• 10.518 nieuwsartikelen

Trash Fire (2016)

Horror / Komedie | 91 minuten

Genre: Horror / Komedie

Alternatieve titel: The Wrath

Geregisseerd door: Richard Bates Jr.

Met onder meer: Adrian Grenier, Sibyl Gregory en Angela Trimbur

Gesproken taal: Engels

• iTunes Bekijk via iTunes

Plot Trash Fire

"Hell hath no fury."

Owen is een pseudo-nihilistische yuppie die compleet verknipt is door een gruwelijke tragedie in zijn jeugd. Hij is vervreemd geraakt van zijn enige resterende familie, omdat hij ervan overtuigd is dat hij verantwoordelijk is voor de dood van zijn ouders tijdens een brand die ook zijn zus hevig verminkt heeft. Owen reageert zijn woede en schuldgevoel af op zijn zorgzame en begripvolle vriendin Isabel, die maar nauwelijks kan omgaan met zijn chronische vijandigheid. Zelfs met intensieve relatietherapie schieten ze maar weinig op, maar vanwege Owens aanvallen en boulimia is ze huiverig om hem te verlaten. Wanneer Isabel onverwacht zwanger raakt, wordt Owen gedwongen het verleden te confronteren waar hij al zijn hele volwassen leven van wegrent.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Corcicus

Corcicus

Ik ben er alvast warm van.

avatar van Corcicus

Corcicus

avatar van Drifter

Drifter

Tsja, wat verknipte personages die bij elkaar een redelijk verhaal neerzetten.

avatar van joolstein

joolstein

Ik vond Richard Bates Jr. eerste film , Excision (2012) fantastisch maar nooit geweten dat hij een tweede film had gemaakt, enfin nu is hij al toe aan zijn derde film. En dat is een soort “Picket Fences Horror” oftewel je weet nooit wat er allemaal achter de iemands deur afspeelt. Terwijl we misschien we wel nieuwsgierig zijn en het willen weten of misschien maar beter van niet? Daarnaast is er ook veel ruimte voor het onplezierige pessimisme van Owen. Wat blijkbaar ook in zijn familie zit? De film is verder vooral een zwarte komedie die maar minimaal iets van horror in zich heeft. We zien diezelfde Owen (Entourage’s Adrian Grenier) samen met zijn vriendin Isabel (The Final Girls’ Angela Trimbur) ze hebben al drie jaar een relatie waarvan alles niet zo soepel loopt maar de onverwachte zwangerschap brengt daar nogal verandering in. Nu wil zijn vriendin dat hij het goed maakt met zijn familie en dus gaan ze naar oma (The Others’ Fionnula Flanagan) en zijn verbrande zus (AnnaLynne McCord). Met alle gevolgen van dien, want Bates Jr. is goed bekend met rare verknipte personages en deze zijn dan ook nu weer rijk vertegenwoordigt. Zo goed als de eerste is het niet maar er is zeer goed acteerwerk en dialogen zijn zeer fijn, waardoor je blijf kijken. Fantastische zwarte humor, die soms flink raak was! En een charmant sfeertje waar je nooit helemaal je vinger op kan leggen. Al met al een redelijke film.

avatar van Daan258

Daan258

Ben best benieuwd naar dit filmpje.

Heb een klein stukje van de trailer gezien en het deed me een klein beetje denken aan The Visit.

avatar van Collins

Collins

Beetje humor en geen horror.

Een sterk begin waarin het instabiele bestaan van de hoofdpersonages op zeer grappige wijze wordt uiteengezet. Het begin geeft op een scherp grappige manier een verhelderende analyse van een deprimerend bestaan. De depressieve hoofdpersoon heeft erg grappige tekstjes waardoor alledaagse gebeurtenissen schaamteloos onalledaags worden. Tegelijkertijd maken ze de toon van de film heerlijk absurd. Heb er erg om moeten lachen.

De rest van de film is (hoewel nog steeds absurd) niet meer dan flauwe hap. De tekstjes worden wat minder scherp. De gebeurtenissen zijn niet meer heel fascinerend en voelen steeds vaker aan als ongeinspireerde variaties op eenzelfde thema.

