ad
  • 140.632 films
  • 6.737 series
  • 20.448 seizoenen
  • 460.628 acteurs
  • 284.135 gebruikers
  • 8.142.039 stemmen
Avatar
 
Geen afbeelding beschikbaar

Jean Vigo

Overleden op: 05-10-1934 (29)

Geboren: 26 april 1905 in Parijs

Bekend van: L'Atalante, Zéro de Conduite: Jeunes Diables au Collège en À Propos de Nice

IMDb profiel: Jean Vigo

Wikicode: 5825

23 reacties

Samengewerkt met

Jean-Paul Darras Jean-Paul Darras
Nicolas Teichner Nicolas Teichner
Miguel Manrique Miguel Manrique
Jean Taris Jean Taris
Olivier Lupczynsky Olivier Lupczynsky

Reacties


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:

lesamurai

  • 441 berichten
  • 152 stemmen

Een regisseur die meesterlijke films heeft geproduceerd in de filmwereld, erg experimenteel en het werk is echter subliem en Vigo behoort naar mijn mening ook tot een perfectonistische regisseur die een oog voor detail heeft.

Al is hij jong gestorven; hij is een van de meest gewaardeerde regisseurs van de Franse filmwereld.


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4010 stemmen

Ik heb gisteravond zijn korte film Zero de Conduite gezien en dat was eigenlijk een echte ontgoocheling. Ik vond het werkelijk afschuwelijk slecht. Op een paar aardige visuele vondsten na zag de film er gewoonweg niet uit. De montage is spuuglelijk uitgevoerd en lijkt compleet willekeurig. Het verhaaltje was nauwelijks te volgen, maar wat ik begreep is gewoon verschrikkelijk, vol met personages die mijn sympathie niet verdienen en dan bedoel ik zowel de volwassenen als de kinderen. Ik snap werkelijk niets van de klassieke status van dit kleine filmpje. Enige vorm van coherentie lijkt totaal te ontbreken. Alsof men de helft (of meer) van de film is kwijtgeraakt en wat overgebleven is maar in een bepaalde volgorde gezet hebben, of zoiets.

0,5* Ik had er heel wat van verwacht, maar uiteindelijk protesteerde alles in mij er hevig tegen. Rommel van de bovenste plank.

Ik hoop niet dat L'Atalante erop lijkt, want daar verwachtte ik een meesterwerk van.


Mochizuki Rokuro

  • 18892 berichten
  • 12447 stemmen

O jee. L'Atalante vond ik zelf beter, maar over verglijkbaarheid in stijl, montage etc. kan ik niet veel meer zeggen. De personages in L'Atalante zijn wel duidelijk anders dan in Zéro de Conduite. Ik hoop dat het je beter zal vallen.


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4010 stemmen

Vond jij Zero de Conduite wel goed?


Mochizuki Rokuro

  • 18892 berichten
  • 12447 stemmen

Ik zie in mijn lijst dat ik er 3 sterren aan heb gegeven, maar het zal zo'n 10-12 jaar geleden zijn dat ik de film zag. Ik kan me nog wel scens van jongens in klaslokalen herinneren, maar een diepzinnige discussie over de montage etc kan ik je niet meer geven.


avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

  • 4939 berichten
  • 11182 stemmen

L´Atalante vond ik toch behoorlijk anders dan Zéro de Conduite (en beter, al was ik ook erg gecharmeerd van laatstgenoemde - 4,5* tegenover 4*); een meer lineair-narrative film, vergelijkbaar wellicht met vroege Renoir of Carné. Ik zou m zeker een kans geven!


Ramon K

  • 13585 berichten
  • 0 stemmen

Heb ze beiden 5*-en gegeven. Heb de reactie van The One Ring gelezen maar ik zal er maar niet diep op ingaan omdat de kloof (0,5* tegenover 5*) gewoon niet te overbruggen lijkt dmv discussie. Zero de Conduite zou waarschijnlijk in mijn top 10 komen als ie in de database zou komen. Ik vind de beeldtaal juist extreem mooi, vooral in de esthetische scene met het kussengevecht/de mars. 1 van mijn favoriete scenes allertijden denk ik. Alleen daarom al kan ik een 0,5*-waardering niet begrijpen. Zeker niet van een klassiekerliefhebber.


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4010 stemmen

Ramon K schreef:

Alleen daarom al kan ik een 0,5*-waardering niet begrijpen. Zeker niet van een klassiekerliefhebber.

