Zéro de Conduite: Jeunes Diables au Collège (1933)

Alternatieve titels: 0 de Conduite | Zero for Conduct

Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Jean Vigo
met Jean Dasté, Robert le Flon en Louis Lefebvre

Na de zomervakantie keren vier jongens terug naar hun kostschool, waar strenge regels gelden. Daar krijgen ze het rapportcijfer nul voor gedrag waarna ze besluiten te rebelleren. Met de hulp van de nieuwe toezichthouder (Jean Dasté) organiseren ze tijdens een schoolfeest een opstand.

Een bijzonder warrige en chaotische Franse 'featurette' over een groep jongens die in opstand komt tegen hun leerkrachten. Veel dialoog is er niet en zeker in het begin heb je het gevoel naar een silent te kijken die achteraf naar een talkie werd omgezet. Er waren in feite slechts twee zaken die enige belangstelling opwekten. Enerzijds een twee seconden durende clip van een geanimeerde tekening en anderzijds de directeur van de jongensschool, een merkwaardig figuur dat niet zou misstaan in een Harry Potter film. Over het algemeen oogt het geheel echter amateuristisch en onafgewerkt, alsof de regisseur met een aantal film –en verteltechnieken aan het experimenteren was. Vigo's 'L'Atalante' benaderde het poëtisch realisme op een meer aangename manier.

Njah.

Had achteraf gewild dat Vigo er een silent van gemaakt had. Dat had de soundtrack waarschijnlijk niet beter gemaakt, maar dan was je in ieder geval van die vreselijk bulderende kinderen vanaf geweest. Daar werden toch enkele irritatiegrenzen overschreden.

Verder vond ik het een redelijk triviale film. Wat schoolkinderen die hun grappen en grollen een beetje doortrekken en in opstand komen tegen de leraars. De scene met het kussengevecht is best aardig, maar daar blijft het dan ook bij. Op het einde komen ook nog 1 of 2 leuke ideetjes voorbij, maar verder is het zo enorm basic dat ik er helemaal niks in kon vinden.

Het ontgaat mij bij dit soort films volledig waarom het gewaardeerd wordt. Het oogt mank, er zit verder ook weinig tot geen diepgang in, het is gewoon een korte vertelling die mij verder compleet koud liet. En van de reacties hier zal ik het ook niet te weten komen. In ieder geval zijn dit soort dingen absoluut niet aan mij besteed.