl van King. Verder ook referenties naar ander King werk (The Dark Tower) en de villains komen toch ook rechtstreeks uit King's boek?

De scenes in The Overlook verwijzen expliciet naar Kubrick's werk, de rest (en dat is toch het overgrote deel) is veeleer King.

avatar van bakuratje
Bastoje bent vandaag rustig.. Ik ben eigelijk wel benieuwd hoe jij the shining omschrijft qua verhaal... Als film master. Op dat vlak kan je wel misschien interessant zijn

avatar van richiedoom
Wat een teleurstelling, na de overwegend lovende kritieken die ik her en der heb gelezen...

Ik kan trage films best hebben, zolang er maar genoeg interessants gebeurt. Dat ontbrak hier volledig de eerste 2 uren. Ik heb het boek een aantal jaar geleden gelezen en die vond ik behoorlijk sterk, maar in deze verfilming moest ik vechten tegen de slaap. Wat ook niet helpt is de ontzettend kinderachtige invulling van het personage Rose. Ook over haar las ik veel lof, maar ik vond haar in de verste verte niet angstaanjagend. Een beetje wulps kijken met dr hoedje op, het zal wel...

Verder moest ik proesten van het lachen bij die scene dat Rose In haar ‘hypnose’ door de lucht vloog na haar confrontatie met Abra. Het deed me hieraan denken qua CGI:

David Hasselhoff - Hooked on a Feeling - YouTube

Gelukkig redde het laatste half uur de film nog een klein beetje, maar ik heb me verder stierlijk verveeld in de bios. Als dan ook nog Na afloop de kip bij de KFC op is en de route naar huis is afgesloten, kun je wel spreken van een gedenkwaardige avond!

avatar van Basto
Een vervolg blijft gelukkig uit, al is dit toch wel slecht nieuws. De moderne bioscoopbezoeker lijkt enkel nog interesse te hebben in superheldenfilms en Disney
remakes.

Box Office: 'Doctor Sleep's' Dismal $14M Debut Terrifies Hollywood | Hollywood Reporter - hollywoodreporter.com

avatar van Bubblez
Alle kritieken hiervoor even negerend:
Ik heb het boek niet gelezen en The Shining is één van mijn meest favoriete films aller tijde. Bij de eerste helft van Doctor Sleep had ik het idee dat ik naar een aflevering van American Horror Story keek. De tweede helft, richting het einde vond ik een stuk spannender. Op weg naar The Overlook, daar zat ik op te wachten. Daar wilde ik als groot liefhebber van The Shining dolgraag een wandelingetje in doen. En dat stelde zeker niet teleur, wat een heerlijke rondleiding en sfeer. Helaas betreft dat maar een klein deel van de film. Wat dat betreft had ik toch meer tijd in The Overlook willen doorbrengen. En dat maakt de 7/10-waardering: ik vond de rest een stuk minder interessant. Ferguson was geweldig, al deed ze me steeds denken aan Michelle Pfeiffer in een 4 None Blonds-vermomming. Het geheel was toch een beetje een teleurstelling voor me. Voor het deel in The Overlook een dikke tien!

avatar van coendpl
vraagje; mijn vriendin heeft The Shining nog niet gezien (foei). Is het aan te raden om deze eerste te kijken? Of is het te doen zonder deze eerst bekeken te hebben? Anders zit ik morgenavond in de bios continu dingen uit te leggen ^^

coendpl schreef:
Is het aan te raden om deze eerste te kijken?
Er is altijd wel een goede reden om een klassieker te kijken, The Shining hoort eigenlijk gewoon bij je opvoeding. Maar aangezien ik de film zelf morgen ook pas zie moet ik je een echt antwoord schuldig blijven.

(Deze review gaat puur om de films en dus niet de boeken van King die ik nooit gelezen heb)

Het vervolg op één van mijn favoriete films aller tijden, geregisseerd door een van de meest belovende horror regisseurs van het moment (denk aan Oculus en The Haunting of Hillhouse), werd dan ook een van de films waar ik het meest naar uit heb gekeken dit jaar.
De grote vraag: Heeft het alle verwachtingen ingelost? Het antwoord daarop ligt ergens in het midden.