In filmisch opzicht is het opvallend dat de regisseur tijdens de dialogen kiest voor het breeduit in beeld brengen van steeds één personage dat direct in de camera spreekt als ware het de gesprekspartner. Erg confronterend. Erg dicht op de huid. Doordat het acteertalent erg mager is, komt het beoogde effect (ongemak veroorzaken bij de kijker, vermoed ik) niet tot zijn recht. Het enige effect dat de truc veroorzaakt is van de tenenkrommende soort en dat werkt behalve ongemakkelijk ook verstorend op het kijkplezier.

Met betere acteurs en een stabieler script had ik waarschijnlijk naar een grootsere film gekeken.

avatar van perceived

perceived

Niet verkeerd, deze derde creatie van Richard Bates Jr. Wat mij betreft echter wel zijn minst geslaagde. Beetje een combi van zijn vorige/eerste twee films, maar een stuk minder spitsvondig. Volgende keer beter..?!

avatar van Daan258

Daan258

Sowieso was ik geen fan van Excision (2012) en ook dit filmpje wist me niet echt te vermaken.

Het is echt een film waarvan je niet weet waar je hem moet plaatsen. Horror of comedy waren allebei ver te zoeken.

Er gebeurd niet al te veel, matig en raar verhaal, rare personages, tja ik weet niet echt wat ik er mee moet.

Het acteerwerk was nog wel oké te noemen maar verder is deze film niet echt voor mij weggelegd.

Onderhond

• 11928 stemmen

Erg leuk.

Vind deze film erg moeilijk in te delen. Een echte horror film is het inderdaad zeker niet, maar een zwarte comedy dekt de lading toch ook niet volledig. Daarvoor is de laatste scene toch echt wat té stevig. Veel humor zit er op dat moment niet meer in de film.

Daarvoor wel. Wat cynische dialogen en verknipte personages, met als uitschieter het niet zo gezonde omatje. Toch altijd leuk om te zien waarom zulke dametje nog zichbaar lol hebben in het spelen van zieke personages. Het gaat Flanagan opvallend goed af in ieder geval.

Het is geen al te lange film, wat niet onbelangrijk is aangezien de hoeveelheid ideetjes eerder beperkt is. De uitwerking mag er gelukkig wel zijn, de opbouw van pikzwarte comedy naar bittere thriller en horror mag er ook best zijn. Alleen blijft het bij Bater Jr. toch altijd wel zo dat de afwerking net wat beter had gemogen. Vooral omdat het potentieel er ook echt wel is.

Maar zeker de moeite waard om een keertje te zien. De horror en humor genres zijn de laatste jaren toch wat netter en braver geworden, daar is deze film dan de perfecte remedie voor.

avatar van Rickyman

Rickyman

Ben het ook helemaal met mijn voorganger eens.

Weer de typische Bates Jr ingrediënten, een fijne mix van zwarte humor en subtiele horror. Met ook hier een uitstekende cast met bekende gezichten.

Toch vond ik het wat abrupt en onvoldaan eindigen, maar goed, weer prima mee vermaakt.

Theunissen

"Trash Fire" is de derde film van regisseur Richard Bates Jr. Het meest opvallende aan het werk van hem is waarschijnlijk zijn briljante gebruik van ongelooflijk donkere humor. Zijn eerste film "Excision (2012)" was waarschijnlijk de donkerste van zijn films, terwijl zijn tweede film "Suburban Gothic (2014)" meer op komedie dan horror vertrouwde en zijn vierde film "Tone-Deaf (2019)" is min of meer een combinatie van beiden. In elk van zijn films slaagde hij erin een uitstekende cast samen te stellen, en in "Trash Fire" is dat geen uitzondering. Sommigen zullen zich afvragen of "Trash Fire" zelfs als een Horror film moet worden bestempeld. Ik denk dat het antwoord absoluut "ja" is. Dit is namelijk een film over de gruwel van de mensheid.

