Tone-Deaf (2019)

Horror / Komedie

geregisseerd door Richard Bates Jr.
met Amanda Crew, Robert Patrick en Kim Delaney

Olive verliest haar baan en ook aan haar disfunctionele relatie komt een einde. Ze besluit dat het tijd is voor verandering en verlaat haar flat voor een rustig weekend op het platteland. Ze huurt een huis van de weduwnaar Harvey, die moeite heeft om zijn psychopathische neigingen te onderdrukken. Het duurt niet lang eer Olive moet vechten voor haar leven.

avatar van tattoobob
Oei dit lijkt mij wel wat....ik ben benieuwd.

avatar van perceived
Een nieuwe Richard Bates Jr. Leuk! Zou ook leuk zijn als deze in de bios of wellicht filmhuis ging draaien. Ik zet er niet hoog op in, maar wie weet...

avatar van jeroentjuhhhhh
Geinig. Het is inmiddels wel duidelijk dat het succes van Richard Bates' fascinerende zwartkomische debuut(genre)film Excision (2012) hem meer in de weg zit, dan dat 't hem goed doet. Ook hier merk je dat hij z'n trucje o zo graag wilt herhalen. Satirisch, tikkeltje weird, grof / direct en met enkele afwijkende stijlmiddelen zoals het doorbreken van de vierde wand. Maar nergens wil het zo organisch 'vloeien' als Excision. Robert Patrick komt met enige regelmaat vermakelijk geloofwaardig uit de hoek als huisvaderlijke psychopaat en die spaarzame momenten doen verlangen naar meer (die scene in het motel is heerlijk). Het komt echter nergens écht los. Je mist dan toch zo'n enerverende performance zoals die van McCord. Qua regie wel een paar stapjes gemaakt inmiddels, dat is positief, alhoewel hij het vrij 'safe' speelt. Zo'n acid-droom kan toch veel beter dan wat spotjes die van kleur veranderen? De ideeën zijn er, maar het voelt als los zand.

avatar van leatherhead
Een wat meelijwekkende film. Je ziet Bates inderdaad echt zo hard proberen om elementen uit Excision na te bootsen, maar het uiteindelijke resultaat is slechts een schim van die film.

De acteurs zijn niet sterk genoeg om hun personages de schwung te geven waar ze om vragen, de tegenstelling millenial vs babyboomer voelt nogal blasé aan en steeds wanneer de film edgy wilt/moet zijn komt het gewoon niet aan. Wellicht ook omdat het zowel op horror als komedie gebied eigenlijk veel te braaf blijft.

Slecht is het verder ook niet, Bates' stijl zorgt er alsnog wel voor dat dit best een aparte film is, maar het valt te betwijfelen of hij ooit nog op eerder niveau weet te geraken. 2,5*, misschien Suburban Gothic maar eens proberen binnenkort.

avatar van Glacius
Van Excision was ik ook geen fan, en dit vond ik ook niks. De trailer deed het vrij interessant lijken. Op zich is het thema een leuk gegeven om mee te spelen, maar de letterlijke 'spelling out' van het 'babyboomers vs millenials' thema door de personages maakt het zo zwak...

avatar van joolstein
Werkelijk Baby Boomers versus millennials? Laat ik zeggen dat de film op zijn zachtst gezegd een teleurstelling is. Regisseur Richard Bates Jr. kan zo veel beter! Al is de film wel even inconsistent als de regisseurs carrière. Potentieel voor satire was er misschien maar dit is gewoon niet slim, grappig of eng (op welke van de drie Bates wilde inzetten is niet duidelijk) Oké er is de poging van sociaal commentaar op een generatieconflict maar dit is tot de nok toe gevuld met oppervlakkige kritiek en de meest voor de hand liggende grappen. Tja...Harvey doorbreekt de vierde muur en Olive vertoont egoïstische gedrag maar het werkt het gewoon niet! En er is het gebrek aan actie. Gelukkig toont Bates nog wel steeds talent als regisseur. Maar hier is het resultaat helaas, een best wel saaie film met hier en daar een lichtpuntje (andere seriemoordenaar)

avatar van macrobody
Ik had Amanda Crew alleen nog maar gezien in de serie Silicon Valley dus ik was blij verrast dat ze een hoofdrol had in deze film. De film was echt niet best maar ik kan uren naar Amanda kijken dus dat scheelt. Als dit niet jou ding is dan zal je het moeten hebben van de grappige situaties en dialogen, maar die zijn er niet echt in overvloed. Er wordt ook gebruik gemaakt van de fourth wall waarbij de acteur tegen de kijker praat. De toon is duidelijk, vroeger was alles beter. We zijn nu aangewezen op de patat generatie dus dat voorspelt niet veel goeds. Geen idee of de boodschap serieus bedoeld is, maar zoals altijd zijn veranderingen tussen 0-15 nieuw en spannend, tussen 15-40 een mogelijkheid om je werk van te maken en na 40 zijn alle veranderingen maar angstaanjagend, niet meer bij te houden en verlangen we weer naar vroeger. De scriptschrijver zal in de laatste categorie vallen denk ik.