Doctor sleep is ansich een van de betere horrorfilms van de afgelopen jaren. De film is meer dan een normale griezelfilm. Er zit een goed verhaal in en de film leunt niet op goedkope jumpscares. Ik heb het boek nooit gelezen dus qua adaptatie kan ik niet goed oordelen, maar het regiewerk van Flanagan is zoals verwacht weer erg goed.

Toch voelt dit vervolg voor mij overbodig aan. Allereerst, ondanks dat dit mij logisch lijkt, wil ik gezegd hebben dat The Shining veel beter is. Niet alleen qua regiewerk maar ook het verhaal. Vrijwel de hele film van The Shining blijft suggestief. Het is niet duidelijk wat werkelijkheid is en wat niet. Dat gebeurd in deze film totaal niet. Daardoor verandert de film in een fantasyfilm, wat de spanning niet ten goede komt.

Doctor Sleep voelt dan ook erg aan als een fantasy/avonturenfilm met horror elementen. Echte spanning is hier ook niet te vinden. Ook de true knot komt op geen enkele manier over als een gevaaarlijke sekte die echt iets kan uitrichten. Sterker nog; bij de eerste confrontatie sterven ze allemaal op één na. Ook het einde van Rose the Hat vond ik erg simpel en een dikke anticlimax.

De derde acte is, om vrij duidelijke redenen voor iedereen die de film gezien heeft, het beste gedeelte van de film, waar het pas echt een beetje griezelig wordt.

Al met al is Doctor sleep als op zichzelf staande film een prima horrorfilm met een degelijk verhaal en zonder goedkope jumpscares. Als vervolg op The Shining vind ik het echt een totaal overbodige film die een heel ander thema dan The Shining aansnijdt en wat mij betreft nog niet eens in de schaduw van deze film mag staan. Ook is dit een van de mindere werken van Flanagan. Wil je zijn talent echt zien, kijk dan naar Oculus of zijn grootste meesterwerk (op de laatste aflevering na): The Haunting of Hillhouse.

coendpl schreef:

Ik zou de shining wel kijken ja. Er wordt toch vaak naar verwezen.

avatar van Walter S.
Was wel verrast door het einde, na een redelijk 1 op 1 adaptie van het boek ineens een compleet ander einde. Verder wel een mooie verfilming van het boek. Prima mee vermaakt.

avatar van meneerknoop
Ik had het idee dat ik naar een netflix tienerfilm zat te kijken. Totaal ongeloofwaardig en daardoor niet eng. Toen de eerste ogen licht gingen geven waren ze mij al kwijt en dat is binnen vijf minuten. En serieus thermoskannen met menselijke angstrook dat door een stel aftandse kermisklanten wordt opgesnoven? Hoepel toch op. Wel leuk om the overlook hotel weer eens terug te zien, het einde maakt dan ook enigzins wat goed.

avatar van GrobbekuikenXL
Film is goed gemaakt maar het verhaal is nogal raar. Al is het toch anders dan in het boek erg spannend is het niet. Leuk om gezien te hebben. Wel te veel onnodige verwijzingen naar Kubrick's film die het eigenlijk alleen maar belachelijker maken al was het eind in het hotel toch leuk. Zonder dat zou het waarschijnlijk een halve ster minder gekregen hebben.

avatar van Graaf Machine
Al ken ik het boek niet, toch vind ik dit een goede verfilming van een Stephen King boek. Ik heb een stuk of wat boeken van de man gelezen, en allemaal sleepten ze zich traag en oninteressant voort - goede titel dus ook: Doctor Sleep - en nergens werd de horror invoelbaar.
Zo gaat dat ook met deze film. Twee uur lang geneuzel tussen Ewan McGregor (die man speelt altijd zichzelf) en een jong meisje dat verschrikkelijk veel licht heeft. De boze bende die achter haar aan zit blijkt ontstellend zwak en gemakkelijk uit te schakelen, terwijl ze al honderden, zo niet duizenden jaren succesvol zijn. Bijzonder.
Uiteindelijk krijgen we nog een kijkje in het verlaten Overlook. Alle oude bekenden uit de geestengalerij van The Shining komen even mee feesten, en dan is Rose the Hat (wat was dat met die hoed, ze begint er in de eerste minuten over, ze is er naar genoemd, dóe er dan ook iets mee) kassie wijlen.
Oh, wacht, we keken ook nog even in het labyrinth. Niet dat het iets toevoegde, maar het is toch een fijne crowdpleaser.