In dit verhaal draait het om het koppel Owen (Adrian Grenier) en Isabel (Angela Trimbur), die problemen hebben met hun relatie en dat komt vooral door Owen vanwege zijn verleden, waarbij zijn ouders zijn omgekomen tijdens een brand in hun huis en waarbij gezegd wordt dat Owen de oorzaak daarvan was. Als Isabel bekent maakt dat ze zwanger is, wordt Owen gedwongen om zijn verleden, waar hij al zijn hele volwassen leven voor op de vlucht is, onder ogen te komen. Samen met Isabel gaat hij naar zijn oma Violet (Fionnula Flanagan) en zijn voor 80% verbrande zus Pearl (AnnaLynne McCord). Eenmaal aangekomen raken ze verstrengeld in een web vol leugens, bedrog en moord.

"Trash Fire" voelt bijna aan als twee films in één. Het eerste deel (de eerste circa 30 minuten) van de film gaat over de mislukte relatie tussen Owen en zijn vriendin Isabel, terwijl het tweede deel juist veel verontrustender wordt zodra ze aankomen bij Owen's oma. De relatie tussen Owen en Isabel had waarschijnlijk allang afgelopen moeten zijn en je vraagt ​​je af waarom Isabel nog steeds bij Owen blijft, want Owen is een absolute eikel en hij is heel vak bot tegen haar. Als ze een keer met elkaar neuken in bed en zij niet bepaald enthousiast is, zegt zij tegen hem

"Your balls smell real bad, Just take a shower next time."

Waarop hij antwoord:

"I wanted to keep us in the moment. You know what, I'm gonna go jerk off in the bathroom"

Er is eigenlijk niets sympathieks aan Owen. Hij is in therapie, en zelfs zijn therapeut Florence (Sally Kirkland) lijkt hem beu te zijn en valt zelfs in slaap tijdens hun sessie, terwijl hij wel tegen haar zegt (dat is nota bene de openingstekst van de film):

"For as long as I can remember... I'd been waiting for my parents to die... So I could commit suicide
without feeling... An overwhelming sense of guilt. And there they were, dead. And I didn't have the guts to go through with it.
"

Owen drinkt te veel, geeft niets om zijn vrienden (zo is hij enorm bot tegen de broer van Isabel) en hij heeft boulimie en epileptische aanvallen (dit levert ook een komische scène op als ze weer met elkaar neuken in bed, daarbij zie je dan ook de borsten van AnnaLynne McCord, en daarbij zegt Isabel dan "This is new", die namelijk in eerste instantie niet doorheeft dat hij een epileptische aanval heeft). Je zou Owen's problemen kunnen wijten aan het feit dat zijn ouders omkwamen bij de brand en die brand heeft zijn zus Pearl vreselijk misvormd en hij liet haar bovendien achter toen hij een tiener was.

Hij was de nacht van de brand dronken en voelt zich verantwoordelijk voor wat er is gebeurd. Net als Owen en Isabel op het punt staan ​​uit elkaar te gaan, kondigt Isabel aan dat ze zwanger is. Owen's onmiddellijke reactie is nogal ongevoelig, maar hij bedenkt zich later en smeekt Isabel om de baby te krijgen en hem nog een kans te geven. Isabel stemt toe, maar dwingt Owen wel om in te stemmen om te proberen zijn relatie te herstellen met de familie die hij nog heeft, namelijk zijn oma Violet en zijn zus Pearl die bij zijn oma woont en Owen haat. Dat niet alleen omdat hij haar misvormd heeft achtergelaten tijdens de brand, maar ook omdat hij haar achterliet toen hij wegging. Owen gaat met tegenzin akkoord met de eisen van Isabel en ze plannen een reis om Violet en Pearl te bezoeken. Als ze met de auto vertrekken, vraagt Isabel hem over zijn ouders te vertellen (het wordt namelijk een lange rit) en daarbij zegt hij o.a.:

"My father's primary method of communication... Was quoting scripture. My mom was different. Her main vice was sex. She loved to fuck. That's probably where i get it from. Though, in fairness, she was a lot better lay than me. More often than not, people would come back for seconds... And thirds, and fourths."