Kon dit best waarderen.

Directe maatschappijkritiek zie ik er niet echt in, zou althans niet weten wat de achterliggende moraal zou moeten zijn. Bates lijkt gewoon de generatiekloof te gebruiken om lekker irritante personages te creëren en die tegenover elkaar te pitchen. Een robberje zeikerige millennials vs grumpy babyboomers met een streepje melige hippies on the side. Dat de personages dit aangezet zijn maakt dat alleen maar leuker.

De combinatie horror en comedy werkt ook naar behoren, aangevuld met wat absurde momentjes. Een echte kant kiest Bates niet, maar dat vind ik ook niet nodig. De humor is lollig genoeg, de humor lekker gemeen en de film zelf is voldoende twisted.

Patrick doet het ook geweldig, de rest van de cast vond ik dan iets minder. Ook de visuele afwerking laat soms een klein beetje te wensen over, vooral wanneer Bates in de tussenscenes alles aan elkaar probeert te knopen. Soundtrack is wél een dikke plus trouwens, een voorbeeld voor een hoop andere films.

Mist net wat finesse voor een echt hoge score, maar vermakelijk is het zeker. De vergelijking met Excision heb ik verder geen enkele keer gemaakt, vind de films meer dan verschillend genoeg om ze netjes naast elkaar te laten bestaan.

avatar van Left4Dead
Bij geen gehoor.

Ben stiekem wel een fan van Robert Patrick, ook de reden dat ik deze film heb opgezet. Een horror-komedie, de toon wordt meteen leuk gezet, meteen een glimlach op het gezicht van left4Dead. Heerlijke foute momenten in Olive's leven volgen elkaar op en zetten haar leven in een ander daglicht. Meteen dat vrouwengedoe in de zeik gezet, heerlijk.

Daarnaast zet de cast heerlijke personages neer die zo in hun eigen tijd en wereld leven. De ideeën die voortvloeien uit de beperkte levensidealen mogen we neersabelen als beperkingen. Die beperkingen zijn erg leuk in beeld gebracht. Verdriet en ellende laten de twee hoofdrolspelers tot elkaar komen in stereotypen uit verschillende generaties met hun eigen normen en waarden. Tja en iedereen weet dat die wel eens botsen, zeker nu de wereld steeds maar sneller vooruit wil in evolutie.

Er zitten hele leuke momenten, het gaat gewoon nergens over en dat is altijd prima wat mij betreft. Daar houd ik wel van binnen het genre komedie. Amanda Crew doet het echt heel leuk, de cast staat gewoon in totaliteit heerlijk hun rollen te vertolken. Het loopt allemaal netjes, de regisseur heeft het onder controle. Het verhaal lekker doelloos, daarmee het script ook. Het kost even tijd voordat het echt los gaat maar dat is de voorbereiding zeker waard.

De generatiekloof onder de loep, een humorloep wel te verstaan. Ik heb er van genoten, helemaal mijn ding en herken hier zeker punten in. Werk op een scholengemeenschap dus zit er met mijn neus, vier dagen per week, op gedrukt. Prima pretentieloos prentje, zal eens wat meer gaan kijken van Bates Jr., om te beginnen met Excision.

avatar van john mcclane 2
Het spel van zowel crew als Patrick waren eigenlijk best leuk .
En het verkoopt ook niet geheel volgens de lijn der verwachting , maar echt heel goed is dit niet .Ook wel origineel is het als de vierde muur word gebruikt .
3* met name door de aanwezigheid van Crew , want dat is me een eye Candy .
En ik ga gelijk kijken of ik het debuut kan vinden van Bates Jr , want ik ben erg nieuwsgierig !