Zouteloos en vervelend, meer niet.

Extra applaus voor die debiele nightflight to the east coast.

Mescaline (moderator)
Om dit "vervolg" een eerlijke kans te geven ging ik totaal zonder enige verwachting naar deze film toe, de kans dat het ook maar iets in de richting zou gaan van het briljante The Shining was ook maar zeer klein in mijn optiek.
Maar eerlijk is eerlijk, de film mag dan lang duren maar het was over het algemeen allemaal wel vermakelijk. Zelfs het verhaaltje over de stoom zuigende badguys was nog niet zo tenenkrommend als dat het had kunnen zijn. Dit kwam voor mij vooral door Rebecca Ferguson die haar rol echt sterk had neergezet en je met gemak kan verleiden met haar mooie ogen, niet zo zeer door de groep om haar heen helaas.
Emily Alyn Lind als Snakebite Andi deed mij trouwens in haar verschijning en personage wel erg veel denken aan Jenny Wright als Mae in Near Dark uit 87.

Ewan McGregor zet zijn rol als de volwassen Danny Torrance ook overtuigend neer maar bepaalde dingen in het verhaal kwamen wel erg geforceerd tot stand, zoals bijvoorbeeld hoe Abra Stone in het verhaal terecht kwam. Dat opeens al deze personen met elkaar in contact staan omdat ze die speciale "shining" gave hebben werd voor mij al heel snel eentonig en het middenstuk van de film begint hierdoor zelfs wat te slepen, de kracht van de originele Shining film was juist dat de puzzelstukjes niet allemaal in elkaar vielen en je als publiek zelf nog moest nadenken en kon speculeren, dat mist deze Doctor Sleep helaas.

De laatste pak en beet 30 minuten waren dan wel weer erg vermakelijk, terug naar het oude Overlook Hotel die zonder twijfel zeer indrukwekkend was nagemaakt, alle details leken te kloppen en het bracht een gedeelte van de sfeer terug waardoor o.a. de Shining klassieker zo goed is. De film had daarna ook wel mogen stoppen tijdens de brand, maar nee we moesten nog even een scene krijgen dat het goed was afgelopen met Abra Stone en ze gelukkig nog steeds met Uncle Dan kon praten.. hartverwarmend!
En je kan je natuurlijk ook nog afvragen hoe goed een film eigenlijk is als een gedeelte van de rode draad het moet hebben van nostalgie en liefde voor het originele eerste deel?

Doctor Sleep is wat mij betreft zeker geen meesterwerk en komt zoals verwacht ook nergens in de buurt van The Shining, maar het was ook geen onplezierige zit en met tijden zeker interessant.

De film pretendeert een vervolg te zijn op The Shining in de zin dat het een verhaal vertelt hoe het verder is gegaan met Danny uit de oorspronkelijke film, maar de ziel van de film is zo anders – de film is zelfs een totaal ander genre – dat er wezenlijk geen verbinding bestaat tussen de twee films. The Shining was psychologische horror; Doctor Sleep gaat over fantasiewezens met superkrachten en is opgezet vanuit het Dracula-thema, gelet op de ondoden die hun kracht behouden door zich als vampieren te voeden met de stoom (!?) van gedode kinderen waarbij het oorspronkelijke Overlook Hotel opvallend veel op Dracula’s kasteel lijkt.

Wat erger is is dat de film ook qua kwaliteit totaal anders is: Doctor Sleep is een van de slechtste films die ik ooit heb gezien waarbij alles wat er gebeurt zo onzinnig, belachelijk en ongeloofwaardig is dat elke minuut van de film een belediging van de intelligentie van de kijker is. De film is zo extreem slecht en dom dat het zelfs geen moment slaagt om zelfs maar consistent in zijn eigen onzinnigheid te zijn (bv. eerst zien we dat Abra haar superkracht gebruikt om Rose onnoemelijk veel pijn te doen en bij een volgend gevecht zegt Rose tegen Abra ‘Denk je dat je mij pijn kan doen?’ alsof zij en de kijker dement zijn en vergeten zijn wat er eerder is gebeurd). Cultuurcriticus Adorno schreef in 1951 dat elk bezoek aan de bioscoop hem dommer maakt en bij het zien van deze film begrijp je precies wat hij bedoelt.