Vanaf het moment dat ze aankomen in de avond (Violet komt dan ook naar buiten met een geweer in haar hand), toont Violet onmiddellijk haar diepgewortelde afkeer tegen Owen en ook haar afkeuring tegen Isabel. Als ze ontdekt dat Isabel zwanger is, noemt ze haar een hoer (naderhand zegt ze ook tegen Owen over haar, waarbij ze ook gewoon aanwezig is, "Your slut has a foul mouth" en nog later zegt ze tegen haar "It appears that you're not a liar. But you're still a whore, and I don't like you") en vergelijkt ze haar met Owen's moeder, haar eigen dochter, over wie ze zegt:

"Your mother was a whore."

Over zijn vader en zus is ze bepaald ook niet positief en over hun zegt ze:

"Your father was a moron, and your sister's an abomination."

Violet is een hatelijke, veroordelende en sluwe vrouw van de oude stempel (omdat Owen en Isabel niet met elkaar getrouwd zijn, moeten ze ook in haar huis apart slapen), maar ze weet dit voor het grootste deel van de buitenwereld te verbergen. Ze is ook extreem religieus en de film speelt de ironie hiervan met een scène waarin ze masturbeert terwijl ze naar een predikant op de televisie kijkt. Zus Pearl masturbeert overigens ook graag en doet dat als ze Isabel begluurd (o.a. als Isabel op haar kamer is of onder de douche staat en daarbij zie je ook wat naaktheid van Angela Trimbur).

Tijdens het bezoek probeert Owen met zijn zus Pearl te praten om het goed te maken, maar ze wil niet met hem praten en brengt al haar tijd opgesloten door in haar kamer. Gedurende het grootste deel van de film wordt Pearl gezien in een witte nachtjapon (daarmee loopt ze ook 's nachts door het huis als iedereen ligt te slapen), waarbij haar lange, weelderige en ongewassen haar het grootste deel van haar met littekens bedekte gezicht bedekt en haar gezicht zie je ook pas voor het eerst na circa 80 minuten als ze uiteindelijk toch met Owen praat.

AnnaLynne McCord die Pearl speelt, was de ster van "Excision" en regisseur Richard Bates Jr. lijkt het leuk te vinden om haar er "lelijk" uit te laten zien, wat ze in werkelijkheid niet is, want ze is namelijk een schoonheid van een vrouw. Pearl wordt vaak gezien terwijl ze uit haar slaapkamerraam gluurt en ze wordt ook verliefd op Isabel en ze laat haar ook handgemaakte cadeaus (o.a. oorbellen) achter terwijl ze slaapt. In eerste instantie denkt Isabel dat de handgemaakte cadeaus afkomstig zijn van Violet, om het met haar goed te maken, maar als ze haar bedankt en zegt "Thank you for the earrings" terwijl Violet aan tafel zit te ontbijten, lacht ze haar uit.

Violet brengt ook een bezoek aan pastoor Sterling (Ezra Buzzington) in zijn kerk en daarbij zegt ze o.a. tegen hem:

"I've started seeing things again. God wants them all dead. They weren't supposed to survive the last time around. None of them. I was given specific instructions. It wanted them all to burn. And it wanted me to watch. And I did. The boy was semi-coherent at the best of times ... So it wasn't difficult to convince him it was his fault. I thought he would take his own life. Instead of which, he ran away. But I knew he'd come back one day for Pearl. My voices told me, and now he's back. And they want me to finish what I started."

Oftewel het was Violet die de ouders van Owen heeft vermoord. Pastoor Sterling wilt daarom de politie gaan bellen, maar Violet verhindert dat door tegen hem te zeggen:

"You will do no such thing. Not unless you want them to find out... What you did to my daughter. She was 15, Sterling. She wasn't born a whore. But you turned her into one."

Als ze daarna bij hem vertrekt, neemt ze ook de ratelslang van Sterling mee in haar tas. Violet komt daarna ook met het ene kwaadaardige plan na het andere om zich te ontdoen van Owen en Isabel, maar er is ook een groot deel van de wederzijdse haat tussen haar en Pearl (ze houden elkaar soms ook onder schot met een geweer). Dit leidt dan uiteindelijk tot een spannend (zo legt ze de ratelslang in het toilet waarop Isabel gaat zitten en als Owen onder het huis iets moet inspecteren, wilt Violet hem in brand steken met lampenolie en ook doet ze iets in zijn medicijnen die hij gebruikt) maar ook een verrassend einde.