Geloof me, ik had het zelf ook niet zien aankomen. Ik had zelfs zeer hoge verwachtingen. Maar uiteindelijk kreeg ik dus een film die in het verkeerde keelgat schoot, en flink. Het is lang geleden dat ik een film zo ongeloofelijk afschuwelijk vond. Tetsuo was de laatste, geloof ik. Zero de Conduite is ook zo'n beetje de enige film die me kwaad wist te maken, onbedoelt dan.

Ik hoef hier verder ook niet meteen overtuigd te worden, maar ik zou toch graag horen wat de liefhebbers van Zero de Conduite er nou zo ongeloofelijk goed aan vinden. De film duikt zo nu en dan wel eens in een toplijst op, maar ik kan geen fatsoenlijke recensie vinden. Alle teksten op het web die ik vind gaan er vooral over dat Vigo zo vroeg overleden is en hoe deze film verboden werd en zo, maar een bespreking van de kwaliteiten van de film wil ik toch wel graag horen.

Als iemand de film dus wil verdedigen, hoor ik het graag.

L'Atalante gaat vanavond nog op, overigens.


avatar van danuz

danuz

  • 12935 berichten
  • 0 stemmen

The One Ring schreef:

De film duikt zo nu en dan wel eens in een toplijst op, maar ik kan geen fatsoenlijke recensie vinden. Alle teksten op het web die ik vind gaan er vooral over dat Vigo zo vroeg overleden is en hoe deze film verboden werd en zo, maar een bespreking van de kwaliteiten van de film wil ik toch wel graag horen.

Senses of Cinema heeft een biografie van Vigo met daar ook het één en ander over Zero de Conduite, wellicht helpt dat je iets?


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4010 stemmen

danuz schreef:

Senses of Cinema heeft een biografie van Vigo met daar ook het één en ander over Zero de Conduite, wellicht helpt dat je iets?

Ja, bedankt! Dit stukje verklaard een hoop:

In making the film Vigo had exceeded the agreed running time, obliging him to trim it back. Faced with this painful task, he had two options. One was to respect narrative clarity and the other was to favour the most poetic moments. That he chose the latter course helped give Zero de conduite the form that makes it seem so exciting today. Every image and scene is a surprise, appearing half-formed at its most expressive moment, giving the impression of a film overheard or even spied upon rather than addressed directly to the audience. This creates an uncommon alertness in the viewer, a slight sense of disorientation as if he were wandering in someone else's dream. In the context of the story of a gang of conspiratorial children, it evokes a hauntingly vivid sensation of gaining access to a world that is secret and unique to them. This childish universe obeys a logic all of its own which we cannot hope to fully understand but are privileged to observe with the deep respect Vigo obviously accords it.

Ik snap nu wel waarom de film voor mij niet werkt. Van "a slight sense of disorientation" zou ik alleen maken "a complete sense of disorientation". Ik had te vaak het gevoel niet te weten wat er gebeurde. Maar ik had het wel goed geraden dat er in de film gewoon te veel weggelaten is. Ik vind het echter na deze tekst nog steeds niet mooi.

Ook is me nu wel duidelijk dat Vigo's sympathie, zoals ik al vermoedde, bij de kinderen ligt. Helaas deel ik deze sympathie niet, ik vond het gewoon rotjongens. Daarnaast heeft Vigo iets té hard geprobeert de volwassenen karikaturaal slecht te maken, waardoor het gewoon niet werkt. Het zal wel nooit iets worden tussen mij en Zero de Counduite.

Maar Vigo-fans kunnen zich troosten. L'Atalante beviel me een stuk beter, al ben ik nog geen fan. Een recensie daarvan volgt later op de dag.


Pure

  • 770 berichten
  • 0 stemmen

En ook ik heb dankzij de pakketservice kennis gemaakt met Vigo's oeuvre. Vandaag heb ik zijn eerste drie films gekeken, en drie keer kreeg ik wat anders leuks voorgeschoteld.

À propos de Nice is een fraaie aaneenschakeling van mooie en aparte shots door middel van veel gekunstel met camera en montage op leuke wijze met elkaar worden verbonden/ In 22 minuten krijg je heel wat verschillende situaties, gebouwen en mensen uit het mooie Nice te zien. Leuk om te zien hoe het filmpje redelijk 'standaard' begint, maar langzaam uitmondt in een visueel spektakelstukje.

Taris, roi de l'eau; fraaie beelden, veel zwemslagen en een grappig figuur. Leuke 10 minuten film, maar het had ook niet langer hoeven duren.