Toch geloof ik niet in een halve ster of één ster voor zelfs zo’n uitzonderlijk slechte film als deze: een film die in elk opzicht een mislukking is zal nooit in de bioscoop vertoond worden. Deze film is een totale mislukking qua het volstrekt onzinnige verhaal – en de film is ook niet eens eng of grappig – maar audiovisueel is de film wel geslaagd: het ziet er allemaal goed uit en af en toe is er een hard geluid om de kijker te doen schrikken. Daardoor lijkt de film nog best wat te worden als je de trailer of de eerste 30 minuten of zo van de film ziet (om daarna echter de film elke minuut onzinniger en slechter te zien worden). Doordat de film er wel goed uit ziet zijn de nabootsingen van de iconische scenes uit The Shining wel geslaagd en zelfs eng (het is veelzeggend dat de nagemaakte scenes uit The Shining de enige creepy scenes zijn van de hele film): het is alleen jammer dat die maar een paar minuten duren en natuurlijk sowieso overbodig zijn omdat er nog genoeg DVD’s van de oorspronkelijke The Shining beschikbaar zijn zodat een remake niet nodig is. Het acteren is ook best goed, al is wat er moet worden geacteerd zo onzinnig dat zelfs het goede acteren geen enkele scene geloofwaardig kan maken. Tot slot, hoe slecht de film ook is is hij niet saai: er gebeurt genoeg – hoe onzinnig het ook allemaal is – om de aandacht van de kijker erbij te houden, ook al was de wereld net zo goed af als deze film niet zou zijn gemaakt.

De filosoof schreef:

Hear, hear!!!

Basto schreef:
Hear, hear!!!

Zo'n enge definitie van een vervolg erop nahouden, en dan anderen verwijten dat ze niet open-minded zijn

Onderhond schreef:

Ik zie het juist als open-minded, dat je de definitie van een vervolg ter discussie stelt.

Verwachten dat de rest van de wereld zich aanpast omdat je anders zelf niet goed met de herinnering van het origineel kan dealen. Wel erg millennial allemaal, maar in sommige kringen vast erg woke

Onderhond schreef:

Ik vraag niemand zich aan te passen. Iedereen moet vooral lekker zelf voor zichzelf bepalen wat men vindt. Ik deel enkel mijn visie. Maar verder zie ik het uitgemaakt worden voor millennial maar als een compliment dat ik met de tijd mee ga.

avatar van FillumGek
Tijdens het zien van Doctor Sleep kwam het besef langzaam binnen. The Shining (de film) is enorm sterk door Jack Nicholson die weergaloos acteert als een losgeslagen maniak in de fantastische Overlook-setting. The Shining (de gave) is voor mij daarin maar bijzaak. Doctor Sleep laat de sfeer en setting van het origineel grotendeels achterwege en focust dus puur op de gave, en dat is echt een stuk minder interessant.

Ik heb geen van de boeken van Stephen King gelezen dus daar kan ik geen vergelijk mee maken. We zien Danny Torrance zo'n veertig jaar later waar hij nog steeds last heeft van naweeën van het Overlook-hotel. Dit sfeervolle hotel is weggelaten waarmee een groot deel van de charme van zijn voorganger verloren is gegaan. Wat we wel zien zijn een aantal geestverschijningen waarvan sommige met de hedendaagse technieken best de moeite waard zijn. Doctor Sleep is soms nog steeds best wel spannend, maar sleept vooral in het middenstuk wat.

Helaas is dit vervolg wat teveel fantasy naar mijn idee. Die glinsterende oogjes is toch wat teveel hocus pocus, samen met het stoom-gebeuren. True Knot-leidster Ferguson vond ik ook niet overtuigend als slechterik. De manier waarop ze vernietigd werden sprak me dan wel weer aan, het creperen was overtuigend waarna ze in rook opgingen.

Het slot is overduidelijk het beste. Wanneer de overhead-shot komt van de auto die naar het Overlook rijdt in combinatie met de muziek: kippenvel. Dan besef je dat dit vervolg toch heel wat body mist, al is zo'n ode aan het superieure origineel ook gewoon heel fijn. De trip door het verlaten hotel, zoveel herkenbare shots en plaatsen, heerlijk. Maar deze oase van herkenbaarheid en sfeer kan niet verbloemen dat het grote middenstuk niet al te interessant is en regelmatig te lang duurt.

FillumGek schreef:
Helemaal mee eens!