Het hele verhaal wist mij in ieder geval van de eerste tot de laatste minuut (duurt net geen 90 minuten) te vermaken en donkere komische momenten zijn door de hele film geweven en helpen een deel van de spanning te verlichten die door het verhaal zelf wordt veroorzaakt. Het feit dat je nooit echt goed kunt kijken naar de mate van misvorming van Pearl in combinatie met het extreme niveau van disfunctioneren, leidt tot nogal wat spanning. De hoofdrolspelers acteren ijzersterk (die van Fionnula Flanagan en Angela Trimbur vallen zeker op) en daarbij is geen van de personages echt aardig, behalve dan Isabel met wie ik oprecht medelijden had, vooral tijdens de tweede helft van de film waarbij Violet haar zeer regelmatig tot het bot vernedert en haar ook zeer vaak als hoer uitmaakt. Naarmate het verhaal vordert, wordt dus de waarheid over de nacht van de brand, waarbij Owen's ouders omkwamen, onthuld en begint alles duidelijk te worden.

Al met al vond ik dit wederom een aardige Horror / Komedie film van Richard Bates Jr. en ik vond dit zelfs zijn beste tot nu toe. Ik heb nu alle vier zijn films gezien (drie daarvan in de afgelopen twee weken) en Richard Bates Jr. is zeker iemand om in de gaten te houden en dat zal ik zeker ook doen. Zijn laatste film "Tone-Deaf" komt uit 2019 dus vermoedelijk komt er binnenkort weer een nieuwe film van hem uit. Als je nog geen films van Richard Bates Jr. hebt gezien, raad ik je ten zeerste aan om ze te bekijken en zeker deze.

avatar van Shadowed

Shadowed

Oké.

Film met meerdere gezichten. Bates Jr. kiest met deze film opnieuw voor een ander pad, maar vermengt niettemin nog steeds dezelfde humor in Trash Fire. Ik kan het tot een bepaald punt best waarderen, maar met de films van Bates Jr. zit er altijd wel iets in de weg eigenlijk. Hierdoor zat er voor mij tot nu toe nooit een echt meesterwerk tussen.

Toch vond ik Trash Fire beter dan een Suburban Gothic of een Excision. Die films wisten beiden op een bepaald vlak zeker indruk te maken, maar Trash Fire voelt als geheel vlotter en vermakelijker aan. Net als bij zijn vorige films kiest Bates Jr. voor een hele specifieke richting en probeert hierin zijn balans te vinden, maar dat wil nog weleens wankelen hier en daar. Toch voelt deze film als resultaat iets completer aan.

Vooral omdat het eigenlijk niet echt een horrorfilm is verder. Meer een komedie met korte romantische en thrillermomenten. Beide genres worden erg in toon gehouden, want het zijn vooral de scherpe dialogen en vreemde typetjes die deze film opvullen. In de eerste helft weet dit aardig te werken dankzij twee scherpe rollen van Grenier en Trimbur.

Die twee hebben ook wel degelijk chemie en weten dankzij hun bovengemiddelde acteerwerk de film te verheffen naar een vermakelijk resultaat. Het is niet grensoverschrijdend, maar ook absoluut niet vervelend. De regie van Bates Jr. heeft daarnaast ook meerwaarde met wat aardige decoraties en on-point camerawerk die nog weleens buiten het boekje wil gaan.

Verder duurt de film ook niet lang, maar neemt een iets vermoeiendere wending in de tweede helft. De poster belooft een gekke film, maar dat komt niet van de grond. Uiteindelijk zal je, als je het zo promoot, ook wel iets moeten doen met de horror en dat blijft hier beperkt. Omdat de film nogal kleinschalig blijft voel je je als kijker mogelijk een beetje bedrogen, en dat is jammer.

Tweede helft sleept dus een beetje, maar verder vond ik dit een best lollige film hier en daar. Niet alles raakt, maar de scherpe dialogen zorgen er in ieder geval voor dat het als geheel vermakelijk blijft. Nu ben ik benieuwd wat Bates Jr. met zijn volgende film in elkaar heeft gestopt. Qua ideeën probeert hij steeds een andere richting uit, maar de afwerking en daadwerkelijke horror mogen iets beter uithalen.