avatar van Noodless
Tegenvallend ondanks wat lichtpuntjes !
Het verhaal probeert misschien wat maatschappijkritiek met betrekking tot generatiekloof weer te geven op een wat luchtige manier. In ieder geval het gaat over Baby Boomers versus millennials. De humor werkt niet echt en het verhaal mist pit en inhoud. Het is allemaal nietszeggend. Saaie zit die toch een aantal positieve elementen bevat zoals de eigenaardige keuze van muziek, een andere seriemoordenaar in het verhaal en de twee hoofdpersonages Amanda Crew en Robert Patrick. 4/10

avatar van Collins
Een horror satire die wat strakker binnen de lijntjes kleurt dan andere door Richard Bates jr. geregisseerde films. Twee andere films (Excision (2012) en Trash Fire (2016)) ken ik van hem. Ondanks de soms fijne zwarte humor, bevielen beide films matig. Tone-Deaf is een minder buitenissige fantasie dan beide voornoemde films en die beviel mij eigenlijk prima.
De personages zijn hier geen extreem aangezette persoonlijkheden of extravagante freaks, maar gewoon stereotypen uit de oude horrorschool. De personages zijn weliswaar ietwat overtrokken, maar zijn ook bestaanbaar. De herkenbare eenvoud beviel me wel. De zwarte humor is gelukkig gebleven, maar dan iets gematigder in scherpte.
Het grote thema van de film is het generatieconflict. Problemen en misverstanden tussen de oude en de jonge garde. De regisseur zegt op het idee voor de film te zijn gekomen na de overwinning van presidentskandidaat Donald Trump in 2016. Vooral jonge kiezers kozen toen voor Hillary Clinton. De oudere kozen voor Trump.
In de periode die volgde zag Bates jr. met lede ogen aan dat het aanzien van de VS door schandalen en politiek incorrect gedrag tanende was. Een ontwikkeling die Bates jr. verontrustend genoeg vond om de pen ter hand te nemen en een satire te schrijven.
De zere plek die hij belicht is de totstandkoming van een angstgevoel. Hij kwam tot het verbijsterende inzicht dat de verschillende generaties met hun verschillende zienswijzen niet in staat zijn tot wederzijds begrip. Er is een dusdanig grote kloof van onbegrip aanwezig die gevoed door haat en nijd mogelijkerwijs ontaardt in angstaanjagende situaties. Zin of onzin? Wie weet. Het is in ieder geval een aantrekkelijk thema om een film om heen te bouwen. Aldus redeneerde Bates jr. en hij deed het.
Al dat denk- en schrijfwerk resulteert in een hele leuke film. Een simpel plotje met veel hilarische gebeurtenissen. Olive is een typische millenial die een weekendje een huis huurt van Harvey. Harvey is een Baby Boomer met een diepe afschuw voor de millenials. Wederzijds onbegrip is een feit. Regisseur en schrijver Bates jr. maakt er een satirische strijd van vol geweld, suspense en zwarte humor.
Met wat spanning en gore is de horrorkant van de film aardig ingevuld. Hetzelfde geldt voor de humor. Vooral de situation comedy werkt goed in deze film. De missers die zich voordoen als Harvey voornemens is Olive slechte dingen aan te doen en hij door amateuristische planning, klunzigheid en pech, steeds wordt gedwarsboomd, zijn kostelijk.
Prima horror. Leuke humor. Toch blijft het hier en daar wat aan de veilige kant. Wat minder correct, meer onverantwoord, prikkend en meer over the top had bij vlagen best gemogen.

avatar van wibro
Beter dan Excision en dat had ik ook min of meer verwacht. Het was uiteindelijk de poster die mij er toe bracht deze film maar eens te gaan bekijken. Die dame zag er best wel aantrekkelijk hoewel enigszins krengerig uit. Tja, en dan die Harvey gewapend met hamer en bijl achter je. Very funny. Ik vond Toon-Deaf ondanks de niet bepaald lovende recensies in ieder geval een zeer aangenaam filmpje waarbij sommige scènes mij behoorlijk op mijn lachspieren werkten. Prima acteerwerk verder en ook de soundtrack vond ik zeer geslaagd.
Dit is trouwens de derde film uit het genre horror die ik onlangs gezien heb waarbij de komische ondertoon ik toch best wel geslaagd vond.

Redelijke film waarin een jonge vrouw die haar baan en vriend verliest een huis voor een weekend huurt. Het verloop van deze ietwat eigenzinnige film laat zich niet direct gemakkelijk voorspellen. Hier en daar best grappig, vooral lekker wrang soms. Als geheel niet helemaal geslaagd, maar Amanda Crew en Robert Patrick weten het leuk te brengen en daardoor nog net 3.0 sterren.

avatar van Rickyman
Weer een erg leuk filmpje van Bates jr. en ook wel weer herkenbaar. Qua uitwerking gewoon netjes, maar misschien niet zo heel bijzonder of orgineel, maar het gegeven is zeker zo interessant.
Weer prima vermaakt, vooruit een 3,5.

avatar van umbra
Middelmatig filmpje, al vond ik Robert Patrick wel geknipt voor deze rol, maar het verhaal An Sich was gewoon niet zo m'n ding, vond het ook beetje een wirrewar.