Zéro de conduite heeft het meest weg van een 'gebruikelijke' speelfilm. Ondanks het ontbreken van een duidelijke premisse of structuur, is het toch aangenaam om de kleine opstandelingen te volgen. Er zitten leuke scènes tussen (het schoolhoofd(je) en zijn schilderij bijvoorbeeld), en één scène is subliem: het kussengevecht waarmee de 'revolutie' ontketent wordt is een heerlijk schouwspel, met de salto (of flik-flak) als prachtige climax.

En voor morgen staat l'Atalante op het programma; ik verwacht er veel van.


avatar van goongumpa

goongumpa

  • 3040 berichten
  • 3870 stemmen

Zéro de Conduite is echt wel een prachtige poëtische film, wauw!

Zoals Ramon al zei is dat kussengevest (of eigenlijk de minuut erna, in slow-motion, met die achterwaarts afgespeelde flikflak) zeldzaam briljant. Zeker 5 keer teruggespoeld, zó mooi.

Het is niet echt een afgerond verhaal met de scenario-elementen die in de meeste films zitten (ik denk dat dat ook is wat TOR dwarszat), maar eerder een surreële fantasie van een 'opgesloten' schooljongen. Heel speels verfilmd en vol leuke visuele vondsten.

Trouwens wel opvallend dat één van de meest memorabele scènes uit Les 400 Coups (de excursie waarbij de jongens weglopen), rechtstreeks gelift is uit deze film (een andere camerapositie, maar voor de rest: krak hetzelfde).


avatar van Ataloona

Ataloona

  • 656 berichten
  • 2874 stemmen

Hmm, vond Zéro de Conduite juist ontzettend goed te volgen. Duidelijk een surrealistische escapade van een aantal jongvolwassen die - zoals in onze nature ligt - willen ageren tegen de ordehandhavers. Los breken van die eeuwige routine, die nare regeltjes en dat saaie gedoe. Wat realiteit en wat fictie is, dat moet de kijker voor zichzelf maar bepalen. Vond dit zelf gewoon een uiterst sympathiek filmpje, maar zag er nou ook weer geen absoluut meesterwerk in.

Al moet ik natuurlijk toegeven dat het visueel en cameratechnich genieten was. Prachtig en briljant!


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4010 stemmen

goongumpa schreef:

Het is niet echt een afgerond verhaal met de scenario-elementen die in de meeste films zitten (ik denk dat dat ook is wat TOR dwarszat), maar eerder een surreële fantasie van een 'opgesloten' schooljongen.

Dat is natuurlijk te makkelijk, alsof ik geen films zonder afgerond scenario of met surrealistische elementen een hoge score heb gegeven. Zero for Conduct staat me nu vooral bij als een spuuglelijke, rommelige film met alleen maar onsympathieke karakters (dus niet alleen de volwassenen die duidelijk gedemoniseerd worden, maar ook de jongens, al lijk ik daarin de enige te zijn). Misschien moet ik hem eens herkansen...


avatar van goongumpa

goongumpa

  • 3040 berichten
  • 3870 stemmen

Ik bedoelde dit niet als kritiek hoor. Ik doelde op het feit dat jij deze film gebrek aan coherentie verwijt, terwijl ik dat gewoon zie als vrijheid van regels. Ik vind het leuk dat Vigo zich niet op één verhaal concentreert, maar gewoon een beetje "rondfladdert" (bij gebrek aan een beter woord ). Hij gaat de schoonheid op allerlei onverwachte plaatsen zoeken (iets dat - denk ik - ook te maken heeft met zijn connectie met de surrealisten).

"Spuuglelijk" kan ik trouwens helemaal niet begrijpen. Ik vond dit visueel een énorm mooie film, veel mooier dan vrijwel alles wat ik uit deze periode gezien heb. Mooi gebruik van vooral groothoeklenzen (in de slaapkamers), veel originele beelden, fantasierijk...

Heb je de Criterion gezien trouwens? Normaal gezien hecht ik niet zo enorm veel belang aan beeldkwaliteit, maar deze dvd is wel prachtig gerestaureerd, echt een meerwaarde. Natuurlijk, het zal je visie op deze film niet plotseling helemaal omgooien, maar ik dacht, ik vermeld het even.

Een paar memorabele shots nog:

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)


avatar van goongumpa

goongumpa

  • 3040 berichten
  • 3870 stemmen

(afbeelding)

(afbeelding)


mister blonde

  • 11797 berichten
  • 4419 stemmen

Ook net maar eens de box besteld. Ben erg benieuwd.

Mag À propos de Nice (1930) - IMDb trouwens niet op de site (aangezien de Canadese versie 45 minuten duurt)?


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4010 stemmen

goongumpa schreef:

Heb je de Criterion gezien trouwens?

Ik heb de film gezien toen hij hier ooit in de Pakketservice zat (samen met de andere Vigo's). Ik weet niet meer welke uitgave het was, maar het was zeker geen Criterion.


mister blonde

  • 11797 berichten
  • 4419 stemmen

Vond Zero de Conduite erg aangenaam. Die Vigo is zijn status wel waard kan ik na 3 van zijn 4 films zeggen. Ook Propos de Nice vond ik geweldig. Taris was niet zo bijzonder. Zero de Conduite film is een aaneenschakeling van kleine avontuurtjes en gaat over jongens die kattenkwaad uit halen. Enkele meesterlijk scenes zijn het begin in de trein waarbij de jongens elkaar proberen af te troeven met onschuldige baldadigheid, het afschudden van de niet erg oplettende meester (welke stad was dat), het kussengevecht (schitterend) of het einde op het dak.

Maar er is meer aan de hand. De constatering dat het een aanklacht is tegen het establishment is te voor de hand liggend. Het is een uitermate dromerige, misschien wel deels autobiografische, film met een surrealistisch tintje. Wat hij met dat laatste wilde is me niet bij alles even duidelijk. Vond het ook niet ogenblikkelijk het meest geslaagde aan de film, maar het gebruik van slowmotion en animaties maakte het er in elk geval wel levendiger en toch ook wel wat interessanter op.

Verder is Vigo iemand die zijn films graag volstopt met van alles en nog wat. Er zit een homo-erotische lijn in de film, de volwassenen lijken een soort herinnering (of concept) in Vigo’s brein waarbij hij alleen bepaalde gedragingen nog voor de geest kan halen en zijn personages zijn dan ook a-typische karakters die totaal anders handelen dan je van ze zou verwachten. De plot springt alle kanten op en je moet geen rechtlijnig verhaal verwachten.

Vond het een film die vermaakt en overtuigt door sterke beeldtaal en poetisch mooie scenes. Dikke 4 sterren.


avatar van goongumpa

goongumpa

  • 3040 berichten
  • 3870 stemmen

mister blonde schreef:

Het is een uitermate dromerige, misschien wel deels autobiografische, film met een surrealistisch tintje. Wat hij met dat laatste wilde is me niet bij alles even duidelijk.

De fantasie van een kind, de rebellie van een iets ouder wordend kind... Daar draait het surrealisme ergens wel om. en deze film ook.

Er zit een homo-erotische lijn in de film,
kun je dat eens verduidelijken?? hierbij schiet me echt niks voor de geest.


mister blonde

  • 11797 berichten
  • 4419 stemmen

goongumpa schreef:

De fantasie van een kind, de rebellie van een iets ouder wordend kind... Daar draait het surrealisme ergens wel om. en deze film ook.

Vind ik wel erg algemeen hoor dit. Zo ver was ik zelf ook al

kun je dat eens verduidelijken?? hierbij schiet me echt niks voor de geest.

Die twee jongens (waarvan er een op een gegeven moment tot twee keer toe tegen de meester zegt dat ie op moet rotten) die ongezond veel tijd met elkaar doorbrengen en uit elkaar gehaald moeten worden (aldus het hoofdmeestertje). Hij staat op de bovenste foto zie ik nu.


avatar van goongumpa

goongumpa

  • 3040 berichten
  • 3870 stemmen

mister blonde schreef:

Vind ik wel erg algemeen hoor dit. Zo ver was ik zelf ook al

wat begrijp je dan niet? ik gok dat vigo's keuze van beelden vooral instinctief was. zo voelt het toch aan.

Die twee jongens (waarvan er een op een gegeven moment tot twee keer toe tegen de meester zegt dat ie op moet rotten) die ongezond veel tijd met elkaar doorbrengen en uit elkaar gehaald moeten worden (aldus het hoofdmeestertje). Hij staat op de bovenste foto zie ik nu.

zag ik niets homo-erotisch in eerlijk gezegd.


mister blonde

  • 11797 berichten
  • 4419 stemmen

Zeg niet dat ik het in zijn geheel niet begrijp, alleen dat me niet bij alles even duidelijk was wat hij er precies mee wilde. Absoluut geen probleem trouwens.

Over dat homo-erotische; kon me niet voorstellen dat ik de enige was (en dat ben ik ook niet);

101 years of gay cinema - Awards Daily - awardsdaily.com

Gay Interest Films: 1960s - users.aber.ac.uk

En in 1001 films die je gezien moet hebben, stond de verwijzing er ook.